Niet geheel onverwachts komt Mercedes met een twee/drietal nieuwe hybrides op de proppen: dit zijn de 250e versies van de GLA en CLA.
Er zijn zaken die je totaal niet ziet aankomen, maar gelukkig voor de balans zijn er ook onthullingen en nieuwtjes die eigenlijk alleen bevestigd moeten worden voor de vorm. Dit is er eentje uit de laatste categorie: Mercedes onthult de stekkerversies van de GLA en CLA.
Waarom is dat zo voorspelbaar? Alle puzzelstukjes lagen er al. Om mee te beginnen natuurlijk het feit dat de GLA en CLA überhaupt recent vernieuwd zijn. Dan de recente IAA-onthulling van de Mercedes A 250e en B 250e. En ten slotte een teaser van Das Haus waar collega @willeme jullie al wat details gaf. Nu is het officieel: de A-Klasse, B-Klasse, CLA en GLA, Limousine en Shooting Brake-versies incluis, zijn nu aan de beurt.
Oude wijn, nieuwe zakken
Het gebrek aan verrassingen gaat door als je de specificaties onder de loep neemt. Voor de GLA en beide CLA’s geldt dat ze als 250e onthuld worden. De benaming ‘250e’ slaat natuurlijk niet op een 2.5 liter grote motor zoals vroegâh, maar sluit wel aan op de vorige hybride-onthulling van Mercedes. Onder het mom EQ-Power wordt een 1.3 liter grote viercilinder bijgestaan door een 15,6 kWh groot accupakket. Het totaalpakket levert 218 pk en 450 Nm koppel. Exact dezelfde specs dus als de A 250e en B 250e, maar dan in de verpakkingen van de rest van de ‘A en B’-familie. Behalve de GLB, maar die houdt Mercedes nog even onder de pet.
Snel beschikbaar
Ontwikkelingen gaan sneller dan dat jij Kraftstoffverbrauch kunt zeggen, dus zorgt Mercedes ervoor dat jij al snel aan de slag kunt met de nieuwe plug-in hybrides. Vanaf dit voorjaar zijn de modellen te bestellen en worden ze geleverd. De Nederlandse prijzen zullen dus naar verwachting ook over een niet al te lange tijd bekend worden.
florisje zegt
15,6 kWh is een forse batterij, moet je nog wel een aardig eindje mee kunnen komen!
laarhovenn zegt
Een goed alternatief voor de Cla220. Deze wordt waarschijnlijk goedkoper, meer vermogen, zuiniger
jometdebanjo zegt
Die typeaanduiding is toch wel erg want eigenlijk is het dan een A130 en GLA 130 met een 1.3 litertje. Och cherm wat zielig.
Dutchdriftking zegt
Binnen Nederland fantastisch, als je er mee naar Zuid Frankrijk moet denk je hier wellicht heel anders over.
reset zegt
Wauw een 15,6 kWh accupakket, mogelijk het grootst in het segment. Maar is dit de bruto of netto waarde? Alle batterijen hebben een bruikbare gedeelte en een stukje reserve (zodat je met een lege batterij toch nog lekker kan optrekken en batterij degradatie te compenseren). bv de BMW X1 xDrive25e heeft 10kwh bruto waarvan 8.8 netto gebruikt kan worden. Als het ook 12% is, dan is het best wel een nette waarde!
goodvibrations zegt
Eindelijk een (iets) grotere accu. Vond ik ook een pluspunt van de ampera. Als je hiermee 95% van de tijd elektrisch kunt rijden (woon werk). En fam. bezoek en wintersport zonder range ellende te zitten.. Dan vind ik dit een beter concept dan volledig elektrisch.. Het zo me niet verbazen dat de uitstoot/impact (incl. Bandengruis, slijtage van wegen/bruggen etc.) niet hoger ligt dan een veel zwaardere full EV..
misterBo zegt
Wat zal de prijs vd GLA 250e zijn?