Mercedes gooit schaduw op Red Bull middels een vergelijking met Ferrari.
Mercedes en Red Bull Racing zijn dit F1 seizoen in een enorm bittere strijd verwikkeld geraakt om de wereldtitel. Dat was al het hele jaar zo op het circuit. Doch met name sinds onze held Max Verstappen onverbiddelijk van de baan geramd is door zijn titelrivaal Lewis Hamilton, wordt er ook naast de baan veel modder gegooid. Zowel Red Bull als Mercedes proberen elkaar de Team Leader rol toe te bedelen, terwijl ze zichzelf profileren als Team Vailant.
Ferrari
Toto Wolff heeft nu het volgende steekje uitgedeeld aan het team van Verstappen. In een interview met GPfans, stelt hij dat de strijd met Red Bull voor Mercedes minder stress oplevert dan die met Ferrari in 2018 en in 2019. Je zou het nooit zeggen als je Toto de uitspraken van Toto de afgelopen maanden hebt beschouwd, maar hier heb je het:
I think that until now, my toughest fights were in 2018 and 2019 against Ferrari. They were a super-tough opponent and we struggled to perform against them. In 2018 we were behind before the summer break, and in 2019 we were fighting engine performance. That was so intense all season and we only took advantage at the beginning of autumn after Monza, and it went towards us with the overseas races.
This one here, how I perceive it, is less straining on our resources than the other two were. Obviously, we also operate out of a certain confidence, based on the success we had in the past, that a lot of enjoyment is part of what we do every day with less pressure. Back then, the pressure was enormous, and we’re still very ambitious to win, but it’s not suffocating.
Toto Wolff, weet niet eens wat druk is
Energieblikken
Toto heeft dus nog wel lol in de strijd met de energieblikkenfabrikant. Tevens geeft hij aan dat Mercedes nu écht niet meer met updates komt dit jaar. Het team wil namelijk haar lange termijn kansen niet volledig opofferen om dit jaar de titel te winnen. Hamilton zal het dus moeten doen met de aerodynamische update die de W12 ontving in Silverstone. Tenzij Toto weer een beetje gelogen heeft om de druk een beetje van hem en zijn team af te halen natuurlijk…
Roskampies zegt
Toto spreekt…. Next….
tfsi zegt
Ach ja, Toto heeft het even spannend gelaten tot de zomerstop zodat het voor de fans niet te saai wordt, vervolgens even een tandje erbij 4-5 tienden om in ieder geval de constructeur titel te pakken. En als het even mee zit Lewis zijn 8e titel te geven.
wif1 zegt
@tfsi: Precies, het komt ze goed uit dat ze tot Silverstone niet de eerste plaats in het constructeurskampioenschap hadden, want vanaf nu mag Red Bull veel minder uren gebruik maken van de windtunnel. Mercedes mag weer meer tijd doorbrengen zodat ze de auto van volgend jaar nog sneller door kunnen ontwikkelen.
brammetjedeb zegt
@tfsi: waar baseer je dat nou op? Silverstone had lewis niet gewonnen als Max de eerste bochtensessie had gehaald. Hongarije wel, maar dan was Max gewoon tweedes geweest.
Met normale uitslagen had Max zo’n 35 punten los gestaan. Niet iets dat je even in een tweede seizoenshelft ongedaan maakt. Daarbij zit red bull ook niet stil. Dus ik denk niet dat Mercedes de boel heeft lopen foppen.
tfsi zegt
@brammetjedeb: Wat als wat als, dit is helaas de realiteit aan Peres heeft Max ook helemaal niks, maar Lewis wel aan Bottas. maar je kan niet ontkennen dat Mercedes een behoorlijke tand heeft bijgezet.
brammetjedeb zegt
@tfsi: dat ze een tand hebben bijgezet geloof ik, maar we hebben nog geen echte strijd kunnen zien om te kijken hoeveel tandjes ze bij hebben gezet, want Silverstone en Hongarije. Wat mij betreft is het koffiedik kijken totdat we weer een paar races aan de gang zijn, en dan zal ik de eerste zijn die het toegeeft als ze daadwerkelijk zover uit zijn gelopen. Stomtoevallig staan de letters tfsi achterop onze Audi (echt, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!!) dus zal je naam niet vergeten!
tfsi zegt
@brammetjedeb: Begrijp me niet verkeerd, ik hoop van harte dat Max de titel pakt. Alleen vrees ik ervoor omdat hij geen teamgenoot heeft die hem kan ondersteunen op de momenten waarop het nodig is.
