Volgens Mercedes is één ster voldoende in de crashtests. Ze crashen namelijk ook de auto’s van de concurrentie.
Als de concurrentie ergens heel erg sterk is, dan is het wel in de Duitse Premium autosector. Hier proberen de merken Audi, BMW, Porsche en Mercedes-Benz elkaar de loef af te steken. Je ziet dat de merken elkaar nauwlettend volgens en soms elkaar een beetje kopiëren.
Mercedes-Benz probeert met de nieuwe CLA te zorgen dat ze een flinke voorsprong hebben op Audi en BMW. Aangezien er nog geen elektrische C-segment sedan op komst is van beide, gaat dat in elk geval lukken.
En ondanks dat we Volvo zien als ‘Het Veilige Merk’, is dat toch echt Mercedes-Benz, alsdus Ola Kallenius. Hij is de CEO van Mercedes-Benz, dus we kunnen ons voorstellen dat zijn uitspraak ietwat gekleurd is.
Mercedes in crashtest: gaan voor 1 ster?
Maar… Het is niet zonder reden. Ola vertelt in een interview met Autocar dat hij graag eventjes iets verder gaat dan andere merken. Om de veiligheid te verbeteren leert Mercedes niet alleen van zijn eigen fouten, maar ook die van andere merken. Ze kopen auto’s in van concurrerende merken. Deze zetten ze vervolgens tegen de muur. Vervolgens bestuderen ze de gecrashte concurrenten om te zien wat beter kan en wat heel erg goed is.
De nieuwe CLA moet volgens Ola een van de veiligste auto’s worden. Dat niet alleen , hij ziet veiligheid als een enorm belangrijke USP. Sterker nog, het is volgens hem de belangrijkste USP om zich te onderscheiden van de invasie van Chinese automerken. Volgens Kallenius is een ster voor de veiligheid voldoende: een Mercedes-ster. Ah, het was dus een woordgrapje. Je kunt overigens gewoon een auto bouwen op wat de EuroNCAP en IIHS graag willen zien, natuurlijk.
Concurrentie
Volgens Mercedes gaat Mercedes daar veel verder in, mede doordat ze hun eigen auto’s én die van de concurrentie tegen de muur gooien. Dat zijn dan geen pre-productie-exemplaren ofzo. Ze kopen die auto’s gewoon en zetten ‘m tegen de muur ter lering en vermaak.
Ondanks de concurrentie tussen de merken, begrijpen de CEO’s van de concurrerende merken dat ze elkaar nodig hebben om de mythe van Duitse topkwaliteit in leven te houden. Met het Volkswagen dieselschandaal bleven de andere Duitse merken enorm op de vlakte, juist om de Duitse autoindustrie in het algemeen niet te schaden.
Ook als het gaat om lobbyen bij de overheid (tempolimit anyone?) werken de merken juist innig samen. Maar als het op veiligheid aankomt, is Mercedes het beste. Aldus Mercedes.
Meer lezen? Check dan Jaapiyo’s zijn column: Veiligheid maakt geen bal meer uit!
Dutchdriftking zegt
Dit moet toch genieten zijn voor de fanboys welke voor hun droommerk werken. De auto’s van de concurrentie bewust slopen.
fanboy zegt
@Dutchdriftking: Ze kunnen kiezen, de auto’s van concurrentie helemaal demonteren of slopen.
potver7 zegt
Nee hoor, ze hoeven niet te kiezen. Demonteren, opnieuw assembleren, en vervolgens tegen de muur.
mashell zegt
Lijkt me niet, als je zo’n zelf opnieuw opgebouwde concurrenten auto tegen de muur zet zijn de resultaten van de crashtest niet representatief.
Design_Driven zegt
Klinkt leuk maar ze zijn niet de enigste. Ze doen allemaal teardowns van concurrenten (er gaat zelfs het verhaal dat een Duitse fabrikant geen Tesla kon krijgen en er een huurde en die uit elkaar en weer in elkaar gezet heeft, alleen kwam de verhuurder/tesla er achter). En een aantal van de fabrikanten zetten ze vervolgens weer in elkaar om mee te testen en te crash testen. Niet echt bijzonder.
ukbob zegt
Lijkt me een leuke baan:
Auto’s bestellen/ kopen waarvan jij al weet dat ze uit elkaar gaan en/of tegen de crash muur zodra je ermee “op je werk” aan komt :)
C220AMG zegt
Op zich wel maar zo makkelijk is het natuurlijk niet. Het is ook veel papierwerk en documentatie wat behoorlijk taaie kost is. Dit omdat dit soort dingen door de volledige firma gaan (althans degene die er aan geïnteresseerd zijn).
mashell zegt
Er is zelfs een bedrijf dat auto’s koopt, demonteert, fotografeert en de informatie aan de andere fabrikanten verkoopt. Zodat ze niet allemaal elke wagen hoeven demonteren.
C220AMG zegt
Dat klopt, maar in eigen beheer leer je toch duidelijk meer van de concurrentie!
str8six zegt
Ster op de motorkap ja
pramm zegt
Maar die enkele ster is niet echt prettig als je met onderstaande te maken krijg. De EQS SUV faalt in de elandtest:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYAuHY87tmg&t=447s
mashell zegt
Bij een Mercedes die faalt in de Elandtest denk je dat die omkiepert… Neemt niet weg dat een moderne dure premium auto met een laag zwaartepunt en bergen elektronische hulpmiddelen niet zo slecht zou mogen presteren.
Wolflow zegt
Zijn er werkelijk mensen van mening dat ‘Het Veilige Merk’ van Chinese komaf is?
p993 zegt
Ordinaire klikbeettitel