Retro-EV’s moeten de Mercedes EQ-lijn doen vergeten.
Met bijna 140 jaar geschiedenis heeft Mercedes een behoorlijk portfolio opgebouwd. Van de Benz Patent Motorwagen tot aan de 500E, de G-Wagon en meer recent, de EQ-lijn. Dat laatste ging niet helemaal zoals gepland. Zelfs Mercedes moest toegeven dat de EQ’s pijn doen aan de ogen. Vandaar ook dat de plannen voor de elektrische modellen van Mercedes gewijzigd zijn. Wat er in de plaats komt voor de EQ-lijn vertelt Benz-baas Ola Källenius.
De eerste aanzet om elektrische Mercs op hun benzinevarianten te laten lijken, is al ingezet met de nieuwste G-klasses. Daarmee volgt Mercedes het (goede?) voorbeeld van BMW. Maar Mercedes wil binnenkort nog wat verder gaan. Het uiterlijk van de elektrische auto’s moet meer gebaseerd zijn op oude Mercedessen.
”Vanaf 2026 veranderen we definitief de ontwerptaal. Onze EV’s zullen visueel meer gebaseerd zijn op het ‘klassieke’ Mercedes-ontwerp en zullen daardoor onmiskenbaar op een Mercedes lijken”, vertelt Källenius aan Auto Bild. Daarmee volgt Mercedes het voorbeeld dat Renault heeft gegeven met de elektrische 5, aanstaande 4 en Twingo. Welke oude Benzjes het voorbeeld moeten gaan geven voor de nieuwe EV’s blijft nog even geheim. De aanstaande CLA maakt hier overigens nog geen onderdeel van uit. Deze nieuwe zilverpijl moet volgend jaar al in productie gaan.
Welke retro-EV’s moet Mercedes bouwen?
Als Källenius geen duid in het zakje wil doen, dan doen wij dat samen wel voor hem toch? Zou het bijvoorbeeld niet tof zijn als Mercedes de A-klasse terug zou brengen en zou concurreren met de Renault 5, ID.2 en andere elektrisch hot hatches? Of de terugkeer van de 190E Evo-II? Persoonlijk zou ik een nieuwe 560 SEC (C126) wel zien zitten. Ik ben benieuwd welke elegante Mercedes jij nieuw leven in zou blazen.
faalhaas zegt
Ik had gehoopt dat ze weer onverwoestbare vierkante repareerbare hokken gingen maken.
Een voortrekkers rol op duurzaamheid.
Maar nee, ze willen het alleen dat uiterlijk geven.
Jammer weer!
ghost zegt
Ik weet nog dat ik ooit bij Nederlands kunstofproducent rondliep en het gesprek inging op tennis wat ik jarenlang had gespeeld. De expert aldaar vertelde dat er tennissnaren waren die nooit braken, maar ja, als je zo’n goed product lanceert, koopt niemand ooit nog een keer een nieuwe na verloop van tijd…
Martijn E. zegt
W123 of W124. En dan de stationwagons aub.
Robert zegt
Mijn gedachte. Ik ben er wel eens oriënterend mee bezig geweest, want in zo’n auto kun je nog aardig wat accucellen in kwijt. De grootste uitdaging is het vinden van een harde, roestvrij exemplaar, en dan liefst iets waar de optielijst redelijk compleet is aangevinkt (als in airco, abs, elektrische raambediening en -spiegels, standkachel). De km-stand maakt wel minder uit, maar een hoge km-stand heeft soms wel weerslag op de staat van het interieur.
Het enige wat me tegenviel zijn de kosten. Los van de kosten van een donorauto is een budget van 30 tot 35 mille wel een minimale vereiste. Goedkoper kan uiteraard wel, maar dan eindig je met een EV met een actieradius van 100-150 km.
Dutchdriftking zegt
Beiden geniaal. Kom maar door. Met 5 pitter diesel?
Robert zegt
Als je een zware (zescilinder) diesel- of (V8 )benzine uitvoering kiest al basis, dan heb je in ieder geval een goede basis om het hoge koppel van (een) elektromotor(en) kwijt te kunnen.
MarcoM zegt
Mooi
RiKe zegt
Toch leuk dat men steeds vaker teruggrijpt naar de jaren 80/90 qua auto styling. Dat is in mijn ogen ook niet zo gek, de auto’s van toen hadden tenminste nog een eigen stijl en karakter. Tegenwoordig zien de auto’s (en dan met name EV’s) er vaak hetzelfde uit. Of een bluf-suv, of een zeecontainer, of een opgeblazen condoom.
suheyl zegt
De C126 idd! Of de C124. Of allebei!
geenidee1975 zegt
Dat moet boven alles de W126.045 (SEC) zijn. Man wat heeft die lijn nog veel ‘milage’ om door te ontwikkelen naar varianten van deze tijd. Ook als EV.
rikv99 zegt
YES! Return of the Mercedes Vaneo? Of de C sports coupe? Of een volledig elektrische Unimog?!
throwingstars zegt
Bij de lancering van de EQS vond ik het een lelijk ding. Afgelopen weekend zag ik er echter een staan en ik besefte dat ik hem eigenlijk best aantrekkelijk vond. Gewenning? Design te ver zijn tijd voor bij de lancering? Wie zal het zeggen, maar de puzzelstukken leken ineens in elkaar te vallen voor mijn ogen.
(de EQE en de SUV-versies van zowel EQE als EQS vind ik trouwens nog steeds wel hondslelijk, om van de Maybach-varianten nog maar te zwijgen).