Bernadette zegt
#ontslaToto #ontslaHelmut
mr3108 zegt
Flikker nou op met je anti-mercedes artikelen. Elke keer Mercedes in een kwaad daglicht stellen, het liefst Hamilton dan nog, zodat er maar genoeg op deze flutartikelen geklikt wordt. Het enige wat gezegd wordt is dat tot nu toe de zwaarste gevechten met Ferrari waren. Dat is toch ook? We zitten net halverwege seizoen, de echte gevechten met Red Bull zoals Toto terecht beweert, zijn nog niet eens geweest!
nicolasr zegt
@mr3108: als je het zo vervelend vindt, dan ga je toch lekker op een andere site gratis artikelen lezen die je wel bevallen?
Vergeet je de deur niet achter je dicht te trekken?
Joe!
sportevo zegt
@nicolasr: erg trieste opmerking van een redacteur.
Die ‘gratis’ content is er bij de gratie van de adverteerders die op jullie site willen staan omdat er mensen komen die de artikelen willen lezen. Op die manier zijn ‘wij’ jullie klanten die ervoor zorgen dat er adverteerders komen zodat Autoblog kan bestaan. Ik denk niet dat er veel adverteerders zijn die op een site willen staan waar geen bezoekers komen.
Misschien handig om eens wat te doen met de kritiek die wij als bezoekers hebben (en niet alleen op de F1 artikelen) ipv te roepen dat iemand dan maar ergens anders naar toe moet gaan.
Momenteel begint jullie F1 afdeling (die verbazingwekkend genoeg pas sinds het succes van Verstappen van de grond is gekomen waarmee jullie laten merken graag een graantje mee te pikken van de hype net zoals een groot deel van het land) een beetje een soort propaganda machine te worden.
willeme zegt
@sportevo:
Wij werken inderdaad (onder andere) met advertenties. Mede dankzij de advertenties kunnen wij draaien. In dat opzicht zijn de adverteerders onze klanten. Niet de lezers.
De ‘kritiek’ van bezoekers in het de comments lezen wij uiteraard en we bespreken het wel degelijk. Als jij wil dat er op een heel zakelijke toon gesproken wordt over de F1, zou ik echt ergens anders naartoe gaan. Dat is niet onze insteek en dat beloven wij ook niet. Sterker nog, juist omdat de tone of voice niet zakelijk is, is het aantal lezers (nodig voor de adverteerde zoals je zelf zegt) erg hoog. Het is een blog over auto’s en het heet autoblog. Vrij treffend lijkt mij ;-).
Je hoeft het er overigens niet mee eens te zijn, integendeel. Het is vooral belangrijk om te scheiden dat de comments niet gelijk staat aan de lezers. Natuurlijk proberen wij ook de mensen in de commentsectie te vreden te houden, maar je hebt het dan over zo’n enorm klein gedeelte dat het erg lastig kan zijn en totaal niet de moeite.
Dus als je pro-Hamilton dingen wil lezen, is er voldoende te vinden lijkt mij. Wil je het nieuws op een wat drogere manier, zijn er ook zat kanalen. En wil je auto en autosportnieuws met een knipoog, dan weet je dat je welkom bent bij ons. Je moet alleen niet raar opkijken dat bij een Italiaans restaurant geen Babi Pangang wordt geserveerd ;-).
sportevo zegt
@willeme: dat jullie de kritieken/commentaren met elkaar bespreken is mij wel duidelijk. Een tijdje terug heb ik onder een F1 bericht nog het compliment gegeven dat het leek alsof er minder subjectief/met de oranje bril naar zaken werd gekeken. Dat hebben jullie natuurlijk overlegd en gedacht ‘kut, dat gaat de verkeerde kant op’. Want een bericht erna was het weer compleet hommeles.
Maar hoe zien jullie ons als lezers dan? Een noodzakelijk kwaad? En waar zouden je adverteerders zijn als je lezers er niet zouden zijn? Je zou in dat geval dus je lezers beter te vriend houden anders lopen je klanten weg.
Inderdaad, als ik vakkennis wil opdoen over de F1 heb ik inderdaad (gelukkig) hele andere bronnen. Maar er is ook nog een tussenweg.
