Vanwege de hogere kosten van elektrische auto’s, moet het Duitse merk kosten besparen. Mercedes wil dit doen door minder verschillende automodellen te hebben, maar ook door het aantal platforms te verminderen. Is de S-Klasse straks een E-Klasse met andere koplampen?
Het blijft een probleem voor autofabrikanten: winst maken met elektrische auto’s. EV’s zijn immers duurder om te maken, terwijl de verkoopcijfers laten liggen. Volkswagen wil dit (vermoedelijk) oplossen door de auto’s duurder te maken, Mercedes heeft een ander plan bedacht.
Tegenover Autocar.co.uk zegt R&D-baas Markus Schafer het volgende: minder, minder, minder. Minder automodellen, minder platforms en minder verschillende componenten. Want hoe meer je auto’s op elkaar lijken, hoe goedkoper ze zijn om in elkaar te schroeven.
Op dit moment maakt Mercedes 45 verschillende automodellen. Hoeveel hiervan in de prullenbak gaan, zegt Schafer nog even niet. Wel noemde hij in het kader van platforms de G-Klasse, SL, AMG GT en S-Klasse. Stuk voor stuk auto’s die op een eigen platform rijden en misschien juist daardoor zo uniek zijn. Een S-Klasse op het platform van een E-Klasse lijkt bijvoorbeeld bij voorbaat al kansloos, wat deze schrijver betreft.
Toch wil Mercedes af van dergelijke platforms die slechts door één auto worden gebruikt. In de toekomst gaat de Duitse autobouwer daarom platforms vaker hergebruiken. De eerste resultaten van dit nieuwe plan moeten we ‘heel binnenkort’ al gaan zien.
Gelukkig heeft Schafer ook goed nieuws te melden. De V8 en V12 blijven namelijk nog wel even. Althans, zolang daar nog vraag naar is vanuit de klanten. Strengere uitstootwetgeving vanuit de EU zou hier nog roet in kunnen gooien. Pas als de Euro7-norm bekend is, kan MB hier uitspraken over doen. Maar hij zei al wel ze minder motoren gaan produceren en dat een viercilinder voor MB ‘logischer’ is dan een V12… Gaat Mercedes dan toch BMW achterna?
Foto: AMG GTS Edition One van Spotcrewda, via Autojunk.nl.
mashell zegt
Als BMW een 7, 5 en 3 serie een platform kan laten delen dan kan Mercedes dat natuurlijk ook.
Rick-dos zegt
Gewoon terug zoals het vroeger ook was. Een paar modellijnen zoals vroeger de 190, E klasse, S klasse, SEC en SL, maar dan voor de elektrische modellen.
Dickie zegt
G klasse hoort daar uiteraard ook nog bij.
rotjeknor66 zegt
@Rick-dos: volledig met je eens! Vroeger was het superduidelijk bij Mercedes, ook bij andere merken trouwens…denk dat de winsten uiteindelijk omhoog gaan, al die niche modellen kosten naar mijn idee bakken met geld en voegt weinig tot niets toe….
bertorelli zegt
In de jaren ’80 had je vier modellen die je in 80 kleuren kon bestellen.
Nu is het net andersom.
Veel modellen zijn compleet overbodig omdat Mercedes zo nodig in elke niche een model wil hebben.
Dutchdriftking zegt
Niet zo raar toch? Mercedes heeft momenteel een enorme wildgroei in modellen, daar kan makkelijk flink wat van af zonder dat de klanten weglopen.
poes zegt
@dutchdriftking: precies dat inderdaad. Het hele modelgamma is zo enorm geworden dat daar enorm veel inefficiëntie in is geslopen. Eigenlijk heel on-Duits.
karhengst zegt
@poes: Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat ze niet konden kiezen en alles wilden hebben.
Edge zegt
@hayte: Een S-klasse op het platform van een E-klasse lijkt je niks. Maar draai het eens om: Een platform waarbij vanaf het begin rekening wordt gehouden met de het verfijnde en luxe gevoel dat de S-klasse moet bieden, waar je hier en daar wat goedkopere, net even iets minder verfijnde onderdelen op kunt schroeven om bij een goede E-klasse uit te komen. Daar is toch niks mis mee?
Mercedes kan ook het A-klasse recept gaan volgen voor de rest van het gamma. A, CLA en GLA staan allemaal op hetzelfde platform. Dat kun je ook prima doen met een S-klasse en GLS, bijvoorbeeld.
Daarnaast heeft Mercedes nog een troefkaart achter de hand om aan deze uitspraak te voldoen: Mercedes EQ. Men kan natuurlijk prima een platform ontwikkelen wat goed geschikt is voor een elektrische auto, maar met wat aanpassingen ook gebruikt kan worden door een brandstofslurper. Dan kun je de volgende generatie S-klasse op hetzelfde platform als de EQS zetten.
