De samenwerking tussen Renault en Red Bull was minder succesvol
In de strijd tegen het virus zijn zeven Formule 1-teams ‘Project Pitlane’ gestart. De teams gebruiken hun technische expertise om beademingsmachines en andere apparatuur te ontwikkelen. Zo ook Renault en Red Bull, die sinds 2019 misschien wel een beetje water en vuur zijn. Tijdens de coronacrisis besloten ze samen een beademingsmachine te ontwerpen.
BlueSky
Red Bull Racing en Renault F1 ontwikkelden samen de BlueSky. Voor de ontwikkeling van het beademingsapparaat is samengewerkt met Lifeline Technologies. Dit is een bedrijf dat medische apparatuur ontwerpt. De BlueSky uit Project Pitlane bleek helaas niet geschikt om te wisselen van stand. De machine moet bij patiënten met corona naast beademen ook in een andere stand gezet kunnen worden. Mensen die besmet zijn met COVID-19 krijgen veel sneller last van vocht achter de longen. Als dit verwijderd is moet de machine anders ingesteld kunnen worden. Omdat de beademingsmachine hier niet toe in staat is kwam er geen goedkeuring voor de BlueSky. Het bleek te complex om de machine aan te passen.
Bestelling
Officieel was er nog geen bestelling geplaatst door de Britse overheid. De Britse overheid riep zelf verschillende sectoren op hun steentje bij te dragen vanwege een tekort aan apparatuur. De Formule 1-teams deden dit met Project Pitlane. Deskundigen controleren beademingsapparatuur voor het in gebruik genomen mag worden. De BlueSky voldeed niet aan de eisen en kwam niet door de controle. De bestelling is nu compleet van de baan. Een woordvoerder van de Formule 1 zegt dat Red Bull en Renault trots kunnen zijn op hun inzet. De teams blijven meewerken aan Project Pitlane.
Mercedes wel succesvol
Naast Red Bull en Renault namen ook Haas, McLaren, Racing Point, Williams en Mercedes deel aan Project Pitlane. Mercedes had meer succes bij het ontwerpen van een beademingsmachine. Zij kwamen wel door de keuring. Beademingsapparatuur van Mercedes wordt inmiddels al gebruikt in Groot-Brittannië.
Bron: The Guardian
mashell zegt
Wel pijnlijk voor Red Bull en Renault, dat ook bij deze discipline Mercedes een niveautje hoger acteert.
bitd zegt
Zal wel een simpel kapje met klepjes zijn ofzo, want kunnen er 1000per dag van maken… zal vast niet een heel apparaat zijn.
stationcar zegt
Vóór je een apparaat (of wat dan ook) gaat ontwerpen ga je toch eerst even uitvogelen wat zo’n ding allemaal moet kunnen en aan welke eisen het ding moet voldoen? Zo spannend is het toch allemaal niet? Als je een lijstje met eisen hebt waaraan een product moet voldoen ga je technische componenten verzamelen en bundelen die je al hebt liggen en kijk je wat je nog moet inkopen/ontwikkelen. Om dit te bedenken heeft me niet meer tijd gekost dan de tijd die ik nodig had om dit neer te typen. Dat bedrijven als Renault en Red Bull gezamenlijk niet een dergelijk eenvoudig procesje kunnen opzetten is toch wel verontrustend.
mashell zegt
Als je agile werkt heb je geen requirements meer nodig, daarom gaat het ontwikkelingsproces met agile ook veel sneller. Dat je daarna een product hebt waar je niets mee kunt is slechts bijzaak…
Edge zegt
@stationcar: Het komt niet zozeer door Red Bull of Renault. Ik heb navraag gedaan bij contacten binnen beide teams, die onafhankelijk van elkaar te kennen geven dat de communicatie van de Britse overheid over wat die apparaten nou precies moesten kunnen naast beademen en aan welke eisen zo’n ding moet voldoen echt enorm vaag was. Red Bull en Renault hebben daarom besloten om -met het eventuele risico dat het ontwerp afgekeurd zou worden- toch op eigen houtje iets te ontwerpen.
Dit apparaat was ook nog niet geproduceerd (omdat de goedkeuring nog ontbrak), dus de schade is relatief beperkt. De twee andere projecten die lopen, BlueSky van Mercedes en het University College London en het RMVS waarbij alle teams (dus ook RBR en Renault) bij betrokken zijn, zijn wel goedgekeurd en hebben beide orders van meer dan 10.000 units ontvangen.
stationcar zegt
Dank voor de toelichting, ik kon me al haast niet voorstellen dat beide fabrikanten niet een ontwerpprocesje konden optuigen. Neemt natuurlijk niet weg dat ze ook gewoon contact konden zoeken met een IC afdeling in een ziekenhuis, die vertellen je in 3 minuten wat zo’n ding moet kunnen, grote kans dat je dan aan 95% van de eisen van de overheid voldoet, als die uiteindelijk geformuleerd zijn.
Anyway, samenwerken met overheden verloopt bijna per definitie stroperig, dat zal in zo’n crisissituatie niet anders zijn, dat spreekt voor zich.
Zonde.
Robert zegt
Heel tof allemaal, dat jan en alleman die beademingsapparatuur ontwerpt en bouwt, maar er is zoveel méér nodig. Veel coronapatiënten hebben niet alleen te maken met een veel te lage zuurstof saturatie, maar bijvoorbeeld ook met nierfalen. En een dialyse apparaat heb je maar zo een twee drie niet ontworpen en gebouwd…
pielemuis zegt
Klopt, en omdat ze dat niet zomaar kunnen maken, moeten ze dit ook maar laten schieten.
mashell zegt
Ze bouwen gewoon beademingsapparatuur omdat er nu overal extra Intensive care plaatsen nodig zijn en gecreëerd worden en bij zo’n plek daar hoort een beademingsapparaat bij.
elemento zegt
@RRRobert: nierfalen is gevolg van long en hartfalen waarbij creatine daalt. Dus vroegtijdig met zlichte erhoogde.drukken kan je nierdialyse verkomen
Dutchdriftking zegt
Is wel een mooie nieuwe regel. Een budget cap welke uitgebreid kan worden met geld wat het team verdiend met nevenactiviteiten… Redbull aan de thuisbezorging!
Gulli zegt
Nee hoor ik hoef die troep niet in mijn huis, laat die blikjes maar gewoon in de berm achter waar 99% nu ook al eindigt.