Waar het mij om gaat is dat er op het gebied van verslaggeving altijd een bepaalde ondertoon in zit. In elk stuk laten de schrijvers, stuk voor stuk, heel duidelijk hun aversie tegen Hamilton/Mercedes naar voren komen. Je mag best kritisch zijn en een actie van een coureur (al dan niet beargumenteerd) afkeuren maar dan is de kous daarmee af. In de comments komt de discussie dan wel los. Jullie blijven het nodig vinden om elk bericht zo te draaien dat er iets negatiefs over Mercedes/Hamilton in past. Dat wekt toch bij een hoop mensen irritatie op (m.u.v. de ‘die-hard Max Verstappen fans van het eerste uur’). Neem het stuk over de diskwalificatie van Vettel. Waarom moet daarin een alinea worden opgenomen over Hamilton ‘die altijd mazzel’ heeft? Niemand behalve Hamilton wordt er benoemd en er zijn er toch echt wel meer die ervan geprofiteerd hebben. De frustratie van de auteur druipt van dat stukje af en het voegt 0,0 keer iets toe. Had gewoon de nieuwe stand in het kampioenschap neergezet, daar heb je tenminste wat aan.
Je mag best pro Verstappen zijn maar in elk bericht Hamilton/Mercedes onderuit (blijven) halen omdat ze in jouw ogen iets niet goed hebben gedaan getuigt niet van een echt professionele benadering. Bespreek dat eens in die ‘vergaderingen’.
willeme zegt
@sportevo: Maak je geen zorgen, we gaan niet een compleet andere richting inslaan omdat er een paar mensen in de comments het niet leuk vinden. Dus één comment, draait niet alles om ;-).
Er is zoiets als ‘vocal minority’. Een groep mensen die duidelijk van zich laat horen. En dat is prima, maar wel een gigantische minderheid 1 op 10.000 ongeveer). Wij kunnen natuurlijk zien hoe iets ontvangen. Wat de mensen in de commentsecties vinden, nemen we zeker mee, maar het is niet leidend voor wat de lezers vinden. Integendeel. Er is een ENORM verschil tussen lezers en mensen in de commensectie. Natuurlijk willen we ook de mensen in de comments tevreden houden, maar zoals je zegt: we moeten aan de lezers denken.
Betreft dat van Vettel: dat heb ik geschreven en sta ik volledig achter. Hamilton HEEFT ook extreem veel geluk dit seizoen en op Hongarije had hij WEER mazzel. Dat zijn gewoon feiten. Dat we een voorkeur hebben voor een bepaalde coureur, is vrij normaal. Jack van Gelder was ook niet voor Argentinië en die Britten van Sky hebben ook overduidelijk hun voorkeur.
Overigens scheelt de mening per schrijver ook. Ik ben er trots op dat iedereen zijn eigen invulling daaraan geeft en zich niet conformeert aan commentsecties en wat een paar mensen vinden.
Dat wil niet zeggen dat we niets doen met de comments. Integendeel. Uiteraard, als er feitelijke onjuistheden zijn, zien we dat er in de comments trouwe lezers/reaguurders zijn die er meer van weten. Zo weet @edge alles over F1 en weet @flutterby net altijd meer van Tesla dan Jaapiyo en ik.
Nogmaals: we zijn een blog, geen wetenschappelijke publicatie over autosport. Nogmaals, als je zin hebt in een kaasoufflé, ga niet naar de Bruna ;-).
flutterby zegt
@sportevo: Autoblog kan niet iedereen tevreden stellen. Met nu een +3 delen blijkbaar amper een handje vol lezer je mening.
Het beste signaal is echter niet op de artikels te lezen of te reageren. Dat geeft namelijk enkel aan bij de adverteerders dat er goede interactie is. Als een artikel geen lezers of comments trekt zullen dat soort artikels snel verdwijnen. Je bent geen klant, je bent het product.
Wat dat betreft kan in Autoblog alleen maar toejuichen dat ze open en duidelijk communiceren dat ze lekker doen wat ze willen. Doen wat het “volk” wilt resulteert enkel in grijze crossovers.
