Wie denkt dat het enkel bij een cabrio blijft heeft het mis.
De AMG GT is momenteel hét kindje van Mercedes. Afgelopen weekend werd op Goodwood de hete AMG GT R gepresenteerd. Dit is nog maar het tipje van de sluier. Zo kondigde AMG Baas Tobias Moers ook de komst van een AMG GT4 aan. Een track-only speeltje voor de rijken, vergelijkbaar met de 570S GT4 van McLaren en de Cayman GT4 Clubsport van Porsche. De AMG GT R wordt overigens geen limited edition. Een speciale versie gaat er volgens Auto Express mogelijk wel komen. De naam ‘Black Series’ wordt zelfs weer genoemd, al is het sterk de vraag of Mercedes ooit deze naam nog eens gaat gebruiken. De AMG GT is op dit moment in twee smaken te bestellen en daar komt in september de GT R bij. De komende jaren wordt de serie nog flink uitgebreid. Of Mercedes de uitmelkprocedure van Porsche weet te evenaren, dat tot op heden 16 verschillende varianten van de 911 aanbiedt, valt te betwijfelen, maar ze zijn hard op weg. Deze nieuwe modellen kunnen we in de komende jaren verwachten:
- AMG GT cabrio
- AMG GT S cabrio
- AMG GT R cabrio
- AMG GT4
- AMG GT ‘Black Series’
Dit brengt het totaal straks op 8 verschillende versies. De AMG GT cabrio zal naar verwachting tegen het einde van 2016 worden onthuld en moet in 2017 op de markt komen. Moers heeft bevestigd dat de cabrio het eerstvolgende model zal worden in de AMG GT-lijn. De in de wandelgangen genoemde Black Series komt traditiegetrouw als uitzwaaimodel.
Render via X-Tomi Design
granlusso zegt
Voor een merk als Mercedes werkt dit niet. Mensen zien door de bomen het bos biet meer met al die letters en toevoegingen. Dat is bij Porsche ook, alleen zijn die speciale uitvoeringen vaak al een aantal generaties oud en daardoor bekender.
bartteeuwen zegt
@granlusso: Ik zou niet weten waarom dat niet zou werken. Als je een e-klasse met +/- 10 motoriseringen kunt kiezen, begrijpen mensen dat toch ook? En iemand die een AMG GT koopt is over het algemeen meer begaan met pk’s en koppel dan iemand die een e-klasse koopt.
Ik ben ook niet echt fan van dit “uitmelken”, maar mensen snappen het heus nog wel.
jasbelle zegt
@granlusso: SLS had ook veel uitvoeringen, maar daar hoorde je ook (terecht) niemand over klagen.
reggie-boy_rood zegt
@jasbelle: sls. Een roadster. En een blackseries?
mercedesclk350 zegt
@reggie-boy_rood: En de E-Cell, verschillende race versies.
jasbelle zegt
@reggie-boy_rood: en inderdaad de E-cell en de GT final edition coupe en convertible + nog de specials zoals de ‘desert gold’ en matte black. + Nog de race versies.
max038 zegt
Wat een verschrikkelijk lelijk ding is het zeg ! Lijkt wel op goedkope tjoening
ko4n zegt
@max038: dat dacht ik nou ook
roberto zegt
@max038: Inderdaad, ik vind de Edition 1 geweldig fraai, en had dan ook een goede hoop op de GT gezet.. valt vies tegen! Alleen diffusor en uitlaat vind ik nog wel gaan.
max038 zegt
@roberto: Helemaal mee eens
mashell zegt
Het zou mooi zijn als ze de Mercedes AMG GT naar Mercedes SLS zouden omnoemen (doet Mercedes af en toe wel eens). Dat scheelt een paar letters en maakt het mogelijk de cabrio SL te gaan noemen.
bartteeuwen zegt
@mashell: Beter bewaren ze de naam SLS nog even om daar een passende opvolger voor te maken. Een AMG GT, hoe heerlijk die auto ook is, is verre van een SLS.
mashell zegt
@bartteeuwen: vind je? Ik vind de SLS, die met de vleugeldeuren en de te lange neus, net zo’n net niet model als z’n voorganger, de McLaren Mercedes SLR (die ook nog eens een legendarische naam verkwanselde). Die naam SLS heeft voor mij dus niet het bijzondere wat de namen SL en SLR wel hebben.