Het terugschalen van het aantal platforms hoeft in mijn ogen niet het eind van de wereld te betekenen, zolang er voor échte nichemodellen die het nodig hebben de ruimte blijft voor een exclusief platform.
hayte zegt
Als ik een E-Klasse zou kopen, zou ik dat inderdaad helemaal fantastisch vinden. Maar als ik een S-Klasse zou kopen? De S-Klasse wordt gezien als de beste en meest technologisch vooruitstrevende Mercedes, die Mercedes kan maken. En onderhuids is het een sedan met een instapprijs van 56.063 euro? Waar ik met mijn S-Klasse net 118.504 euro voor heb neergeteld? Kan misschien aan mij liggen, maar ik zou dat toch wel jammer vinden ;)
mashell zegt
Onderhuids is het geen sedan met een aanschaf prijs van 56.000 euro, onderhuids is het gewoon een Mercedes, met een Mercedes motor en Mercedes afstemming van de vering en demping. Dat er onderdelen met andere Mercedes modellen gedeeld worden is volstrekt logisch en ook niet heel veel anders anders dan nu. Je koopt gewoon voor 120.000 euro de grootse en beste Mercedes die Daimler kan maken. Ook niet heel anders dan nu. Als een Polo, Golf, Passat en Tiguan allemaal MQB techniek bevatten dan is het een economische blunder dat Mercedes niet meer techniek onderling deelt.
Pordon zegt
Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk. In de goedkoopste E-klasse ligt een vier cilinder benzine en in de goedkoopste S-klasse een zes cilinder diesel. De E350d is al ruim 20k duurder.
De S-klasse is altijd de voorloper geweest en de techniek die geïntroduceerd wordt op de S-klasse komt vervolgens ook in de kleinere modellen terecht. Dat is nooit een probleem geweest.
Als dat platform gewoon een heel goed platform is wat van de S-klasse een fantastische auto maakt dan maakt het toch niet uit dat het platform ook later voor de E-klasse wordt gebruikt. Denk zelfs dat de meeste kopers het niet eens zouden weten welke platformen er gebruikt en gedeeld worden, laat staan zich er druk om zullen maken.
iphonistvongates zegt
Het leek mij ook al onvoldoende om alleen maar 2 management-lagen te schrappen Daimler-breed en niets te doen aan het veel te brede aanbod modellen. De “doorsnee” Mercedes-klant is een zeer trouwe dus ik schat dat er zeer weinig zullen weglopen naar een concurrent.
dwfc zegt
Oud nieuws, las ik vorige week reeds …. heel de branche zoekt naar efficiëntie.
Zie je ook aan de aandeelkoersen van deze bedrijven.
Enkel Tesla ontsnapt hier ( nog ) aan
arias zegt
Kan me niet voorstellen dat Mercedes een icoon als G-Klasse uit de gamma zal halen. Zeker nu niet aangezien de nieuwe G-Klasse in vrijwel alle landen zijn verkooprecords aan het breken is. Een auto waar hoge winstmarge op zit.
Esprit_de_Flandre zegt
De bestaande G gaat heus niet verdwijnen. Maar het kan wel zijn dat de volgende (want ik kan me niet voorstellen dat deze zo lang zal meedraaien als de eerste) een EQG wordt.
Verder zouden ze van de bestaande meer varianten op hetzelfde platform kunnen zetten. Een nieuwe pick-up? Ja, de X-klasse was geen succes, maar dat kan deels te maken hebben met het feit dat het geen ‘echte’ MB was. Een G Pick-up zou mss meer kans maken, en een hoge prijs rechtvaardigen.
Maar het liefst van al zou ik een uitgeklede G zien. Een simpel, basic, no nonsens utility versie, die ook binnenin ontworpen is om modder te verdragen. Verander desnoods het smoelwerk een beetje en plak er Unimog op. Dat maakt het bereikbaar voor veel meer mensen, zonder dat het zal snijden in de verkoop van de G. De G-koper wil namelijk luxe en gaat niet besparen door de spartaanse versie te kopen. Verder neemt het ook geen prestige weg van de G, integendeel, het zal bewijzen dat de G nog steeds een krachtig off-road apparaat is, zonder dat je hem moet vuil maken…
gwnbmw zegt
Zou het niet eerder zijn dat de s, sl, cls een platform delen en de g klasse op basis van de gle/gls komt te staan? Het lijkt mij stug dat de grotere s klase op het platform van de e klasse komt te staan, ook vanwege de vooruitstrevendheid van de s klasse.
rrk147 zegt
Maar de E zou ook het platform met de C kunnen delen, als status van de S zo’n ding is. Of gaat de C die delen met de A en wordt hij voorwielaangedreven? Want dan wordt de meerwaarde van een CLA naar C wel heel klein. Of tussen GLC en GLB.
Jantje_555 zegt
enkel de G klasse mag van me blijven.
TT225man zegt
Er is al besloten dat de S coupe en cabrio niet meer terugkomen, AMG GT mogelijk ook niet meer, die zouden dan vervangen worden door de nieuwe 4-zits SL (met stoffen kap).
Ook C- en E- Coupe / Cabrio worden (weer) samengevoegd en SLK/SLC komt niet meer terug.