







Vergeet even alle drieletterige midi-SUV’s die Mercedes in de laatste jaren heeft uitgebracht. Er is namelijk maar één model dat de term ‘SUV’ verdient, en die heeft vandaag zijn botoxbehandeling gekregen.
Mercedes neemt afscheid van de term 'GL-Klasse' en laat de 5,1 meter lange en 1,93 meter brede moloch voortaan als GLS door het leven gaan, waarbij de letter 'S' slaat op de positionering binnen het modellenaanbod. Dit is dus de S-Klasse onder de sufjes, met aan de voor- en achterkant nieuwe bumpers, nieuwe lichtunits en een grille die we in zekere mate ook bij de rest van de Mercedes-familie zien.
Mercedes biedt de GLS aan met de bekende Dynamic Select-rijprogramma’s, Airmatic luchtvering met adaptieve demping en een negentraps 9G-TRONIC-transmissie op alle varianten, behalve de AMG powerhouses. Wie geen AMG-motor wil, maar toch een beetje AMG-stilo wil, kan kiezen voor het AMG Line exterieur, met een speciale voor- en achterskirt, treeplanken, spatbordverbreders en 21 inch velgen.
De Mercedes GLS heeft de volgende motoren en bijbehorende prijzen:
Motor | Vermogen | Prijs |
---|---|---|
GLS 350 d 4MATIC | 258 pk, 620 Nm | € 106.600 |
GLS 400 4MATIC | 333 pk, 480 Nm | € 108.000 |
GLS 500 4MATIC | 455 pk, 700 Nm | € 153.400 |
GLS 63 4MATIC | 585 pk, 760 Nm | € 205.600 |
Mercedes heeft het interieur van de GLS naar eigen zeggen ‘op S Klasse niveau gebracht’, voorzien van een nieuw stuur met nappaleer en twaalf functietoetsen. Ook aanwezig is het Comand Online-systeem, inclusief een 8 inch mediadisplay en een touchpad (65 x 45 mm). Veiligheidszaken als Collision Prevention Assist Plus, Crosswind Assist en Attention Assist moeten de SUV op de weg houden. Tenzij je juist van de weg af wilt. Zet hem dan even in ‘Offroad’, zodat de centrale differentieelsper ingrijpt en de bodemvrijheid naar 30,6 centimeter wordt gebracht.
Mercedes levert de GLS vanaf maart 2016 uit.
Het is ook wel een joekel van een auto!
Doe mij maar een 2015 Cadillac
@dutchcorvette: je hebt geen smaak :)
@bakbanaan: nee een Mercedes met een opgewaardeerd 10 jaar oud interieur en de achterzijde van een tuinhuis…dat is pas de definitie van goede smaak ;)
@mopar: dat interieur is tenminste nog opgewaardeerd
@991gt3rs: ik heb gister Lyca €10,- opgewaardeerd. Telt da ook?
@991gt3rs: ja een paar stukjes mat hout. Wat een opwaardering zeg… Google maar eens naar een pic van het interieur van een GL, bijna 1 op 1 overgenomen qua design. Had er tenminste een S-klasse interieur in gezet.
@mopar: 10 jaar oud? Met opzet overdrijven of heb je gemist dat er een nieuw model is?
@granlusso: weet niet hoe goed je ogen zijn maar dit is niets meer dan een grondige facelift van een bestaand model.
@bakbanaan: als we het dan toch over smaak hebben….
@bakbanaan: alsof je smaak hebt als je dit koopt?
@dutchcorvette: Range Rover, duh
@dutchcorvette: of een stadsbus!
Nee, bedankt…
De S-klasse onder SUV’s heet Range Rover en doet het al jaren erg goed. En zelfs Land Rover heeft de Range Rover een paar jaar geleden totaal vernieuwd. Dit is in basis nog steeds dezelfde auto als in 2006.
Aan de andere kant, ten opzichte van die bejaarde G-Klasse heb je alleen maar voordelen in termen van gewicht, prestaties, verbruik, ruimte en geheel onbelangrijk: prijs.
Voor mij wel belangrijk, zou hier niet zo nooit het volle bedrag voor willen neerleggen. Maar voor 25-30k heb je een zeer nette, bijna identieke GL van een paar jaar oud en je kan zeggen wat je wilt (lomp hok!!!!), maar je hebt wel veel auto voor je geld ;-).
@gtwillem: lomp hok! ;-)
@gtwillem: fyi, dit is een facelift van de tweede generatie die sinds 2012 wordt geproduceerd.
@Jorrit: klopt, maar van echt een nieuw model kan je niet echt spreken. Onderstel, wielbasis en chassis zijn krek eender. Het is een grondig herziene versie, met zelfs de zelfde typegoedkeuring.
@gtwillem: die typegoedkeuring kennen we inmiddels van Mercedes. Iets met airco geloof ik, maar dat weet jij vast beter. Daarbij snap ik echt niet wat er mis is met een grondig herziene basis van 10 jaar oud. Goed is goed. Daarmee wil ik niet beweren dat deze auto persee goed is maar wel dat het niet aan de oude basis hoeft te liggen.
@lekbak: je zegt het precies goed! Bij de S-klasse heeft Mercedes-Benz hetzelfde truukje toegepast. Maar ja, een heel goede, comfortabele uberlimo blijft een goede, comfortabele uberlimo.
