Want van stroom worden dingen sneller en efficiënter.
Nu vrijwel elke grote autofabrikant de turbomotor heeft omarmt in een poging meer vermogen uit minder motorvolume te peuren, is het tijd om de turbo zelf efficiënter te maken. Een reguliere turbocompressor wordt aangedreven door uitlaatgassen, maar de druk die uitlaatgassen leveren is niet constant. Als er geschakeld wordt bijvoorbeeld. Turbo’s hebben ook tijd nodig om op te spoelen, wat het zogenaamde turbogat veroorzaakt.
Audi heeft onlangs al aangekondigd dat ze dit vermaledijde turbogat willen elimineren met een elektromotor op de turbo, die het schoepenwiel alvast in beweging brengt vordat de uitlaatgassen het overnemen. Mercedes’ performance divisie zegt in de Britse media nu dat zij een dergelijke techniek ook wel zien zitten. AMG-topman Steffen Jastrow:
“Of course we need more power for the next-generation of cars, but electrification does not mean we have to use an electric drivetrain. They have to be faster and e-turbos are an option. We use them in motorsport, but the technology has to be payable for the customer.”
Naast het feit dat een e-turbo meer vermogen kan leveren, worden de turbomotoren er – op papier – ook zuiniger van. Als Mercedes-AMG de e-turbo, die ook nog eens compacter is dan een multi-stage turbo, gaat toepassen, dat zal dat niet op bestaande modellen zijn. Vermoedelijk komt de eerste op het 2.0-literblok te liggen dat zijn weg wederom naar de nieuwe A-Klassse zal vinden, die in 2017 komt.
Meer weten over de e-turbo? Klik hier door naar een college Turbotechniek van em. prof. dr. Rauchviel.
mercedesclk350 zegt
Goh, Mercedes heeft ook eens door dat die elektrische aandrijvingen in alle nieuwe hypercars echt ergens goed voor zijn.
gtwillem zegt
@mercedesclk350: de enige Hypercar met turbo is de McLaren P1. En die heeft geen elekrrische turbo, maar twee conventionele.
Dus ik begrijp je strekking niet helemaal.
mercedesclk350 zegt
@gtwillem: Ik heb het niet zozeer over de turbo specifiek. Ik heb het over elektriciteit specifiek. Wat je ook aandrijft met elektriciteit, in hypercars werkt dat gewoon.
gtwillem zegt
@mercedesclk350: niet helemaal waar. De elektrische aandrijving is weliswaar ‘met de tijd meegaan’ en heeft absoluut voordelen, maar stel je voor hoe de 918 zou kunnen zijn zónder elektrische meuk. Dan had je een waardoge opvolger van de Carrera GT gehad. En 400kg lichter… Zelfde geldt voor de P1, zonder elektra is ie gewoon sneller, omdat het zo 200-300 kilo scheelt. De wegligging komt dat sowieso ten goede. En een LaFerrari met alleen die magistrale V12…. Zou wel eens de ultieme supercar kunnen zijn.
Ik denk dat (Plug In) Hybrides en EV’s voornamelijk succesvol zijn op basis van grotere en zwaardere sedans/wagons/SUV’s. Relatief gezien valt het extra gewicht behoorlijk mee.
kroverbeek zegt
@gtwillem: Ja ze worden zwaarder. Maar los van het feit dat de elekrtische meuk ervoor zorgt dat de (gecombineerde) koppelkromme er heel anders (lees: beter) uitziet, maakt dit alles het ook mogelijk om de benzineblokken aan te passen om extremer te zijn. Turbogaten, laagtoerige bokkerigheid, ipv een compromis in de afstelling gewoon de elektra om dat op te vangen en hoogtoerige v12 FTW. Dit alles betekent dat een 918, hoewel zwaarder dan een P1 en minder vermogen, sneller is dan een P1 over zeg een Laguna Seca (heeft ook met de 4wd te maken overigens).
Dus hoewel plug-in zwaarder is, is er meer dan het elektrisch rijden en de zuunigheid wat een voordeel is.
gtwillem zegt
@kroverbeek: de reden dat de 918 sneller is dan de P1 en LF op het circuit is simpel: 4wd. Dankzij de integrale aandrijving kun je het vermogen goed kwijt.
Maar de snelste rondetijd is niet heel relevant. Porsche heeft kosten bog moeite gespaard om een supersnelle auto neer te zetten. Die net zo snel is als Radical SR8 van een een fractie van de prijs…
Daarbij kunnen we alle voordelen van de elektra opnoemen, maar het is bij een Supercar een kolderieke toevoeging: het gewicht wordt gewoon te hoog. Bij een sportwagen moet het gewicht juist zo laag mogelijk zijn. Een elektromotor of een verbrandingsmotor alleen levert een veel beter resultaat op.
dawwg zegt
@kroverbeek: Snelheid & rondetijden zijn niet alles; ooit eens in een Lotus Elise gereden of een willekeurige 800-900kg racer met 200-300pk ? Rijdt als een kart in vergelijking met grote GTs; misschien wel langzamer, maar 10x zo leuk. Zoveel mechanisme feedback en beweeglijkheid is niet de te vervangen door PKs; zwaar = zwaar en gaat ten koste van de wendbaarheid …
macready zegt
@gtwillem:
De V8 in de 918 is niet eens bruikbaar in z’n huidige opzet en aansturing, zonder electro ondersteuning, aldus Porsche.
Zonder A-B vergelijk (zal ook afhankelijk zijn van het circuit) valt niet te zeggen of de auto’s sneller zouden zijn zonder de electro aandrijving.
