Die nieuwe SL is hier en licht. Reden voor Mercedes om weer een stukje geschiedenis af te stoffen, te primeren en van een ‘als nieuw’ verfje te voorzien. Want vroeger was de SL ook licht.
Het verhaal begint in 1952 in de racerij met een volledig nieuwe aluminium body en een zescilinder. Toen nog een zescilinder lijnmotor. Mercedes geeft deze circuittijger de namen Sport en Leicht mee. De eerste reeks in het introductiejaar bestond uit tien auto’s waarvan chassis nummer 2 nu gerestaureerd is. Nummer 1 bestaat niet meer. Daarmee is dit de oudste rijdende Mercedes SL.
De Mercedes 300SL begon zijn leven als racewagen. De W194 reed de oude 24H van Le Mans, Mille Miglia, Carrera Panamericana, Eiffelrennen op de oude Nurburgring en meer. Mercedes meldt niet al deze historie weggepoetst te hebben.
Dit specifieke chassisnummer was vooral een reserve- en trainingsauto.
Omdat het zo’n vroege oplage betreft is de auto nog verfijnder en lichter. Immers, bijna ieder onderdeel van de eerste twee was met de hand gemaakt. Daardoor, en door de aluminium-magnesium body weegt deze extra oude SL slechts 1060kg. Gecombineerd met een vermogen van 170pk en luchtweerstand coëfficient van 0,25 (Cd) indrukwekkender cijfers dan ‘die nieuwe‘.
floryn zegt
De uhlenhaut versie vind ik de mooist, maar dit is ook heel bijzonder. Wat zou er tegenwoordig uit een vergelijkbaar blok geperst kunnen worden?
a3aan zegt
@floryn: 170 pk
love4sportcars zegt
@floryn: als die 300 verwijst naar 3000cc dan denk ik zo’n max van 350-400pk, zonder enige vorm van beademing weliswaar.
theblackstig zegt
@floryn: Tsja, een 6-inlijn kan heel wat PK’s hebben. Kijk maar naar de oudere BMW E36s, een beetje tunen geeft al een te gek resultaat.
dennisr zegt
die snor is echt geniaal :lol: de baron :D
Hupke zegt
@dennisr:
Heb je Zetche nog nooit eerder gezien?
964rs zegt
@dennisr: die snor past gewoon bij de auto! ;-)
visconty zegt
@dennisr: Hierr B-1-0-0, drommels drommels en nog eens drommels :p ghehe. Goeie ouwe tijd (net als deze auto). Mooie wagens die oude mercedes(s)en (mercedi?) Gulwing echter favoriet.
Alpine zegt
“De W124 reed de oude 24H van Le Mans, …”
Die is pas in 1986 op de weg gekomen, en is zeker niet zo mooi als de w194.
Alwood zegt
@Alpine: lol & check, bedankt.
alcantara zegt
Mijn moeder had veel knapper kunnen poseren naast deze bolide dan deze snorrenkop.
Hupke zegt
@alcantara:
Nu niet overdrijven he, zo geweldig is haar snor nu ook weer niet. :P
james125 zegt
Ik begin het toch irritant te vinden dat bij de komst van ieder nieuw model wel ergens een oud model wordt afgestoft!
4991 zegt
Wat is het toch een prach ding! Totaal niet te vergelijken met die nieuwe.
love4sportcars zegt
Is dat niet Dieter Zetsche ofzoiets in die aard?
mercedesfan zegt
@love4sportcars: Ja. Goed gezien.
Hupke zegt
Als deze wagen van dezelfde legering gemaakt is als de beruchte 300SLR uit ’55 wat ik wel vermoed aangezien die uit hetzelfde tijdperk is zal die toch nooit meer gebruikt worden bij races.
De wagen is dan letterlijk een rijdende bom.
Koenigsegg zegt
@Hupke: Zolang ze hem dan niet proberen te ‘blussen’ zie ik geen probleem :)
Hupke zegt
@Koenigsegg:
De legering elektrum genaamd op basis van aluminium en magnesium brand zo ook. Werd zelfs gebruikt in brandbommen in de wereldoorlogen. Daar heb je geen water voor nodig om de situatie volledig gevaarlijk/explosief te maken.
Truttenschudder zegt
@Hupke: elektrum is toch goud en zilver, of zie ik dat verkeerd?
Hupke zegt
@Truttenschudder:
Nee, jij bent 100% juist ik heb me vertypt/vergist het is ‘elektron’ dat de magnesium legering is.
raphael zegt
Hoe kan het dat de ‘gewone’ 300SL (w198) uit hetzelfde blok ruim 220 pk wist te halen?
pshyto zegt
@alwood,
is de Cw waarde en niet Cd zover ik weet
Hupke zegt
@pshyto:
Cd is de engelse benaming
GOD zegt
@pshyto:
Aardig lage waarde dus denk zelf dat het om de frontale oppervlakte gaat.
pshyto zegt
al is er ook een cd waarde maar het gaat meestal over de Cw waarde.
dus klopt het wat ik zeg of is het onzin?
HDM zegt
@pshyto: nee want beiden zijn hetzelfde.
c(d) is ”dragcoefficient”
c(w) is luchtweerstandscoefficient
Engels vs Nederlands, maar zelfde getalletje. Zou je ook kunnen zien als je gewoon even de formule erbij pakt voor de luchtweerstand…
mashell zegt
Hebben ze de vleugeldeuren weggerestaureert of is dit het basis model met klapraampjes. Want de smalle bandjes die de wielkassen nog niet voor de helft vullen doen ook al een basismodelletje vermoeden ;)
HDM zegt
@mashell: dit is inderdaad het model dat nog geen echte deuren had maar enkel klapramen.
enrico88 zegt
Een mooie wagen, al vind ik de bekendere w198 toch nog wel een stukje mooier. Wel jammer dat de auteur van dit “artikel” niet echt moeite doet om begrijpbare zinnen te formuleren. Ik heb de eerste zin echt vier keer moeten lezen vooraleer ik begreep wat hij wilt zeggen.
norge zegt
Toen waren ze wel mooi…
masterstig zegt
Prachtige wagen, gewoon lekker…eenvoudig (qua uiterlijk)
mbevo zegt
Prachtig!!!!!! dit is een nul-serie daarom heeft die nog geen wings
ytrewq zegt
prachtige mercedes