De GLE van Mercedes heeft een 2023 update gekregen.
Het GLE nieuws zat er aan te komen, maar nu heeft Mercedes-Benz dan echt de nieuwe 2023 facelift GLE en GLE Coupé gelanceerd. Werd ook wel tijd, want de modellen lopen al meer dan vier jaar mee. Een update om de boel wat strakker te trekken komt dus mooi op tijd. De Coupé is een jaartje jonger, maar wordt voor het gemak ook gelijk meegenomen.
Mercedes GLE 2023 update
De veranderingen zijn klein, maar te zien. Er zijn veranderingen aan de voorkant en achterkant met nieuwe lichten. De twee L-vormige elementen in de koplampen maken plaats voor een horizontale led-streep. Ga je voor de optie met Multibeam Led-koplampen dan heb je vier van deze streepjes. De gewone variant heeft er twee. De achterlampen zijn vanaf nu wat vierkanter en bestaan tevens uit ledlampen.
Het beschikbare AMG Line exterieurpakket komt nu standaard op de GLE Coupé. Daarmee heeft het een nieuwe grille gekregen met kleine Mercedes-sterlogo’s erop. Het pakket voegt ook de carrosseriekleur toe aan de wielkasten en een soort van diffusorachtige designbehandeling voor de achterkant.
Interieur
Of je nou een fan bent van Mercedes of niet. De cockpit ziet er altijd goed uit. Het werkt en ze perfectioneren dit elke keer weer. De nieuwe Mercedes 2023 facelift GLE’s hebben een nieuw stuurwiel met aanraakgevoelige knoppen. Zelf ben ik daar geen voorstander van, want ik raak ze te vaak per ongeluk aan. Maar dat zullen mijn freaky lange vingers wel debet aan zijn. Verder krijg je verschillende nieuwe kleuropties voor de verschillende varianten.
Goed om te weten dat de auto’s met de meest laatste software update komt. Dat moet sneller en beter werken. We hebben het hier over de MBUX-software dat weergegeven wordt op de 12,3-inch grote displays. Deze zijn net zo groot als in de huidige versie. Maar nog steeds groot genoeg.
Motoren
Wij kijken natuurlijk gelijk naar de dikke versies: de 53 AMG en de 63 AMG. Nou, deze zijn er nog niet maar komen in een later stadium. Echter, je hebt nu al veel keuze en alle aandrijflijnen maken gebruik van elektrische ondersteuning. We lichten de meest interessante er even voor je uit. Nieuw in de line-up is de GLE 400 e met 252 pk en 400 Nm. Dit komt uit een 2.0 benzinemotor, de elektrische motor is goed voor 135 pk. Een batterij van 23,3 kWh maakt elektrisch rijden mogelijk, hoewel Mercedes niet heeft gezegd wat de geschatte actieradius in elektrische modus is.
Daarnaast komt er een GLE 450 die de 2.0-liter motor verruilt voor een 3.0-liter turbo-6 goed voor 375 pk. Deze klasse beschikt ook over het mild-hybrid-systeem dat een boost van 20 pk toevoegt. Aan de top van het reguliere GLE-Klasse-assortiment staat de GLE 580, die is uitgerust met een twin-turbo 4.0-liter V8 die zelf 510 pk ontwikkelt en een boost van 21 pk krijgt van een mild-hybride systeem.
Trekgewicht
De Mercedes GLE line is best populair en met deze nieuwe update zijn zowel de GLE en de GLE Coupé weer klaar voor een paar jaar caravans trekken.
Want natuurlijk hebben we het bij de Mercedes GLE 2023 ook over een trekgewicht van 3,5 ton. Laten we nu eerlijk zijn. Voor een aanhanger met paarden hoort gewoon een Benz met een hoefijzer in de grille. En dat traliewerk in de GLE biedt voldoende houvast om dat er even in te schroeven.
Of zie jij in plaats van de Mercedes GLE 2023 update liever een Range Rover of een BMW X7 of toch een G-Klasse naast de paardenbak geparkeerd staan?
Prijzen Mercedes GLE facelift:
Goed nieuws, Mercedes heeft de prijzen op haar configurator bekendgemaakt:
Model: | Prijs: |
GLE 350 de 4MATIC Business Line | € 93.781 |
GLE 400 e 4MATIC Luxury Line | € 100.756 |
GLE 350 de 4MATIC Luxury Line | € 105.596 |
GLE 350 de 4MATIC AMG Line | € 105.881 |
GLE 450 4MATIC AMG Line | € 138.852 |
GLE 450 d 4MATIC AMG Line | € 147.799 |
Prijzen Mercedes GLE Coupé facelift
Ook de Coupé-versie kun je per direct bestellen en configureren!
