Hoewel we snappen dat het leuker is om naar de inhaalacties van Max te kijken dan naar twee zilveren bolides die de gehele race vooraan hun rondjes rijden, is het voor Mercedes natuurlijk ook niet leuk dat ze zo weinig in beeld komen. En dus zijn ze boos.
De keerzijde van de medaille die succes heet: als je zo overheerst zoals Mercedes AMG dat deed tijdens de Grand Prix van Japan, dan is het logisch dat je auto’s niet continu in beeld worden gebracht. Toch ging de regie in Japan wel heel erg ver, want zelfs de pitstops van de heren Rosberg en Hamilton werden niet volledig uitgezonden.
Niki Lauda wil aankomende week dan ook een gesprek met Bernie Ecclestone over dit gebrek aan aandacht tijdens de tv-uitzending. Zou ome Bernie de Duitsers op deze manier ‘straffen’ omdat ze geen motoren willen leveren aan Red Bull? Of waren de achterhoede gevechten gewoon zo spannend en was Mercedes zo saai overheersend, dat dit simpelweg de enige manier was om de kijkers thuis niet in slaap te laten vallen?
martinus zegt
Opzich kijk ik liever naar spannende inhaalacties van Max, dan naar eenzame rondjes van een Mercedes, die een andere Mercedes en de rest van het veld op 20 seconden afstand rijdt.
martinus zegt
@martinus: Anderzijds, het is naar dat het competitief falen van Ferrari en RedBull ervoor zorgt dat als het om het kampioenschap gaat. We dit en vorig seizoen zeer weinig directe gevechten zien om P1 tussen de Ferrari’s/RedBulls/andere teams en de superieure wagens van Mercedes-AMG.
mauricerma zegt
@martinus: competitief falen ? Yeaaah ieder team kan natuurlijk zomaar ff net als mercedes meer dan 150 miljoen investeren om een auto te bouwen die zo superieur is dat in een groot deel van de wedstrijden je geen concurrentie heb van andere teams.
martinus zegt
@mauricerma: ” Yeaaah ieder team kan natuurlijk zomaar ff net als mercedes meer dan 150 miljoen investeren om een auto te bouwen die zo superieur is.”
De budgetten van de grote 4 zijn redelijk gelijk.
1. Red Bull Racing (€266m + €35.7m + €167m) = €468.7m
2. Mercedes (€122m + €212.4m + €133m) = €467.4m
3. McLaren Honda (€144.5m + €216.5m + €104m) = €465m
4. Ferrari (€208.5m + €34.5m + €175m) = €418m
Dus voor die teams is gebrek aan geld eigenlijk niet de factor.
Het blijft gewoon jammer, dat de teams Ferrari en RedBull gewoon matig presteren, en in de meeste wedstrijden niet het acceleratie-vermogen hebben om mee te doen voor de eerste plek.
Als Mercedes-Blackberry fan, zou ik liever meer gevechten zien door de andere auto’s met met de wagens van Mercedes-AMG. De winnaar van het kampioenschap zal dit jaar nauwelijks met andere coureurs gestreden hebben, maar is door het achterblijven van Nico, Vettel en Ricciardo altijd gewoon in veel races ‘van het veld weggereden’.
dawwg zegt
@martinus: Budgettechnisch doet RB niet onder, jammer dat Renault het zo verneuqt. En als MB meer screentime wil, moeten ze Max maar inhuren :)
ronnys zegt
@dawwg: Dat helpt ook niet, want als Max Lewis op een rondje zet is er ook niks aan om te zien! Max is alleen in beeld omdat er iets in te halen is.
dawwg zegt
@ronnys: Dan geven ze ‘m toch gewoon een grid-straf; moet Max nog werken voor z’n geld ook :P
r32t zegt
@dawwg: Leuke grap man!
mauricerma zegt
@martinus: ohhhh dan was mijn bron denk ik niet zo betrouwbaar, ik las namelijk dat het budget van merc veel groter was. Red bull heeft wél gewoon een fantastische auto, zoals je kon zien op singapore, ze verliezen het gewoon puur op die motor. Ik vind de vooruitgang van ferrari ook best een prestatie,tov vorig jaar, al zijn ze nog niet zo ver als mercedes
stfu zegt
“Zou ome Bernie de Duitsers op deze manier ‘straffen’ omdat ze geen motoren willen leveren aan Red Bull?”
