Wordt het straatbeeld straks overspoeld met deze opgepompte A-Klasse?
Het heeft even geduurd voordat Mercedes een antwoord had op de Audi Q3 en BMW X1, maar met de komst van de nieuwe A-klasse en diens MFA (Modular Front Architecture) platform, hebben ze de bouwstenen om de concurrentiestrijd aan te gaan. Dit doen ze in de vorm van de 4,42 meter lange, 1,8 meter brede en 1,49 meter hoge GLA. Een A-Klasse on steroids, waar we even aan moeten wennen.
Mercedes’ inbreng in de populaire crossover-strijd komt pas in maart 2014 bij de dealers te staan. Leverbaar als GLA 200 (156 pk) en GLA 250 (211 pk), terwijl dieselaars de keuze hebben uit een 2.2 liter viercilinder in de GLA 200 CDI (136 pk, 300 Nm) of GLA 220 CDI (170 pk, 350 Nm). Iets later volgt uiteraard de GLA 45 AMG.
Waarom dit rode exemplaar met AMG-pakket al op een Nederlandse parkeerplaats te Schiphol staat? Who knows. Test- of promotiewerk wellicht. Volgens spotter @redrum zou hij onderweg zijn naar Johannesburg, maar niet voordat hij in vol ornaat op Autojunk verscheen. Bekijk de foto’s HIERR.
MARS zegt
Als er Astra op de kont stond geloofde ik ’t ook…
rob68 zegt
@MARS: jij gelooft ook alles…
Joost1990_2 zegt
@rob68: is er ook leven op Mars?
MARS zegt
Ik geloof ’t niet @Joost1990_2: !!
bartjuh zegt
Ik vind de nieuwe a klasse, zeker met amg bumper pakket erg mooi. Maar deze hadden ze van mij achterwegen mogen laten. Alles word maar tot op de laatste drup uitgeknepen tegenwoordig..
911GT2 zegt
@bartjuh: Ik snap het ook niet. Ik vind de nieuwe A een schot in de roos. En dan nu dit…
Dat is als Kate Upton als vriendin hebben en dan vreemd gaan met Mart Smeets.
azenomei zegt
Ik vind hem niet zo mooi. Liever heb ik een CLA.
vwally zegt
@azenomei: Ik vind hem ook niet zo mooi. Liever heb ik een CLS
azenomei zegt
@vwally: ;) ik heb nog geen CLS centjes.
vwally zegt
@azenomei: Ik ook nog niet voor een cls, maar dromen mag altijd ;)
mightymike zegt
@azenomei: cla centen dus wel;)
azenomei zegt
@mightymike: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=237760318&asrc=st
Zo duur zijn ze niet. Komt nog wel beetje bpm bij.
r32turbo zegt
@azenomei: achh, was het maar een beetje.
vwally zegt
Dan veel liever een X1 of een Q3, dit ziet er toch niet uit..
saxoke zegt
@vwally: x1 ziet er ook ni uit. En de Q3 is een te heet gewassen Q5.
vwally zegt
@saxoke:
@ej20g:
Over smaak valt niet te twisten..
Ik zou persoonlijk blijer zijn met een Q3 voor de deur dan met dit hok
saxoke zegt
@vwally: mijn keuze zou ook een Q3 zijn. K zie ze tegenwoordig regelmatig en k vind m nog zo slecht ni. Maar n Q5 is toch de mooieste Q
vwally zegt
@saxoke: Zo denk ik er nou ook over! de Q5 is echt een lust voor het oog
tupperware zegt
^^
Deze discussie wordt mede mogelijk gemaakt door Pon’s Automobiel Handel.
Jongens dit topic gaat over Mercedes en niet over Audi.
saxoke zegt
@vwally: dat is overdreven. Hij is mooi maar daar houdt t bij op…
lambo4all zegt
@vwally: als je nou gewoon een a4 koopt. Dan ben je goedkoper uit, rijdt het beter, is ie zuiniger, is ie mooier en nog praktischer ook. De argumenten voor een keuze tussen de q3, gla en x1 zijn niet relevant. Aangezien je mentaal gestoord moet zijn om ook maar één van de drie te overwegen!
ej20g zegt
@vwally: de X1 ziet eruit als een debiele X3 en de Q3 vind ik eruit zien als een baviaan. Een misselijkmakende auto.
db87 zegt
@vwally: De BMW X1 ziet er ook niet uit en is tevens overbodig. Voor een verwaarloosbare meerprijs rij je een veel ruimere en beter ogende BMW 3 Gran Turismo. De Gran Turismo staat namelijk ook hoger op de poten maar is dankzij z’n langewiel basis zelfs ruimer dan de BMW 3 Touring…
tmenges zegt
Lijkt wel of je in deze klasse lelijk moet zijn, bijna net zo’n gedrocht als de x1
redrum zegt
deze auto is niet fotogeniek, in het echt is hij een stuk mooier :) heeft wel dit AMG pakketje nodig vind ik
HZW zegt
Wat een lelijk ding.
saxoke zegt
Doet me enorm denken aan die verhoogde Golf II 4×4. CrossGolf of hoe heette da ding toen. Ook “gewoon” een verhoogde Golf, dit is “gewoon” een verhoogde A
jollykart zegt
@saxoke: Cross Country Golf maar of die vergelijking nou treffend is. Voor een SUV vind ik hem best leuk.
http://www.autobonus.lt/foto/1201/1/big/67882-volkswagen-golf-2.jpg
http://www.autobonus.lt/foto/1201/1/big/67882-volkswagen-golf-1.jpg
saxoke zegt
@jollykart: welke vind je leuk? De Golf of de GLA?
