De Mercedes B-Spec heeft niets te maken met de B-Klasse.
Het gaat nog niet echt lekker met Mercedes op het moment. Als je kijkt op papier (scorebordjournalistiek!) dan doen ze het nog niet zo slecht. De stand na de GP Australië 2022 laat nog niets dramatisch zien voor Mercedes.
Russell en Hamilton staan boven Max Verstappen in het rijderskampioenschap. Het team van Mercedes staat op het moment tweede in het constructeurskampioenschap.
Hopeloos
Maar als je naar de context kijkt, is het stiekem best een hopeloos uitzicht. Dankzij de vele safetycars lijkt het verschil niet enorm groot, maar vergeet niet dat de Ferrari SF-75 meer dan een seconde per ronde sneller is in racetrim.
Dat niet alleen, de Red Bull RB18 is dat ook. Het moment dat het team van Christian Horner hun betrouwbaarheid op orde hebben, zal Mercedes ook hen niet kunnen pareren.
Nu lijkt het concept de Mercedes W13 een enorm potentieel te hebben dat er nu niet uitkomt. Een update hoeven we niet snel te verwachten. Sowieso niet aankomend weekend.
Er zal namelijk een sprint-race gereden worden. Dat betekent dat de teams hun nieuwe onderdelen maar één vrije trainingssessie kunnen trainen.
Mercedes komt met B-Spec
Wanneer gaat Mercedes dan het potentieel benutten? Nou, niet. Dat is namelijk heel erg lastig, zo stelt Julien Simon-Chautemps in een interview met Motorlat.
Mocht je hem niet kennen, dat was de race-engineer van Kimi Räikkönen bij Alfa Romeo Racing. Hij is dus redelijk bekend met het wereldje van de Forrmule 1.
Volgens hem is Mercedes bezig met een B-Spec-versie (W13B) van hun huidige raceauto, die vooralsnog niet helemaal lekker werkt. Dat is vrij zeldzaam tegenwoordig. De reden dat Mercedes komt met een B-Spec auto heeft te maken met de budget-cap.
Mercedes is een enorm team en vroeger gooiden ze er gewoon geld tegenaan. In de ‘oude’ situatie zou Mercedes al een paar nieuwe voorvleugels en vloeren mee nemen en die gaan uittesten. Maar die luxe is er nu niet, aldus de oud Alfa-ingenieur. Het moet nu in een keer goed zijn.
Lek boven
Volgens Simon-Chautemps zal Mercedes het lek helemaal boven willen hebben en dan vervolgens een zwaar aangepast auto willen lanceren, een zogenaamde B-Spec auto.
Voor Lewis Hamilton en George Russell ziet het er dus even naar uit dat ze het met de derde positie moeten doen, als het aan de Fransman ligt.
In principe is dit heel goed nieuws voor Ross Brawn. Het zou namelijk betekenen dat zowel het nieuwe reglement van de auto’s alsmede de introductie van de budgetcap het gewenste effect heeft.
B-spec auto’s zijn niets nieuws in de Formule 1. Vroeger kwam het vaker voor. In sommige gevallen omdat men wat achterliep met de ontwikkeling van de nieuwe auto. In andere gevallen omdat een nieuw design absoluut niet werkte.
Meer lezen? Dit zijn 8 bijzondere onthullingen in de recente historie!
bernoulli zegt
Hoe zit dat qua ’tickets’? Je kunt toch niet zomaar halverwege het seizoen met een heel andere auto komen?
willeme zegt
@bernoulli: Ik denk dat je tokens bedoelt? Het kan wel. Afhankelijk wat de wijzigingen zijn, moeten er tokens ingeleverd worden. Komen ze tokens tekort, krijgen ze gridstraffen. Als de auto er enorm veel sneller van wordt, hebben ze dat er vast wel voor over ;-).
bernoulli zegt
Tokens idd.
Henkie zegt
Tokens waren er alleen voor het 2021 seizoen.
Nu kunnen ze zoveel als ze willen veranderen. Als ze maar binnen budget blijven. Dan heb ik het dus over aero niet over de motor.
Edge zegt
Kleine aanvulling: zolang ze binnen het budget blijven én hun maximaal aantal windtunnelruns en teraflops aan CFD-simulaties niet overschrijden.
