In plaats van de weg naar boven te vinden, gaat Mercedes nog veel slechter zijn in de toekomst.
Het zit niet mee voor Mercedes. Het team begon ooit als middenmoter met Nico Rosberg en Michael Schumacher. Vervolgens hadden ze een homerun geslagen met de V6 turbomotor, waarmee Mercedes een enorme voorsprong had op de concurrentie. Dat niet alleen, ook de auto was erg goed. Tel daarbij op dat ze met Lewis Hamilton een topcoureur hadden en het is geen verrassing dat ze de kampioenschappen aan elkaar konden rijgen.
De nieuwe regels in 2022 pakten niet goed uit voor Mercedes. Hun ‘Zero-pod’ filosofie is niet succesvol gebleken. Zowel Toto als Hamilton hebben al grote zorgen uitgesproken over de te verwachten sportieve prestaties. Gelukkig is daar Helmut Marko nog. De karakteristieke Oostenrijker doet er een schep bovenop.
Mercedes gaat nog veel slechter worden
Hij denkt namelijk dat Mercedes nog veel slechter gaat worden en uit de traditionele Top 3 gaat vallen. Hij ziet namelijk dat de traditionele rivaal uit Brackley en zwakker en zwakker begint te worden. Dat niet alleen, ook ziet hij – net als iedereen met internetverbinding en functionerend netvlies – dat Aston Martin met rasse schreden dichterbij komt.
Alonso gaat Mercedes irriteren, als ze er niet snel iets aan gaan doen.
Helmut Marko, zei dit zonder glimlach. Echt waar.
Nou ja, eigenlijk doet Alonso dat nu al. De Spanjaard haalde gisteren tijdens de kwalificatie van de GP van Bahrein de vijfde positie, vóór beide Mercedessen. Lance Stroll – met handblessure én gebroken teen – staat pal achter hen. Vergeet ook niet dat Lance Stroll nauwelijks kilometers heeft gemaakt met de nieuwe Aston Martin.
Heeft ‘ie gelijk?
Nu is Marko altijd goed voor een boude uitspraak. Veelal in het voordeel voor het eigen team. Dus we moeten het allemaal een beetje met een korreltje zout nemen. Of niet?
Want Mercedes heeft nuchter beschouwd echt enorm slecht gepresteerd. Vergeet niet dat Alonso zijn laatste ronde behoorlijk rommelig was met kleine foutjes in drie bochten. Bij elkaar opgeteld had hij sowieso geen pole kunnen pakken, maar een tiende of 2-3 heeft hij wel verloren. Het kan zijn dat Aston Martin al verder is dan Mercedes nu is.
Maar er is nog een gevaar en dat is een enorm close middenveld. Zoals we de afgelopen jaren een paar achterhoede teams hadden, lijkt daar nu nauwelijks sprake van te zijn. Teams als Alpine, Alfa Romeo en Haas staan dichter bij Mercedes dan ooit.
Dan is het woord nu aan u waarde lezer! Wat denkt u? Zit Mercedes in een neerwaartse spiraal? Of weten ze alsnog de weg naar boven te vinden? Laat het weten in de comments!
Via: grandprix.com
Richmond zegt
Toto zegt het zelf, wat belangrijker is dan wat Marko zegt. Ze hebben vastgehouden aan hetzelfde concept als vorig jaar, met verbeteringen natuurlijk, maar nu blijkt dat ze er niet op vooruit zijn gegaan terwijl dit wel de verwachting was. Toto zegt dat ze sidepods niet heilig zijn, maar ook niet de hoofdoorzaak. Hamilton vult aan dat door de budget cap er ook geen ruimte is voor een plan b.
Rudy zegt
Vraag die ik had is direct al beantwoord: er is dus gewoon geen geld om een alternatief uit te werken als ze dit hadden gewild?
Kortom een foute keuze aan het begin van een nieuwe generatie en je zit daarna jaren op de blaren? Dat is wel pijnlijk en zou ook niet de bedoeling moeten zijn van de regels in mijn ogen.
Richmond zegt
Niet helemaal, ze hadden voor komend seizoen een andere auto kunnen ontwikkelen met een ander concept. Maar als de auto klaar is dan heb je alleen nog budget voor updates, niet meer voor een volledige herziening. Want dat is waar de grote teams het tov de kleine het verschil maakte.
Johanneke zegt
Qua racepace moeten we het vanmiddag gaan bekijken, maar qua kwalificatie is Alonso absoluut aan de Mercedes voorbij. Wat heeft AM een wagen gebouwd zeg, gruwelijk vet. Wel beetje RB kopie, maar boeiend. Die leerling van Adrian Newey die ze bij RB hebben weggekaapt heeft super werk verricht.
Qua racepace verwacht ik overigens dat niemand de RB bij kan houden, dus dan heb je RB als snelste op zaterdag en zondag. Dat is jammer, maar daarachter, het wordt 1 groot gevecht.
Richmond zegt
Ze zeggen zelfs dat ze denken dat AM in de race nog sterker is met weinig banden slijtage. En ze zeggen dat Verstappen, tegen het advies van het team in, perse pole wilde hebben. Dit zou dus hem iets kunnen kosten in de race.
HZW zegt
Om nu af te stappen van de ‘Zero-pod’ filosofie zal heel veel geld en ontwikkeling kosten.
Wand nu overstappen op een ander side pod design, betekend dat alle Aero van de hele auto aangepast moet worden aan de nieuwe/andere luchtstroom, beginend bij de voorvleugel.
pomoek zegt
Hoewel dit jaar Toto Wolff en vorig jaar Red Bull en Pomoek Aston Martin belachelijk maakten met het kopiëren van andere teams, hebben ze wel een competitieve auto kunnen bouwen. AM is zelfs in staat gebleken om binnen korte tijd 2 keer van concept te veranderen. Sterker nog, ze hebben, zo lijkt het, de “canyon sidepod” geperfectioneerd. Waarschijnlijk is dat de invloed van Dan Fallows geweest.
Dus dat zou MB ook moeten kunnen. Dat betekent echter dat ze van hun originele concept moeten afstappen. En eigenlijk hadden ze dat vorig jaar al moeten doen.
In de podcast van the-hyphen-race.com werd er ook gesproken over het feit dat MB niet is afgestapt van het zero sidepod design. Er werd door een van de journalisten geopperd dat “engineering pride” hier wellicht mee te maken heeft. Met andere woorden: Ze blijven koppig aan een concept vast houden zelfs als duidelijk is dat dit niet werkt. Ik vraag me af in hoeverre het Mike Eliott dan wel Toto wolf is die zo koppig is.
Aan de andere kant: Als MB met vlag en wimpel deze race uit rijdt is er weer geen wolkje aan de lucht.
sanderkomnogeensergens zegt
Er zijn veel mensen weggegaan bij Mercedes. Zou een van die mensen ze een poets gebakken hebben? En ze het verkeerde pad op geleid?
HAMMER zegt
Mijn kijk op is dat vorig seizoen Ferrari hoog wed aangeprezen. Lieten het af weten. Nu word MB weer naar voren geschoven. Naar mijn weten is het dat Aston beter op Ferrari gaat. Alvorens het over MB te hebben.Maar zullen we zeggen het seizoen is nog lang. Wanneer het weer minder gaat met Aston of RB. komt Marko natuurlijk wel weer met een heel ander verheel. Word dit de tweede Bernie?
flyerbunch zegt
Mercedes is het 4e team op de grid en rust nu al een plan B voor Monza. Toch wel ff slikken voor Toto denk ik..