Fans die vrezen dat de F1 gedoemd is te verdwijnen kunnen weer even doorademen. Mercedes wil de sport nog niet verlaten.
We hebben hopelijk nog een aantal spannende F1 races voor de boeg in 2020, maar velen in de paddock lopen met hun hoofd al rond in de toekomst. Dat die toekomst precair is voor de sport hoef je daar niemand te vertellen. Behalve Ferrari’s deelname is niks is voor eeuwig in de F1. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld al gezien dat de familie Williams afscheid moest nemen van het gelijknamige team. Daarnaast kondigde Honda aan de sport maar weer eens te verlaten.
Zelfs zonder de uitdagingen van Corona, gaat de F1 door woelige tijden. Hoe relevant is de sport nog in een tijdperk dat we allemaal in EV’s moeten gaan rijden, vragen velen zich af. Zelf vind ik dat een beetje onzin. Het is niet alsof er in de gemiddelde Renault uit 2005 een atmosferische V10 lag. Dat er hetzelde logo op prijkte als op de titelwinnende RS25, was voldoende ‘link’ voor puike marketing. Het is natuurlijk een farce om te beweren dat de huidige Power Units met hun complexe MGU-H techniek iets meer te maken hebben met de turbotor in je Twingo of A-Klasse dan een briesende veelpitter. Misschien moeten een paar echt visionaire PR-goeroes zich daar maar eens over buigen…
Enfin, terecht of niet, met slechts drie resterende motorenleveranciers in 2022 (tenzij Red Bull haar eigen ding gaat doen), lijkt de F1 kwetsbaar. Het nieuwe ondertekende Concorde Agreement biedt in dit opzicht alleen schijnzekerheid. De fabrikanten kunnen elk jaar zonder opgaaf van redenen hun biezen pakken. En het is niet alsof dat een ondenkbaar scenario is.
Doemdenkers zien het feit dat Renault volgend jaar verder gaat als Alpine als een voorproefje op het vertrek van La Régie uit de sport. Zo kunnen ze immers vertrekken als Alpine en niet als Renault. PR-matig iets handiger. Mercedes op haar beurt wordt al lang in verband gebracht met een getrapt vertrek via een (gedeeltelijke) overname door INEOS. Nieuwe topman Ola Kallenius zou namelijk aanzienlijk minder gecharmeerd zijn van de sport dan diens voorganger Dr. Zetsche. Ola wil liever bonen tellen dan potentieel geldverslindende prestigeprojectjes financieren, zo luidt het.
Toch is er nu een beetje goed nieuws wat dat betreft. Ola verklapt namelijk aan Manager Magazin dat Mercedes haar F1 deelname begin dit jaar inderdaad opnieuw ‘gewogen’ heeft. De conclusie daarbij was echter dat Mercedes wel gek zou zijn de F1 te verlaten:
We hebben onze deelname aan de Formule 1 begin dit jaar opnieuw gewogen. De prijzen voor de televisierechten stijgen aanzienlijk. In Azië, Europa, Zuid-Amerika, overal groeit de belangstelling voor de Formule 1. Daarnaast explodeert ook het aantal jonge fans, met name dankzij de inzet van social media en E-sports. Gaan we dit nu weggooien? Dan zouden we niet goed wijs zijn.
Ola Kallenius, bekijkt het allemaal nuchter
Dat wordt dus nog jarenlang genieten van HAM 1, BOT 2. Kijk jij er al naar uit? Laat het weten, in de comments!
fastforward zegt
Het Audi gevoel bij Le Mans. Heel knap maar maakt de sport kapot. En Hamilton is zwaar overgewaardeerd. *duikt*
theblazerunner zegt
@fastforward: Zelfs MV zegt dat Hamilton heel erg goed is. Hij denk alleen zelf even goed (of beter) te zijn, iets wat ik heel goed voor mogelijk zou houden.
idrive208gti zegt
@fastforward: vind het toch te makkelijk om Hamilton overgewaardeerd te noemen. Ja hij heeft al jaren de beste auto onder z’n kont. Maar kijk bijvoorbeeld naar vandaag. Toch weer op het eind als het erom doet pole pakken. Hij piekt altijd op de belangrijkste momenten, dat is een eigenschap waarvoor je alleen maar waardering kan hebben
mashell zegt
@fastforward: Het is niet Mercedes die slecht bezig is en de sport om zeep helpt maar Ferrari en Red Bull die te weinig talent hebben of niet hard genoeg werken om er bij in de buurt te komen.
