Hoeven jullie die grap niet meer te maken, al zit er wel degelijk een kern van waarheid in.
Leuk natuurlijk, die elektrische Tesla’s waarmee taxichauffeurs de Amsterdamse binnenstad terroriseren, maar écht ideaal zijn EV’s als taxi’s natuurlijk nog niet. Zelfs de accu van een Tesla Model S raakt namelijk een keertje leeg en op dat moment staat de taxi even geen geld te verdienen. Een plug-in hybride zou een prima tussenstap kunnen zijn. Bij de taxistand even vlug bijladen voor wat extra juice, maar ook de mogelijkheid om op een verbrandingsmotor over te schakelen als de accu’s leeg zijn.
Denk je taxi, dan denk je meteen Mercedes E-Klasse. Ja, jullie ook, want de laatste keer dat we een artikel schreven over de E-Klasse waarbij de grap niet in de comments werd gemaakt was op 21 mei 2008. Ik bedoel maar.
Deze Benz deelt zijn aandrijflijn met bijtellingsprofiteur C 350 e: een 2-liter benzine met 211 pk, gekoppeld aan een elektromotor met 82 pk. Het totaalvermogen bedraagt 279 pk en een meer dan riante 600 Nm koppel. Goed voor een top van 250 km/u en 0-100 in circa zes tellen. In theorie zou je op iets meer dan twee liter benzine tweeënhalf retourtjes Schiphol-Amsterdam Centraal kunnen maken, maar in de praktijk red je dat natuurlijk nooit.
ceesjan zegt
Psst, waarschijnlijk bedoel je 250 km/h. ;)
tofas zegt
@ceesjan: hebt het ook ff 2 x moeten lezen
Ot: moet zeggen hebben liever de e klasse als de tesla als taxi vervoer.
dnadave zegt
@tofas: dan
mpowerm3 zegt
@ceesjan: 350 begrenst bedoelt ie;)
redbeams zegt
@mpowerm3: Onmogelijk met deze setup.
Dizono zegt
@ceesjan: check… Al zou 350 km/u dit pas echt de ultieme taxi maken ;)
super zegt
@ceesjan:
denk overigens niet dat ie 250 lang vol houdt als de accu op is, met 211pk haal je het in elk geval niet.
pesu zegt
@super: En dat weet jij even want? Jij kent de Cw-waarde, versnellingsratio, frontaal oppervlak, massa en rolweerstand?
super zegt
@pesu:
voor autos van vergelijkbaar formaat/gewicht kun je het verband tussen vermogen en topsnelheid vrij goed in statistiek vatten, uiteraard is dat omdat de onderliggende fysica bepalend is voor dat verband en de verschillen tussen de wagens (weerstand etc. niet gigantisch groot zijn). Ga maar eens kijken naar gegevens van wagens uit die klasse, verband tussen vermogen en topsnelheid is al lang ongeveer gelijk.
Donstil zegt
Waarom is een Tesla taxi in Amsterdam niet “ideaal” dan? Rijden die per dag echt meer dan ze in een nacht bij kunnen laden?
miata93 zegt
@Donstil: Ja. En wat ook nogal meetelt is het rijgedrag. Daardoor kun je de actieradius nogal inkorten :D
autoporn zegt
211+82=293
Of mis ik iets?
fconderkantlat zegt
@autoporn: je mist iets.
dutchcarguy zegt
@autoporn: je mist heel erg veel. Nieuw hier?
reistje zegt
@autoporn: je mag het niet zomaar optellen.
baap zegt
@autoporn: Gecombineerd vermogen!
gtwillem zegt
@autoporn: De elektromotor en verbrandingsmotor leveren hun maximale vermogen niet op hetzelfde moment, waardoor je de vermogens niet simpelweg bij elkaar kan optellen. Op het moment dat de verbrandingsmotor zijn topvermogen begint te leveren, is de elektromotor al aan het afbouwen. De elektromotor zorgt onder voor extra oempf, de verbrandingsmotor op wat meer toeren.
ralfast zegt
@autoporn: wat je bijelkaar mag optellen is het gecombineerde koppel dat beide motoren leveren bij elk toerental. Toerental x koppel is vermogen. Die maximale koppels worden op verschillende toerentallen geleverd, dus maak je daar een fout.
lekbak zegt
@ralfast: maximaal koppel is niet op hetzelfde toerental als maximaal vermogen dus je verhaal klopt alsnog niet helemaal.
