Volgens Mercedes komen er geen nieuwe motoren voor Hamilton bij. Ook zal de motor gaan degraderen.
We moeten er nu echt mee stoppen om te zeggen dat het Formule 1-seizoen steeds spannender wordt. Jullie lezers willen ook weleens een afwisseling, nietwaar? Maar het feit is nu eenmaal dat er een formidabele apotheose zit aan te komen dit seizoen 2021. Een voor F1-begrippen enorm lang seizoen, dat bijna net zo lang duurt als het aardbeienseizoen (die nauwelijks geteeld worden in januari en februari, weet je dat ook weer).
Maar voor het zover is, moeten we het hebben over de olifant in de kamer. Of specifieker gezegd, de Mercedes-motor onder de kap van Lewis Hamilton. Want ja, Lewis Hamilton is een goede coureur, maar het snelheidsverschil was groter dan dat het ooit geweest is dit seizoen.
Twee vragen
Er zijn twee vragen die beantwoord dienen te worden. De eerste is natuurlijk: blijft deze motor zo enorm sterk? Ten tweede, gaat Mercedes dit seizoen uitrijden met deze motor. Toto Wolff heeft uiteraard het antwoord:
Er is een ‘drop off’ qua vermogen bij elke motor. Dat betekent dat we absoluut vermogen zullen gaan verliezen.
Toto Wolff, zegt alleen niet hoeveel vermogen er verloren gaat.
Mercedes: geen nieuwe motoren voor Hamilton
Dat zou dus betekenen dat de motor van Lewis Hamilton per race ietsje minder zal worden. Hierdoor zou het verschil met Verstappen telkens kleiner kunnen worden. Er zijn nog drie races te gaan en in principe heeft Verstappen aan 1 overwinning en 2 tweede plaatsen voldoende om kampioen te worden. Op de vraag of ze tot het einde gaan met de motoren is Toto Wolff bondig:
Ja, absoluut. We gaan de rest van het seizoen met deze motor doen. Er zijn nog wat vraagstukken over de betrouwbaarheid. Maar we hopen daarop de antwoorden te vinden.
Toto Wolff, dekt zich nu alvast een beetje in.
Mercedes: geen nieuwe motor nodig
Dan nog een ander dingetje. Lewis Hamilton had de motor niet eens nodig op Interlagos. Er werd gekozen voor dit circuit omdat de inhaalmogelijkheden dankzij het lange rechte stuk Lewis konden helpen.
“Er was geen technische reden om de motoren te wisselen. We hadden niet het idee dat er iets mis ging met de motor, alhoewel deze motoren zwaar gebruikt worden en betrouwbaarheid nooit een zekerheidje is. Het is interessant om de motorwissel te pakken met een sprintrace, omdat je dan beter de achterstand kunt verkleinen. We hebben ook gekozen voor Interlagos om dat we hoopten dat je goed kon inhalen. Dat hebben we wel bewezen, denk ik.
Andrew Shovlin, trackside engineering director
Daar heeft hij een punt. Want de Mercedes van Hamilton ging beduidend sneller dan welke andere Formule 1 auto op het veld. Max Verstappen moest alles uit de kast houden om Hamilton te kunnen pareren, waaronder een discutabele move in ronde 48.
Inhaal mogelijkheden Interlagos
Toen Lewis er eenmaal voorbij was, reed de Brit ook meteen met grote stap weg bij zijn Nederlandse tegenstrever. Precies wat Andrew Shovlin uiteindelijk voor ogen had met zijn team.
Je wil deze motoren in de ‘pool’ hebben, want als je naar Abu Dhabi gaat, zul je er niet langer dan één race van profiteren. Dus er zijn een aantal redenen en het is nooit zwart-wit, maar bij nader inzien hebben we een goed circuit gekozen om het te doen.
Andrew Shovlin, altijd bescheiden.
Dit zou betekenen dat we de antwoorden hebben op onze vragen. Er komt géén nieuwe motor meer bij en de motor zal qua vermogen afnemen. Uiteraard zullen de heren van Mercedes dit heel goed monitoren. Het verval in vermogen bij Mercedes is namelijk veel groter dan bij Honda. Mercedes heeft een uitstekende troef achter de hand door alsnog een nieuwe motor in te brengen. Ja, dat kost gridplaatsen, maar als je toch in no-time iedereen voorbij bent is dat in te calculeren risico. Dus helaas vallen we de komende dagen in in herhaling: het zal even spannend blijven!
