Mercedes is gestopt met de ontwikkeling van hun W12. Red Bull teambaas Horner kan dat nauwelijks geloven.
Gisteren konden we kijken naar twee compleet verschillende wedstrijden. Een ontketende 23-jarige coureur die ondanks alle faam erg nuchter blijft. Aan de andere kant heb je elf volgevreten zoutzakken die niet eens een paar zeer matige Tsjechische houthakkers aan de kant konden zetten. En voordat we zeggen dat Tsjechië ‘boven zichzelf uitsteeg’: nee! Tsjechië was slecht, maar de ondergrens voor de Hollandse voetballers was veel en veel lager.
Wat dat betreft zijn wij Nederlandse autosportfans gezegend met een Nederlander die daadwerkelijk een kans kan gaan maken op de titel. In tegenstelling tot Memphis Depay presteert Verstappen wél de momenten dat het erom gaat. Zo won de Nederlander gisteren een wedstrijd waarbij de wedkantoren Hamilton en Verstappen gelijke kansen hadden toegedicht (terwijl Nederland zeker weten ging winnen van Tsjechië volgens die kantoren).
Mercedes gestopt met ontwikkeling W12
Enfin, tot zover de vergezochte vergelijkingen. Want Verstappen begint zo langzamerhand kans te maken op de wereldtitel dit jaar. Lewis Hamilton kwam er wederom niet aan te pas gisteren. De Brit heeft al vier races achter elkaar níet gewonnen. Dat is sinds 2016 (dankzij Nico Rosberg) niet meer voorgekomen. Stiekem zitten we allemaal te wachten op een magische update van Mercedes. Maar wat blijkt, het team uit Brackley is gestopt met de ontwikkeling van de huidige Formule 1-auto!
De reden dat Mercedes is gestopt met de ontwikkeling van de 2021-auto heeft natuurlijk te maken met de F1-auto voor 2022. De regels veranderen drastisch het volgende jaar. Veel teams zijn daarom alvast bezig om zich te focussen op volgend jaar. De achterstand op Red Bull en Mercedes is immers enorm. Waarom 50 miljoen stukslaan om van 1,4 seconde achterstand 0,8 seconde achterstand te maken? Echter, Red Bull teambaas kan het nauwelijks geloven:
Wat ze bij Mercedes doen, is natuurlijk hun zaak. Wij focussen ons voornamelijk op onszelf. We weten dat Toto af een toe een rookgordijn wil opgooien. Ik geloof er eigenlijk niets van dat ze geen enkel onderdeel zullen aanpassen dit jaar.
Christian Horner, had Malen nooit gewisseld voor iemand die pro-mes is.
Niet compleet kansloos
Eigenlijk is het ook niet te geloven. Het is niet zo dat de Mercedes W12 (de auto van dit seizoen) compleet kansloos is. Het is duidelijk dat Lewis Hamilton en Max Verstappen zeer gewaagd zijn aan elkaar. Toch ziet Toto Wolff het niet zitten om aan de huidige auto te werken:
Het is een hele, hele lastige beslissing. Niet alleen voor volgend jaar, maar ook de daaropvolgende jaren. Het zullen echt compleet andere auto’s worden, gebouwd volgens een totaal ander concept. Bijna iedereen is bezig met de auto van volgend jaar. Red Bull liet als enige vrachtwagens overkomen vol met nieuwe onderdelen en upgrades. Het is een strategie die voor nu werkt, want ze reden ons zoek.
Toto Wolff, zou altijd 4-3-3 spelen met vleugelspitsen
Dan is het woord nu aan u, lieve lezer! Wat denkt u? Heeft Mercedes echt de handdoek in de ring gegooid? Of hebben ze net als met het begin van het V6-turbo tijdperk volgend jaar een heersende auto? Laat het weten, in de comments!
Via: Autosport.
ericd zegt
A.s. F1 race misschien nog wel meer de proef op de som of RB echt consistent kan zijn. Vergis je niet, een uitval van Max bij een zoveelste overwinning van Ham, en de posities Nr. 1 en Nr. 2 zijn weer omgedraaid.
Richmond zegt
Ik vind het vroeg om nu al te zeggen dat je niet verder gaat ontwikkelen terwijl ze nog genoeg kans hebben op het WK, ik zou minimaal wachten tot de zomerstop. Op een gegeven moment moet je inderdaad een keuze maken anders loop je volgend jaar achter en alles wat je aan deze auto ontwikkeld heb je volgend jaar niks aan. Dus slim is het niet om dat te lang doen.
raym zegt
Als we nu gewoob stoppen met voetbal. Elke keer roept iedereen we worden kampioen. En elke keer is het net niet of een totale aanfluiting. 11 ongeïnteresseerd over betaalde nietsnutten zijn het.
ukbob zegt
@raym: heb zelf geen verstand van voetbal dus zou eigenlijk niet mogen reageren, maar vooruit, omdat het hier autoblog is..
Me gisteren kapot geïrriteerd! Het leek erop of de mannen meer media training dan voetbal training hadden gehad joh.. na 90 minuten vechten, knokken, gas geven, het uiterste uit jezelf halen etc moet je daar nog net kunnen staan en niet een glad praatje over kansen, perceptie en andere loze kreten houden tegenover de NOS microfoon..!
