Van legervoertuig tot pk-monster voor pocherige Arabieren. Is er een auto met een veelzijdiger leven dan de Geländewagen?
We snappen het als je de tel bent kwijtgeraakt qua Brabus-versies van de Mercedes G-Klasse. Het zijn er nogal wat. Voor de IAA in Frankfurt hebben ze wéér een nieuwe editie in elkaar gesleuteld: de 850 6.0 BiTurbo Widestar, een kontschoppende overtreffende trap van de 800.
Onder de kap ligt een zwaar gemodificeerde versie van Mercedes’ 5.5-liter V8. Brabus heeft hem, zoals de naam doet vermoeden, opgeboord tot zes liter. De tuner heeft er groter turbo’s en uitlaatspruitstukken tegenaan geschroefd. Met aangepaste software piekt het vermogen bij 5.400 tpm op 850 pk, en komt het koppel van de Gelandewagen uit op 1.450 Nm, beschikbaar vanaf 2.500 tpm. Brabus’ keuze om meteen maar een sterkere krukas en zuigers te monteren lijkt geen overbodige ingreep met zulke cijfers.
Aan de buitenkant monteert Brabus een nieuwe bumperlip met LED’jes, een plak koolstofvezel op de motorkap, een nieuwe diffuser en 23-inch megavelgen met desgewenst Pirelli’s or Yokohama’s – 305 mm breed – als kers op de taart. Wat dit kost? Dat maakt niet uit. Sjeiks en oligarchen doen niet aan prijskaartjes.
jobberns zegt
Deze is echt heel gaaf! Een van de leukere auto’s waar je ook wat mensen in mee kunt nemen!! (Ondanks dat de RS6 mijn favoriet is en blijft, maar deze Brabus komt zeker in mijn persoonlijke droomlijstje voor!!)
aggy32 zegt
Bruut!
gerjan zegt
Die lelijke led lampjes er af. Allemaal. Wat is dat toch super lelijk op een g klasse. Vervolgens bruin leer er in. Mistlampen er voor in. Lier voorop. Carbon van de kap af en gewoon zwart zoals de hele auto. Snorkel er op. Trekhaak er achter. Andere voorbumper niet met gaas er in. Dus eigenlijk wel het vermogen maar in andere uitvoering.
toyotafortuner zegt
Ik zeg hebb0n! Maar wel kleinere jetsers eronder
gillesvda zegt
1450Nm.. Hoho
406_v6 zegt
WTF? 1450 Nm?? Hoe lang blijft alles dan heel in de aandrijftrein?
reistje zegt
@406_v6: Ik ben ook erg benieuwd. Maar ik denk dat het in de praktijk nog wel redelijk meevalt, aangezien dat ze echt alles aanpakken en niet alleen grotere turbo’s en andere drijfstangen gebruiken. Je krijgt 3 jaar/100.000km garantie bij Brabus.
Vind die carbon roofscoop overigens wel lelijk.
sanderm3 zegt
@406_v6: Dit het “maximum” koppel. Dus dat gebruik je misschien maar zelden
Ozan zegt
@sanderm3: wel eens een koppelkromme gezien?
Dutchdriftking zegt
Looks zijn bagger. Maar de specs zijn echt geniaal!
wajodwaas zegt
Deze is wel baas.
sirpowersedan zegt
Veel ruimte en kan er mee boenderen 1
roller79 zegt
die overbetaalde Belgische voetballer Kevin De Bruyne heeft zich net een rode G-klasse aangeschaft.
https://www.voetbalkrant.com/nl/nieuws/lees/2015-09-03/kevin-de-bruyne-schaft-meteen-nieuwe-wagen-aan
lambo4all zegt
@roller79: een half weekloon…
gtwillem zegt
Tsja…. Van alle G-klasse tuners kan Brabus het este waarderen. Maar een G-klasse zover tunen zou ik niet doen. Het blijft een kansloos hok op een ladderchassis.
Maar dit blok in een E-klasse: graag!
jandevries zegt
@gtwillem: Die E-klasse (station) is er al; 850 pk en dat monster is nog te koop ook.
sr20det zegt
Zoals wel vaker (en goed te zien op de motorkap) bestaat de bovenste laag carbon weer uit een veel te grote vlecht… in mijn ogen echt totaal een afknapper als je dit vergelijkt met een een kleinere vlecht. Hierbij krijg ik altijd zo’n finish vlag idee.
w0o0dy zegt
Dit kun je toch veel beter met een GL doen? Betere basis, betere handling, meer ruimte..
burgerbak zegt
Ferrarietje pesten met je zee container
kramer zegt
ronaldddvos zegt
Dik, dik en nogeens dik! een van mn droomauto!