Af en toe lijkt het hier wel de Story. Of gewoon weer een manier om een artikel te doorlinken? Tuurlijk gaat het gewoon om dat ze zo prima reden dat het niet spannend was voor TV.
martinus zegt
@stfu: “omdat het niet zo spannend was voor tv”.
Je komt gewoon bij de kern van het probleem. Wie het kampioenschap s dit jaar wint, is gewoon helemaal niet spannend. Ferrari en RedBull de teams waarvan je het budgetair toch zou verwachten dat ze meer kunnen komen, laten het afweten door zwakke PU’s en brakke wagens.
Zodra er ook maar een recht stuk in een circuit zit, is een race niet spannend. Dan wint de superieure techniek van Mercedes-AMG-Petronas-Blackberry.
Wat mij betreft is er ook maar een optie voor als Ferrari/RB voor een derde jaar op weigeren een auto te maken die qua performance kan vechten om P1: boetes voor de falende teams.
MrSkyline zegt
@martinus: Het is wel duidelijk dat je er helemaal geen kaas van hebt gegeten. Er mogen een maximaal aantal motoren worden gebruikt per seizoen, daar naast heb je een x aantal tokens die gebruikt kunnen worden om wijzigingen aan het ontwerp door te voeren tijdens het seizoen. Redbull zit al volledig aan de max met deze wijzigingen en krijgt het niet voor elkaar dit seizoen met een geschikte pu te rijden. Na dit seizoen kunnen grotere wijzigingen worden doorgevoerd aan het renault blok en zal renault volgend seizoen een beter blok hebben, welke auto die in komt te liggen em of het blok goed genoeg gaat zijn is nog de vraag.
Het enige dat gaat werken is als ze de ontwikkel beperkingen zoals buiten het seizoen om testen en meer tijd in windtunnels weer toe gaan staan. De grote teams kunnen geen fatsoenlijke motoren ontwikkelen en de kleine teams krijgen daar door ook rukblokken.
martinus zegt
@MrSkyline: Die max 4 motorswaps was ook geen regel bedacht en ingevoerd door het superieure Mercedes team, maar juist eentje die uit de RedBull stal kwam toch?
Ik weet dat juist RedBull hier problemen mee heeft, omdat daar ‘verandering’ van de motor per keer dat ze er iets aan doen, bijna geen positief effect heeft op de performance van de Renaults. Opzich zouden door de regels inferieure onbetrouwbare technieken of verbeteringen al geweerd moeten worden… maar dat gebeurd niet genoeg blijkbaar.
gtwillem zegt
@martinus: hahahaha!!! Boetes voor falende teams! Dat is een goede! Ik lachte serieus een beetje snot uit mijn neus. Nu moet ik gaan stofzuigen.
Maar laten we niet doen alsof dit allemaal nieuw Rn bijzonder is. Mercedes is nu qua motor erg sterk, en ook op de kortere banen komen ze goed mee. Top voor hen. Mercedes heeft ook jarenlang in de middenmoot gesukkeld voordat het ging lopen. Zelfde geld voor Red Bull. Toen ze Jaguar overnamen ging het ook niet in eens perfect. Voordat Ferrari met Schumacher domineerde had Ferrari het ook niet makkelijk. Voordat Renault twee keer kampioen werd met Alonso hebben ze ook een paar jaar nodig gehad, nadat ze Benneton over hadden genomen (111 graden V10 projecties enzo).
