Niet ‘bijtellingsvriendelijk’ meer, maar wel degelijk milieuvriendelijk
Nog niet zo heel lang geleden was het een grote hit in de Nederlandse verkooplijsten, de extra zuinige en dus schone SUV met een plugin-hybride aandrijflijn. Je wil een SUV, want lekker praktisch, maar met elektromotor erbij scheelt het toch aanzienlijk in de bijtelling.
Dat is nu niet meer het geval. Voor zo min mogelijk bijtelling moet een auto tegenwoordig geheel elektrisch zijn. Toch is de plugin hybride tegenwoordig een stuk schoner dan voorheen, althans: reëel gezien. Dat bewijzen deze twee Mercedessen. De een is een GLE, de ander een GLC.
GLE 350 de (V167)
De GLE 350 de 4-Matic heeft een vierlcilinder lijnmotor, die goed is voor 194 pk (bij 3.800 toeren) en 400 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.600 en 2.800 toeren. Deze is gekoppeld aan een 100 Kw sterke elektromotor. Het totale systeemvermogen bedraagt 320 pk en het systeemkoppel is 700 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een 31,2 kWh sterk accupakket. Volgens de WLTP kun je 90 tot 99 kilometer rijden op één volle accu. Daarbij kun je tot 160 km/u rijden, daarboven springt de dieselmotor bij. De prestaties zijn voor zo’n gigantische auto niet verkeerd. In slechts 6,8 tellen zit je op de 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 210 km/u.
GLC 300 e (X253)
De tweede milieuvriendelijke SUV van Mercedes-Benz is de GLC 300 e 4-Matic. Een groot verschil is niet alleen dat de GLC kleiner is, maar ook is voorzien van een benzinemotor. Deze levert 211 pk (bij 5.500 toeren) en 350 Nm tussen 1.200 en 4.000 toeren. De elektromotor is met 90 kW iets minder sterk, maar reden tot klagen is er niet dankzij een genereus koppel van 440 Nm. De GLC 300 e nog sneller naar de 100 km/u: 5,7 seconden. De topsnelheid is nog altijd begrensd, zij het op 230 km/u. Volgens de WLTP kun je zo’n 39 tot 43 km op één tank halen.
Beide auto’s beleven hun publieksdebuut op de IAA in Frankfurt deze week.
crainn zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lekbak zegt
Bijna 100km opgegeven range, daar heb je wat aan. Dan hoef je alleen nog met de benzinemotor te rijden als je lange stukken rijdt. Dat maakt dit praktisch gezien gewoon een elektrische auto met range extender.
jpoers zegt
@lekbak: diesel…
laptom zegt
@jpoers: paard en wagen
eelco74 zegt
@jpoers: De GLE is een diesel hybride, de GLC een benzine hybride. Dus als je de GLC 300e kiest, gaat het toch om benzine.
mr27 zegt
@eelco74: Alleen gaat die niet 100km, maar 40km ver op een accu. En hij heeft het over de 100km variant. Dat 40km ver is ook niet zo bijzonder meer.
jpoers zegt
@mr27: dank je. Jammer dat deze techniek in van die rijdende zeecontainers wordt gepropt. Met een 40kwh accu kan ik met mijn auto dan 200km halen. Heb nu 11 tot beschikking naast mijn benzinemotor en haal ik zo’n 55km op.
emping zegt
Lekker in het saaie grijs.
cisn zegt
39 tot 43km op een tank met de GLC? En ik die dacht dat mijn Disco een zuipschuit was??!!!
henkiebb zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom 10KW minder leidt tot zo’n groot verschil in range?
mashell zegt
@henkiebb: omdat die 100kW en 90kW het vermogen is van de elektromotor en dat de capaciteit van de batterij niet vermeld wordt.
w0ut zegt
@mashell: + dat het een benzine is en geen (zuinigere) diesel.
ouwedibbes83 zegt
@w0ut: het gaat om de range als hij elektrisch rijdt, niet als z’n verbrandingsmotor het werk doet
jerremaister zegt
@mashell: glc heeft een13,5 kWh accupakket ipv 31,2 kWh
karhengst zegt
Interessant dat er een PHEV op de markt wordt gezet die niét het minimaal aantal kilometers haalt voor fiscale redenen, maar ruimschoots meer. Ik vraag me wel af hoeveel extra kilo’s het accupakket meebrengt.
