Mercedes durft ook na twee jaar nog steeds niet Hamilton aan te wijzen als eerste rijder.
Afgelopen seizoen was het met enige regelmaat hommeles tussen de beide coureurs, van vriendschap lijkt in de verste verte geen sprake. Toch moesten de twee het een beetje met elkaar aanleggen van teambaas Toto Wolff, anders zou er zomaar eentje de laan uit kunnen vliegen. Beiden mogen echter ook dit jaar weer hun vingertjes om een Mercedes-stuurtje klampen, dus lijkt het voor nu weer even koek en ei.
Je zou verwachten dat Mercedes voor aankomend seizoen een duidelijke rolverdeling in petto heeft voor beide heren: Hamilton mag op titeljacht, Rosberg is meesterknecht. Maar niets is minder waar, ook dit jaar mogen de kemphanen voor de overwinning rijden. Sterker nog, de gedragsregels omtrent onderlinge concurrentie zijn versoepeld, waardoor de Mercedes-coureurs zelfs meer vrijheid krijgen hun eigen strategie te bepalen, zo schrijft Motorsport.
Reken dus op meer petjes-gooien, kinderachtige interviews en wie weet zelfs wat rondvliegende spoilers als de twee heren iets te close worden op de baan. Als Mercedes in 2016 net zo dominant is als de afgelopen twee jaar, dan kan een interne strijd bij Mercedes-AMG voor wat broodnodige extra spanning zorgen. Als ze zich het hoofd maar niet té veel op hol laten brengen, dat heeft in het verleden (Pironi en Villeneuve) al eens desastreuze gevolgen gehad.
rufctr01 zegt
Dat de beste mag winnen
gregorius zegt
Mooi bericht. Ik geloof er de ballen van, maar mooi bericht. Ik hoop dat ze zich als kleine kinderen gaan gedragen. Middelvingers, elkaar afsnijden, petjes gooien, elkaar vrouw/vriendin-van-de-week aflebberen, elkaar prive-auto’s bekrassen. En dan elkaar van alles de schuld geven en zorgen dat de media er ook in tuinen.
Niks zo lekker als leedvermaak van dit soort types die er niet tegen kunnen!
Edge zegt
Kom op zeg, we weten allemaal dat dit schijnpolitiek is om ervoor te zorgen dat Rosberg geen vervelend mannetje wordt. Hamilton is gewoon eerste rijder.
willeme zegt
Tuurlijk gaan ze Hamilton niet aanwijzen als ‘Nummer 1’ en Rosberg als ‘Nummer 2’.
Net als met Barichello destijds: “Tuurlijk Rubens, jij mag óók wereldkampioen worden. Echt waar. En nu even aan de kant want Schumi heeft punten nodig.”
Turbo S zegt
@willeme: als Rubens nooit aan de kant was gegaan was hij ook nooit wereldkampioen geworden. Hij zat toevallig in de beste auto, en dat kwam door Brawn en Schumacher dat hij ook in de beste auto destijds mocht zittend. Terechte 2e viool was Rubens wat kan ook niet anders als je samen met de beste F1 coureur aller tijden in 1 team zit.
Rosberg daarentegen zie ik Hamilton nog wel om de titel kloppen. Ondanks dat Hamilton afgelopen seizoen altijd wanneer het echt nodig was erin slaagde Rosberg achter zich te houden.
vtechlover zegt
@mercedesbenze350cdi: dus omdat Schumacher ‘de beste is’ mag rubens niet winnen? Waarom kijken we dan f1? Als het zo moet gaan..
koeckenbacker zegt
@vtechlover: en jij vraagt je zeker ook af waarom irvine in 99 geen wereldkampioen is geworden?
vtechlover zegt
@koeckenbacker: in die tijd was ik aan het klimmen in bomen en belletje trekken. Sorry
Turbo S zegt
@vtechlover: als Schumacher de punten nodig heeft tov een andere concurrent om de titel is het niet meer dan logisch dat Rubens aan de kant moet. Als hij ze niet zo nodig heeft mag Rubens ook races winnen.
Author zegt
@willeme: toch was dat een interessante situatie. Volgens Eddie Irvine was Schumacher slecht in het afstellen van auto’s, afgezien van de engine mapping en dergelijke. Zal iets met z’n kartverleden te maken hebben, net als bij Jos Verstappen.
