Wanneer het beste team van het veld overtuigd is, moet het wel kloppen.
Als er iets is wat we absoluut niet moeten doen, is het conclusies trekken na de eerste officiële testweken van de Formule 1. Toch is dat precies wat gaan doen in dit artikel. Althans, we laten het voor ons doen, door niemand minder dan de wereldkampioenen van de afgelopen vier jaar. Zij zullen immers wel weten waarover ze spreken, niet?
Laten we hopen van wel, aangezien teambaas Toto Wolff enkele woorden overhad voor de enige equipe uit het Verre Westen. Volgens Wolff verwacht sowieso dat dit jaar een intense strijd zal worden in het middenveld, maar van alle teams tipt hij Haas als underdogs. Het team, dat de afgelopen twee jaar telkens als achtste in het klassement eindigde, zou volgens hem wel eens de grootste verrassing van het jaar kunnen worden.
“In our statistical data they looked pretty quick, but then again if someone is 20kg lighter, it’s eight tenths difference. I very much hope they are there. They deserve it. [Team owner] Gene [Haas] has taken some risks. He’s a true entrepreneur. Crazy Guenther is giving it all. He’s a good operator. He knows what he’s doing.”
Echter geeft Toto aan dat het niet te zeggen is of Haas dit jaar een podium zal scoren, zeker aangezien de andere teams ook niet stil hebben gezeten.
“There is also Renault which will make a step forward and McLaren. Williams has been looking good on the long runs. So I think there are a lot of teams who are just behind the top three that could be a surprise.”
Hoewel Haas zichzelf redelijk op de been wist te houden in de testsessies, is het goed mogelijk dat de (onduidelijke) rangorde veranderd is bij aankomst in Australië. Teambaas Günther Steiner gaf al eerder aan dat zijn team geen grote updates mee zou nemen naar Melbourne, terwijl andere teams dit waarschijnlijk wel zullen doen. Tenminste, met name van de drie grote teams, evenals Renault en McLaren, kunnen we verwachten dat we de uiteindelijke bolide nog niet hebben gezien.
Daarbij is het nog maar de vraag of Haas, mochten ze goed aan het seizoen beginnen, diezelfde vorm gedurende het jaar vast kunnen houden. De afgelopen twee jaar werd immers op pijnlijke wijze duidelijk dat het doorontwikkelen van de auto een van de belangrijkste zaken is om geld aan te besteden. Waar de Amerikanen regelmatig indrukwekkend begonnen, zakten ze al gauw af naar de onderste helft van het veld.
Mocht Toto het nu goed voorspellen, dan kunnen ze bij Haas in ieder geval zeggen dat ze niet hebben gelogen. (Formula1.com)
Robert zegt
Het is maar te hopen dat dit team weer stappen naar boven gaat maken, want anders zie ik ze binnen de Formule 1 geen lang leven meer hebben. Haas’ debuut was inderdaad indrukwekkend, maar voor de buitenwacht leken ze vervolgens volledig stil te vallen. En dat twee jaar lang. Het ís dat Sauber het afgelopen seizoen nog met een 2016-spec Ferrari motor genoegen moest nemen, anders was dit team al roemloos ten onder gegaan. Amerikanen houden nou eenmaal niet van verliezers en de support voor underdogs is maar marginaal groter.
Tonnie zegt
@RRRobert: ze hebben in hun 2e seizoen ongeveer 2x zoveel punten gepakt. Hebben 2 degelijke rijders, prima auto en ontwikkelen het hele jaar redelijk mee met de rest van de middenmoot. Alleen die remmen blijven nog steeds het probleem daar volgens mij. Ik denk als ze die problemeb getackelt hebben, dan worden ze echt een consistente middenmoter. Een andere grote sponsor zou ook wel kunnen helpen natuurlijk.
VeniVidiVici zegt
Volgens mij is Mercedes elk team wel een pluim in de reet aan het planten en ondertussen pakken ze weer fluitend de wereldtitel dit seizoen.
ruud1954 zegt
En op 25 maart kunnen we pas een voorzichtig begin maken om feiten en fictie, dromen en realiteit van elkaar te gaan onderscheiden.
Alex_79 zegt
Haas is een vreemd team dit jaar. De auto is eigenlijk gewoon door Ferrari gebouwd, maar omdat rechtstreeks een auto van Ferrari overnemen niet kan, zijn er medewerkers van Ferrari getransfereerd naar Dallara om onder die naam het chassis te ontwerpen. Motor komt natuurlijk ook van Ferrari, ECU en ERS-systemen ook. En toch zie je aan al die Ferrari-input geen gevolgen terug in de opstelling. Geen coureurs uit de Ferrari Academy, want Grosjean en Magnussen en aangebleven. Reserves Ferrucci en Maini zijn vanwege sponsoring aangetrokken, niet vanwege een Ferrari-link, al heeft Ferrucci dan nog wel een link met Amerika als Yankee (letterlijk, want hij komt uit New England). Het lijkt alsof Sauber een beetje de lieveling van Marchionne aan het worden is terwijl Haas nu maar zelf de zaak in de lucht moet zien te houden.
bastiaangt zegt
@alex_79: Ik denk dat dit grotendeels komt door Haas zelf: ze willen ook geen ontwikkelingsteam van Ferrari zijn, maar puur een klant voor de onderdelen. Zo kan Ferrari toch iets terugverdienen op de ontwikkelingskosten en heeft Haas vanaf dag 1 competitief materiaal. Sauber lijkt idd meer de richting van Toro Rosso op te gaan: een soort juniorteam van Ferrari.
aarsgewei zegt
Vorig jaar was Haas ook snel tijdens het testen… die reden gewoon illegaal (te licht waarschijnlijk) om sponsoren binnen te halen.
rob5nismo zegt
Van mij mag HAAS als team slagen om te blijven en flink competitief worden
hollandbest zegt
Ach we zullen zien