Ja, ze bestaan echt. A-Klassen van de vorige generatie met een motor voor- en achterin.
Als ingenieurs van Duitse automerken uit de ban springen, resulteert dat vaak in hele bijzondere auto’s. Denk aan de eerste Golf GTI, of dit bimotorige project van de pk-kunstenaars uit Affalterbach. Mercedes gaaf eind jaren negentig aan AMG de opdracht om een reguliere A-Klasse met een 1,9-liter viercilinder te voorzien van nóg een 1,9-liter viercilinder. Aan het vermogen van de 125 pk sterke motoren veranderde niets, maar de seniorenbolide beschikte wel opeens over 250 pk in totaal: de A190 werd een A38.
De tweede motor werd achterin op een keurige manier weggewerkt. Er was nadien geen plek meer voor een reservewiel, maar ze hebben opvallend veel bagageruimte intact weten te laten. Om de motor tussen de achterwielen te krijgen moest er wel flink in de A-Klasse worden gezaagd en kwamen er koolstofvezel beugels aan te pas.
De tweede motor kon apart worden ingeschakeld, waarna de brandstoftoevoer en de bediening van de koppeling via een fly-by-wire-constructie wordt geregeld. Als beide krachtbronnen meedraaien is de A-Klasse in staat om in 5,9 seconden naar de 100 km/u te stuiven en een topsnelheid van 230 km/u te halen.
Om perikelen met elanden te voorkomen nam de spoorbreedte toe, werd de A-Klasse verlaagd en bieden 18-inch velgen – omwikkeld in 225/35 Bridgestone Potenza’s – ruimte aan het remsysteem van de E55 AMG. Naar verluidt zijn er in totaal vier van gebouwd. (via elchfans.de)
gedece zegt
“De seniorenbolide veranderde….” totdat je die schoenen en dat hemdje op de 2de foto zag –“
MrSkyline zegt
Dan zou hij gegarandeerd omvallen
henkhupelschoten zegt
Ik vind hem best wel vet! Maar wist niet dat je een voertuig met 2 verbrandingsmotoren op kenteken kan krijgen.
drijver zegt
@henkhupelschoten: Tijdje geleden had je deze ook al. http://www.2cv-il.org/heb/ArticleSahara.html
En ik weet dat er 1 op nl kenteken in het Louwman museum staat.
henkhupelschoten zegt
@drijver: oja! klopt was ik helemaal vergeten haha, je ziet ze nauwelijks, vandaar haha, wel een gave bak.
Pallas zegt
@henkhupelschoten: Waarom zou dat niet kunnen, zo zeldzaam is het ook weer niet.
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: DAF Turbotwin!! Met kenteken…
[img]http://www.carsbase.com/photo/DAF-3600_Turbo_Twin_II_mp271_pic_42427.jpg[/img]
henkhupelschoten zegt
@406_v6: Ik dacht er net aan! Klopt helemaal kan me nooit meer die beelden vergeten dat jan de rooy met 180/200 km per uur volgens mij langs arie vatanen reed, dat waren onvergetelijke beelden en nog steeds zware porno voor het oog om te zien haha :) lang leve daf
sydney zegt
@406_v6: Hulde voor deze post.Ik ben zo opgegroeid met deze DAF dat de juffrouw van 1e klas(voor de jonkies,dat bestaat al heel lang niet meer) op school aan mijn ouders op ouderavond vroeg of het misschien niet verstandig was of ik een keer iets anders ging tekenen.
Corrado16v zegt
Mika staat er ook wel bij als een echte baas, met z’n glimjas!
Corrado16v zegt
@Corrado16v: Die motor is trouwens erg goed weggewerkt zeg, kan met gemak nog je kratje bier kwijt.