Door de ‘Engine Freeze’ zal Mercedes nog wel een tijdje een voordeel hebben door de regeltjes. Maar op een gegeven moment worden ook zij weer ingehaald. Is gewoon de conjunctuur in de F1.
martinus zegt
@gtwillem: Die boetes kunnen mij eigenlijk weinig schelen.
Het is (nog meer) geregel in de marge. Weer een extra middel…
Maar belangrijkste voor de sport zou zijn, dat die weer competitief wordt als het gaat om het kampioenschap. Je kan schelden op de regels van nu, dat die de boel beperken, maar alle teams.. hebben te maken met exact 100% dezelfde regels in de koningsklasse, Ook Mercedes de schuld geven van gebrek aan competentie in de klasse is oneerlijk. Mercedes wil gewoon de snelste auto maken binnen de regels…en dat doen ze.
Dat Ferrari en RB dat niet lukt… is niet Mercedes maar die inferieure teams zelf aan te rekenen.
gtwillem zegt
@martinus: wat is nu je punt? Dat een team de F1 enkele jaren domineert is echt niks nieuws. Tuurlijk, de jaren dat meerdere teams voor de titel konden gaan zijn het leukst. Zeker voor de kijker. Maar er zijn zat seizoen geweest waarbij dit niet het geval was. De door jou aangehaalde ‘inferieure’ teams hebben meerdere keren de wereldtitel binnen gesleept. Meerdere malen achter elkaar. Toen was de Mercedes-AMG-Petronas-BlackBerry-Siemens-Pirelli zwaar inferieur. Nu hebben zij de reglementen het beste geïnterpreteerd. En daarbij hebben ze een ijzersterke coureur. Hamilton is van de absolute buitencategorie. Dus nu winnen ze. Helemaal terecht: hebben ze hard voor gewerkt. Maar als over twee jaar de McLaren Honda’s iedereen het snot (mijn snot is nu opgeruimd) voor de ogen rijdt, zou het mij niet verbazen. Hoort gewoon bij de F1.
toniominestrone zegt
@gtwillem: nou,nou Willem, wel erg veel eer voor die geblondeerde gozert, ook hij is afhankelijk van het materiaal, ik kan voorbeelden te over aandragen waaruit blijkt dat Lewis helemaal niet de coureur is die jij beschrijft.
gtwillem zegt
@toniominestrone: hij is op weg zijn derde titel binnen te halen. Daarbij heeft hij ook in mindere auto’s mooie dingen laten zien. Bij coureurs als Hamilton, Raikonen en Alonso zag je meteen al dat ze enorme potentie hadden.
Daarbij helpt het inderdaad enorm dat ie in de snelste auto van het veld zit, dat ben ik absoluut met je eens.
ronnys zegt
@gtwillem: Ik denk dat je Rosberg nu toch wel wat te kort doet. Het is momenteel gewoon zeer moeilijk om echt langdurig een gevecht te leveren zonder finaal je banden aan gort te rijden en je benzine er te hard door heen te jagen.
Bovendien heeft Rosberg een flinke schop in de kloten gehad vanwege dat ongevalletje in Spa vorig jaar. Sindsdien mag er gewoon niet meer gevochten worden op de baan. Maar als ik Rosberg was had ik gisteren de auto laten staan in bocht 2. Liever met zijn 2 er af, hij heeft toch niets te verliezen. Nu is zijn seizoen al verloren anders had hij nog kansen gehad als was het maar mentaal!
ronnys zegt
@martinus: Het verschil is dat Mercedes achteraan reed en dus eerder heeft gezegd het heeft geen zin om deze zooi door te ontwikkelen. Ze zijn dus veel eerder begonnen met de ontwikkeling van de 2014 auto. Redbull/Renault/Ferrari konden dan niet omdat die nog voor de titel van 2013 aan het vechten waren en dus vol de aandacht nodig hadden voor die auto.
