En daarmee bedoelen we niet dat de auto’s straks EQ.C en EQ.S gaan heten.
De overgang naar elektrische auto’s stelt autofabrikanten voor veel uitdagingen. De naamgeving is misschien niet de grootste maar het is wel een dingetje. Er zijn nu allemaal leuke labels voor elektrische modellen (e-tron, Ioniq, et cetera), maar die zijn straks natuurlijk niet meer nodig. Er komt dus een moment waarop je de naamgeving weer moet omgooien.
Bij Mercedes beginnen alle elektrische modellen consequent met de letters EQ. De laatste letter verwijst naar het formaat en correspondeert met de bestaande modellen. De EQS is dus het elektrische equivalent van de S-klasse. Heel logisch allemaal.
Het wordt wat minder logisch bij de SUV’s. De grootste SUV heet óók EQS, alleen dan met SUV erachter. Terwijl de EQC ook een SUV is maar dan zonder SUV in de naam. Dit wordt weer een probleem als er straks een EQC sedan komt.
Om de naamgeving simpeler te maken stopt Mercedes al op relatief korte termijn met het EQ-label. Dat meldt het Duitse Handelsblatt in ieder geval. Mercedes zou volgens ingewijden al vanaf volgend jaar de EQ-badge laten vallen bij de nieuwste EV’s.
Het is nog niet duidelijk wat voor naam de auto’s dan wél gaan krijgen. Mercedes zit nog steeds met twee afzonderlijke line-ups: de traditionele modellen en de elektrische modellen. Die moeten toch uit elkaar gehouden kunnen worden. Of zouden er in 2024 al EV’s komen die de ICE-modellen gaan vervangen?
Intussen zijn er natuurlijk ook nog de bestaande EQ-modellen, die waarschijnlijk gewoon hun naam houden. Daarmee zou het in eerste instantie alleen maar ingewikkelder worden. Maar goed, Mercedes kijkt waarschijnlijk naar de lange termijn. Daar gaat het uiteindelijk om.
wimof zegt
Een meer sensuele naam zo kunnen ze (nog eens) 10 % extra aanrekenen.
Met als nieuwste optie: bandendruk, wanneer je niet betaald staan ze maandelijks plat.
bigblock zegt
Wat een vage reactie.. snap je punt niet
utregcity zegt
Zet er gewoon “ev” achter. Dus C 200 ev AMG Line of zoiets. 🤪
Friez zegt
Mercedes ging toch al voor de meest lange modelnamen, dus EV kan er nog wel bijgeplakt worden ;-)
Mercedes-Benz CLS500 EV Shooting Brake AMG Line Wollah First Edition 1 out of 50
Dickie zegt
4 Matic
mcaa zegt
Plus
Dutchdriftking zegt
Dit hebben ze bij BMW toch mooi opgelost. Reguliere modellen met een ‘i’ er voor.
mashell zegt
BMW heeft de BMW 440i en de BMW i4 40 naast elkaar in de showroom staan, toch wel een beetje verwarrend.
utregcity zegt
Als ze naast elkaar staan, hoeven ze alleen de tankklepjes open te zetten, gelet op welke slang erin moet is de elektrieke of brandstofmobiel. 🤪
mashell zegt
Intermezzo, waarom ebben sommige EV’s eigenlijk zulke onhandig grote tankklepjes (ID.4 bijvoorbeeld) als de wagen staan te laden steken die klepjes een heel eind uit. Gebruik de plek er naast om te laden kun je er amper langs om je eigen auto aan te sluiten.
flatsix010 zegt
Waarschijnlijk dezelfde klep als een ander (ICE) model, dus kostenbesparing.
BMW 2275199 zegt
Of nog erger zoals mijn auto waar de klep links zit achter het voorwiel. Die steekt uit over het fietspad, over de weg waar men fietst of zo. Is er zo maar af.
tortuga zegt
Ja maar ze zijn SUV vergeten bij de EQC dus was eigenlijk net het zelfde. Ze hadden het gewoon EQ GLC Moeten noemen
Benny_Weisz zegt
Ik heb dit artikel uitvoerig gelezen….de reacties ook.
Het enige wat bij mij naar boven komt is:
“Wat ben ik toch blij met mijn 6-cyl Diesel!”
Edge zegt
Ik vind dat soort gegoochel met labels altijd zo amateuristisch. Zelfde met Audi dat eerst een e-tron maakt, vervolgens nog een Q4 e-tron, Q6 e-tron en (RS) e-tron GT en dan bij de facelift besluit om die gewone e-tron als Q8 e-tron te badgen.
Denk gewoon even goed na over je naamstrategie voor je ergens een label opplakt. Het was van begin af aan al duidelijk dat de EQ-serie uit meer auto’s zou bestaan dan alleen SUV’s, dus waarom dan niet direct voor EQC SUV kiezen? Heb je dat hele probleem niet.
Overigens zou Mercedes de lineups wel dichterbij elkaar kunnen brengen door net als bij AMG het Benz gedeelte de prullenbak in te doen. Vroegah hadden we een Mercedes-Benz C 63 AMG. Tegenwoordig is dat officieel een Mercedes-AMG C 63. Dat trucje kunnen ze hier ook toepassen. Dus in plaats van Mercedes-Benz EQS en EQS SUV, krijg je dan de Mercedes-EQ S-klasse en Mercedes-EQ GLS.
Loek zegt
@Edge: dat laatste is natuurlijk min of meer wat het huidige systeem is (als je de e-motorgrootte erachter zet wordt een Mercedes EQS 580 dan een Mercedes-EQ S 580).
Wat voor mij niet lekker werkt is EQ als aanduiding eerlijk gezegd. Ik weet niet wat het is maar helemaal bij EQE en EQA lijkt het alsof je het een ‘eke’ of ‘eka’ wil noemen maar dan vreemd. Geen idee dus wat Mercedes gaat doen qua naamgeving, want het lijkt me gezien de historie én gezien de concurrentie vreemd om voor iets anders te gaan dan een nummertje of letter.
kminne zegt
Laat het gerust aan Mercedes over om uiteindelijk met nog veel onbegrijpelijker modelnamen te komen. Daar zijn ze sowieso al meesters in.
VerArie zegt
Zodra alles EV is heeft het geen zin om sowieso te blijven aanduiden met ‘E’ of ‘EV’. In het ‘fossiele’ tijdperk werden,behalve diesel (tdi,td,d et.) benzine en gas auto’s ook niet volgeplakt met ‘Polo B(enzine)1.2 of Corolla G(as) 1.4. Dus QS lijkt mij voldoende.
mashell zegt
Mercedes kennende zullen ze naamvoering wel weer onlogisch vinden (en dat is EQS SUV natuurlijk ook) de boel herstellen en dan meteen weer een model met een onlogische naam introduceren. Ik zet in op een terugkeer van de CLK…
Turbo S zegt
Mercedes heeft in het verleden al vaker modellen tijdens hun bouw cyclus van andere namen voorzien Van SEL achter het getal naar S voor het getal, zelfde bij de E klasse. Van SEC naar S, toen CL en toen weer S (ok toegegeven dit ging over meerdere modelreeksen). Van C450 naar C43. Van ML na facelift GLE.
Ik zie dus niet in waarom ze de huidige lineup niet ook plotseling van andere namen zouden kunnen voorzien.
Verder vind ik dat qua naamgeving een echte naam, mits goed gekozen naam, beter klinkt dan één of enkele letters met een getal ervoor of erachter. Vroeger kon ik het nog begrijpen, maar tegenwoordig slaan vooral de getallen helemaal nergens meer op.