Ook is het schraal te zien dat ze een 350 model niet als zescilinder leveren.
ouwedibbes83 zegt
@karhengst: tegenwoordig gaat t meer om t vermogen dat de hybride combinatie levert, dan de motorinhoud / aantal cilinders. 320pk is de 350 badge waardig vond MB, want t vermogen komt overeen met wat de 6 cilinder leverde
karhengst zegt
@ouwedibbes83: Heb je op zich gelijk in. Maar voor vrijwel hetzelfde vermogen in de E- en C-Klasse wordt de 300de badge toegepast.
En de grootte van de “tank” is daarbij nooit een bepalende factor geweest. Ik snap het wel, maar heb er desondanks m’n vraagtekens bij.
berlinetta zegt
Bah wat is die GLE toch lelijk met die dakkapel achterop.
mashell zegt
@berlinetta: ik vnd het juist
mashell zegt
@mashell: een sterk design. Geen opgehoogde stationwagen zoals zoveel andere SUV’s. Maar een stevige C stijl die het model karakter geeft en aan de eerste ML bindt.
berlinetta zegt
@mashell: Het is absoluut een herkenbaar design. Maar ik heb het nog bij geen enkele generatie mooi gevonden.
Dutchdriftking zegt
100km elektrisch is meer dan voldoende voor stad en een gedeelte woon-werk. En daarna dieselen op de snelweg. Deze aandrijflijn in een C-klasse en je hebt de perfecte dagelijkse auto.
mashell zegt
@dutchdriftking: het lijkt er inderdaad op bij deze GLE hybrid dagelijkse bruikbaarheid bovenaan het eisenlijstje stond.
healey zegt
@dutchdriftking: De C is er als C300e en als C300de. Om een of andere reden is alleen de C300de in Nederland leverbaar.
cossiekiller zegt
Waarom staat er een link naar een website op de kofferdeksel?
jometdebanjo zegt
Fake Mercedes. Als het maar een 2 litertje is in zo’n premium, noem het dan een GLE 200e of GLE2 250. Maar niet een 350. Klinkt als dikke motor maar zit er niet in
stekkerkoning zegt
Hela, de Mercedes GLE 350 de (of is het toch de GLC) houdt de snellader niet onnodig bezet. De beide suv’s van Mercedes hebben daadwerkelijk een CCS-snellaadaansluiting om het accupakket in een halfuurtje “vol te kunnen gooien”. Net al die ene bijtellingsknaller die niet altijd even terecht spot en hoon ten deel valt, de Mitsubishi Outlander PHEV, met Chademo-snellaadaansluiting. Nieuw is die eigenlijk opvallend goedkoop, uiteraard met dank aan de geringe (theoretische) uitstoot, heeft een aangename hoge zit en maakt het mogelijk om bijna alles volelektrisch af te leggen zolang de trajecten niet te lang worden. Niet voor niets vindt de suv gretig aftrek onder de wat beter gesitueerde 50-plussers.
Dat alles gezegd hebbende. Het zal weer eens niet dat iets met een (deels) elektrische aandrijflijn vooral groot is. Het is toch een kwaliteit waaraan zo ongeveer iedere nieuwe auto lijkt te moeten voldoen. Crossover, suv om zich vooral zo groot mogelijk te kunnen voordoen. Waar is het streven naar efficiëntie en zo spaarzaam mogelijke aandrijflijnen? Voor de GLE plugin wordt bij elektrisch rijden een gemiddeld verbruik opgegeven van 25 kWh/100 km, een Hyundai Ioniq of Tesla Model 3 doet per honderd kilometer 10 kWh minder.
stekkerkoning zegt
@stekkerkoning: kan het niet zo gauw vinden in de specificaties van Mercedes, maar het ziet ernaar uit dat alleen de GLE kan snelladen en dat de GLC aan maximaal 7,4 kW komt (één fase, 32A).