Achterin een Mercedes GLS vertoeven was al prima, met de facelift is het nog leuker geworden.
Mits je de juiste opties aanvinkt overigens. Op de autoshow van New York presenteert Mercedes de facelift van de GLS. Ook de vernieuwde Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ beleeft meteen zijn debuut.
Facelift
Het is een milde facelift. Over mild gesproken, elke aandrijflijn van de GLS komt nu standaard met mild hybride 48-volt techniek. Verder introduceert het merk nieuwe kleurtjes, nieuwe interieuropties en zit de GLS voortaan standaard beter in de spulletjes. Scheelt weer opties aanvinken.
Dat de onthulling van dit vlaggenschip in New York is kun je geen toeval noemen. Noord-Amerika is bij uitstek geschikt voor dit luxe apparaat. Hier in Nederland is een GLS aan de grote kant. De GLE is wat gebruikelijker als je echt de ruimte nodig hebt.
Interieur
In het interieur valt meteen het nieuwe stuurwiel op. Dit stuur zit al in de meeste moderne modellen van Mercedes en heeft nu zijn weg gevonden naar de GLS met deze facelift.
Aan de buitenkant zijn er nieuwe koplampen en achterlichten te bespeuren. Ook is de grille anders. Laten we ook de frisse 20 inch wielen (of zelfs 23 inch met de Mercedes-Maybach) in Himalayas grey niet vergeten. Zoals gezegd is het echt feest voor de achterpassagiers. Met het optionele MBUX Multi-Seat Entertainment system krijgen de passagiers achterin twee schermen om op te spelen.
Dit brengt de infotainment van voor naar achteren. DJ spelen op een roadtrip was nog nooit zo makkelijk. Ook wel lekker zijn de optionele 100W USB-poorten om bijvoorbeeld je laptop of tablet mee op te laden.
Motoren en marktlancering
Het motorengamma klinkt bekend. Deze bestaat uit een GLS 450 4MATIC, GLS 580 4MATIC, GLS 350 d 4MATIC en de GLS 450 d 4MATIC. De mild hybride zorgt voor een 20 pk boost. Vermogens variëren van 381 pk voor de 450 tot 517 pk voor de 580. De Maybach levert 557 pk en de AMG zelfs 612 pk.
Het topmodel qua sportiviteit is de Mercedes-AMG GLS 63 S 4MATIC+. Zoek je de top meer in de hoek van luxe dan is er ook de Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC+. Daarmee bestaat het gamma louter uit zes- en achtcilinders.
De Mercedes GLS facelift verschijnt in oktober van dit jaar op de Europese markt. Prijzen en beschikbaarheid worden later dit jaar bekendgemaakt.
Habanero zegt
Wat is er mooi aan deze auto? Wat blijft er nog over van de vroeger zo typische Mercedes huisstijl, zelfs in het interieur? Dit is een product om les nouveaux riches in het verre oosten te bedienen. Voor de rest wordt elke Mercedes nog net iets lelijker dan de vorige.
karhengst zegt
Mercedes kan het als merk niet veroorloven niet in dit segment mee te doen. Dus dan maar een groot lomp schip op de markt brengen met geforceerde stijlelementen, nota bene van je sportieve label. Iets bespoke voor een topmodel ontwikkelen is helaas niet meer van deze tijd. Dat front is toch wel de droom van iedere bumperklever. Een normaal mens vraagt zich af hoe die vrachtwagen überhaupt met 130 in z’n spiegel weet te kruipen.
Die Maybach klopt dan wat beter. Als het dan toch groot, groter, grootst moet, dan maar all in. Maar waarom men die horizontale spijlen niet heeft doorgetekend is mij een raadsel.
Benny_Weisz zegt
Het mooiste aan deze auto? Het idee dat je ‘m kunt betalen zou voor mij al voldoende zijn.
mattr zegt
De Maybach versie is er wel iets op vooruit gegaan met dat vernieuwde front. De eerdere versie had echt te veel kippengaas in alle openingen verwerkt.
henk123456 zegt
Inderdaad, maar die zwarte sensor midden in de grill gaat nergens over.
Edge zegt
Andere merken laten al jaren zien dat je dat kunt oplossen door dat zwarte sensorkapje te bedrukken in de stijl van de grille. Dan lijkt het alsof de spijlen doorlopen. Nog steeds niet zo fraai als een sensor die daadwerkelijk achter de grille of op een onopvallend plekje lager in de bumper verstopt zit, maar wel stukken beter dan zo’n willekeurig zwart vlak in het midden.
mattr zegt
Inderdaad vreemd, Mercedes deed dat zelf ook al in begin 2000s met de distronic van de E en S klasse beter
William zegt
Ding wordt in de USA gebouwd, vandaar de keuze voor NYC vermoedelijk. Zo groot is een GLS niet: 196 cm breed is tegenwoordig bijna ondermaats bij SUV’s. De meesten zitten bij de 200 cm in breedte.
En grote sedans zijn vaak ook rond de 520 cm lang. Het zit dus vooral in de hoogte, hij is iets hoger dan bij een Cayenne / X5 / XC90.
Goed dat ze de knoppen hebben aangehouden, en dus geen schermpjes overal hebben geplaatst. Ze zijn trouwens opvallend duur tweedehands. Vorig model ook.
leaper035t zegt
Wil je een SUV? Doe het dan meteen goed! Ven fan vn de oversized SUV’s zoals X7, GLS en Range Rover!