Corrado16v zegt
@Corrado16v: (warm bier)
reggie-boy_rood zegt
@Corrado16v: twee kratjes!
awesome zegt
@reggie-boy_rood: twee kratjes warm bier
minimarcos zegt
er zijn genoeg auto’s bekend met 2 motoren,
maar volgens mij is de 2cv sahara de enige officiële fabrieksauto…
wel handig om een muesli auto te maken,
een prius met een extra v6/8/10/12
het prius gedeelte voor de bijtelling en de ander voor de fun…
schellekens006 zegt
Ze hadden er eigenlijk voor de grap een diesel en een benzine in moeten leggen…
Alfarobert zegt
Dat hadden de italianen al voor de 2e wereldoorlog.Dan wel 2 veel dikkere motoren.
posthumus zegt
@Alfarobert: al bekend met de GTV Bi-motore van Squadra? Zo niet, Google maar eens ;-) Ook erg leuk.
potver7 zegt
“Ja, ze bestaan echt. A-Klassen van de vorige generatie met een motor voor- en achterin.”
Nou laat dat maar ‘ns zien dan. Die op de foto is namelijk niet van de vorige generatie, maar van de generatie dáárvoor (de eerste generatie dus)
reinier73 zegt
Altijd leuk zulke projecten! De B55 AMG vind ik toch meer geslaagd dan dit project.
1audi1 zegt
@reinier73: fantastisch inderdaad die b55 amg. Ik
Vind amg persoonlijk ver boven de M en RS divisie staan, gewoon door de absurde creaties. Evenals de R amg. Een slk met een V8 een zeswielig monster met 550 pk…
nasty zegt
Voor de autokenners: hoe werkt dit nu eigenlijk? Ik neem aan dat alles hierbij perfect syncroon loopt, en dat je nu vóór achterwielaandrijving hebt. Maar hoe komt het dan dat je in theorie gewoon de vermogens kan optellen, en dat de wagen ook ineens in 5,9 seconden naar de 100 sprint? :)
406_v6 zegt
@nasty: vermogen is gewoon 2x het motorvermogen, daar is niet zoveel geks aan; er worden ook wel motoren gekoppeld om de krukassen, Caterpillar bouwt bijv. zulke combinaties, die kunnen zelfs bestaan uit motoren met verschillende vermogens.
Dat deze A-klasse in 5,9 sec naar de 100 km/h sprint, heeft ongetwijfeld te maken met
1- aandrijving op alle wielen
2- voldoende vermogen om dit te realiseren.
Interessanter is de vraag hoe je dit exact synchroon laat lopen, dat motor 1 net zo snel oppakt als motor 2, dat het schakelen op exact dezelfde momenten gebeurt enz.
kilum zegt
Ik ken iemand die (in Nederland) zo’n 2cv sahara bezit. Heb er nooit in gereden maar het is sowieso een heel tof bakkie.
gash zegt
Slim om de boel met koolstofvezel beugels te verstevigen. Zo’n Benz van metaal uit die tijd had anders al minimaal 1 motor verloren.
str8six zegt
Ah good old Mika Hakkinen, toen er nog een strijd der titanen was in de F1. Daar denk ik met weemoed aan terug.
bofkont zegt
https://www.youtube.com/watch?v=3lLoyrCr8eU
Deze is dan stukken leuker :) :)
johanhummer9 zegt
Fotos doen het niet op galaxy s5
reistje zegt
Mooi gedaan maar tegelijkertijd is het vrij doelloos. In zo goed als alle opzichten heeft het negatieve nadelen op de auto. Zeker met deze setup… al die moeite en dan 250pk en een top van 230 zelfs in 1997 was dat geen wonder.
weem zegt
@reistje: Het ‘doel’ was hier waarschijnlijk alleen de lol van het engineeren en bouwen van zoiets bijzonders. Ik vind het juist wel tof dat een merk als Mercedes zichzelf dit soort gekkigheden gunt, wetende dat het alleen maar geld kost maar weinig zal opleveren. Aan de andere kant levert het ook vast wel kennis op voor meer courante ontwerpen.
Hupke zegt
Leuk stukje techniek. Ik dacht overigens altijd da de motor in zo’n A-klasse altijd op de achteras zat zoals bij een smartje.
SimonMc zegt
@Hupke: Nee, maar begrijpelijke aanname. Een A-klasse heeft overigens ook voorwielaandrijving, in tegenstelling tot een Smart Fortwo.
jiry97 zegt
Ik zag ooit een video waarin een nederlander 2 motors in een alfa romeo gt had gedaan
hans75 zegt
deze dus? https://www.youtube.com/watch?v=3lLoyrCr8eU