Volgens diezelfde Irvine was Barrichello technisch een goeie en had hij een belangrijk aandeel in de gloriejaren van Schumacher/Ferrari. Maar goed, Spielberg 2002. Nuff said.
willeme zegt
@MauritsH: Dat geloof ik meteen. Ze zullen ongetwijfeld een complemtaire rijder hebben gezocht die de minpunten van Schumi kon opvullen.
Misschien inderdaad wel jammer dat Barichello niet meer credits heeft ontvangen dan hem toekwamen, want voor de F1 heeft hij alles gewonnen wat er te winnen viel en hij heeft láng in de F1 mee gedraait. Daarbij was het een buitengewoon sympathieke kerel.
mashell zegt
@MauritsH: maar volgens ene Jos Verstappen was de Benetton helemaal voor Schumacher en zijn agressieve rijstijl gebouwd en kon hij er maar moeilijk mee overweg. Sorry maar Schumacher is 7x wereldkampioen en Eddy Irvine is het imago van rare kwiebes nooit kwijtgeraakt.
Author zegt
@mashell: Jos reed niet in dezelfde Benetton als Schumacher, dat moge intussen duidelijk zijn. Verder beweert Irvine niet dat Schumacher een matige of slechte coureur was, integendeel. Hij scheen alleen minder begaafd te zijn in het creëren van een goeie basis setup van de auto.
En Irvine zelf had denk ik een motivatieprobleempje. Zou ik ook hebben, als ik voor X miljoen per jaar achter de baas aan mocht rijden ;)
Dutchdriftking zegt
Ach ja, en dan het volgende seizoen Max in een Mercedes?
willeme zegt
@dutchdriftking: Zou ik niet doen. Mercedes is dan net over zijn piek heen (althans, die kans acht ik groot). Gevoelsmatig zou ik mijn geld op Ferrari zetten. Mercedes en Red Bull hebben recentelijk grote successen gekend. En meestal is er een vorm van conjuctuur dat teams als McLaren en Ferrari gewoon weer boven komen.
fmgarcia zegt
@willeme: off-topic, maar dit is wel de beroemde GT? Raak enorm in de war zo.
mrB zegt
@fmgarcia: haha, vroeg het me gisteren ook al af. Is er een nieuwe willem, of heeft hij zijn naam veranderd?
Turbo S zegt
@fmgarcia: hier zou ik ook graag het antwoord op willen weten. De beroemde GTWillem schrijft niks meer dus ik verwacht dat het hem is.
Rick-dos zegt
Toto wilde het gewoon niet zo zwart-wit stellen. Zou weleens als racistisch ervaren kunnen worden.
En als er één ding is wat een Duitser niet wil zijn…
hoglard zegt
@Rick-dos: too soon! Grapje, 70 jaar na dato moet dat zeker kunnen.
jaapiyo zegt
Toch heb ik wel de indruk dat het spannender gaat worden dan vorig jaar. Na 2014 en vooral nadat Rosberg zich zo had laten piepelen na het incident in Spa was de titel voor Hamilton afgelopen jaar al bijna een done-deal. Aan het einde van afgelopen jaar merkte je echter toch wel wat extra positiviteit in het team naar Rosberg toe. Ik geloof zelf niet dat het aan Hamilton’s gebrek aan motivatie lag dat hij de laatste races verloor.
Maar, ik denk wel dat de extra zachte kwalificatie-band Hamilton gaat helpen. Hij is er toch wat beter in om die extra grip te benutten over één ronde. Rosberg kan IMO relatief wat beter uit de voeten met hardere banden. Aan de andere kant kan Ferrari zich dit jaar wellicht echt met de strijd bemoeien en dat lijkt me een voordeel voor Rosberg. Hij maakt gemiddeld toch minder brokken dan Hamilton en kan het rode gevaar gebruiken om een andere strategie te rechtvaardigen als hij weer eens achter Hamilton moet starten, ipv op dezelfde strategie achter Lewis aanhobbelen zoals in teveel races vorig jaar.
mrrallycross zegt
@jaapiyo: Rosberg kan niet zo goed inhalen als Hamilton dus ik denk dat als Ferrari zich mengt in het gevecht dat beter is voor Hamilton
Edge zegt
@jaapiyo: Ik heb zo’n vermoeden dat Rosberg niet met druk kan omgaan. Het gekke is namelijk dat Rosberg’s positieve flow juist kwam nadat Hamilton de titel in Austin veilig had gesteld.
desjonnies zegt
@jaapiyo:
Ik heb gisteren, als herinnering aan het Britse merk BRM en Sir Jackie Stewart en Graham Hill deze afbeelding gepost, De Ring’ 1966.