Die achterstand is gewoon slecht in te halen omdat maar weinig getest mag worden en niet veel meer ontwikkel mogelijkheden zijn.
erik64 zegt
Als Mercedes nu die jankert van een Rosberg er uit trappen en Max erin dan hebben ze weer aandacht zat.
scottishcarspotter2000 zegt
@erik64: tot max weer degene wordt die ‘saai vooraan zijn rondjes rijdt, met de rest van het veld op 20 seconden afstand’…
martinus zegt
@scottishcarspotter2000: Zijn ‘phase’ is dit seizoen behoorlijk trager op dit moment dan van de twee RB coureurs. Ondanks dezelfde PU.
gtwillem zegt
@martinus: wat bedoel je met ‘phase’ en wat bedoel je met PU? Gewoon een vraagje, want begrijp het even niet. De ‘phase’ is goed ondanks dezelfde ‘PU’?
BestwelMichel zegt
@gtwillem: “Phase” is waarschijnlijk “pace” en “PU” is Power Unit
bassx zegt
@martinus: LOL… Sinds 2009 (?) ontwikkelen beide teams hun eigen auto. Naast dezelfde PU hebben ze verschillende auto’s en RB heeft op dit moment nog iets meer grip. Hoelang nog is echter een vraag want de dominantie is al enige tijd bij RB verdwenen maar de voorsprong op STR wordt ook steeds kleiner. Volgend jaar een Mercedes of oud vertrouwde Ferrari motor erin lepelen en ze blijven de RBs voor.
martinus zegt
@erik64: Nico ligt nog wel even vast. En rijdt helemaal niet zo slecht als gesuggereerd wordt.
Wie kijkt naar de ‘phase’ verschillen tussen Riccardo en Max die met dezelfde motor rijden, ziet ook nog wel wat verschil.
Inhalen in het midden en achterveld kan Max prima. Maar wil je van hem een wereldkampioen maken, helpt naast een goede auto, ook nog wel een of twee jaar ervaring.
gtwillem zegt
@martinus: Rosberg is een goede coureur, maar overduidelijk de nummer 2. Net als met Barichello en Schumacher bij Ferrari. En Webber en Vettel bij Red Bull (helaas, altijd een groot fan van Webber geweest). Coulthard en Hakkinen bij McLaren. Het is een tactiek welke gewoon gewerkt heeft in de F1. Mercedes vind het wel prima. Dat team wilt geen persoonlijkheid dat voor onrust zorgt. Zo’n Rosberg is prima. Een Vettel of Alonso in plaats van Nico is helemaal geen optie. Hamilton haalt alle prijzen binnen en Rosberg is de constante factor zodat de constructeurstitel ook naar Mercedes gaat.
mashell zegt
@erik64: die jankert heet niet Rosberg maar Hamilton. Wint hij eens een keer niet dan gedraagt hij zich meteen als een kleuter.
Dutchdriftking zegt
Ahww arme jongens.
gtwillem zegt
Gewoon de keerzijde van de medaille. Hoort erbij. De regie moet filmen daar waar de actie is. Als de Mercedessen weer alles op een ronde zetten en de race perfect uitrijden: top voor hen. Maar het is niet altijd even spectaculair.
In de tijd dat Schumacher domineerde zag je de scharlaken rode bolide de eerste paar ronden bij iedereen weg rijden. Dan gingen ze over op de ingaalacties van Montoya, Raikonen, Alonso en Button. Dan zag je de Ferrari’s even de pits in gaan (dat wel), om ze vervolgens de laatste ronde weer te zien. Dat is gewoon wat er gebeurd als je een sport als de F1 totaal domineert. Als ze Rosberg eruit keilen en vervangen voor iets met talent en karakter en de strijd ook tussen hen spannend word, krijg je meer zend tijd.
