Collega Robbie wist het korte tijd geleden al te melden, maar nu is Mercedes met de volle mep aan officiële informatie naar buiten gekomen over hun batterij-aangedreven-baby-Benzo, die lief is voor het milieu, en bovendien over een paar weken in Parijs is te bewonderen.
Het model dat op de Autosalon staat is gebaseerd op de vijfdeurs-variant van de A-klasse. De accu’s zijn in de bodemplaat van de auto ondergebracht, zodat het hele gezin comfortabel van alle ruimte in het interieur kan genieten.
De actieradius komt uit op ruim 200 km, en de aandrijving wordt verzorgd door een “stille, lokaal emissievrije elektromotor” met een maximum vermogen van 95 pk en een koppel van 290 Nm. Het constante vermogen van de krachtbron ligt op 68 pk. De 500 exemplaren die geproduceerd worden, zullen vanaf het najaar van 2010 worden verhuurd aan geselecteerde klanten.
Doordat het koppel direct beschikbaar is, is een aardige acceleratie mogelijk: 0 tot 60 km/u is in 5,5 seconden gepiept. Het ‘gas’pedaal is voorzien van een kickdown, voor als je even wat extra power nodig hebt. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je accu’s niet bijna leeg, of te heet, zijn. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 150 km/u.
Opladen kan via het 230-volt-net. Hierbij heb je na 8 uur laden genoeg sap om 100 kilometer verder te komen. Bij het opladen via een zogeheten ‘wallbox’ of bij een oplaadstation is deze actieradius al na drie uur beschikbaar.
Ook aan de veiligheid is gedacht: Zo zijn alle kabels duidelijk herkenbaar aan afzonderlijke kleuren en zijn de componenten onder hoogspanning voorzien van duidelijke waarschuwingen. Isolaties en speciale stekkers zorgen ervoor dat het systeem niet kan worden aangeraakt. Perfect als je veilige kilometers wilt maken, maar jammer als je net dacht een ingenieuze manier te hebben uitgedokterd om van je schoonmoeder af te komen.
Overigens heeft het hoofd ontwikkeling van Mercedes, Thomas Weber, aangegeven tot 2020 zo’n 150.000 tot 200.000 elektrische auto’s te willen verkopen. Dit komt grofweg neer op een ruime 10% van de totale afzet.
Autogek zegt
Mmmmm, ze moeten eens stoppen met dat gezeur over: “Maar een select groepje uitbrengen”. Gooi hem op de markt. Net als de Smart en de MIni betekend dit dus niet te koop voor het normale publiek. :(
robbie zegt
@Autogek: dat doen ze uiteraard omdat de techniek nog lang niet goed genoeg is. Zeker met het oog op de range en natuurlijk het feit dat die auto’s op dit moment veel en veel te duur zijn.
Door nu experimenten te doen wordt er iig wat ervaring opgedaan en kunnen ze zowel de techniek verbeteren als leren wat klanten willen.
Als er dan in 2012 productiversies op de markt komen hebben die iig een fatsoenlijke(re) range en zijn ze een stuk goedkoper.
Je kan immers maar 1x een eerste indruk maken met de elektromobiel.
Nissan, Mitsubishi, Citroen, Peugeot en Renault buitelen momenteel over elkaar heen om maar zo snel mogelijk iets op de markt te brengen. Dat is prima zolang het product ook maar een beetje voldoet aan de eisen van de klanten. Valt het ook maar een beetje tegen dan zal de algehele concensus zich tegen die merken keren en wordt het zeer moeilijk om nog elektroauto’s te verkopen.
Je kan dan maar beter eventjes wachten en een goede start maken.
Hardlopers zijn immers doodlopers ;)
Autogek zegt
@robbie: De range is voor vele genoeg voor het dagelijks verkeer. De mini en de Smart rijden al 4 a 5 jaar geloof ik. Als de techniek dan nog niet klopt kan je beter een stel studenten erop zetten. ;)
Ik heb trouwens de Leaf gezien en met de ontwikkelaars en testrijders gesproken. En de Leaf komt ook niet 123 uit de lucht vallen hoor. Maar ze hebben er gewoon meer druk/haast achter gezet dan de Duitsers durven. En waarom laat MB alleen maar een geselecteerde groep testen. Heb dan lef en vraag om een paar deelnemers van het “gewone” volk om er een paar jaar in te rijden als test.
tom307 zegt
dit is echt niks, 8 uur laden voor 100km, kijk maar op de beurs,daar zal nog een ander merk staan met wel wat anders.
tom307 zegt
@tom307: en niet in beperkte oplage
John zegt
@tom307: Ik durf het bijna niet te vragen maar; BMW?
tom307 zegt
@John: nope, trots uit het noorden
Sorcerer zegt
@tom307: perfect voor stadsgebruik hoor :) Overdag op je werk laden, ’s avonds thuis laden, dan kun je altijd minstens 100 km rijden. En het kost geen drol dan, dus tja.
Timmie zegt
Die uitspraak van Weber is totaal niet realizeerbaar. Trouwens, geen enkele uitspraak in autoland is betrouwbaar. Het moet lokaal economisch even tegenzitten, en iedereen deinst maximaal terug voor langere tijd!
DeSjaak zegt
Gingen ze de A klasse niet in China bouwen en elektro maken? Krijgen we nu een Chinese Merc voorgeschoteld!
Sm0keGun zegt
denk slim rij opel ampera
toch belachelijk 200 km ? en 8u voor 100 km opladen ?
het komt er op neer dat je met de fiets eigenlijk sneller op een verre locatie bent …
Zoef zegt
BMW zal dat wel via Mini doen?