Mercedes gaat EV-technologie zelf in eigen huis ontwikkelen en bouwen.
De Duitse automerken hielden lang vast aan de verbrandingsmotor. Eigenlijk iets te lang, eigenlijk. Het feit dat een start-up uit Fremont, California het de Duitse fabrikanten erg lastig maakt is daar een teken van. Volkswagen, Audi en Porsche doen het op een eigen manier en zijn ietsje eerder begonnen, mede dankzij dieselgate. BMW begon al heel vroeg met de i3 met elektrische mobiliteit, maar vergat flink door te ontwikkelen.
Mercedes zit daar een beetje tussenin. Mercedes-Benz lijkt niet een uitgelezen EV-merk, maar stiekem groeit het aantal elektrische auto’s in hoog tempo. Modellen als de EQB en EQC zorgen voor de grote aantallen, terwijl de EQS de top is qua EV-technologie van Das Haus.
Mercedes gaat EV-technologie zelf regelen
Maar nu gaan de Duitsers een stap verder. Mercedes gaat namelijk de EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen, dat meldt Markus Schaefer aan Automotive News Europe. Er komen twee nieuwe platforms, het MMA-platform (niet te verwarren met het platform van Alistair Overeem) en het MB.EA-platform. Deze zullen vanaf 2024 geleverd gaan worden, allemaal met eigen accu’s en motoren.
Op dit moment maakt Mercedes gebruik van leveranciers als Valeo-Siemens (EQS-motoren bijvoorbeeld) en ZF (diverse aandrijflijn-modules voor de EQC). Mercedes wil namelijk hetzelfde niveau qua elektromotoren als verbrandingsmotoren. Dat komt goed uit, want met de ontwikkeling daarvan is Mercedes een tijdje geleden gestopt.
Stekkerauto’s
Gelukkig kunnen veel medewerkers overgezet worden naar de afdelingen EV-technologie. Zo worden de axial-flux-motoren in Berlijn gebouwd en gaat de fabriek in Untertürkheim gebruikt worden voor de productie voor radiaal-elektrische motoren voor de kleinere modellen.
Volgens Markus Schaefer moet Mercedes ook echt opschieten. In 2025 zal namelijk de helft van alle Mercedessen geëlektrificeerd zijn. Daarmee bedoelt hij overigens geen milde hybrides en gewone hybrides, enkel en alleen de stekkerauto’s. Dus zowel de PHEV en EV.
Via: Automotive News Europe.
faalhaas zegt
Wat een hondslelijke auto’s, een EV die uiterlijke karakteristieken heeft van een ICE auto. Je hebt geen grilles en happers nodig, gooi dat dinodesign in de vuilnisbak en maak goed gebruik van de extra design mogelijkheden.
ty5500 zegt
Dat gebruik maken van de extra designmogelijkheden doet Mercedes al best aardig vind ik. Ik was ervan verbaasd dat ze voor de EQS zo’n aparte vormgeving aandurfden met een erg korte motorkap en koffer, de auto lijkt hierdoor in een kleiner segment te opereren. Bij vergelijkbare ICE-modellen staat de lange motorkap toch voor krachtige motoren en geeft het een zeker pprestige. Of het echt mooi is laat ik ook in het midden.
mashell zegt
Dat dinodesign is er voor de klanten, die zijn heel conservatief. Dat conservatieve merkt je hier ook op autoblog, om de uitlaatstaarders te plezieren monteren de fabrikanten fake sieruitlaten, de uitlaatstaarders gaan daar dan ook echt in staren (4 eindstukken, dat moet wel een dikke bak zijn!) en beklagen dan hun teleurstelling hier. Zelfde met een grille, er moet gewoon een grille op een elektrische auto, gewoon als sierornament anders krijg je geklaag over de Tesla vissebek. Nu heeft Tesla het ook niet bepaald fraai opgelost maar de gladde zwarte grille op de EQC modellen van Mercedes is al wat vooruitstrevender dan wat Audi, BMW en Volvo aandurven.
lieverrrelektries zegt
Tijdens onze proefrit ging de ‘Autopilot’ van de EQS met insturen vier keer in de fout op een provinciale weg. Geen gemakkelijke plekken, maar onze Tesla Model S en 3 sporen daar feilloos. Dus even flink aanpoten, Stuttgart!
mashell zegt
Ga je daar als klant nou echt iets van merken dat de batterij of elektromotor van Mercedes zelf is? 90% van een auto komt al van toeleveranciers, bij verbrandingsmotoren maken de fabrikanten ook alleen het simpele blok en de carrosserie nog zelf dus waarom wil Mercedes nou perse de batterij en elektromotor zelf doen? Ik denk dat het meer met controle (lessen uit het chiptekort) dan met klantenbeleving van doen heeft.