Model: | Prijs: |
GLE 400 e 4MATIC Coupé AMG Line | € 108.595 |
GLE 350 de 4MATIC Coupé AMG Line | € 108.880 |
GLE 450 d 4MATIC Coupé AMG Line | € 147.844 |
Prijzen concurrentie:
We kijken ook eventjes naar wat je kwijt bent bij de concurrentie van de Mercedes GLE:
Model: | Prijs: |
Audi Q7 55 TFSI e quattro Pro Line (voorraad) | € 89.068 |
BMW X5 xDrive50e Launch Edition | € 96.512.30 |
Ford Explorer ST-Line Ecoboost PHEV (tijdelijke aanbieding) | € 88.245 |
Jeep Grand Cherokee 4xe Summit Reserve | € 101.180 |
Land Rover Range Rover Sport P440e S | € 107.016 |
Lexus RX 450h+ Comfort Line | € 84.995 |
Maserati Levante Hybrid | € 128.356 |
Porsche Cayenne E-Hybrid | € 109.500 |
Volvo XC90 T8 AWD plug-in hybrid Core | € 91.995 |
Dit artikel is voorzien van een update met de prijzen van de Mercedes GLE facelift.
banaan7 zegt
Koplampen doen mij nu erg aan die van de Audi Q2 denken.
Edge zegt
Die neus is zó lelijk ontworpen. Optisch steekt die bumper veel te ver naar voren en ligt de grille te diep naar binnen. Vooral op foto 2, van die blauwe coupé, is dat echt heel duidelijk te zien. Het lijkt wel een soort doorgefokte mopshond.
G09 zegt
Volledig met je eens.
Het doet mij denken aan de opengesperde bek van een diklip meerval (een zeer zeldzame soort die zich om begrijpelijke reden goed verscholen houdt).
Ik zou overigens wel eens een vergelijk willen zien mbt het aantal vierkante centimeters dat bij de verschillende merken in beslag wordt genomen door de grille. Komt vast iets verrassends uit…
lekkerlinksrijden zegt
De lelijkste suv van allemaal
O plaat zegt
De BMW IX en Tesla Y zijn lelijker. Maar wel een goede derde keuze.
dbar zegt
Het eerste wat in mij opkomt bij vooral de GLE coupé is: proletenbak. Vaak rijden er ook niet de meest sociale mensen in. Meestal zie je de nummerplaat overigens niet door al het gebumperkleef van de lieden die er in rijden en denken dat snelheidslimieten en overige verkeersregels niet voor hen gelden.
Dickie zegt
Word tijd dat ik er ook een aanschaf als ik dat zo hoor.
denx zegt
Hahahaha….. inderdaad….. mooi man, al die veroordelende meninkjes. Ik zou er een kopen als ik in de markt zou zijn voor een GLE. Mooie wagen.
canon4ever zegt
De lelijkste generatie Benz ooit.
Jens_Roadster zegt
Nee dankje, ik koop wel wat mooiers voor dat geld. 🤮
O plaat zegt
Mooi kan je dit toch niet noemen. Waar is de tijd gebleven dat Mercedes-Benz mooie, statige auto’s maakte? Niche na niche bedenken maar de enige waar ik in gezien zou willen worden zijn de E en de S, net als 40 jaar geleden toen ze slechts 3 modellen hadden dus.
Hawkeye72 zegt
Wil niet zeuren, maar een X7 is lelijker, zeker na de facelift. Q7 toont ook grover en boerser. Blijf ook denken dat commentaar vooral komt van zij die zich er geen kunnen veroorloven.
karhengst zegt
“Of je nou een fan bent van Mercedes of niet. De cockpit ziet er altijd goed uit. Het werkt en ze perfectioneren dit elke keer weer.”
Helaas is het perfectioneren met de vorige generatie opgehouden. Inmiddels is men weer aan het sparen. Zoals al gezegd wordt geen fysieke maar capacitieve aanraakknopjes en ook geen draai-druk bediening meer. Hier heb je dan nog de mousepad, wat natuurlijk ook een downgrade is (Lexus is er om verguist), maar in andere modellen is het inmiddels al touch-only. Ook wordt er op materialen elders gespaard.