Via: Autosport.
rollingstoned zegt
Als Wolff dit beweert komt er dus minimaal één wissel.
wif1 zegt
@rollingstoned: Precies, die heeft dit jaar nog geen woord uitgesproken wat niet gelogen was.
rolov zegt
@rollingstoned: idd
sportevo zegt
En de motor van Verstappen degradeert niet in vermogen?
T16 zegt
Veel minder!
willeme zegt
@sportevo: Christian Horner heeft aangegeven aan de heren van SkyTV dat hun Honda-motor nauwelijks degradeert in vermogen. Ongeveer 1 procent over de gehele periode iirc.
mashell zegt
In kader van je concurrent niet wijzer maken dan strikt noodzakelijk weten we dus dat het in elk geval niet 1% is en waarschijnlijk flink wat meer.
harrie zegt
Drie nieuwe motoren dus, plus nog drie voor Bottas.
Niels zegt
@harrie: Haha idd, zijn er inmiddels al ingelepeld…
autogeak zegt
Ik geloof hier werkelijk geen hol van.
Nanning zegt
“Er komen geen updates meer dit seizoen”. Read my lips!
leandrorb zegt
Ondertussen nog steeds wachtend op de cockpit beelden van Max. 😂
pomoek zegt
@leandrorb: Die staan al op de formule 1 site. Ik moet eerlijk zeggen, en dan doe ik mijn oranje bril af, er valt weinig te zien. Sterker nog, als ik ze zo bekijk vind ik de beelden die tijdens de race zijn uitgezonden meer belastend dan deze beelden.
leandrorb zegt
@pomoek: ff kieken! Ben benieuwd 😌
berlinetta zegt
Oke dus Hamilton wordt kampioen.
Edge zegt
Ik ben daar nog niet zo zeker van. De organisatie heeft aangegeven dat het erom zal spannen of het circuit in Saudi Arabië op tijd af is. Met een beetje geluk voor Verstappen valt die race weg. Dan kan hij de resterende twee races netjes tweede worden achter Hamilton en het kampioenschap pakken op basis het aantal overwinningen (9 om 8).
Ik ga er eigenlijk al vanuit dat beide heren geen punten meer voor snelste raceronde gaan pakken. Als Max die pakt, offert Mercedes Bottas sowieso op om dat punt bij Verstappen weg te pakken en Red Bull zal hetzelfde doen met Checo Perez.
berlinetta zegt
@Edge: Ik ben benieuwd! Ik hoop eigenlijk wel dat de race in SA doorgaat. Dit kampioenschap verdient dat.
lekkerlinksrijden zegt
Bla bla bla, Hamilton kampioen
rob5nismo zegt
Tuurlijk de auto werd dit jaar ook niet verder ontwikkeld
jje003 zegt
Motorwissel om die reden is totaal niet in lijn met de afspraken om betrouwbaarheid te bevorderen. Ik ben van mening dat 5 plekken straf ok is wanneer je aantoonbaar veel vermogen verlies/ice stuk is. Doe je het omdat het ding veel harder loopt en dus te vaak wisselt, moet de straf met 5 plekken omhoog per keer dat je wisselt vanwege extra performance. Maargoed, de FIA speelt Mercedes al jaren in de hand vanwege de nood om een grote fabrikant aan te trekken en hun motorvoorstel over te nemen. Eigenlijk is het al sinds 2013 competitie-vervalsing, Mercedes ligt twee jaar voor qua motor en hebben recht van spreken bij het maken van het technische reglement voor het volgende seizoen.
mashell zegt
Nonsens natuurlijk. We hebben dit seizoen races gehad waarin de Red Bull duidelijk sneller was. In het verleden zijn er periodes geweest dat de Ferrari sneller maar onbetrouwbaarder was. De achterstand op Mercedes heeft Honda duidelijk al ingelopen.
LaCotse zegt
Je kunt ook lastig van Verstappen vragen om Lewis voor te blijven als jouw auto 298km/h rijdt een Lewis 309 zonder DRS. Dan kan de hele wereld lyrisch zijn en ja, het was een knappe race maar als het omgekeerd was geweest had Lewis Verstappen ook pas weer op het podium terug gezien dus iets geflatteerd was de overwinning wel vind ik.