Kijk dan hoe schattig!
Kun je het ons vergeven dat we woest enthousiast zijn over de nieuwe Suzuki Jimny? De auto was altijd al een van de meest schattige off-roaders op aarde en met de nieuwste generatie is het wagentje zo mogelijk nog liever geworden. Gelukkig kunnen we onze boterzachte gevoelens iets aanscherpen bij de betere tuner. Liberty Walk, bijvoorbeeld, transformeert de Jimny in een heuse G-Klasse.
De Suzuki Jimny als G-Klasse komt voor ons niet uit de lucht vallen. Nee, alweer enkele maanden geleden kwam LB Performance met het ombouwpakket op de proppen. Destijds kregen we echter niet meer dan een aantal digitale foto’s en om eerlijk te zijn gaf dit bijster weinig perspectief. Tot onze vreugde zijn de beide auto’s inmiddels samen voor de camera gaan staan.
Als klap op de vuurpijl is het geen normale G-Klasse die naast de kleine Japanner staat te schitteren, maar een door Liberty Walk aangepakt exemplaar. Reken daarbij dat de auto’s in dezelfde kleurstelling staan, en gekeken vanuit sommige hoeken zou je haast vergissen dat het hier niet om dezelfde SUV gaat. Pas wanneer je nauwer naar de definitieve lijnen van de auto’s kijkt, zul je zien dat Suzuki’s schaap in wolfskleren zich naast de grote boze Duitsers heeft geschaard. In zekere zin kun je het zelfs vergelijken met een automobiele matroesjka.
Meer lezen over de Suzuki Jimny? Bekijk HIER onze rijtest.
gebruikersnaam3 zegt
Op basis van de foto zou ik zeggen dat ‘zijn kleine broertje’ meer bodemvrijheid heeft dan de G klasse.
johnhert zegt
@gebruikersnaam3: de overhang voor en achter en de wielbasis is kleiner…
torsen zegt
@gebruikersnaam3: Zit ook net zoveel ruimte tussen spatbord en band bij de G-klasse als er bij de Jimny tussen band en velg zit.
peidur zegt
Prachtig die laatste foto, met vals perspectief!
Ik heb tot op heden nog geen nieuwe Jimnys in het echt zien rijden. Zou het dan toch komen dat ik elke keer een dergelijke Suzuki verwar met de nieuwe G?
boomhauwer zegt
@peidur: ik wel, ziet er eigenlijk verouderd uit in het echt.
techniekmeneer zegt
@peidur: Zijn officieel nog niet te koop in Nederland.
peidur zegt
@techniekmeneer: goed punt!
renegade zegt
@techniekmeneer: Bij Autobedrijf Zuithof in Bornerbroek staat ie gewoon al in de showroom. Geinige kar hoor!
jeroenwz zegt
100x zo lief een standaard nieuwe Jimny, dan deze twee eh, apparaten.
posthumus zegt
En die Jimny is denk ik nog capabeler in het terrein als z’n grote “broer” (in deze uitvoering)
henk_he zegt
@posthumus: de G heeft serieuze off-road capaciteiten, onderschat dat niet. Ik heb in de militaire variant behoorlijk wat off-road kilometers gemaakt en hij heeft met door het meest gruwelijke terrein geloodst.
niex zegt
@henk_he: kleine lichte suzuki jeeps daar kan ie niet tegenop
BaRa zegt
@niex: Dat hangt er maar vanaf. De kleinere bandenmaat en het smallere spoor kunnen je het in “echt” terrein knap lastig maken. Gewicht is niet alles.
robert110 zegt
@bara: Of juist in je voordeel werken. Uiteindelijk gaat het voornamelijk om een combinatie van gewicht, bandenmaat en banden druk. Dat samen moet dan weer overeenkomen met de ondergrond (los zand rijd heel anders dan blubber) maar als vuistregel kan je er wel vanuit gaan dat een Jimny op fatsoenlijke m/t’s verder komt dan een G klasse op fatsoenlijke m/t’s.
lekbak zegt
@posthumus: Dat zit er dik in ja. Maar je kunt er verder niks mee. Je hebt niks aan ver komen als je niks mee kunt nemen.
robert110 zegt
@lekbak: Een beetje slim stapelen en een dakrek en je kan genoeg meenemen voor een week klooien in de middle of nowhere.
lekbak zegt
@robert110: En weg zijn je offroad capaciteiten. Je moet erg mager kamperen wil je met twee man op pad gaan. Op het dak lijkt me geen goed idee, ze zijn al instabiel genoeg van ontwerp (hun grootste nadeel offroad). Extra gewicht op het dak is niet bepaald bevorderlijk. Maargoed, ik ben wel eens een week weg geweest op de motor dus dit zal ook kunnen. Maar veel liever een G-klasse (of Toyota, of oude patrol oid).
Dutchdriftking zegt
Beiden nogal fout uitgevoerd, neemt niet weg dat dit wel weer een schoolvoorbeeld is van het belachelijke succes van de G-klasse. Het maakt niet uit hoeveel coupe’s er in het gamma zitten, de olie baronnen van deze wereld kopen toch lekker een G!
tortuga zegt
Gisteren nog een standaard jimny zien rijden. Echt iets tof zeker in het leverbare gele kleur. Zou meteen LB kit bestellen, staat erg goed!
niex zegt
De Jimny ziet er vele malen beter uit naar mijn mening.
mats106rallye zegt
Woow best gaaf zo! Wist niet dat die G echt zoveel groter zou zijn
grandvitara zegt
Wat leuk. Die Jimny is echt een grappig wagentje. Jammer dat onze roverheid het rijden in dit dingetje onmogelijk maakt.
Homer55 zegt
In de G ben je pas G G G GANGSTER
geelbarrel zegt
Ik zoek nog een ombouwkitje voor een G klasse zodat ie op een Jimny lijkt…. iemand…??
julez zegt
Dit is een van de eerste Suzuki’s die ik gewoon graag zou willen hebben. Écht een tof karretje. Dit had de Autoblog van het jaar moeten worden, eigenlijk.
vpowert zegt
Ik denk eigenlijk dat Autoblog er gewoon eentje moet kopen, zo’n Jimmy. En dan uitlenen aan lezers die er een dag mee in de blubber mogen spelen en dan vertellen hoe leuk dat was. Dealtje met de Suzuki importeur sluiten?
goodfellar1 zegt
Super cute