Breinstein zegt
@flutterby: ik ben het zeker wel met hem eens, alleen de iOS app heeft geen likes meer. Ik ben al gestopt met het kijken van de rijvideos (te lang, te weinig info, alsof je naar een puber kijkt in z’n eerste autorit) en met dergelijke artikelen als dit, kom ik steeds minder vaak hier. Wellicht wordt het toch tijd om te gaan.
flutterby zegt
@mr3108: “This one here, how I perceive it, is less straining on our resources than the other two were. Obviously,”. Nu ben ik het eens dat de quote geen quote is, maar hij zegt het wel degelijk in vergelijking met RB.
v10m5 zegt
@mr3108: ben het met je eens. Het artikel begint met een neutrale titel, maar in de tekst erna zit inderdaad overduidelijk een anti-Mercedes noot. Ach, typisch gevalletje van “de tegenstander bashen”. Beetje kinderachtige reacties ontlokken zoals de meeste altijd doen met sport. Had Max voor Mercedes gereden, dan was het andersom geweest. Met voetbal toch ook. Spelen we tegen de Duitsers/ Spanjaarden/ of welk land dan ook dan zijn ze de sjaak. Jammer genoeg kan het niet zonder respect voor de tegenstander. Was het Alonso geweest in plaats van Hamilton, dan zou men ook hem afzeiken en/ of in een kwaad daglicht zetten. Jammer ….
dijan zegt
3108 ,Helemaal met je eens .Ook nog schrijven dat Max van de baan is gebeukt !
jaapiyo zegt
Cars 33 (Verstappen) and 44 (Hamilton) entered turn 9 with Car 33 in the lead and Car 44 slightly behind and on the inside. Car 44 was on a line that did not reach the apex of the corner, with room available to the inside. When Car 33 turned into the corner, Car 44 did not avoid contact and the left front of Car 44 contacted the right rear of Car 33. Car 44 is judged predominantly at fault.
sportevo zegt
@jaapiyo: je kan het ook nog nuanceren en stellen dat beide fout waren waarbij Hamilton net iets meer schuld heeft dan Max. Precies zoals het vonnis luidt.
Eraf beuken heeft meteen een waas van ‘hij deed het expres zoals Prost Senna eraf beukte in Japan 1989, of zoals Schumacher Villeneuve expres ramde in Jerez 1997’. En laat dat nou in het vonnis nergens terugkomen.
Hoe is trouwens jullie opinie over de crash tussen Hill en Schumacher in Engeland 1995? Of die tussen Mansell en Senna in Portugal 1989? Of Verstappen Vettel in 2018?
jaapiyo zegt
Je weet dat Prost geen enkele blaam trof voor 1989 Japan volgens de FI(S)A toch…
Enfin, omdat we altijd fair and balanced zijn:
Hill – Schuey 1995 fout van Hill. Uiteraard wel met voorgeschiedenis dat Schuey Hill het kampioenschap van 94 heeft afgenomen door hem er bewust af te beuken in Adelaide.
Mansell – Senna – gewoon lekker racen.
Verstappen – Vettel 2018 China fout van Verstappen.
ar156sw zegt
Ik vind, zeker dit seizoen, vooral mensen die partij kiezen voor wat betreft “modder gooien, shit stirren en huichelen” door Toto/MB of Horner/RB heel schattig… die hebben blijkbaar het idee dat er een wezenlijk verschil zit tussen hoe beide team(principal)s opereren.
Dat gezegd hebbende… ik kijk uit naar de 2e helft van het seizoen, laat maar komen dat vuurwerk!
flutterby zegt
Concurrentie schakel je gewoon in de eerste ronde uit en hoef je daarna geen zorgen om te maken. Ferarri had waarschijnlijk een te grote vinger in de pap bij FIA zodat ze hier niet van durfde dromen.
PS: Neem het met een korreltje zout..
mashell zegt
Ferrari heeft zeker goede connecties bij de FIA maar dat lijkt ze niet echt te helpen.
flutterby zegt
@mashell: het leuke aan de F1 zijn de vele aspecten die perfectie moeten nastreven. Met één perfect onderdeel kom je er niet.
notsobig zegt
Ach als ze over paar jaar weer met Ferrari zouden strijden voor de kampioenschappen, dan zal dit jaar wel het meest stress volle jaar zijn geweest…
Gulli zegt
Met de tactiek van je concurrentie van de baan beuken hoef je je verder niet heel veel in te spannen toch? Ik snap Toto wel
mark997gt3 zegt
Hybris!
flyerbunch zegt
Het gesprek met Newey op F1.com over de verbetering van Red Bull dit jaar was interessanter..
willeme zegt
@flyerbunch: maar niet nieuwswaardig ;-). Als Toto het nou gezegd had … ;-).