Geloof me, sommige dingen waren vroegâh ECHT beter !
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/01/1b/81/011b8131dce0b0db911ef843c890af68.jpg
Dit hele nieuwe achter de decoder schuilende financiële circus , dat toevallig in racewagens doet met hun zielloze en vooral sfeerloze circuits met uitloopstroken zo breed dat je er een Boeing 737 kunt parkeren, de bezopen entreeprijzen voor de toeschouwers die een strak geregisseerde show zien met B. Ecclestone als dompteur.
Het spijt me het kan me niet meer boeien; slles is zo strak geregeld, geen zootje meer aan lokale reclame borden maar alleen maar die van sponsors die zich aan de F1 hebben verbonden, het spijt me het krijgt steeds meer het steriele van een operatiekamer in een ziekenhuis.
Waar zijn de James Hunts, Hunt die in Canada een dame in een ambulance lag af te lebberen, terwijl teamleden haar echtgenoot (een official) moesten afleiden van de schuddende ambulance, zelfs Michael Schumacher had nog iets grappigs destijds als ik het hele gedroef toeter van nu zie.
Max V is in de verkeerde tijd geboren, de man heeft ballen van het Hill/Stewart kaliber !
jaapiyo zegt
@desjonnies: Prachtig plaatje.
Het is misschien wel zo dat de échte karakters enigszins uit de sport verdwenen zijn door het PR-geneuzel en de enorm verbeterde veiligheid. Als je er van doordrongen bent dat je volgende race je laatste kan zijn zoals James Hunt (die voor de start kennelijk vaak zo nerveus was dat hij moest overgeven), ga je wellicht ook eerder op die manier leven.
Maar dat gezegd hebbende, we moeten het doen met wat we nu krijgen voorgeschoteld en hoewel ik de minpunten wel herken (stofzuigers, klinische Tilke-banen) vind ik het nog steeds tof om te kijken. Ik kijk zo’n beetje elke race sinds 2000 en ondanks dat ik niet eens fan was van Shuey ben ik toch diehard fan geworden in die jaren.
Je blijft toch hopen op nog zo’n finale als in 2007 en daarna nóg een keer in 2008 (ondanks dat ik wederom niet eens zo’n fan ben van Hamilton). Het is nog niet zo heel lang geleden dus dat kan nog steeds. Plus, vroegah waren er natuurlijk ook vele jaren bij dat één team of nog erger één rijder dominant was, maar die jaren vergeten we en de mooie jaren blijven in herinnering.
pinut187 zegt
@desjonnies: wow das een hele mooie foto! Meer van dit graag..
mrrallycross zegt
Zeggen ze altijd maar dan komt het er op aan en dan is het ineens anders
sracert zegt
Zijn ze al begonnen?, was even in slaap gevallen:)
87sandyd zegt
Wat maakt het uit, Hamilton pakt toch de 4e titel, en Rosberg gaat weer huilie huilie doen. Ik hoop dat Hamilton elk weekend petjes mag gaan gooien naar die verwende Duitser…
mashell zegt
@87sandyd: en ik hoop eigenlijk dat Rosberg nu eens kampioen wordt. Hij is minstens zo goed als Hamilton maar een stuk aangenamer persoon. Hamilton is gewoon een grote kleuter.
bmwpowerm5 zegt
ik hoop dat Vettel flink gaat zitten stoken tussen die 2
sanki zegt
….. en Vettel gaat er mee vandoor.
stradale888 zegt
@sanki: precies! Laat die twee elkaar het leven maar zuur maken.
bassx zegt
Accefietje van Villeneuve hoeven we niet bang voor te zijn. Gilles was gewoon dom en zijn beruchte uitspraak na de race maakte dit voorval zo bekend. Ook de drama die z’n team-maat verder het seizoen te verwerken kreeg maakte dit bij elkaar zo’n bijzonder duo. Als het alleen bij dat incident op San Marino was gebleven sprak men er niet over.
pinut187 zegt
We zullen het wel zien, zou mooi zijn als het echt zo zou zijn.
harrie zegt
Als ze hun meer hun eigen strategieën mogen bepalen is dat funest voor Hamilton, die doet dat op emotie ipv de berekende Rosberg.