
Mercedes gaat snijden om miljarden aan kosten te besparen en met name werknemers moeten het ontgelden. Gelukkig nog niet letterlijk, maar wel figuurlijk.
De pijn wordt gevoeld in de Duitse auto industrie. Tegenvallers zijn de afgelopen jaren van alle kanten gekomen. Bij VAG begon het al met dieselgate. Maar daarna zijn er ook ontwikkelingen geweest die voor alle grote Duitse merken nadelig uitpakken. Het wil niet zo vlotten met de ontwikkeling van EV’s terwijl Tesla en China dat wel blijken te kunnen. En de eigen productiekosten zijn flink hoger geworden nadat de Russische gaskraan ‘dichtging’. Dat was even balen, net nadat andere energiecentrales massaal gesloten zijn.
Horror
Het piept en het kraakt nu en overal staan banen op de tocht. Tienduizenden banen welteverstaan. Alleen al bij Mercedes zou het om 20.000 man (m/v/i) gaan. Nu is mensen de laan uitsturen in Duitsland niet makkelijk, dus het gaat allemaal via natuurlijk verloop en dergelijke. Toch wil Mercedes al dit jaar 2.5 miljard besparen op de kosten. En dat betekent vooral dat werknemers uitgekleed worden. Automobilwoche spreekt van een Horror-Liste.
Bonus
Om te beginnen wordt de bekende prestatiebonus die vaste werknemers van Duitse autofabrikanten vaak krijgen, vermagerd. Afgelopen jaren spreken we regelmatig over bedragen van duizenden Euro’s die elke werknemer kreeg. Maar dat wordt dus een onsje minder. Ook bonussen voor mensen die al heel lang in dienst zijn worden gekortwiekt.
Kaasschaaf
De kaasschaaf gaat ook langs andere voordelen die werknemers genieten. Zo worden vrij dagen rondom de kerstdagen weggesneden. Ook een regeling die medewerkers in staat stelde te kiezen voor meer geld of meer vrije dagen gaat op de schop. De klappen vallen niet alleen in Duitsland. De Amerikaanse fabriek in Tuscaloosa moet 25 procent minder gaan kosten. En in China moet de productie eveneens inboeten.
Minder zachte interieurs?
Zuur voor alle noeste arbeiders dus. En ongetwijfeld zal het ook voelbaar worden in de producten. Eigenlijk bij alle Duitse merken werken we al dat de kwaliteit van interieurs en dergelijke achteruit gaan de laatste jaren. En er is dus niet per se zicht op dat dit beter wordt. Wat dan weer niet meehelpt als men wil concurreren met merken uit andere windstreken. Denk jij dat de Duitsers overleven? Laat het weten, in de comments!
Die foto
Clarice….
En Mercedes gaat net als Hannibal Lecter stukjes van de mensen op de lijst voorschotelen aan gasten?
Ik denk dat, naast migratie, de werkgelegenheid een groot item in het stemgedrag gaat worden de komende week.
ps Mercedes maakt haar interieurs zelf niet. Jullie hebben hier zelf een keer een item op BNR aan besteed.
En ja de Duitse premium merken gaan het wel redden, die hebben de Japanners en Koreanen ook overleefd. De Chinezen zullen vooral marktaandeel in gaan pikken in de budgethoek.
Harde reset. De vanzelfsprekende groei bestaat niet meer. China is een land met krimpende bevolking ( gaan terug naar < 1 miljard). Tevens kopen de Chinezen Chinees.
Europese autobouwers kunnen niet op tegen goedkope EV’s. Ze moeten het in de toekomst doen met kleinere volumes. Hogere marges worden het sleutelwoord.
Hiervoor moet dus snel het personeelsbestand omlaag. Als de hoge volumes stagneren is het grote personeelsbestand meteen een molensteen. Giga overhead kan alleen met hoge volumes.
Ik las dat Porsche HR een T800 van James Cameron hebben geleased om 1.900 Porsche medewerkers te termineren. Ferrari SpA. bood nog aan om alle 1.900 medewerkers voor een zacht prijsje over te nemen maar daar was men bij Audi-dochter Lamborghini niet van gediend. Een Zero Sum Game is keihard!
Er is meer dan de alleen de Duitse auto industrie. Het gaat op meer plaatsen slecht. Het Duitse economische instituut IW geeft aan dat vooral in de industrie er minder banen zijn met name in de ijzer- en staalindustrie, machinebouw en bouw. En als we kijken naar de Duitse energie politiek zal dat als een molensteen om de nek van de Duitse (automobiel) industrie blijven hangen net als hogere loonkosten en hun problemen om op premium niveau EV auto’s te produceren. En eigenlijk kunnen ze alleen op premium niveau opereren en winst maken want met kleine goedkope auto’s leggen ze zo als het er nu bij staat altijd af tegen de chinezen. Ik zie het heel somber in en eigenlijk voor Duitsland in zijn algemeenheid. Die gaan de komende jaren politiek en economisch door een heel diep dal. En ik vrees dat ze een groot deel van Europa daar in mee sleuren.
Wat betreft energie heeft de Duitse groene regering inderdaad een bok geschoten. Hoge prijzen en bovendien een flinke koolstofintensiteit!! Hetzelfde geldt voor ons, als aanhangsel.
Psst. Economie gaat nooit alleen maar omhoog, die gaat ook af en toe naar beneden, varkenscyclus. De laatste grote crisis was in 2008, dus het is hoog tijd voor een crisis. De Italianen en Fransen konden altijd al goedkoper kleine wagens bouwen dan de Duitsers, dat was geen probleem, de Amerikanen bouwen veel goedkoper grote wagens, niemand in Europa wil die hebben, dus hoeven de Chinese auto’s ook geen probleem te vormen.
Waarom gebeurt dit alles nu, de westerse wereld verrechts in rap tempo, dat brengt onzekerheid, dat brengt uitstel van investeringen, dat brengt economische neergang. Waarom zijn de mensen nu opeens zo rechts, omdat ze zich laten opjutten over een thema’s als migratie en inflatie, ze worden geprogrammeerd om ontevreden te zijn. En de mensen zijn heel gemakkelijk beïnvloedbaar, kijk maar eens in de winkelstraat, denk je echt dat er ook maar iemand is die zelfstandig denkt dat een zwarte plastic winterjas met luchtbellen er in het mooiste is wat ze kunnen kopen, nee, ze zijn allemaal beïnvloed door externe factoren met als doel om geld aan te verdienen. En dat beïnvloeden (gewoon heel veel van hetzelfde laten zien, heel vaak hetzelfde zeggen en ze slikken het als zoete koek) is gemakkelijker dan ooit door social media.