Voor als je moet patsen met een beperkt budget is hier de Mercedes G350 viercilinder! Het moet niet gekker worden.
De G-Wagon van Mercedes is een bijzonder fenomeen. Het is een auto waarop Mercedes extreem goed kan cashen. De ontwikkelingskosten zijn er al ang uit: ondanks een recente update is het model al meer dan 30 jaar oud.
The OG
Daarentegen zijn de prijzen zeer hoog. Voor minder geld heb je een snellere en luxere GLE of zelfs een GLS. Maar nee de G-Klasse is The OG als het aankomt opp indrukwekkende patsbakken.
Wat de auto tekortkomt aan verfijning, prestaties en efficiency maakt ‘ie goed met karakter, uitstraling en uitstekende terreinkwaliteiten.
G350 viercilinder
Aangezien een G-Klasse toch al peperduur is, wordt deze vooral besteld door mensen die meer geld dan smaak hebben en wordt het automatisch een extreem fout getunede G63.
Maar we hebben nu een nieuw model aan de andere kant van het spectrum in de vorm van deze Mercedes G350 viercilinder. Overigens is het ook geen enorme ramp, want in de échte G-Klasses zijn er zat vierpitters geleverd.
Geruchten
Collega @Loek had de geruchten op het werelwijde web al opgevangen én met jullie gedeeld, maar nu is de G350 viercilinder officieel. Onder de kap ligt een 1.991 grote benzinemotor met zoals vermeld, vier cilinders.
Deze levert 258 pk bij 5.800 toeren. Het maximale koppel is 370 Nm bij 1.800 tot 4.000 toeren. Dat is op zich nog niet eens zó weinig. Dat kun je ook zien aan de prestaties.
Prestaties
Want de G350 viercilinder snelt in 8,1 tellen naar de 100 km/u. Niet bizar snel voor een auto, maar voor een auto met het gewicht en de aerodynamica van een middelgrote aanleunwoning is het echt niet verkeerd. De topsnelheid is 190 km/u.
Standaard wordt de Mercedes G350 viercilinder aangeboden met 18″ wielen (met 265 banden rondom), het MBUX infotainment-systeem, climate control met drie zones, houtinleg, sfeerverlichting, elektrische bedienbare stoelen met verwarming, privacy glass en LED-verlichting.
Prijs G350 viercilinder
Dan de prijs van al dit moois. Je zou zeggen, dit moet wel een koopje zijn. Alles is relatief, natuurlijk. De Mercedes G350 viercilinder wordt vooralsnog alleen in China geleverd, Omgerekend kost deze daar iets meer dan 275.000 euro. Voor de context: een Mercedes-AMG G63 kost 254.666 euro. De meer vegelijkbare G350d kost 180.948. En dat is tenminste nog een zes-in-lijn.
dutchneon zegt
wat kost een G350d dan in China als we het toch over contect hebben?
En wat kost een nette import uit D met bpm in NL?
deeberton zegt
http://letmegooglethat.com/?q=luie+hond
thomcarspotter zegt
Lekkere clickbait. Ik denk er komt een 4cil G-Klasse naar Nederland. Pas onderaan staat een klein zinnetje dat het alleen voor China is.
michiel_vandelft zegt
@thomcarspotter: Dat denk je toch zelf..? ?
willeme zegt
@thomcaspotter: Bwoah. Er staat nergens dat ie in Nederland leverbaar is. Er staat alleen dat ‘ie niet in Nederland is en alleen leverbaar in China.
We behandelen best vaak auto’s die niet in Nederland leverbaar zijn. Sommige auto’s zijn commercieel niet interessant, maar wel leuk om over te lezen.
bertorelli zegt
Eigenlijk gewoon een G200 dus.
Die hadden ze in de jaren 80 ook, alleen deed die er 10 seconden langer over om naar de 100km/u te ‘sprinten’.
Een G hoort eigenlijk gewoon zonder veel opsmuk te zijn.
Helaas is dit model verworden tot een foute rapperbak in veel gevallen.
lekbak zegt
@bertorelli: in de jaren ‘80 was er een 230 benzine leverbaar, maar dat was een motor die van stationair tot 1500rpm wel gewoon kracht had. En die motor was vanaf 1500rpm net zo sterk in de praktijk als op de testbank.
Want zo’n zwaar geblazen blok heeft in theorie veel koppel bij lage toeren, maar in de praktijk moet je een tijdje op dat toerental blijven hangen voordat je dit koppel daadwerkelijk bereikt. Je hebt in de praktijk dus helemaal niet het genoemde koppel.
Op de weg maakt dat allemaal niet zoveel uit. Dan zit je toch altijd hoger in de toeren. Maar offroad wil je tussen stationair en 2000rpm ook gewoon kracht hebben, daar is dit ding volstrekt ongeschikt voor.
bertorelli zegt
Vanaf 1986 was er naast de 230GE en de 280GE ook een 200GE.