Betreft de ‘Conspiracy Theory’: zou zo maar kunnen. Als er een sport is waar er veel politieke spelletjes gespeeld worden is het wel voetba, ehhhh, F1. Zeker als er een man boven aan staat die onverkozen jarenlang de touwtjes in handen heeft.
fmgarcia zegt
@gtwillem: Wicked!!! Eens over Rosberg. Niemand weet volgens mij meer hoe reglementair de competitie gaande kan blijven! Jij @gtwillem moet toch een oplossing kunnen vinden om de huidige overmacht van Merc wat temperen?! Vond de hele regie tijdens de race sowieso helemaal ruk. Die onboard beelden vanaf de zijkant naar achter slaan nergens op. Dan kunnen ze beter de mannen vooraan exposure geven.
ronnys zegt
@gtwillem: Nou het was in het verleden, veel meer zo dat alleen de top 5 in beeld kwam ondanks dat die gewoon achter elkaar reden en de gevechten in het midden/achter veld gewoon volledig buiten beeld bleven.
Dit is heel erg verbeterd. Jammer voor Mercedes dat ze niet meer in beeld zijn geweest, maar dat is volledig terecht.
windhoekgokarting zegt
Bernie heeft weinig invloed op de TV beelden. Elk land brengt zn eigen regisseur in. Japan staat al jaren aan de top met de regie voor F1 races. En landen zoals UAE onderaan, omdat ze allemaal nou eenmaal alleen naar de winnaar kijken, ze zijn daar ook allemaal fan van Hamilton en verder niemand.
Ik weet nog dat Shell in de jaren van Schumi met Ferrari toen ie alles won, er ook aan dacht om te kappen. Alles winnen op een saaie manier brengt nu eenmaal minder goede publiciteit.
bassx zegt
@windhoekgokarting: klopt, maar de regie was vandaag ronduit slecht, ook enkele tonden na de start was de regisseur volgens mij helemaal het spoor bijster. Een minuut lang alleen maar losse shots en je raakte het gevoel met de race compleet kwijt. Wel mooi hoe de jongens van de BBC dit probleemloos oppakken door over onderwerpen buiten de race te bespreken.
gregorius zegt
@bassx: De gozer naast DC van het commentaar had duidelijk een jetlag. Elke keer ging ie weer in de fout.
Hij miste de gele vlag van Ericsson waardoor hij voor Nasr kwam.
Hij miste dat Kvyat en Jos een undercut deden op Nasr in het begin.
Hij lag een paar keer te tukken op het moment iemand achter de Ericsson-trein een Rosberg, Vettel of Raikonen voorbij liet.
Wel leuk dat DC nog even zei: (los vertaald): kijk er staat alleen maar McLaren op de achtervleugel en een hoop air time.
bassx zegt
@gregorius: Je bedoeld de regie was niet wakker. Commentators krijgen dezelfde beelden als wij te zien krijgen. Als de regie slecht is, is inherent het commentaar ook rommelig.
Inderdaad dat stukje zelf-reclame van McLaren was grappig, maar DC baalde ook van de vreemde zijwaartse shots die helemaal overbodig waren op start finish
gtwillem zegt
@windhoekgokarting: volgens mij heeft Bernie daar een behoorlijke invloed op. Ecclestone heeft overal wel een vinger in de pap. Ook als het gaaf om de regie. Maar hij zal zakenman genoeg zijn om te realiseren dat een Mercedes die onbedreigd naar de zege rijdt oninteressanter is dan een Toro Rosso met een piepjong menneke dat dingen doet met die auto die niet mogelijk zijn. En gelukkig maar.
Jaren geleden, toen Ayrton Senna zijn Toleman naar ongekende hoogten reed is nauwelijks in beeld gebracht. Ronde op ronde moest iedereen toekijken hoe Prost naar de zege reed. Terwijl Senna sterren van de hemel reed. Gaat niet nog eens gebeuren. Zeker niet bij Bernie. De weet wel wat goed verkoopt ;-).
kevinsimon_post zegt
@windhoekgokarting: Goede regie? Gisteren was een drama qua beelden.
