Scheiße!
De dikste E-klasse in dieselvorm is verdwenen. Internationale media melden dat Mercedes in Duitsland de E 350 d uit de verkoop heeft gehaald. Het zou hier gaan om een tijdelijke actie. Het blok zou een update krijgen, om vervolgens weer in de verkoop te gaan.
Dit speelt echter niet alleen in Duitsland. Ook in Nederland lijkt de E 350 d niet meer leverbaar. In de configurator duiken qua diesels alleen de E 200 d, E 200 d Business Solution, E 220 d, E 220 d Business Solution en E 220 d 4MATIC op. Hoe de vork precies in de steel zit is niet te zeggen. Op dit moment heeft Mercedes-Benz Nederland geen woordvoerder beschikbaar om ons te woord te staan.
Duitse autofabrikanten ervaren hoge druk van de autoriteiten. Diverse diesels zijn niet schoon genoeg en dit heeft gevolgen voor de verkopen. Twee weken geleden werd bekend dat Porsche de verkoop van de Panamera Diesel tijdelijk ging opschorten. Ook hier spelen de nodige vraagtekens. Zo kon Porsche gisteren niet vertellen of er een dieselvariant gaat komen van de nieuwe Cayenne.
De E-klasse (rijtest) in 200d- en 220d-uitvoering hebben een viercilinder onder de kap. De E 350 d heeft daarentegen een 258 pk/620 Nm sterke V6. Volgens Mercedes verbruikt deze motor 5,1 l/100 km en stoot de zescilinder 133 CO2 g/km uit.
Update: Mercedes Nederland zegt dat de E 350 d tijdelijk uit het gamma is genomen. Een reden is niet bekend. Wel benadrukt het merk dat de E 350 d in het aanbod van de E-klasse zal blijven.
desjonnies zegt
Mercedes en Diesel is als
Bassie en Adriaan
Rikkie en Slingertje
Hepie en Hepie
Giel en Radio 3
Sylvana en Denk
Eieren en fipronil
Zomer en regen.
Autoblog en @Lincoln.
RubenPriest zegt
@desjonnies: Maar van @lincoln hebben we ook al 2 weken niets meer vernomen…
BmwMPower zegt
@rubenpriest: @lincoln is ook uit de schappen gehaald.
VeniVidiVici zegt
@BmwMPower: en de pessimist troll @alcantara is the next one… ?
Loek zegt
@BmwMPower: die heeft 1 keer per jaar een actieve periode. Een zeer actieve, welteverstaan. Maar de rest van het jaar is hij weer weg.
thefmanl zegt
@RubenPriest: ja 2 weken rust niks mis mee toch
2wheeler zegt
@RubenPriest: gejinxt, je wordt bedankt Ruben…
desjonnies zegt
@rubenpriest:
Ik geef het toe, we zijn net zo stuurloos als Mercedes zonder Diesels!
http://www.mbzponton.org/mbz220s/pontonobilia/mb_Hans_Liska_1955_art2.jpg
porker zegt
@RubenPriest: zit ie nu alweer te brommen?
KEV9 zegt
@desjonnies: HELD!!!!! ricky en slingertje zijn mijn jeugdhelden ?
lebeaunl zegt
@desjonnies: giel en veronica blijkbaar…
Gulli zegt
@desjonnies: Giel is net weg bij 3FM ?
cupsport zegt
Waarschijnlijk zijn ze de motor aan het voorbereiden op de WLTP typegoedkeuring. Ik ben benieuwd naar de CO2 uitstoot zodra deze weer te bestellen is… zal wel een stuk hoger zijn dan de huidige cijfers.
desjonnies zegt
Wat een schitterende illustraties overigens,
http://www.mbzponton.org/mbz220s/pontonobilia/mb_Hans_Liska_1955_art1.jpg
henkhupelschoten zegt
Misschien dat de nieuwe 6 in lijn zijn weg in de E-Klasse vindt? Lijkt me dat die motor wel aan de eisen voldoet, de 350d motor gaat nu ook al een lange tijd mee.
tdu2zonda zegt
@henkhupelschoten: Dat denk ik ook ja, de i6 zal er wel in komen. En de IAA staat ook voor de deur, dan hebben ze ook voor de E iets nieuws om te laten zien waarschijnlijk.
mashell zegt
@henkhupelschoten: die nieuwe is erg schoon, NOx ver onder de grens waarden. Deze ligt al in de S-klasse. Natuurlijk kan deze ook in de E- klasse gebruikt worden. Het kan zijn dat deze een grotere ad-blue tank nodig heeft en Mercedes nog aan het puzzelen is hoe ze deze in de E-klasse kwijt kunnen.
Donstil zegt
Jammer, dikke diesels rijden fantastisch namelijk.
nielskoster zegt
Net de mijne ingeruild. Zonde. Werd vast geld waard ?
Pordon zegt
Zal wel vervanger worden door de nieuwe i6 die zijn intrede heeft gedaan in de S-klasse. Wat een fijne auto moet dat worden zeg, een E 400d met 340pk en 700Nm.
Loek zegt
@pordon: E 400 klinkt ook alweer lekkerder. Alsof er een motor in ligt zo groot als wat we jaren niet meer hebben gezien.
87sandyd zegt
Hopen op een lekkere vervanger die écht lekker is. Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat het behelpen is met 258 pk maar een 300pk+ versie en een rond de 400pk diesel zou het echt lekker maken. En de concurrentie heeft wel die heerlijke blokken.
Dan kan je pas écht ouderwets cruisen naar Spanje zonder te hoeven schakelen. Gewoon op het koppel heerlijk zweven
saxoke zegt
hebben andere merken als Duitse al iets gelijkaardigs gedaan? een model uit de rekken genomen om hem “te updaten” zodat ie zogezegd schoner gaat worden?
LaLancia zegt
@saxoke: nee. Zij doen het blijkbaar itt de Duitsers in een keer goed.
saxoke zegt
@lalancia: Dat geloof ik dan ook weer niet.
maar k vind het straf dat ze de verkoop van dat model gewoon stop zetten om ze aan te passen. Zijn de aanpassingen dan zo ingrijpend? De E is nu dik een jaar verkrijgbaar, hadden ze ‘m niet onmiddellijk met de juiste motoren kunnen/willen leveren?
fconderkantlat zegt
misschien invoer van 6 in lijn motoren iets mee te maken ?
kahan zegt
De V6 diesel is er al een maand uit, heeft te maken met de uitrol van de I6 diesel, eindelijk..
tarquesh zegt
AB-Mercedes geeft allen de co2 g/km op. Moedwillig de nox uitstootgegeven niet vermeld.
Die moet van de democratische dictatuur niet hoger zijn dan 80mg/km, dus Mercedes is vermoedelijk bezig het scr systeem te verbeteren om euro6 plus eisen te halen.
Bezien vanuit een andere hoek gaat het tengunste komen van het brandstofverbruik. 3 liter op de 100 voor een luxe Benz? Mischien haalbaar na de update.