Bovendien, waarom het koppel bij elkaar op tellen als we hier vermogen willen weten. Ja, koppel x toerental is vermogen maar de vermogens van beide motoren op gelijke toeren bij elkaar optellen doet het ook. En is wel zo overzichtelijk. Want je kunt wel 10.000nm hebben, als er geen toeren tegenover staan heb je alsnog geen vermogen en dus geen acceleratie en snelheid.
ralfast zegt
@lekbak: precies in overeenstemming met mijn begrip. Misschien in mijn Jip&Janneke uitleg iets te kort door de bocht
talladega zegt
De ultieme taxi is een EV, die heeft geen 280 paardjes nodig om die toerist van de kroeg naar zijn hotel te vervoeren.
DE ultieme taxi Is dus niet langer een Mercedes maar een Tesla.
mb10 zegt
@talladega: maar wel 700 pk van een tesla p85d zeker
dikdraak zegt
@mb10: Het elegante van een elektromotor is dat vermogen dat je niet aanspreekt ook geen energie gebruikt. Als je er van die 700 paarden maar 100 aanspreekt rijd je dus gewoon net zo zuinig als de spaarmpbiel van de buurman (factoren als gewicht en rijstijl even daargelaten).
dikdraak zegt
@dikdraak: Je hebt dus alle voordelen die bij dergelijke vermogens horen (even snel inhalen, supercars het schaamrood op de kaken zetten), maar op momenten dat je het niet nodig hebt niet de nadelen die je bij vergelijkbare verbrandingsmotoren zou verwachten (hoog energieverbruik, zelfs als je niet alles aanspreekt). Je opmerking raakt dus kant noch wal.
mb10 zegt
@dikdraak: het ligt er in beide gevallen (zowel verbrandingsmotor als elektromotor) gewoon aan hoe diep je dat pedaal intrapt.
dondeboer zegt
@mb10: niet echt hoor, en Tesla is bij beschaafd rijgedrag bijna net zo efficiënt als een Leaf. Een grote brandstofmotor is altijd inefficiënt. Mijn alfa met 3.2v6 komt echt niet verder dan 1:12 en dan moet je echt al heel erg je best doen.
mb10 zegt
@dondeboer: ja, vind je het gek dan heb je ook niet een vergelijkbaar motorblok met de mercedes.
wildewesten zegt
@talladega: maar wat nou als de taxi twee lange ritten achter elkaar krijgt? Van elk 300km?
timberleek zegt
@wildewesten:
Met die enorme rij taxi’s die steeds bij schiphol staat kunnen ze zich wel een half uurtje veroorloven bij quicknet.
E550 zegt
@talladega: nee gewoon een Dacia station. Die zie je gelukkig ook in Amsterdam rijden! Zo hoort het!
kaeser zegt
@talladega: moet je wel het geld er voor hebben. Een Tesla kost in de aanschaf ongeveer 3x zo duur als een Mercedes. Ik neem aan dat jij niet 3x zoveel wilt betalen voor een rit.
floridos zegt
350 km/u? Sneller dan een E-AMG 63S. :)
poar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hokeej zegt
@poar: op de foto lijkt gewoon e500e te staan wat inderdaad logischer zou zijn. Type aanduiding en kenteken lijkt e500e
hokeej zegt
@hokeej: e350e ik ga naar bed….
digitaltoilet zegt
@hokeej: E350e om precies te zijn.
