De Duitse grootmachten hebben het zwaar. Ook Mercedes gaat inmiddels de bietenbrug op.
Het valt allemaal niet mee dezer dagen voor de grote Duitse drie. Onlangs schreven we al over de moeilijkheden van Audi, BMW en Porsche. Verkopen vallen tegen, EV’s slaan maar niet echt aan en kosten rijzen ondertussen de pan uit. Ook al omdat er niet meer lekker voordelig Russisch gas naar Duitsland komt. Mercedes hadden we nog niet echt behandeld of slechts zijdelings. Maar helder is dat Das Haus ook niet immuun is voor de stroggel.
Chief Financial Officer Harald Wilhelm (zou het een Duitser zijn?) luidt de noodklok over de resultaten van Mercedes dit jaar en in Q3 in het bijzonder. Mercedes gaat als je naar de cijfers kijkt in alle opzichten de bietenbrug op. De omzet daalde zeven procent naar 34,5 miljard. De winstmarge op die omzet daalde van 12,4 procent naar nog slechts 4,7 procent.
Mercedes is een groot concern dat ook veel trucks en busjes verkoopt. Maar juist bij de afdeling auto’s is de teruggang het meest uitgesproken. Het bedrijfsresultaat in deze tak van sport daalde met 64,5 procent naar 1,2 miljard Euro. De alom bekende inkomsten voor belasting en afschrijving komt in Q3 uit op nog ‘maar’ 2,52 miljard.
Wilhelm is niet blij. Hij zegt dat de resultaten in Q3 niet voldoen aan de verwachtingen van het concern. Met name in China is de vraag ingestort in Q3, net als die naar BMW’s en Porkers. Met name de duurdere Merc’s worden niet meer verkocht in de gehoopte aantallen. Wilhelm wil nu ‘elke steen omdraaien’ om het weer recht te breien. Doet ons denken aan de legendarische Koninklijke Peijnenburg manager die bij oranje alles op alles wilde zetten om vanaf nu elke wedstrijd te winnen.
Komt het nog wel goed met de makers van onze meest geliefde statussymbolen? Of gaan Duitsland en Europa definitief de bietenbrug op? Laat het weten, in de comments!
RiKe zegt
Gaat lekker hè, die verplichte overstap naar EV die de consument nog veel te weinig wil? Geen infrastructuur, geen stroom, en nog veel te duur. Tja dan krijg je dit.
verdebosco zegt
Mercedes neemt onverantwoorde risico’s met haar producten. De EQE en EQS zijn zeperds van de bovenste plank. Rare anonieme blob-ontwerpen. De aansturing van het productportfolio een rare mix van conservatief en vooruitstrevend. Je proeft de paniek (2-liter AMG’s! Veel schermen!) en dat zorgt voor verwarring. Overdreven chroom-partijen (Maybach), goedkope materialen (A, C) en veel dure opties doet de rest. Dan nog zijn veel MB’s ook snel 20% goedkoper na korte tijd: zoek eens een E-klasse van 5 maanden op AutoScout of MP.
Het is raar en vreemd en maakt klanten kopschuw. En,.. dan heb ik de matige kwaliteiten van Gorden Wagener nog niet benoemd.
jippie zegt
Heel Europa gaat al deugend z’n ondergang tegemoet. Maar goed, dan zijn we toch maar wel klimaatkoplopers.
waterisnat zegt
Yep
fisto zegt
Kosten reizen doorgaans niet, maar rijzen. En het meervoud van Porsche is Porsches.
kniesoor zegt
Na een vrij lange periode van het ene na het andere record qua verkopen en winst zou ik als Mercedes (en BMW, Audi) niet nerveus worden als het eens een kwartaaltje of twee tegenzit. Otobusiness is cyclisch, degenen, die er al de nodige tijd in rondbanjeren weten dat.
YEAH! zegt
De bietenbrug op
Het maakt mensen toch wel bang. Mercedes is en blijft een merk dat menig petrolhead de hoofd doet schudden. Ik zou het jammer vinden als het merk niet meer bestaat als zodanig een automobiel bedrijf.
tortuga zegt
China investeerd in hun land merken en pompt zelf veel geld er in. Europa neemt geld van Chinees geïmporteerde auto´s maar ook van EU merken, plus milieu verplichtingen en sancties.
Zie je het verschil? Neen nog niet?
Nog even geduld en verhuizen naar China is de beste keus dat je kan maken desondanks het Chinees beleid.
cdlop01 zegt
Vooral mismanagement en Duitse arrogantie…. . Dat de Chinezen na jaren lang in de premium keuken te hebben gekeken bij de Duitsers in China, ook zelf nu goede auto’s maken…….was te voorspellen. Ook dat Chinezen als dan de voorkeur geven aan eigen merken….ook heel logisch. Gm is grootste in de Usa, Vw in Duitsland, Toyota in Japan etc etc. De Duitsers hebben alle kaarten op China gezet, Usa bijvoorbeeld veronachtzaamd, met name VW en Audi en ook de rest van Azië. Daarnaast veel en veel teveel modellen gericht op Chinese smaak, met name Bmw. Tevens kwalitatief niet meer de benchmark, Chinezen, Koreanen, Japanners, minstens zo goed, zo niet veel beter. Tja wat kon er mis gaan.
utregcity zegt
Hear, hear!