Mercedes zit met een SL op leeftijd die al concurrentie krijgt van de S klasse cabrio en straks ook van de AMG GT cabrio. Terwijl die AMG GT cabrio eigenlijk is wat de SL zou moeten zijn. Dus om consequent kan die gewoon SL gaan heten. Om de AMG GT coupe ook een passende naam te geven is SLS beschikbaar. Dat Daimler daarmee effectief submerk AMG in het lijstje mislukte Daimler submerken zet is een kleine prijs om te betalen voor het voorbestaan van de legendarische SL.
allesmetturbo zegt
Lekker hotwheels bakkie met die kleur. Ik pas
viezefreddyw zegt
Dit is alles behalve een verrassing. Je weet dat Mercedes gaat komen met een cabrio-versie. Is ook logisch. Net als met een Black Series, deden ze voorheen ook met een hoop andere modellen. Ik ben overigens erg benieuwd naar de cabrio-versie. Lijkt mij dat dat een mooie auto gaat worden.
De Mercedes AMG GT (S) is een erg goed gelukte auto als je het mij vraagt. Korte kont, lange neus. Prachtig interieur heeft het ook. Goed motorblok met mooie specificaties. Klinkt ook goed voor een turbo-V8 vind ik.
futse zegt
T is maar wat je uitmelken noemt natuurlijk. In (zo goed als) elke modellenreeks van elk merk heb je verschillende motorisaties, koetswerkvarianten en uitrustingsniveau’s. En dan hier en daar nog eens een speciale serie of actiemodel. Zo kom je overall aan een behoorlijk aantal varianten, een pak meer zelfs dan deze “uitgemelkte” AMG…
Dutchdriftking zegt
En geef de marketing boys eens ongelijk.
mrrallycross zegt
Fijn dat ze de Black series nog niet de das om hebben gedaan. Dacht ik wel door de amg gtr. Hier zal shmee echter niet zo blij mee zijn
gwnbmw zegt
8 versies is te discusseren… de gt-s is gewoon een optie waarmee je een paar extra paardjes krijgt en een kleine carbon standup spoiler? ik hou t op 6, met 2 maal een sport pakket wat erop kan.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Als ze nou eens een versie met een handbak zouden maken
bouwvakkert zegt
Waarom zou er dan niet verder worden gegaan met black series?
deora zegt
@bouwvakkert: ik heb ergens gelezen dat Mercedes de naam Black uit marketing oogpunt liever niet meer gebruikt. Black riekt volgens Mercedes naar discriminatie en daar willen ze uiteraard niet mee geconfronteerd worden. Zelf vind ik het wat vergezocht.
redbee5 zegt
Zag vandaag een “normale” AMG Gt op de weg. Ik vind het een hele fraaie auto. Was eerst wat sceptisch over de voorkant maar het plaatje klopte gewoon. Als daar wat meer varianten van gaan rondrijden is dat helemaal niet erg.
Kvgorp zegt
Blijft wel slim natuurlijk. In dit segment wil met gewoon de snelste. Ik vraag me af hoeveel van de normale GT er verkocht zijn in verhouding tot de GT S. Nu komt de GT R dus iedereen doet de oude weg en wil weer de snelste. Zelfde klant koop zo meerdere auto’s. Denk ik….
viezefreddyw zegt
@Kvgorp: Mehh, lijkt me niet. Er zijn een hoop mensen blij met een Porsche 911 Carrera. Hoeven niet perse een Turbo S. Mensen zijn ook blij met een Jaguar F-Type, hoeven geen S, V8S of F-Type R.
Kvgorp zegt
@viezefreddyw: er zijn ook een hoop mensen blij met een Mercedes A 160
Ik heb het echt over de top klasse van auto’s rond of over de twee ton.
eefie zegt
Pure marketing
leaper035t zegt
Er beloven m.a.w. dus leuke (video)reviews aan te komen!
superhans zegt
8 verschillende versies? En dan zeker ook nog in verschillende kleuren. Gekker moet het niet worden… Wat een onzinnig artikel.