Dit seizoen heb ik nog niet eerder dit soort shots gezien:
-secondenlang een lege baan in beeld.
-(te) vaak in en uitzoom op de rechte stukken waarbij het uitzoomen + de auto volgen op deze stukken niet lekker (synchroon) liep, en dus de auto al lang uit beeld was en de camera nog mee moest bewegen.
-en zo kan ik nog wel even door…
OT: Ik vrees dat ieder team hier last van heeft zodra je zo dominant bent als Mercedes nu is. Ferrari had er ook ‘last’ van. Niet teveel van aantrekken. Ik zou zeggen: Mooi verhaal, lekker kort, doen we helemaal niets mee.
swid zegt
Max nu mag Mercedes eventjes in beeld. No!
kobus1967 zegt
De koning is dood, lang leve de nieuwe koning.
mashell zegt
Vroeger was de verdeel sleutel over de TV rechten gebaseerd op hoeveel minuten je auto’s in beeld waren. Ik neem dat die regels aangepast zijn om doodsaaie verslaglegging te voorkomen. Als de Mercedes sponsoren nu klagen dat ze niets voor hun sponsorgeld krijgen moet de teamleiding van Mercedes misschien zelf eens wat doen. Rosberg laten aanvallen bijvoorbeeld. Met wat boosheid in de koppies van Rosberg en Hamilton wordt het allemaal een stuk leuker.
pomoek zegt
MB had dit probleem zelf kunnen oplossen door een paar rondjes rustiger te rijden, de volgers dichterbij laten komen en weer weg rijden? Simpel toch?
pomoek zegt
Feitelijk is het natuurlijk onzin wat MB zegt.F1 is entertainment. Niemand is er bij gebaat als kijkers stoppen met kijken omdat de verslaggeving saai is. MB krijgt gedurende een race weekend lekker veel exposure, vooral van het positieve soort, ze worden onverslaanbaar genoemd enzovoort. Niet zaniken dus.
swid zegt
@pomoek: Racen heeft maar 1 doel, winnen. De rest is bijzaak of verzonnen door bernie.
pomoek zegt
@swid: Ja natuurlijk, maar om het te kunnen financieren heb je sponsoren nodig, die willen dat er veel mensen naar de races kijken, en dus moet het wel leuk zijn om te kijken nietwaar? Zonder publiek geen F1.
henkhupelschoten zegt
Zet max in een van de silberpfeilen, entertainment is all yours! (of maldonator….)
Alfarobert zegt
Zorg dat de Mercedessen die steeds ver voorop rijden minder PK’s krijgen en meedoen in de middenmoot en geheid dat ze in beeld komen.Dat die 2 ver voorop rijden willen we helemaal niet zien.Knokken om plekjes,lef en actie,wat Max ons laat zien.Da’s toch geweldig.Daarom kijken veel meer mensen weer Formule 1.Dat snappen ze bij Mercedes dus niet helemaal
clarkson zegt
Ik geef mercedes wel gelijk. Ze mogel wel iets meer in beeld. We zitten soms ook 5 min naar een gevecht voor p10 te kijken waar eigenlijk helemaal niks gebeurd.
ronnys zegt
@clarkson: Zolang er een dreiging is van inhalen is nog altijd beter en spannender om naar te kijken. Je gaat toch zit dan toch van wel/niet/wel/niet.
Als de showgirl zijn voorsprong van 24 naar 25 uitbreid krijg ik toch het idee het zal wel wezen boeien.
patrickklein zegt
Gelukkig staat Lewis wel veel in beeld, maar dan in de glossy’s
supertjeduc zegt
Zag gisteren Ron Dennis , die klaagde vooral dat ie niet mocht testen en dat er geen grote veranderingen aan de Honda ’s mochten