De GL was qua rijden nooit het toppunt van verfijning. (Het is ook een Amerikaanse Benz, geen Europese), en met de 2012 versie werd het al wat beter, maar top werd het nooit. De GL staat op een verlengd oude type ML platform. Allemaal prima en het werkt goed, maar de verfijning van een S-Klasse of Range Rover heeft het absoluut niet, terwijl dat wel de positionering is.
Als ik door mijn oogharen kijk zie ik een BMW 2 Active Tourer. Voor het type auto niet eens zo heel erg lelijk maar voor dit geld liever niet.
@potjak: wat voor oogharen heb jij?
@keeper1: Blond gok ik zo..
@keeper1: ? blond idd… Active moest gran zijn…
Begint nou wel zijn leeftijd te laten zijn, vooral de styling van de achterzijde is gedateerd. Dat interieur heeft mooie materialen, maar aan het design kan ook weer zien dat deze wagen al een generatie achterloopt.
@mopar: zijn=zien
En het heeft
@blaze3027: geen moer gedaan. Stil ugly
Die achterkant
Mooi ding!!
Lijkt me Nogal logisch dat ze die dingen met 4Matic leveren..
@davidw: in de VS zie je dit soort full size joekels met enkel achterwielaandrijving. En ook bij de ML/GLE en de X5 kun je kiezen voor RWD.
@gtwillem: Wel 4matic, alleen vreemd dat de doorwaadhoogte 30cm is, de Porsche Cayenne (toch echt de snelweg SUV ipv de offroader) kan tot 50cm diep.
@granlusso: Laat maar, ik lees het verkeerd…
Wat is hier SUV aan dan?
@norge:
Sport: er kan een AMG pakket op.
Utility: er kunnen 18 vluchtelingen in meegesmokkeld worden.
Vehicle: je moet er een vrachtwagenrijbewijs voor hebben.
Lomp hok.
Damn wat een poenjoekel.
Vind het de mooiste SUV van Mercedes. Eigenlijk de enige mooie SUV. Die donkeeblauwe zonder AMG styling en de dieselmotor lijkt me een hele fijne auto.
Maar hij wordt ook al erg oud. Wachten op een nieuwe zou ook erg lang duren. Maar ik zou uiteindelijk ook niet voor deze gaan, maar voor een Range Rover. Dat is voor mij de koning onder de SUV’s. Veel meer stijl en blijft tenminste niet hangen achter de eerste zandkorrel.
Ik denk dat dit het “S-Klasse” interieur is wat we straks ook in de nieuwe E gaan zien…
@rouly: Het is niet te hopen. Vind dit absoluut niet een mooi interieur en is al stokoud voor mijn gevoel. Als ze de E-Klasse het interieur meegeven van de S-Klasse ben ik blij, niet met deze.
@rouly: Ik denk dat de E-klasse wel het exterieur van de S-klasse mee krijgt. Als ik de spyshots zo zie, is Mercedes hard op weg om het nieuwe Audi te worden. Mooi is het wel, maar het hoeft niet allemaal hetzelfde te zijn.
@rouly: De nieuwe E (W213) krijgt ongeveer het interieur van de S-klasse, er zijn al spyshots waar de 2 gigantische schermen te zien zijn :)
Lijkt mij op de Nederlandse markt wat te duur voor hetgeen hij biedt: wie 3 zitrijen nodig heeft kan elders voor minder terecht? Wel een veilige auto denk ik, alleen erg zwaar en te fors formaat voor ons kleine landje/parkeergarages etc
Vormgeving is ehhh functioneel :-)
Hij is toch een stuk mooier geworden. Net even wat strakkere lijnen. De GL vond ik iets te veel op een rijdende zeecontainer lijken. Dit ziet er stukken beter uit.
Een SUV met S-class kwaliteiten… Als ik naar die 1e achterbank kijk, doet me dat denken aan een typische MPV-bank als in een Espace of een Senic. Zeer korte zitting, een te rechte hoek van zitting en rugleuning. Natuurlijk zou ik er eerst in moeten zitten voor een goed oordeel maar ik zou voor dit geld toch iets anders zoeken…
Een interieur upgrade had best gemogen. Dit oogt allemaal erg gedateerd.
Ik blijf m erg mooi vinden.
Maar ik wil m alleen als ik per sé duits moest kiezen in dit segment.
Want ik heb nog veel liever:
Een Lexus LX570
Een Infiniti QX80
En natuurlijk een Cadillac Escalade
@toyotafortuner: De nieuwe Lexus RX vind ik erg strak, mooi van binnen, lekker futuristisch. Mocht ik in de markt zijn voor een dergelijke SUV zou ik die zeker overwegen en op mijn lijstje zetten.
@toyotafortuner: LX570 is inderdaad best nog ‘mooi’ maar die infinity vind ik persoonlijk echt heel erg lelijk en Cadillac…sjah, ben geen Amerikaanse rapper dus voor mij geen Escalade. Ik zou toch gewoon voor de GLS gaan als ik in dit segment zou moeten shoppen. Persoonlijk voldoet een C-klasse Estate aan al mijn eisen.
Zet maar op de oprit! Moet de oprit wel eerst verstevigen met een paar heipalen maar soit.
Wat een nietszeggende en smakeloze auto, de G-klasse heeft tenminste nog karakter
Het is een mooie kar, maar dat interieur is echt lachwekkend slecht. Net zoals bij dat GLE hok.
Absoluut prachtig net als de GLE overigens. Na de saaie en nietszeggende blauwe q7 boven deze topic, is dit een brute SUV waar ik wel blij van word.
Mercedes heeft in elke niche een topauto.
Nieuw of niet… Ik vind hem mooi.