De 500e’s hebben een 3 liter V6 benzine motor ipv de 2.0 van de C en de E.
reistje zegt
Als ze nou een diesel maakte met een regerenerend systeem was het nog interessant. Waarom maakt iedereen benzine hybride.
SimonMc zegt
@reistje: omdat diesel de wereld kapot maakt.
dondeboer zegt
@reistje: de elektromotor wordt bij hybrides vooral ingezet om de brandstofmotor te helpen in die toerenregionen waar de brandstofmotor niet efficiënt is.
Een elektromotor is vooral efficiënt bij lage toeren, een benzine bij hogere toeren. Goede combi dus. Een diesel is daarentegen juist efficiënt bij lage toeren en de combinatie levert dan veel minder op. Het kan wel, Peugeot doet het.
En los van de techniek, diesel is alleen populair in Europa, terwijl hybrides populair zijn in Azië en Amerika.
lekbak zegt
@dondeboer: het efficiëntie toerental is geen probleem. Passende vertraging erbij en hopla, opeens draait de diesel op zijn efficiënte toerental.
Het feit dat een diesel niet tegen korte stukjes kan, nog inefficiënter is bij koude motor en minder snel kan starten is meer van belang. En uiteraard wat je zegt over de populariteit in de rest van de wereld.
a3sb zegt
Het beste voor een taxi is toch een dieselmotor met elektromotor?
3246cm252kw zegt
Nou nou 350km/h niet verkeerd!
3246cm252kw zegt
En wat moet die gaan kosten?
gtwillem zegt
@3246cm252kw: zal wel rond de 350 euro liggen ;-).
baap zegt
Ik heb een Astra 1.6 8v met 75 pk en laatst geklokt op 271 km/u. Bizarre snelheid voor het aantal pk’s ;)
michielb10 zegt
@baap: mooi verhaal
potjak zegt
@baap: Het is werkelijk ongelofelijk!
remcott zegt
@baap: onderweg naar Maaskantje?
moveyourmind zegt
@baap: Dan zou ik eens naar je luchtfilter en je bougies kijken…
Grote kans dat die aan vervanging toe zijn, normaal moet zo’n Astra makkelijk 300 km/h kunnen lopen…
baap zegt
@moveyourmind: Dat idee had ik ook indd, na 270+ begon ie wel wat te rammelen en te trillen, maar de puf had er nog niet uit moeten zijn! :)
kaasisslecht zegt
Schokkend
potjak zegt
Zoals @baap hierboven al aangeeft is de top van 350 waarschijnlijk 100 te hoog.
Voor de rest een mooie en vlotte wagen. En het imago Taxi weet Mercedes meer en meer van zich af te schudden.
pinut187 zegt
Wij zijn een beetje verwend met Merc’s en Tesla’s als taxi’s. In heel veel andere delen van de wereld rijden ze in heel wat goedkopere auto’s. Taxi of niet het is toch een Merc en dat is in dit geval positief.
aj26sc zegt
@pinut187: Inderdaad! Er zijn niet veel landen waar zulke mooie, nieuwe en luxe taxi’s rondrijden als hier. In Warschau (waar ik vaak zakelijk moet zijn) rijden taxi’s rond die hier niet eens door de APK zouden komen (en grappig genoeg vaak uit Nederland komen… Compleet met Nederlandse teksten op het dashboard).
Overigens, wat betreft de chauffeurs heb ik liever de Polen.. Vaak wat nors, maar correct, en ik ben nog nooit opgelicht. In Amsterdam helaas wel anders..
azuli zegt
Nou ik stap liever in die Maserati Ghibli die rondrijdt als taxi in Adam?
rvds15 zegt
@azuli: alles voor die 5 minuten aanzien. Goed man.
jipino zegt
Beetje off topic, maar kan iemand mij vertellen waarom sommige taxichauffeurs ervoor kiezen (of wordt dat voor hen gekozen?) om in zulke dikke auto’s als 7-series en S-klasses te rijden? Dat kan toch niet heel voordelig zijn?
lincoln zegt
@jipino:
De enige reden voor die lui om taxi chauffeur te worden ..
