• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes helpt hulpverleners met slimme app

Auteur: Dizono, gepost 27 juli 2016 om 11:46 – 23 Reacties

Mercedes Rescue App


Terwijl jij denkt dat de brandweer een Pokémon aan het vangen is, staat hij eigenlijk de veiligheidsrisico’s van een Mercedes te checken.

Vroeger was het simpel voor hulpdiensten. Als een auto bij een ongeluk betrokken was, dan kon je gelijk aan de slag om eventuele slachtoffers te helpen en het voertuig te bergen. Dat is tegenwoordig wel anders. Niet ontplofte airbags zijn een reëel gevaar, terwijl de hoge voltages van plug-in hybridesystemen weer andere risico’s met zich meedragen.

Nu worden brandweer en andere hulpdiensten uiteraard getraind op dit soort nieuwe uitdagingen, maar Mercedes maakt het de helpende helden iets gemakkelijker. Ze hebben een app ontwikkeld die van elke Mercedes na 1990 (en voor gangbare modellen zelfs ouder) aangeeft waar men zaken als airbags, gordelspanners, gasveren, benzinetank(s), accu’s en carrosserieversterkingen kan verwachten. Toch handig als je bijvoorbeeld een dak moet openknippen.

De app is uiteraard gratis en beschikbaar voor zowel iOS als Android. De data is offline, zodat deze altijd geraadpleegd kan worden. Mocht de betreffende brandweerman niet zo thuiszijn in de nomenclatuur van Mercedes, dan biedt een QR-scanner uitkomst. Elke recente Mercedes heeft zo’n QR-code aan de binnenzijde van B-stijl en tankklepje en deze scannen met de app geeft je direct de benodigde informatie.

Mercedes Rescue App

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

app, brandweer, Mercedes, politie, smartphone

Vorig bericht: « Wie adopteert deze bijzonder vreemde Eend?
Volgend bericht: Ferrari heeft een nieuwe technische directeur »

Lees Interacties

Reacties

  1. GWBoes zegt

    27 juli 2016 om 11:54

    Voor zover ik weet is deze informatie al langer beschikbaar voor Brandweer en andere hulpdiensten en zit in de standaard uitrusting van het voertuig.

    Login om te reageren
    • ihrte zegt

      27 juli 2016 om 12:16

      @GWBoes: Daar heb jij helemaal gelijk in, dat heet het Crash Recovery System van Moditech als ik het goed heb. Beetje Spuit 11 dit van Mercedes.

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        27 juli 2016 om 12:24

        @ihrte: klopt, voor vrijwel alle voertuigen toegelaten op ‘s-heerlands wegen.. plaats airbags, overige explosieven zoals gordelspanners etc, bij hybrids de plaats van de accu’s etc.

        Login om te reageren
        • blo3to3t zegt

          28 juli 2016 om 07:25

          @galgootje: klopt, je wil als brandweerman geen ploffende airbag boven je snuit….

          Login om te reageren
      • dawwg zegt

        27 juli 2016 om 13:53

        @ihrte: Deze MB app + de QR code voor de hulpdiensten bestaat dan ookal twee jaar ofzo.

        Login om te reageren
  2. pinut187 zegt

    27 juli 2016 om 12:10

    Mooi gedaan van Mercedes.

    Login om te reageren
  3. dannyhoek zegt

    27 juli 2016 om 12:14

    nuttig!

    Login om te reageren
  4. fabiotol zegt

    27 juli 2016 om 12:17

    Raar verhaal dat met de airbags die (nog) niet geploft zijn. Gisteren mijn auto in een andere auto geparkeerd met 60km/h, volgens de boordcomputer zijn alle airbags uit, maar ze zitten er nog in.

    Even off-topic, waar kan ik een autoblog auto-advies aanvragen?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 juli 2016 om 12:22

      @fabiotol: Wat is er dan raar aan dat verhaal? Airbags falen dus wel eens, wie zegt dat ze niet later alsnog ploffen?

      Vervelend van je auto, hopelijjk ben je zelf ok. Onderaan elk advies-artikel staat hoe je zelf ons ook om advies kunt vragen. Even de gegevens uit die tabel naar ons mailen dus!

      http://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-advies-ruime-youngtimer-voor-e5-000-88967

      Login om te reageren
      • fabiotol zegt

        27 juli 2016 om 12:26

        @Dizono: het vreemde was, de explosieven zijn geknald, hele auto ruikt ook ‘verbrand’. Aan het verhaal is niks raars hoor.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          27 juli 2016 om 12:27

          @fabiotol: ahh zo, dat is zeker vreemd. Aan de andere kant, als je zelf geen verwondingen hebt opgelopen is het misschien maar goed dat ze niet daadwerkelijk geploft zijn. Een airbag is zachter dan een autostuur, maar pijnlijk is het evengoed.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      27 juli 2016 om 12:23

      @fabiotol: [email protected] geloof ik. Maar kan je wel zolang wachten?

      Vervelend voor je, die matige parkeerpoging. En inderdaad gek dat de computer aangeeft dat ze gepoft zijn. Dan is het signaal blijkbaar wel gegeven maar hebben ze niet gewerkt. Was het een erg oude auto?

      Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    27 juli 2016 om 12:26

    Elke mercedes heeft een qr code? Hadden ze dat al in 1955?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 juli 2016 om 12:28

      @mrrallycross: gratis top-tip: er staan nog wat in niet-willekeurige volgorde geplaatste letters tussen ‘elke’ en ‘Mercedes’

      Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        27 juli 2016 om 12:36

        @Dizono: sorry, woordje recente gemist

        Login om te reageren
  6. rijnounsdoor zegt

    27 juli 2016 om 13:43

    Wat fijn dat Mercedes een slimme app heeft ontwikkeld. Beter dan die domme app. Ben wel benieuwd naar wat de app zo slim maakt. En waarom je eigenlijk een niet- slimme-app zou maken. En wie bepaald of ie slim is? Is er ook een IQ test voor apps of moeten apps in groep 8 een Cito toets doen? Vragen, vragen…

    Login om te reageren
  7. bogaertd zegt

    27 juli 2016 om 13:55

    Hetgeen je dus al kon met een google glas met de juste app

    Login om te reageren
  8. e38ossie zegt

    27 juli 2016 om 14:32

    Die gegevens heeft BMW ook al heel lang online beschikbaar. Alleen de toepassing in een App is wel makkelijker.

    Login om te reageren
  9. carlogeenen zegt

    27 juli 2016 om 14:40

    Dit bestaat al een aantal jaren. Sterker nog ik heb mijn W201 uit 1992 en W202 uit 1999 door de Mercedes dealer met speciale QR stickers in de tankdop en de stijl als je de deur opent laten uitrusten. Met de app kun je ze scannen en al deze nuttige info zien.

    Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      27 juli 2016 om 15:01

      @carlogeenen: Mijn W202 en W126 hebben die stickers ook inmiddels.
      Hopelijk hebben we ze alleen nooit nodig ;-)

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    27 juli 2016 om 16:44

    Op de foto’s zie je precies waar het misbruikprobleem van deze apps zit. De C klasse heeft geen enkele schade en staat slechts onhandig midden op de weg geparkeerd. Maar de brandweerman zit al verlekkerd in de app te kijken waar hij met de kniptang het meeste schade kan aanbrengen.

    Login om te reageren
  11. ch26 zegt

    27 juli 2016 om 18:35

    Dit kan al heel lang bij MB met een gewone qr-code scanner

    Login om te reageren
  12. cadrez zegt

    27 juli 2016 om 21:44

    Da’s mien merrek!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North