Een flinke prijs voor een auto die nog geen 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden.
Het is inmiddels alweer ruim een jaar geleden dat Mercedes de S 560e heeft onthuld. In de tussentijd heeft het merk verschillende (deels) elektrische bolides ter wereld gebracht, maar tot op heden moesten we nog geduldig wachten op de hybrideversie van het vlaggenschip van het merk. Vandaag durven de Duitsers eindelijk een prijs te plakken op de auto die vanaf januari geleverd zal worden.
De nieuwe Mercedes S 560e is vanaf vandaag te bestellen voor de niet onsmakelijke prijs van 120.005 euro. Daarmee is hij enkele duizenden euro’s duurder dan zijn voorganger, die we herkennen in de 500e. Gelukkig zijn het niet alleen de cijfers van het prijskaartje die stijgen. De S 560 gaat er op technisch gebied namelijk ook aanzienlijk op vooruit.
De Mercedes S 560e krijgt een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 367 pk en 500 Nm sterke 3-liter V6 motor en een elektromotor met een vermogen van 120 pk. Het gecombineerde systeemvermogen is een behoorlijke 476 pk. Schakelen geschiedt middels een negentraps automaat. De bolide heeft een compact batterijpakket van 13,5 kWh, waarmee hij in totaal 50 kilometer ver moet kunnen rijden. Echter, ook dit is gemeten via de verouderde NEDC-cyclus, dus zal het in realiteit nog minder zijn.
autowilly zegt
Hmmm, dus de normale S560 heeft een V8, maar de S560e heeft een V6. Die type aanduidingen zijn tegenwoordig bij alle 3 de Duitsers toch wel een beetje raar.
Loek zegt
@autowilly: Lexus doet hetzelfde hoor. De LC 500 heeft een V8, de LC 500h een V6 hybride. Volgens mij is de 500h zelfs iets krachtiger. Maar je wilt gewoon die V8.
granlusso zegt
@720s: Al was het alleen maar omdat de V8 van Mercedes-Benz in de praktijk best ‘zuinig’ is. 1 op 12 is de snelweg prima mogelijk. Ik geloof niet dat die hybride dat heel veel beter doet.
tim_jacobs zegt
@granlusso: 1 op 12? Lijkt me sterk. Ik rij (heb het even uitgerekend) gemiddeld rond de 1 op 7 met de 4.0 V8 Bi-turbo van Mercedes zonder helemaal de hooligan uit te hangen. Desondanks kan je wel 1 op 9 halen op de snelweg mits je erg voorzichtig bent. ;-)
berlinetta zegt
@720s: Uit mijn hoofd heeft de 500 een 477 pk V8 en de 500h een 300 nog wat pk V6. De V8 is dus wel krachtiger.
Loek zegt
@berlinetta: ah, ik wist het al niet zeker. Nja, V8 all the way dan. Tenminste, als het Nederlandsch belastingklimaat mee zou werken.
e270cdi zegt
Waarom gebruiken ze niet de zes-in-lijn?
autowilly zegt
@e270cdi: omdat Mercedes voor de S-klasse (iig de sedan) geen 6 in lijn in de line-up hebben, wel een 3 liter V6.
gregorius zegt
@autowilly: de S400 (3.0) en de S400h (3.5 v6) zijn volgens mij vorig jaar vervangen voor de S450 en S500 die de 3.0 6-in-lijn hebben.
Waar de S500 in principe de 53-Amg setup is. En de S45 een beetje gedowntunede versie is.
autowilly zegt
@gregorius: Hmmmm, apart. Op de website van MB USA zeggen ze dat de S450 een 3.0 V6 Bi-turbo is en op de Nederlandse site dat het een 6-in-lijn is…
87sandyd zegt
@autowilly: ze snappen het zelf blijkbaar al nieteens meer
gregorius zegt
@e270cdi: ik vind het ook gek.
Zeker omdat die 6-in-lijn al veel vaker aan een elektromotor is gekoppeld (bij in de amg53 en de S450/S500 ); terwijl de S500e de nog ‘oudere’ setup had met de V6 en 442 pk.
dare2think zegt
@e270cdi: Een zes-in lijn is langer dan een v8. De electromotor zit in de transmissie gebouwd, die daardoor iets langer is. Een v6 past dus perfect in het plaatje, die is maar ‘3 cilinders lang’.
galverink zegt
@e270cdi: de nieuwe S-klasse komt volgend jaar, dat gaan ze voor het huidige model niet meer aanpassen.
fapfap zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
v12powerr zegt
@fapfap: dacht dat iedereen ondertussen wel doorhad, dat je de vermogens niet klakkeloos bij elkaar kan optellen.
karhengst zegt
Zal het wel goed doen in het thuisland wanneer deze straks prive gereden kan worden voor de bijtelling van een C-klasse diesel.
toyotafortuner zegt
>€120.005,-
Van waar nou nog die 5 euro’tje bovenop de 1,2 ton?
vroaaar zegt
@toyotafortuner: prijs moet tegenwoordig inclusief afleverkosten… ;)
thomasthomas zegt
@toyotafortuner: maak hem dan 119.995,- euro klinkt gelijk als een koopje.
healey zegt
Die 50km ga je best halen.Ik haal 30km met een half zo grote accu. En V6 of 6 in lijn is niet relevant. In de stad of als je langzaam rijdt, rijd je elektrisch. En al het sneller gaat ( en het banden en wind geluid luider is dan de motor) springt de motor aan. En de prijs? Tja.. een S is niet echt goedkoop. Dan moet je bij Daicha gaan shoppen.
ozer1907 zegt
@healey: deze sloep is wel 3x zo zwaar dan waar jij in rijdt
redbeams zegt
Wie had dat gedacht…dat een kleine 30 jaar later mecedes lexus zou gaan kopieeren ;)
nautique206 zegt
Voor dat geld koop je ook 2x een Audi A1
tjorque zegt
@nautique206: goh, doe me dan maar een A1 of twee