Om heel eerlijk te zijn komt deze titel niet van mij, maar van collega @willeme. Ik vind een SUV namelijk helemaal niet lelijk, ook niet als hij van Mercedes is.
De SUV. Je houdt ervan, of je haat ze. Ondergetekende is een groot fan van die hoge hokken op wielen, zeker als er een beetje een lekkere motor in ligt. Vandaar waarschijnlijk ook de Cayenne in de garage en een stiekeme wens voor een BMW X7 binnen nu en een paar jaar. Lelijk? In het geheel niet, is mijn mening!
Andere mensen moeten juist niets hebben van de SUV. Want hoog, zwaar, lomp, duur, je kent het wel. Neem bovengenoemde collega Willem. Die rijdt het liefst in dikke Duitse stationwagens. Hij heeft een lekkere Audi en een dikke vette BMW, alleen de Mercedes ontbreekt. Niet omdat hij niet van dat merk houdt, maar gewoon omdat het er niet van is gekomen. In elk geval is de keuze voor een stationcar in plaats van een SUV bij hem hartstikke bewust. Geen hoog bakbeest voor hem. Jakkes.
Mercedes zit aan de ene kant in mijn kamp, maar aan de andere kant in het kamp van Willempie. Dat leg ik even uit. Ze houden van de SUV omdat die nu eenmaal een hoop geld oplevert, alleen vinden ze die dingen wel lelijk.
Althans, dat zou je denken.
Mercedes gaat de SUV van een ander uiterlijk voorzien
Mercedes gaat de SUV namelijk uiterlijk aanpassen. Op papier niet omdat ze die dingen lelijk vinden, maar omdat ze nogal slecht zijn wat betreft luchtweerstand. En in de toekomst is juist die luchtweerstand cruciaal, want alle auto’s worden elektrisch. Dus moet er iets aan gebeuren.
Zo gaat Mercedes vooral de achterkant van de SUV aanpakken. Die laten ze zakken en wordt dus een stuk lager. Verder wordt de spoorbreedte aangepakt, die aan de achterkant zal niet meer zo breed zijn als die aan de voorkant. Dat zal ervoor zorgen dat de luchtweerstand zal afnemen en je dus verder kan rijden op je acculading.
Het is een beetje wat ze ook hebben gedaan bij de concept EQXX, waar we gisteren over schreven. Die auto zou 1000 kilometer ver moeten komen op 1 lading, dus het werkt wel.
Wanneer Mercedes aan de slag gaat, is nog onbekend
Maar het zal niet heel lang gaan duren. Mercedes heeft een aantal SUV’s in ontwikkeling, waaronder de EQE SUV (op de headerfoto) en de hoge versie van de EQS. Die zouden erg efficiënt moeten worden, al halen ze natuurlijk nooit dezelfde range als de auto’s waar ze van zijn afgeleid.
En voor @willeme is het ook goed nieuws. Want de SUV’s zullen lager gaan worden en voor hem dus minder lelijk. En ik gun dat mijn goede vriend en collega. Ik gun hem namelijk ook de excellente rijbeleving van zo’n log bakbeest! Is heerlijk man!
Hij gaat er nog weleens van houden, wat ik je brom!
Johanneke zegt
Aaah, crossovers verlagen. Ja wat een geweldig plan. Past mooi naast mijn project, ik ben bezig met een Toyota Aygo long wheel base.
frank2b zegt
Met AWS uiteraard?
neymar zegt
Wie is willeme?
Johanneke zegt
Iemand met een BMW, je mag hem vast.
frank2b zegt
Wat is een van van?
fmgarcia zegt
@frank2b: Een busje met verkoeling dmv een briesje.
frank2b zegt
@fmgarcia: Maar dat schrijf je toch als van fan terwijl in de tekst misschien fan van werd bedoeld.
Maar als je van ventilatoren houdt dán ben je een échte fan fan.
Voor van van kan ik zo snel geen betekenis verzinnen. Misschien als adellijke titel: Baron van Van tot Tot.
meetsysteem zegt
Lijkt op een Audi.
Davion zegt
Het enige dat echt lelijk is aan een Mercedes is de prijs bij aankoop :)
dtwo zegt
Dus een lagere achterkant en een kleinere spoorbreedte achter. Hoe wordt een esjoevie daar minder lelijk van? En is dit niet stiekem een truc van Mercedes om straks nog meer geld te kunnen vragen met het argument ‘Ja maar deze is exclusiever want het is een ekte ekte coupé-esjoevie’?
tinnemans zegt
“Ik gun hem namelijk ook de excellente rijbeleving van zo’n log bakbeest! Is heerlijk man!”
@nicolasr; dat snap ik heus wel, je hebt daar alleen geen -topzwaar- log bakbeest voor nodig. Een top sedan biedt alle logge voordelen die jouw bakbeest ook heeft, maar dan met een laag zwaartepunt, dus veel fijner in de bochten, en is natuurlijk voor alle betrokkenen veel fijner om naar te kijken.
Combineer dat met een atmosferische V8 op benzine en het feest is compleet.
Ik ben het lang niet altijd eens met @willeme maar je hebt echt de verkeerde keuze gemaakt, zeker omdat peut in Spanje heel goed betaalbaar is.
nicolasr zegt
@tinnemans: ja, maar mijn instap is veel lekkerder!
(Deze reactie moet je -net als de rest- ook een beetje met een knipoogje lezen)
tinnemans zegt
@nicolasr; Dat zeg je nou wel, maar een grote sedan is een stuk hoger dan bijv. een 3-serie. Toen ik een proefrit in m’n 7 maakte was dat echt wennen. Met mijn 1.96 staat de stoel ondertussen laag en ver naar achteren, maar voor mensen met een wat meer doorsnee formaat kunnen de stoelen ‘best hoog’. En, zo in kunnen stappen zonder trapje is ook best fijn. 😉
Ook wel fijn; of je nou een S-klasse, A8 of 7-serie koopt, onder alledrie passen gewone banden van bijv. Michelin ipv de BF Goodrich banden waar je nu natuurlijk aan vastzit. 😛
Alleen maar voordelen, rijdt eenen sedan! 😁
elemento zegt
Velgrn veranderen is al grote stap
Pascal zegt
In ander Mercedes-nieuws: zij roepen wereldwijd 800.000 auto’s terug vanwege brandgevaar.
MarcoM zegt
Prachtige titel, de spijker op z’n kop, het aantal “mooie” modellen neemt in rasse schreden af.