Mercedes-Benz gaat weer meer geld investeren in verbrandingsmotoren ten koste van EV’s.
Eerder dit jaar liet het merk al weten de komst van zijn elektrische auto’s even uit te stellen. Dat betekent dat de Mercedes-Benz A-Klasse voorlopig nog niet gaat verdwijnen, maar kennelijk betekent dat nog meer.
CEO Ola Källenius laat namelijk weten dat het merk inmiddels er van overtuigd is dat de plofmotor nog tot ver in de jaren 2030 mee zal gaan. Hij geeft toe dat het merk alleen dit jaar al 14 miljard euro uitgeeft aan zijn personenauto divisie en dat de besteding van die gelden anders is geworden dan in eerste instantie bedacht.
Mercedes investeert in verbrandingsmotoren
De verkoop van elektrische auto’s valt nog wat tegen en de verwachtingen zijn te ambitieus en dan moet je handelen. Dus zijn de bestedingen en investeringen wat verschoven. Het merk met de ster geeft dus meer uit aan verbrandingsmotoren dan gepland.
In de praktijk blijkt er namelijk gewoon nog heel veel vraag naar de conventionele motoren. Voor de Mercedes-Benz S-Klasse geeft CEO Källenius zelfs aan dat het merk veel meer heeft geïnvesteerd in de modelupdate van de S met verbrandingsmotor dan ze normaal uitgeven aan een facelift.
Plofmotor op hoogste niveau
Het doel van Mercedes is namelijk om zijn conventionele aandrijflijnen op het allerhoogste technische niveau te brengen. Als Mercedes nu niet investeert in verbrandingsmotoren dan is het schluß voor zowel de benzine als de dieselmotor in 2027 of 2028.
Dan gaat de nieuwe Euro 7 regelgeving namelijk in en moeten de brandstofmotoren aan nieuwe emissieregels voldoen. Die toekomstige motoren zullen tot op zekere hoogte zeker ook geëlektrificeerd zijn, maar in combinatie met een verbrandingsmotor. Meer hybrides in de line-up dus.
Niet volledig elektrisch
Drie jaar geleden zei Mercedes nog dat plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s tegen 2025 ongeveer 50 procent van de jaarlijkse verkopen zouden uitmaken. Op een gegeven moment zei het bedrijf zelfs dat het in 2030 volledig elektrisch zou worden in sommige landen “waar de marktomstandigheden dat toelaten.”
De realiteit blijkt anders en dus past Mercedes-Benz zijn doelstellingen aan. Tegen het eind van het decennium moeten nu plug-in hybrides en elektrische auto’s de helft van de verkopen voor hun rekening nemen en in 2040 moet het merk CO2 neutraal zijn.
Voorlopig kunnen we dus nog rekenen op ICE motoren voor de Mercedessen. Wij vinden dat in de basis vooralsnog goed nieuws!
Foto’s Mercedes-AMG GT Black Series via Autoblog Spots. Spotter: @rubenpriest
petroldrinker zegt
Zoals james may zou zeggen: “GOOOOD NEWS!!!” en dat is dit ook :)
pomoek zegt
Mooi hoe de, Duitse, auto-industrie het verhaal even op zijn kop zet. Na jarenlang traineren, lobbyen en de transitie naar duurzaam transport zo lastig mogelijk maken is het verhaal nu: de vraag naar EV’s is nog niet groot genoeg.
Ik hoop dat je worst lust, want we worden door meneer Källenius even flink van achteren genomen.
DeWitteCondor zegt
Dat denk ik dus niet. MB wordt gedwongen door Europese regelgeving, bedacht door mensen die er geen verstand van hebben. Natuurlijk is er geen vraag, de verkoop stort volledig in zodra de fiscale voordeeltjes verdwijnen. Deze hele markt drijft op fiscale incentives, niks anders.
Ondertussen draait tata steel lekker door. Symboolpolitiek.
iphonistvongates zegt
LinkndOff maakt melding dat 28 Spin Doctors een versnelde cursus EU-talen gaan volgen in Strassbourg & Brussel. Follow the money!
mashell zegt
Voor Euro 7 zijn toch geen grote investeringen nodig? Dat was toch niet veel meer dan de nieuwe naam voor Euro 6?
debeier100 zegt
Plug in 200km range / geen bpm , geen stress met je ev naar zuid frankrijk..
Daar ligt voorlopig de toekomt.
Zou mij niets verbazen dat de wet in 2035 toch veranderd in het voordeel vd plug in met 200+ range.
Ter protectie vd automobiel industrie in Europa, enige manier om de chinezen buiten de eu te houden.
mc96 zegt
Een plug in met 200 km elektrisch rijbereik….. oh wacht, bestond er niet ooit een i3 met range extender 😀
Towel986 zegt
Doet me denken aan een aflevering van klokje rond, stond een bmw 7 serie uit begin 2000’s op de brug. Destijds moesten fabrikanten ook al met allerlei ingenieuze toepassingen komen om de auto’s 0,0x% zuiniger te maken. Alles bij elkaar scheelde het iets op papier, maar al die sensoren en dingetjes maken de techniek complex en daarmee duur te onderhouden. Zeker 10 jaar later.
Schone techniek is belangrijk, maar de hypocrisie spat er vanaf. Duurzaamheid lijkt irrelevant zodra de auto de showroom heeft verlaten.