Henkie zegt
Ja klopt dat moest er nog bij idd.
petroldrinker zegt
hebben ze zoveel tokens dan om een hele nieuwe auto te ontwikkelen voor halverwege het seizoen?
Henkie zegt
Tokens gelden dit seizoen niet. Was alleen vorig jaar.
gregorius zegt
Ze zouden toch gewoon bij Mercedes China of zo een paar oudere F1 auto’s neer kunnen zetten. Daar de nieuwe bodem + vleugels er op en gaan (testen) met die banaan.
Dan speel je de info door, ga je zelf (MB F1) in 1 keer de tekeningen maken en de testvleugels en voila, erg goedkoop zo’n update.
sportevo zegt
Toyota kon voordat ze debuteerden in de F1 ook onbeperkt testen. Ze hadden wel een F1 ontwikkeld maar aangezien ze geen deelnemer waren hadden ze volop test mogelijkheden. Ook op circuits die geen F1-test vergunning hadden. Zo waren ze veel op Spa te vinden, vlakbij hun basis in Keulen. Maar als Mercedes dit trucje zou uithalen, dan is dat snel bekend (los dat een nieuwe vloer op een paar jaar oude F1 vast geen goede data oplevert) en zijn de rapen wel gaar denk ik zo.
Dutchdriftking zegt
Wat zijn eigenlijk de straffen voor overschrijden van het budget? Als het geld op is mag je niet meer rijden, of zit dit anders?
Edge zegt
@dutchdriftking: Afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp kan dat een geldboete zijn, maar ook een sportieve straf zoals puntenaftrek, een vermindering van het aantal windtunnel en CFD-runs voor het volgende jaar en in excessieve gevallen zelfs diskwalificatie. De FIA is bewust vaag over de exacte straffen, zodat de teams bewust niet de randjes gaan opzoeken.
Dutchdriftking zegt
@Edge: Kortom, niemand weet het precies, vooral punten aftrek is vervelend, en ook de windtunnel kan flink zeer doen. Geldboete of gridstraffen kan het natuurlijk meer dan waard zijn.
supertjeduc zegt
Die tokens was toch vorig jaar , nu hebben ze dat budget
brammetjedeb zegt
Kan iemand mij nou eens uitleggen waarom men denkt dat die auto een enorm potentieel heeft maar dat het er niet uitkomt? Hoe weet je dat, ze moeten knetterhard hun best doen de middenmoot voor te blijven?
Richmond zegt
@brammetjedeb: ze hebben natuurlijk bakken met data vanuit de praktijk en alle computer simulaties. Dus dan weten ze wat de auto zou moeten kunnen doen, maar in de praktijk heb je allerlei invloeden die je niet kunt testen. Hoe de wind staat, vocht gehalte, baan temp, gevoel van de coureur bij de afstellingen tijdens het rijden. De meest ideale theoretische afstelling kan in de handen van de coureur niks zijn. Of door allerlei van buitenaf factoren een ander resultaat geven
Edge zegt
Dat komt vooral uit de geruchten (gevoed door zowel journalisten als medewerkers van Mercedes en andere teams) van vlak voor de tests. Mercedes zou een radicaal andere auto ontworpen hebben die volgens de simulaties bijna een seconde per rondje sneller zou zijn dan de vrij traditionele auto die enkele dagen daarvoor hadden onthuld.
Porpoising is de grote boosdoener, want om dat enigszins beheersbaar te maken hebben de teams als een soort noodverband de rijhoogte omhoog geschroefd, terwijl ze normaal gesproken een auto zo laag mogelijk bij de grond willen hebben. De verwachting is daarom dat zodra ze bij Mercedes een fatsoenlijke oplossing voor porpoising heeft en de auto zo laag kunnen leggen als ze willen, ze gewoon weer om de racewinst mee kunnen doen.
brammetjedeb zegt
@Edge: maar dus niet ook nog een seconde sneller zijn? Dus enkel die seconde goedmaken? Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren eigenlijk…
jasg zegt
Ze hadden vorige jar hun tokens niet gebruikt. In sky sports f1 hadden ze het al over dat ze de tokens dit jaar kunnen gaan gebruiken.