Ik vind de vergelijking nig best kloppen…. men neme een carrosserie van de gewone versie en een onderstel van een 4×4. Men laat ze een nachtje samen liggen en het resultaat komt vanzelf..
alcantara zegt
Toe maar, een heuse diffuser met 2 moddervette knalpijpen!
Is dat niet een beetje grootheidswaanzin voor een 170pk dieseltje?
Tegenwoordig lijkt swag belangrijker te zijn dan performance bij Mercedes en Volvo.
azenomei zegt
@alcantara: Dat zijn sierstukken, de pijpjes zijn een stuk kleiner. Soms zitten er zelfs niet achter elk sierstukje een pijpje :P
alcantara zegt
@azenomei: Ik snap dat er een sierstuk rond de pijp zit, dat heeft een Veyron zelfs. Maar een pijp aan beide zijdes vind ik overkill voor een <200pk auto. Dat kun je niet maken tegenover de eckte bazen met 300pk+ aan boord die het derhalve wel rechtmatig verdiend hebben om met een soortgelijke uitlaatsierstuk-configuratie rond te mogen rijden. Verschil moet er zijn.
dawwg zegt
@alcantara: Audi A4 1.8T had vroeger ook aan 2 kanten pijpjes, net zoals de GT86 en de Type-R. En wat denk je van al die oude USA V8en met 2 of 4 kachelpijpen, maar stiekem ook maar tussen de 150 en 200pk ? Dus zo heel raar is het eigenlijk niet, alleen zie je het nu veel meer (en is de ondergrens verlaagd naar ~120pk ipv 150pk) …
Deel je mening wel enigszins, maar het is gewoon een tegenreactie op de trend om steeds kleinere pijpjes te gebruiken om de ‘milievriendelijkheid’ te benadrukken. BMW voert b.v. op de 20d types tegenwoordig 1 pijpje waar dit er vroeger 2 waren, ‘lijkt’ groener …
poeperman zegt
@dawwg: net niet… op de e90 en e60 x20d reeks hebben de BMW’s 1 ovalen pijp, nu heeft de 520d twee kleine pijpjes
Ot92 zegt
Als ik zou moeten kiezen tussen de Audi Q3, Bmw X1 of deze Mercedes GLA (wat ik liever niet doe) , dan zou ik waarschijnlijk voor een Audi Q3 gaan… Die is de mooiste van deze lelijke 3 Duitse.
saxoke zegt
@ot92: daar heb je gelijk in. Ik zou oik vior de Q3 gaan….
kapiteinaudi zegt
Op de introductiefoto’s was ie zoooo mooooiii, maar hier op een of andere reden niet.
masterik zegt
Toyota Auris met Mercedes badging?….
406_v6 zegt
Verklaar je nader aub. Want waarom zou je op je 170 PK géén dubbele uitlaat mogen hebben? Wellicht levert de motor juist daardoor 170 PK, klinkt ie juist daardoor goed. Kijk als je nu een sjonniebak hebt en je schroeft daar zo’n dubbele schoorsteen onder, dan heb je gelijk wat mij betreft, maar een nette oplossing af fabriek… prima!
r32turbo zegt
@406_v6: juist een civic bijvoorbeeld, zag er eentje met 4 uitlaten eronder en het was geen eens een v-tec
reistje zegt
Yes, nog een auto die mooi was uitrekken zo dat hij lelijk is!
Maar redelijk wat Nederlanders willen dat om een of andere reden?
mercedesclk350 zegt
Ook al ben ik Mercedes-fan/eigenaar in hart en nieren vind ik de nieuwe generatie Mercedes een beetje raar. Het is gewoon dezelfde neus met variatie. Als ik een CLA tegenkom moet ik twee keer kijken van de voorkant of het een CLA of A is. En ik zag deze foto en dacht dat het een A-klasse met plasticen bumpers was…
tupperware zegt
@mercedesclk350:
Zo raar vind ik dat niet, het zijn per slot van rekening alle 3 gewoon A-klasse ‘s.
Als je nu het verschil tussen een A en een B of C niet zou kunnen zien, dan zou ik het Mercedes kwalijker hebben genomen. Gelukkig volgen ze niet de Audi model politiek.
gerardcayenneturbos zegt
Dislike, niet mooi.
Hubert zegt
Ik zag hem op de iaa en ik moet zeggen dat het een gelikte auto is. Zelfs mooier dan de cla. Die vond ik en het eggie tegenvallen.
tupperware zegt
@Hubert:
Beide zijn erg gevoelig voor de juiste kleur en velgen. Zo met deze velgen en in het rood vind ik de GLA ook niet echt lekker overkomen.
De CLA doet het wat mij betreft alleen goed in een lichte kleur met een AMG pakketje.
schellekens006 zegt
Nu nog verlagingsveren en hij is helemaal af ;-)
Tommy2 zegt
Hier slaan ze toch weer de plank mis. Maarja, je kan ook niet altijd alles goed doen.
freezzr zegt
Als ze daar nou een 20% bijteller van kunnen maken kan ie topper worden in het leasesegment… Want laten we eerlijk zijn, nieuwe auto’s worden momenteel vooral ‘verkocht’ aan leasers, en leasers willen momenteel voornamelijk 20% of minder bijtelling wagens…
Svda zegt
X1 is net zo’n gedrocht als de 1 serie, de Gla ziet er ook niet uit en de q3 ook maar moest ik kiezen dan word het de Q3
rotjeknor zegt
Geen GLA 65 AMG? Koekblik op steroïden, met nog een extra dosis steroïden, in de vorm van een 650 pk V12?
toyotafortuner zegt
Oef wat een gedrocht! Zowel een Q3, een X1 als de GLA zijn alle 3 gedrochten! Dan liever een Evoque, die ziet er dan wel ok uit.