Heb de tv ff laten aanstaan en daarna onze zuiderburen aan het werk gezien. Die willen duidelijk kampioen worden, de spirit en lust om het tot een goed eind te brengen spat van het scherm.
Nederland speelde een zaaddodend saaie eerste helft en in de tweede helft werd alle slecht nieuws opgehangen aan een rode kaart. Juist wanneer je elke seconde moet knallen om die 1-0 te maken gingen er 11 man al vanuit dat t niet meer ging lukken.
rutte2 zegt
Mercedes verkoopt de handel dit jaar…. Dat zegt mijn glazen bol 🔮
ghini zegt
@rutte2: eens, te veel punten die hier op wijzen ondertussen..
flyerbunch zegt
Beetje tegenstrijdig.. in een eerder interview met Sky Sports F1, juist na de race, zei hij dat de het seizoen nog lang niet voorbij is! Russel’s motor geeft hen tevens een excuus om reliability aan te pakken omdat gewone upgrades niet mogen. Honda heeft in de laatste reliability update opeens 15 extra paarden gevonden en daar wilt Mercedes ook wat van blijkbaar..
herve11f zegt
Dat het slechte verliezers zijn.
kitt2000 zegt
@herve11f: Een winnaar is per definitie een slechte verliezer. Een goede verliezer wordt nooit een winnaar. 😂🤣😂
rolov zegt
@kitt2000: mcgregor is een goede verliezer maar wil gelijk revanche.
kitt2000 zegt
Max en het team moeten niet op vakantie gaan. Gewoon in de flow blijven. Misschien even een weekendje weg met de familie en daarna weer aan de bak. Merc mensen roepen van alles om je op het verkeerde spoor te krijgen. Dus alle verlofdagen ingetrokken bij RB en blijven doorwerken!! 😁
Richmond zegt
Mag niet, tijdens de zomerstop moeten de fabrieken verplicht dicht.
loggy zegt
Ik dacht dat een W12 sowieso een VAG product was. 😂
HZW zegt
In de zomerstop moeten alle F1 fabrieken dicht en mag er niet gewerkt worden in de fabrieken, alleen beveiliging personeel.
Iedereen heeft dan 3 weken vakantie, en tijd voor familie.
mwti zegt
Dit is allemaal tactiek! Trap er niet in!!
harrie zegt
Toto, die bijkans z’n bureau doormidden slaat elke keer als z’n oogappeltje een keer niet wint, heeft dit seizoen al opgegeven nu ze een paar puntjes achterstaan met nog tig races te gaan.
Natuurlijk.
bietje zegt
Het is even wennen he ?!… niet meer als nagenoeg vanzelfsprekend winnen…
Leuke is wel dat de betrokkenen nu meer van hun werkelijke gezicht laten zien… lachen en ‘sportief zijn’ is tenslotte gemakkelijk als je steeds weer op het hoogste podium kan staan.
sportevo zegt
@bietje: dat doen ze bij Red Bull gelukkig een heel stuk beter..
Gulli zegt
De kinderen in onze wijk hierachter kennen dit spelletje allang!
Buut Toto!
“Ik deed niet meer mee!”
ar156sw zegt
De motoren zijn volgend jaar wel nagenoeg hetzelfde toch? Kan me voorstellen dat je daar dan toch iig nog op betrouwbaarheid (en daarmee de mogelijkheid op agressievere afstelling) doorontwikkelt… Maar ik geloof Toto sowieso niet, je gooit niet zo vroeg in het seizoen, als je er zo dicht bij zit, de handdoek in de ring. Die probeert gewoon RB een loer te draaien.
bernoulli zegt
Hulde aan Max! Waren er maar meer Belgen die voor Nederland wilden sporten. Lukaku of De Bruyne bijvoorbeeld.
negennegenzest zegt
Persoonlijk had ik liever gezien dat Max ook voor België was gaan rijden.
Want zeker na gisteren zijn er nog meer voetbalsupporters ‘F1 kenner’ geworden.
pomoek zegt
Tja, onzin natuurlijk. Alsof er dit jaar geen kampioenschap gaande is. De miljoenen die ze dit jaar kunnen winnen zijn minder belangrijk als de miljoenen die ze volgend jaar kunnen winnen? Geloof ik niet.
sportevo zegt
@pomoek: het is zo gek nog niet. In 2008 hebben Ferrari en McLaren tot het einde moeten strijden voor de titel terwijl in 2009 de regels op de schop gingen. Daar hebben ze echt wel op bepaalde vlakken de boot gemist omdat ze de 2008 moesten blijven doorontwikkelen waardoor Brawn GP (of eigenlijk Honda) en Red Bull opeens een veel betere auto hadden.
Volgend jaar zijn de regels zo anders dat je misschien wel moet focussen op de ontwikkeling van die auto. De huidige auto’s zijn echt wel zo’n beetje uitontwikkeld en die paar honderdsten zullen een enorme investering van tijd en geld vragen. Kun je dat dan niet beter besteden aan een nieuw project waarbij alles nog open staat?
pomoek zegt
@sportevo: mja, goed punt, maar als het echt zo is dan gooit mb feitelijk de handdoek in de ring.
MarcoM zegt
Antwoord is: mooi.