Bij de P1 voegt het overigens geen 200-300kg toe maar 170kg en bij de LaFerrari 140kg.
Gezien het snelheidspotentieel van de veel zwaardere 918 (o.a. ook bochtensnelheden), zou ik zeker niet direct stellen dat het opofferen van 160-180pk (en veel gunstiger koppelverloop), ten gunste van 140-170kg minder gewicht, de auto’s in het algemeen sneller zou maken.
norge zegt
Benieuwd hoe betrouwbaar dit gaat worden…
jrk68 zegt
@norge:
Bij Mercedes, dat zit wel goed.?
Straks eens kijken of ze die stekker voor mijn koplamp na 1 maand eindelijk binnen hebben….?
Ze hebben trouwens niet meer vermogen nodig, ze moeten ballast kwijt.
xiran zegt
@jrk68: dat kunnen ze ook bereiken door staal met minder koolstof
e1000bmw zegt
@xiran: of meer koolstof met minder ijzer…
reggie-boy_rood zegt
Waarom komen ze nu pas met het idee om turbo’s elektrisch te laten draaien.. Ben benieuwd hoe dat klinkt
bottestudent zegt
@reggie-boy_rood: lees nou eens. De turbo blijft aangedreven door de uitlaat gassen, maar het turbo gat wordt weggehaald door hem elc aan te drijven in het gebied waar geen uitlaat gassen zijn,
reggie-boy_rood zegt
Ik zeg toch niet dat de turbo volledig elektrisch word aangedreven @bottestudent:
bohica zegt
De AMG afdeling die zegt dat auto’s betaalbaar moeten blijven .
jrk68 zegt
@bohica:
Ook hun klanten hebben een bestedingslimiet, echt waar?.
Dat die limiet misschien 10x je jaarsalaris doet er dan niet toe.
dawwg zegt
@jrk68: Dat is om de 3e vrouw des huizes, 20 jaar jonger en op de nominatie ter vervanging tot die tijd zoet te houden …
faalhaas zegt
Gewoon een gasturbine monteren, constant toerental!
henkhupelschoten zegt
Ondanks dat niet echt een voorstander ben van amg’s en turbo’s is dit toch goed nieuws. En ja, iedereen kon het al aan zien komen en binnen de kortste keren doet bmw m ook mee.
hollow zegt
Is een compressor al niet iets in die aard?
roelwillems zegt
@hollow: de compressor lijkt een beetje qua werking op een e-turbo (want wordt apart van de uitlaatgassen aangedreven) voordeel van een e-turbo is dat het op lage toeren een soort electro compressor is en op hoge toeren werkt als een normale turbo met de voordelen van dien.
Best interessante techniek overigens, m’n Seat heeft een blok met compressor voor lage toeren en aparte turbo voor hogere toeren (de combi zorgt dat er geen turbo gat is). Dat rijd perfect, maar een e-turbo zou in het zelfde kunnen voorzien maar dan eenvoudiger en lichter.
gtwillem zegt
@hollow: nee. Een mechnische compressor gebruikt een flink percentage van het vermogen, om vervolgens meer terug te geven.
Dat is het voordeel van een elektrische turbo: een klein elektromotortje drijft de turbo aan. Daardoor reageert ie net zo snel als een compressor, zonder dat het extra vermogen kost.
rycemasta zegt
Niet geheel toevallig heeft Mercedes-AMG al de nodige knowhow in huis, gezien de MGU-H in de Formule 1. Bovendien biedt een dergelijk systeem, naast het elimineren van het turbogat, de mogelijkheid om nog meer energie te herwinnen door de functie van een wastegate in een conventioneel turbosysteem te laten overnemen door een generator.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@rycemasta: Dus als ik het goed begrijp limiteer je dan het toerental van de turbo door weerstand te bieden door een generator? Ik had er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel super efficiënt want nu gooi je die energie eigenlijk gewoon weg.
Edge zegt
In de F1 passen ze het ook toe en daar werkt het prima, dus het is niet meer dan logisch dat ze het nu naar de performancewagens gaan vertalen.
pesu zegt
@edge: Ja, precies. Zo is het altijd al geweest. Ruimte/luchtvaartechniek>Racerij>Auto’s>Vrachtwagens>landbouw. Soms is het ff andersom wat ook weer in leuke dingen resulteert.
Hupke zegt
Bosch loopt al jaren te leuren met een electrisch supercharger idee. Geen verassing dat het er uiteindelijk gaat komen.
Goede ontwikkeling wat mij betreft. Ja het gaat nog meer ‘karakter’ weg halen bij moderne wagens, maar iemand die daarover struikelt -terwijl je automatisch parallell parkeert, met 1 pinkje van richting veranderd door electrische stuurbekrachtiging en dat terwijl je sms-en dicteert aan je dashboard- is een hypocriet.
Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering(en). Generator op de krukas + generator op een uitlaat turbine + rem-energie recovery en een compressor aangedreven door een e-motor. Of een turbo, met daar een e-motor aan gekoppelt om wat te helpen.
mrrallycross zegt
Mooi stukje techniek. Krijg je op deze manier niet dat hij de uitlaatgassen uit de motor gaat zuigen?
rotrexv5 zegt
Ik houd niet zo van Tubo’s, maar zal m’n Rotrex straks wel inruilen voor een electrische turbo als die ooit op de markt komen. Alle voordelen van een turbo, zonder de nadelen, met de rijbeleving van een compresor! Wie kan daar nou tegen zijn.
730ld zegt
Hahahah een AMG met elektromotor. Die moet juist een brullende V8 hebben. Ik zeg nu al: exit!!