Die zijn alleen in Italië geleverd lees ik, dus zie zullen hier niet zoveel hebben rond gereden.
mashell zegt
@lekbak: en dat tijdje voordat de turbo op druk is, hoe lang duurt dat?
lekbak zegt
@mashell: dusdanig lang dat het genoemde maximale koppel in de praktijk niet gehaald word. En ook dusdanig lang dat je het in offroad scenario’s serieus merkt en er gewoon last van hebt. Er is een reden dat alle off-roaders grote motoren met relatief weinig vermogen hebben (weinig turbo).
flatsixx zegt
Ik denk 175?
unknown32 zegt
4 cilinder in een G-klasse… Schandalig! Net zoals een 4-cilinder in een S-klasse. Nog het ergste van al is hem 350 noemen… Benieuwd hoe snel dat blok het gaat begeven in zo’n container
mpgc zegt
@unknown32: hoezo schandalig. De G klasse is van oorsprong een terreinwagen die als werkpaard bedoeld is. Daar past zo’n motor dus prima bij. Al die idioote dikke V8 motoren in een G klasse, dat is pas schandalig.
golf1985 zegt
@mpgc: als ik in de markt zou zijn voor een g klasse zou ik toch voor een v8 gaan hoor. Niet dat ik het schandalig vind ofzo maar gewoon een mooie g500 met een donkere kleur en licht interieur staat geweldig! Veel beter als die amg’s met 25 inch wielen..
ronaldotour zegt
@golf1985: Beter als?
boomhauwer zegt
@golf1985: ik zou voor de G65 gaan van de vorige generatie. Je kan de dag van vandaag je toch niet meer verantwoorden in het verkeer met een miezerige V8.
golf1985 zegt
@boomhauwer: ook zeker een goede keuze?
lekbak zegt
@mpgc: deze motor is volstrekt ongeschikt voor in een werkpaard. Deze motor functioneert alleen in een auto die altijd op het asfalt rijdt zonder noemenswaardige belasting.
basman147 zegt
Daarnee heb je 99% van de kilometers van een moderne G-Klasse beschreven, hij zou dus uitstekend geschikt moeten zijn!
unknown32 zegt
Ik heb al met eens S250 gereden, dat rijdt echt voor GEEN meter. Je hebt minstens een V6 nodig om dat ding een beetje fatsoenlijk en comfortabel voorruit te krijgen. Offroad heb je dat zeker nodig want dan is de weerstand des te groter :-)
Joris24 zegt
Qua vermogen is het zeker geen stakker… Meestal zijn het ook geen echte kilometervreters. Alleen zal het praktijkverbruik niet lager zijn dan een 6- of 8pitter, en wat levensduur van de motor betreft is het inderdaad ook even afwachten.
donaldjgarrison zegt
@unknown32: de absurde hoeveelheid orange peel in die achterklep…dat is pas schandalig ?
Dutchdriftking zegt
Hij is best fijn. Wat zou deze in NL zonder BPM en BTW kosten? De G-klasse’s van de Marechaussee zijn flink op leeftijd, die Astra’s zien er niet uit. Dit lijkt mij dan ook een ideale auto voor hun.
kennone zegt
Best een prestatie dat dat ding nog flink onder de 10sec naar de 100 gaat.
mattr zegt
De persfoto’s bij dit artikel zijn ook van Chinese kwaliteit… Waar maken ze deze uitvoering eigenlijk? Is dit een Oostenrijks product of loopt hij lokaal in China van de band?
kevertje zegt
Mercedes of Puch, het blijft een waanzinnige prijs voor een voertuig van militaire origine, die qua stijl meer naar een aangeklede camionette neigt dan wel naar een riante limousine. Zo gaat het met iconen natuurlijk, maar ik er zou er liever andere mooie dingen voor in de plaats hebben. Die je alvast geen dubbele hernia bezorgen wanneer je over een verkeerde verkeersdrempel rijdt (grapje, hij zal wel luchtvering hebben maar dat maakt het nog absurder).
ttr6 zegt
Ik heb er in de jaren 80 kennis mee gemaakt als 240 D, zonder turbo, welteverstaan. PK’S?? Super weinig want niet vooruit te branden. Met 7 man op wintersport. Berg op 70 km/h max!!! Dus zo gek is deze 350 niet.
lekbak zegt
Ik ben nog op de bekende sites aan het zoeken geweest naar een leuke, echte, g-klasse. Het blijft me trekken, een dikke slome offroader voor erbij, ook met 4 cilinder. Maar dan niet dit overprijsde handtasje.
capri288 zegt
Het huidige model heeft toch alleen de styling overgenomen van het eerste model? Dus is er een kompleet nieuwe auto ontwikkeld met nieuwe ontwikkelings kosten? En ook niet echt met het militaire doel in het achterhoofd? Of ik heb het mis, dat kan natuurlijk. Desalniettemin verdienen ze denk ik goed geld aan de G-klasse.
bitd zegt
@capri288: dat werd gezegd idd, maar lijkt mij sterk
quinn zegt
De juiste context is ook de juiste prijzen vermelden. Dus graag de prijs vermelden van een G63 of G500 in China en niet de NL prijs vergelijken.
unimog406 zegt
Met weemoed denk ik terug aan de jaren ”80 toen bij mij in de buurtschap aardig wat gegoede boeren/landgoedeigenaren etc met een G-klasse reden zoals deze ooit bedoeld was.. een G250d of G300d zonder opsmuk of geblindeerde ramen. Maar die weemoed geldt eigenlijk voor alle Benzen van toen…
Gelukkig heb ik de folders nog!
ozzytrk zegt
Wat een prijs zeg. Dats geen crisisuitvoering.