Je hebt een punt dat Hamilton overgewaardeerd is, hij is natuurlijk met afstand de allerbeste coureur van het veld naar zoveel geld is hij nou ook weer niet waard.
willeme zegt
@mashell: dat is mijn inziens niet correct. Dat de andere teams niet hard werken. Ook een beetje een dooddoener.
Sinds het hybride tijdperk zijn de reglementen nauwelijks gewijzigd. Dit houdt simpelweg in dat de teams moeten doorontwikkelen op de basis die ze hebben. En potjandrie, Mercedes heeft een astronomische voorsprong.
Let maar op: de komende races kan/mag Red Bull weer wat winnen en lijken ze dichterbij te komen. Mercedes is intussen gestopt met de ontwikkeling van 2020 en is nu al bezig met 2021. En dan gaat hetzelfde gebeuren als al die jaren ervoor.
Pas in 2022 beginnen we weer vanaf 0. En dán kan de dooddoener ‘de rest doet hun best niet’ weer van stal. De kans dat Red Bull, Ferrari of Renault ineens gaat domineren is gewoon nihil, denk ik.
mashell zegt
@willeme: maar juist dat de teams door ontwikkelen op basis van min of meer vaste reglementen geeft ze een kans om in te lopen. Dat ze dat nog steeds niet gedaan hebben mag je de teams met net zo veel geld als Mercedes best aanrekenen. Bij vaste reglementen bereikt normaal gesproken iedereen na enige tijd het maximaal haalbare niveau. Bij frequent wisselende reglementen wordt het meer een loterij van wie de beste auto heeft, dat is geen echte sport.
Richmond zegt
@mashell: maar het is het ook de ruimte binnen de regels. Misschien geven deze regels minder ruimte voor creativiteit om in te halen..alles staat vastgesteld in zoveel kleine marges. Rb veranderde van motor leverancier en ook van coureurs, maar zijn nog steeds tweede. Ferrari heeft paar keer ander management gekregen, máar heeft ook geen verschil gemaakt. Ze probeerden vorig jaar iets, namen een risico maar werden meteen door andere teams terug gefloten omdat het valsspelen was. Het hele token systeem werkt blijkbaar super voor Mercedes..zij hebben vanaf het begin alles op zijn plek laten vallen..en door de overmacht hebben ze ook geen risico hoeven te nemen..alles is evolutie, fijn slijpen van wat ze hebben.
willeme zegt
@mashell: Nee, dat is niet correct. Mercedes had de voorsprong en blijft de voorsprong behouden. Dat kun je de teams niet aanrekenen. Waar jij de fout maakt, is dat de er geen plafond is (‘maximaal haalbare niveau’). Ze kunnen telkens elk seizoen beginnen met een fikse voorsprong. Daarbij heeft Mercedes lang niet altijd het achterste van zijn tong laten zien. De titel is nu ruimschoots binnen, dus ze zijn al weer een tijdje bezig met de auto van volgend jaar. En voor dat Red Bull bezig is daarmee kan beginnen, zijn we een paar maanden verder en zijn we weer op het punt waar we beginnen: testdagen in Spanje. Die zijn dan met heel andere dingen bezig dan de andere teams. Omdat de regels volgend jaar nauwelijks anders zijn, zal Mercedes hetzelfde kunstje kunnen herhalen.
Richmond zegt
Mercedes maakt de sport niet kapot. Zij bepalen niet dat de concurrentie hen niet kan bijhouden..de regels zorgen daarvoor.
mashell zegt
@benja01: Mercedes speelt binnen de zelfde regels dus het kan niet de schuld van de regels zijn.
Richmond zegt
@mashell: wat dan?
porker zegt
@benja01: de interpretatie van de regels en de (ook) sportieve beoordeling ervan
Richmond zegt
@porker: dat gaat op voor het eerste jaar. De regels zijn nu door en door bekend. Maar erg beperkend om buiten de gebaande paden te treden.
mashell zegt
@benja01: gebrek aan creativiteit en originaliteit. Kijk nou naar Red Bull, de managementbezetting daar is nog hetzelfde als in de tijd dat ze met Vettel kampioen werden. Maar bij drie verloren voetbalwedstrijden wordt de trainer ontslagen… Misschien zou het goed zijn als Red Bull, Horner, Marko en Newey eens durfde te vervangen.
