De Oostenrijkers willen dat alles eerlijk verloopt.
Het Formule 1-seizoen beleeft een valse start dit seizoen. Het coronavirus zorgt voor behoorlijk wat opschudding. Dat de races geannuleerd (of verzet) worden is heel begrijpelijk, maar desalniettemin heel erg jammer.
Intriges
Het leuke van de Formule 1 is dat er altijd wel wat gebeurt, ondanks alles. Intriges, gemene spelletjes, steken onder water, het voeren van Nicholas Latifi, dreigen met rechtszaken en het constant opzoeken van de grenzen van het technisch reglement. Het is kinderachtig, maar het hoort er allemaal bij.
Brakeducts
Dus ondanks dat er nog geen één meter is gereden tijdens een GP-weekend, proberen de teams elkaar de loef af te steken. Of nog beter: elkaar te verklikken bij de FIA. Zo vonden de heren van Red Bull dat de achterwielophanging van Mercedes GP niet reglementair is. De achterste ‘brakeducts’ voldeden volgens de Britse Oostenrijkers niet aan het reglement.
Racing Point ook?
Het bleek geen loze kreet, want de organisatie heeft er nagekeken en wat blijkt: de brakeducts zijn niet volgens de regels. Mercedes GP moet van de technische dienst dan ook wijzigingen aanbrengen aan de achterwielophanging, zodat deze voldoet aan de reglementen. Niet alleen Mercedes, maar geheel toevallig moet Racing Point exact dezelfde modificaties uitvoeren.
Ferrari
Nog niet zo lang geleden was het team van Mercedes op hun beurt erg sceptisch op de FIA. Het ging om mogelijk (en zeer waarschijnlijk) gesjoemel met de brandstofleidingen. De uitspraak van de FIA dat de zaak is afgedaan, was voor Toto Wollf (en alle andere teambazen die niet met Ferrari-motoren werken) reden om nog bozer te worden en gezamenlijk actie te ondernemen.
Geen probleem meer
Deze zaak laat men bij Mercedes GP vanaf nu rusten. Ondanks dat Mercedes met Toto Wolff de initiator was, doen ze een stapje terug. De grote baas van Mercedes, Ola Källenius heeft even zitten babbelen met John Elkann (president van Fiat) en kennelijk er is nu geen probleem meer. Benieuwd hoe de andere teams hier instaan. Kortom, er gebeurt nog voldoende in de Formule 1.
Boomer zegt
Wel zonde voor Mercedes dat het seizoen uitgesteld wordt want nu kunnen de teams allemaal hun eigen DAS systeem ontwikkelen.
Red Bull zou zich eens meer moeten richten op het ontwikkelen van spullen zelf dan steeds alleen maar naar de concurrentie te kijken.
gregorius zegt
Elk team zal naar de auto’s van de concurrentie kijken en ze bestuderen.
Ze kijken wat anders is. Berekenen of ze denken dat het van voordeel kan zijn.
Als dat positief is, kijken ze of ze het zelf ook op hun auto willen hebben en of het legaal is.
Op het moment ze erbij komen dat het qua cost benefit niet goed op je eigen auto past; terwijl het ook de vraag is of het legaal is; is het maar een heel kleine stap om het even te melden bij de FIA.
Was het omgekeerd geweest, had MB ook zeker geklaagd.
basman147 zegt
Ik vraag me serieus af wie die brake-ducts bij de FIA heeft goedgekeurd, Die dingen waren op een aantal punten in conflict met de regels (Te groot en gemonteerd aan de ophanging terwijl de ophanging geen aerodynamische functie mag hebben) dat je erop kon wachten dat iemand zou gaan protesteren.
Rick-dos zegt
Het zal geen situatie van of-of zijn maar en-en. Geheid dat ze al aan het ontwikkelen zijn maar tegelijk ook naar de legaliteit vragen.