Een FIAT Doblo is in alle gevallen een betere optie ..
Maar in het NL belasting systeem is het verstandiger om op papier zo veel mogelijk onkosten te maken ..
audirijder zegt
@lincoln: Onzin joh.. Dat is alleen relevant als je in meerdere landen actief bent. Dan maak je in landen de grootste kosten waar het vpb tarief het hoogst is. Zo’n taxichauffeurtje heeft daar 0,0 voordeel aan. Kosten drukken tenslotte te winst. Ik heb liever 100 euro omzet en 50 euro kosten en dat ik IB moet betalen over 50 dan 100 euro omzet en 90 euro kosten.
escort77 zegt
@jipino: zulke taxi’s worden vaak ingezet voor zakenmensen, politici of duurdere hotels.
Jij krijgt in ieder geval niet de kans zulke taxi’s onder te kotsen na een avondje stappen en shoarma eten.
lekbak zegt
@jipino: hoe het precies in elkaar steekt weet ik ook niet. Maar er staat me iets bij dat het met de bpm te maken heeft. Een taxibedrijf hoeft die namelijk niet te betalen. Als ze een tweedehands auto kopen krijgen ze de bpm terug (volgens een bepaalde schaal). Dit soort auto’s schrijft in de praktijk sneller af als de bpm dus zit daar enige winst in. Bijna gratis een grote auto rijden dus.
Aldus wat ik een paar jaar geleden via via heb gehoord. Klonk toen wel logisch, en nu nog eigenlijk…
Bender zegt
@jipino: naast het kosten aspect dat anderen al hebben uitgelegd, het is de werkplek van iemand. Als je 8 tot 10 uur per dag in een auto moet zitten kan je dat beter in een 7 of S dan in een Doblo of Dacia. Eigenlijk kan je dat iemand niet aan doen om daar een werkdag in door te brengen :-).
Daarnaast zijn dikke BMW’s en Mercedessen vaak beter opgewassen tegen het snel maken van veel kilometers. Het is niet voor niets dat je vaak E en S klasse taxi’s tegen komt met een half miljoen kilometer. En vaak doen ze dat zonder noemenswaardige problemen. Dat gaat met een Fiat of Dacia echt niet lukken.
De oude ’taxi grap’ over Mercedessen is eigenlijk een enorm compliment. Bedrijven kiezen de meest economische / degelijke en comfortabele oplossing als taxi. Dat is sinds jaar en dag al een Mercedes :-)
super zegt
@Bender:
ja precies, omdat er geen veeleisende zekenmensen zijn in new york en london, rijden ze daar in nissans en bakken uit 1948.
tiemegommer zegt
Mist alleen nog de mooie taxi kleur
kaeser zegt
Dit wordt hem ook niet. De ideale taxi is een hybride opstelling icm een diesel motor. De E300 bluetec hybrid van de vorige model is wel enigzins in trek. Benzine is een stap te ver omdat ze uiteindelijk toch meer op de motor zullen rijden. Elektro aandrijving is alleen handig voor ze in de file- en stadsverkeer. En laat nou net het meeste geld zitten in de lange afstands ritten, dus kom je met elektrische aandrijving niet ver en ben je met benzine duur uit.
drijver zegt
@kaeser: de taxibedrijven die de benzinevarianten gebruiken, hebben ngt versies. Anders is het inderdaad niet rendabel. Een tankje aardgas is rond de de twaalf euro.
parker zegt
En wat wordt de bijtelling? Haalt ie de 15%?? Anders wordt het hier natuurlijk niks..
driftkicker zegt
Wat ik me afvraag met hybrides is: met een normale sportieve rijstijl, hoe snel is de batterij dan leeg en wat zijn de verbruik en acceleratie cijfers dan?