lekkerlinksrijden zegt
Stoppen op je hoogtepunt is toch het beste. Afscheid nemen als echt niemand je kan bijhouden met de woorden: het is beter voor de sport als wij er mee stoppen.
pindakoning zegt
@lekkerlinksrijden: dat zou een mooi excuus zijn in het geval ze zouden willen stoppen. Zo het nu lijkt is daar geen sprake van, terwijl ik eigenlijk wel had verwacht dat ze zouden stoppen
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: dat zou sportief zijn. Maar het zou ook de wereldtitels van Max Verstappen, die er dan kunnen komen een stuk minder waard maken, er kleeft dan altijd een “maar Mercedes deed niet meer mee” labeltje aan. Zonder Mercedes gaat de F1 van eredivisie naar eerste divisie niveau.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: dat is ook de sneer van Mercedes wat ik bedoelde
autodidact zegt
@lekkerlinksrijden: daarom is Rosberg ook gestopt
ricksmits zegt
Ik snap niet dat ze niet gewoon teruggaan naar de v12 oid. Zoals gesteld, in 2005 lagen er ook niet dergelijke blokken in de b klasses.
Staat het in relevantie naar product? Nee. Zouden grote auto fabrikanten mogelijk afscheid nemen? Ja. Maar zou het, met versimpelde auto’s en budgetcap niet interessant worden voor teams als redbull, Haas, williams rtc etc? Oke, geen mercedes motoren meer. Maar misschien dan cossworth of andere engineering/performance bedrijven die daar komen kijken.
Er worden mogelijk niet zoveel cygnets meer verkocht maar de niche performancemarkt trekt nu eenmaal sensatievolk.. of het nu f1 is met V12’s of een supercar die door de pc hoofdstraat rijd.
Misschien denk ik wel te makkelijk, maar ja
alfalfa zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Wanneer ben je een waardig kampioen? Als je de kampioen van vorig jaar in een rechtstreeks duel verslaat. Dit is dus goed nieuws voor de andere teams. Ja, ze moeten nog slimmer zijn en nog harder gaan werken om Mercedes te kunnen verslaan maar die kans wordt ze tenminste wel geboden.
porker zegt
“Fans die vrezen dat de F1 gedoemd is te verdwijnen “
werd er niet bedoeld
“Fans die vrezen dat Mercedes uit de F1 gedoemd is te verdwijnen”
Anyway, laat ze weer enkel F1 motoren bouwen net als vroeger, why not.
sportevo zegt
Ik snap gewoon niet dat er zoveel mensen lopen te zeuren dat Mercedes de sport kapot maakt?
Omdat ze hun zaakjes gewoon goed/beter voor elkaar hebben? De regels zijn voor iedereen gelijk en het budget van Mercedes ligt nou ook niet zover boven dat van Red Bull of Ferrari.
En waarom is Hamilton overgewaardeerd en kan iedereen kampioen worden in een Mercedes? Vraag je eens even af waarom Mercedes tientallen miljoenen neerlegt om Hamilton in de auto te hebben terwijl ze ook een paydriver met rijke vader kunnen kiezen die zelfs geld meebrengt. Eigenlijk enorme sukkels daar bij Mercedes. Gooien gewoon geld weg terwijl ze een derde rangs rijder tegen betaling kampioen kunnen laten worden!
Je moet er juist bewondering voor hebben dat een coureur al jaren op top niveau kan presteren. Het is niet even instappen en rijden alhoewel sommigen dat vast wel denken. Je moet elke keer weer die mindset goed hebben en jezelf tot het maximum pushen. Een tegenslag kunnen verwerken.
Bij Hakkinen zag je na 2 kampioenschappen en een 3e jaar vechten voor het kampioenschap (2000) dat hij het gewoon zat was. 2001 ging gewoon niet meer terwijl de auto het best kon.
Ook Rosberg was gewoon gesloopt na zijn kampioenschap en zag het gewoon niet zitten zich weer te moeten opladen voor nog een seizoen op hoog niveau presteren. Denk maar niet dat Mercedes gelanterfant accepteert van hun personeel/rijders.
Richmond zegt
@sportevo: eens. Daarom is er ook verschil tussen bottas en Hamilton, bottas en Rosberg. Niet iedereen zou kampioen kunnen worden met die auto. Het is de combinatie van alles. Maar het is het gebrek aan concurrentie dat het voor de niet Mercedes fans minder leuk maakt en het moeilijk vind om de prestatie van Mercedes op waarde te schatten.