Dutchdriftking zegt
@airc Dat is een goeie! Op Zandvoort hebben ze het allemaal! De vraag is alleen, wil je dit wel of niet in de kombocht?
barry355gtb zegt
@airc: wat geeft jou het idee dat ze dat niet doen? Ze zijn erg druk geweest met innovaties op de voorwielophanging. Zodanig goed, dat het meer doet dan het DAS van Mercedes. Lees je eerst eens wat meer in, alvorens te reageren met een dommigheid.
Boomer zegt
Ik heb me zeker ingelezen. Maar het feit dat alle kenners meer zeggen over de ophanging van Mercedes van van Red Bull geeft aan dat daar de impact niet heel groot van is.
Wat jij een dommigheid noemt noem ik reactief gedrag van Red Bull en de reden waarom ze nooit meer WK zullen worden.
SpeedGeek zegt
@airc: toch heeft RBR misschien wel 4 kampioenschappen te danken aan het kopiëren van een zeker ontwerp van Brawn ;) overigens, wij zijn nog steeds aan het speculeren. We weten tenslotte nog steeds niet de ware snelheid van de teams.
basjaski zegt
eh? wat had RBR gekopieerd toen dan?
jdeboer zegt
Mercedes heeft nu de tijd om naar de betrouwbaarheid te kijken, in Barcelona zijn er in 6 dagen 5 gemold door gebrekkige smering.
Bij Ferrari zullen ze ook blij zijn, naast geberek aan snelheid is de fabriek ook gesloten.
mark997gt3 zegt
Ontzettend slap van Mercedes om zich neer te leggen bij het bedrog van Ferrari. Heeft allemaal te maken met angst voor imago, rechtszaken etc. De moderne corporate world.
hiostu zegt
Ferrari weet dat ze dit jaar niet kunnen winnen en hebben Mercedes beloofd er af en toe een Red Bulltje vanaf te tikken om de zegen van Mercedes veilig te stellen ?
mashell zegt
Ontzettend zwak om maar door blijven etteren over dat vermeende bedrog van Ferrari. Ferrari en de FIA hebben geschikt. Dat zijn de enige twee partijen in dit conflict en met de schikking is het gewoon klaar. Iedereen die er nu nog over klaagt is officieel een zeurpiet.
boriske zegt
HET BEDROG IS NIET BEWEZEN. GET OVER IT.
potjak zegt
De Oostenrijkers willen dat alles eerlijk verloopt… zelf de fabrieken open houden en doorontwikkelen terwijl Ferrari op slot zit. Het is overmacht en je hoeft zeker niet hetzelfde te doen als Ferrari maar ga nou niet zeggen dat je wilt dat alles eerlijk verloopt.
harrie zegt
Eh, dit protest was al aangekondigd tijdens de test weken hoor.
potjak zegt
@harrie: ja dat begrijp ik
flow82 zegt
@potjak: volgens mij moeten ook deze knakkers thuis blijven. Dus van dat “voordeel” blijft dan weinig over.
potjak zegt
@flow82: ja dat lijkt mij ook. Als alles op slot gaat dan RedBull ook.
jdeboer zegt
Dat is niet het probleem van andere teams en heeft niets met eerlijkheid te maken.
Het zou mij trouwens niet verbazen als de in Engeland gevestigde teams binnenkort hetzelfde overkomt.
ericd zegt
Kan niet wachten tot maart 2021.
Overigens, tis wel lekker vakantie houden zo voor de coureurs, met miljoenen doorbetaald blijven.
mashell zegt
Geen bonussen voor WK punten, geen geld voor sponsor bijeenkomsten. Ook de coureurs hebben het “zwaar”. Max Verstappen bijvoorbeeld hoeft nu niet te racen maar zijn andere taak, het feestelijk openen van Jumbo filialen kan hij nu ook niet doen.
mustang750supersnake zegt
@mashell: en z’n vriendinnetje blijven plezieren…?