De Model 3 concurrent van Mercedes klinkt serieus. Maar is dat ook zo?
De Tesla Model 3 is de meest succesvolle elektrische auto aller tijden. De betaalbare EV van Tesla combineert prima prestaties met een goede actieradius en voldoende luxe. Voor minder dan 45 mille heb je een vierdeurs sedan die alles kan. Een range van 490 km in combinatie met 325 pk en achterwielaandrijving is toch een prima deal?
Waarom de auto zo weinig concurrentie heeft, is ons ook een raadsel. Wellicht omdat ze niet kunnen tippen aan de prijs, want een BMW i4 is aanzienlijk duurder. Volgens Autocar is Mercedes-Benz bezig om een rechtstreekse Model 3-concurrent te ontwikkelen.
Deze auto wordt de derde generatie Mercedes-Benz CLA. Op de IAA aan het einde van het jaar moet de auto staan te schitteren. Althans, een concept die er op moet lijken. De Model 3-concurrent van Mercedes staat dan vervolgens begin 2025 bij de dealers.
Derde generatie Mercedes CLA
De derde generatie CLA is een van de compacte Mercedessen die WEL een opvolger krijgt. Vanwege en overdaad aan modellen heeft men besloten vier modellen wel op te gaan volgen en drie niet. De Mercedes A-Klasse hatchback, A-Klasse sedan, A-Klasse sedan Lang en de B-Klasse moeten het veld gaan ruimen.
De CLA, CLA Shooting Brake, GLA en GLB zullen wel blijven bestaan. Overigens is de reden erg simpel, die laatste modellen verkopen wereldwijd naar wens, terwijl hatchbacks, C-segment sedans en kleine MPV’s al bijna zijn uitgestorven. De CLA is dan de rechtstreekse concurrentie voor de Tesla Model 3, volgens de Britse publicatie.
Nu moeten we er wel bij aantekenen dat Mercedes niet geheel elektrisch te werk gaat. Net als met enkele huidige modellen (EQA, EQB, EQC) zullen er elektrische versies zijn, alsmede uitvoeringen met hybride-aandrijflijn.
Is het wel een Model 3 concurrent?
De komende CLA zijn een stuk langer zijn met een grotere wielbasis, om zo iets meer ruimte te kunnen bieden aan de inzittenden. Het is nu niet de ruimste auto in zijn klasse. De elektrische CLA krijgt een 800V-architectuur mee en kan maximaal tot 350 kW laden.
We zijn benieuwd in welke mate dit een Model 3-concurrent gaat worden. Tesla is van premium-merk getransformeerd tot massafabrikant. De kwaliteit is een hele klap beter dan een paar jaar terug en ze bouwen enorm veel auto’s.
Dankzij de gunstige prijzen zijn de auto’s zer aantrekkelijk. Dat de nieuwe elektrische CLA een stuk beter zal zijn dan de Model 3, is niet vreemd. Maar betreft het elektrische aspect, vragen we het ons af. De Model 3 is vanaf het begin als EV ontwikkeld. De CLA ook als hybride en dat levert altijd een compromis op.
Meer lezen? Dit zijn de 12 meest waardevaste auto’s van 2022!
Dutchdriftking zegt
Een elektrische sedan/station van Mercedes lijkt mij helemaal niet gek. Maar als de CLA shooting brake groter gaat worden, wat doen we dan met de C klasse?
rollingstoned zegt
Die zal dan ook wel meegroeien. Auto’s worden steeds groter. De huidige 3-serie is b.v. net zo lang als een E39 5-serie…
tortuga zegt
Sedan hebben we al 2 van
Station mag komen…
Richmond zegt
maar als de i4 concurreert met de model 3, dan moet Mercedes met een eqc komen als concurrent. niet een eqa of eqcla. dat is een klasse lager.
bassrt zegt
EQC komt er iig aan, want ik ben bezig met de achterbank van de nieuwe EQC SUV. Die loopt samen met een project wat de nieuwe EQC moet worden. Staat nu voor September 2025 gepland.
Richmond zegt
Dat zou dan de glq worden? Want de eqc is altijd sedan.
O plaat zegt
Was de CLA niet het model onder de C die onderhuids een Renault is? Ik zou daar geen product uit eigen huis met associëren.
Richmond zegt
Gebruikt wat motoren van Renault, maakt het niet opeens minder Mercedes.
fanboy zegt
Tja als ze gaan concurreren met een prijsstelling van 45K, dan zal dat nog moeilijk worden. Niet alleen omdat ze niet goedkoper uit zullen komen vermoed ik (het is toch een Mercedes) maar vooral omdat Tesla een enorme marge op de auto’s heeft, en deze marge nu al graag inzet voor prijsvechten.
Ik denk dat je in 2025 beter uit kunt gaan van ergens tussen de 35 a 40K en dan wordt het wat lastiger plaatje.
Maar goed, hopelijk heb ik het fout en kan Mercedes straks ook met dergelijke ruime marges de auto’s maken.
porker zegt
Ha. Ha.
teske zegt
Een Panzerkreuzer wordt nooit een drone
minimoke1984 zegt
Prijstechnish gaat ’t vrees ik lastig worden… Daarbij heeft Tesla nog steeds zijn eigen USP.. namelijk het laadnetwerk en zit er een nieuwe 3 aan te komen(volgens zeggen).. als daar dan ook nog is 800v en 350kwh plus toegenomen range bijkomen kan Mercedes veel roepen maar ik zeg laat t eerst maar eens zien…
drsjeroen zegt
Man man, in 2025 een concurrent voor de model 3 uit … wat is het …. 2015?
Zal Tesla dan niet model 3.2 hebben die beter en/of goedkoper is?
Ben verre van een fanboy, integendeel eigenlijk. Kan die Musk niet uitstaan, maar dit toont weinig ambitie
tijntje2 zegt
Als er voor 2025 een elecktrische cla shooting brake komt met min wltp 450km en een paar redelijk opties niet boven de 45k eet ik mijn beide schoenen op. Wat denk je zelf.