Mercedes faalt flink. Eerst halen ze een order binnen, vervolgens kunnen ze de producten niet maken en leveren.
De Mercedes-Benz G-Klasse is al sinds 1979 op de markt. Het ziet er nog niet naar uit dat het model binnenkort uit productie gaat. Het mooie aan de auto is dat het nog een ‘echte’ is. De auto wordt nog ingezet voor het ‘echte’ werk door bedrijven, boeren en het leger. Mede daardoor krijgt jouw gewrapte én ‘G63-uitgevoerde’ G270 diesel óók de uitstraling alsof je rapper bent én in het leger zit.
Maar wat blijkt, Mercedes faalt om auto’s te leveren voor het leger. Wat is er aan de hand? Het Ministerie van Defensie had bij Mercedes een order geplaatst voor 515 nieuwe G-Klasses. Bij de verkoop beloofde Mercedes dat het kon voldoen aan de extreme eisen die Defensie eraan stelde.
Helikopter
Zo moet het mogelijk zijn om in een helikopter vervoerd te kunnen worden. Daarnaast schijnt het gewenste laadvermogen erg hoog te zijn. Demissionair minister van Defensie Henk Kamp spreekt van een complexe combinatie van factoren die voor Mercedes niet haalbaar waren. Uiteraard is er gekeken naar oplossingen door Mercedes, maar bleek het geen haalbare kaart.
Voor nu moet Henk Kamp dus naar de autoboulevard folders scoren om opnieuw op zoek te gaan naar geschikte voertuigen. De verwachting is dat het nog wel 6 jaar gaat duren alvorens alle voertuigen zijn geleverd. Het Ministerie van Defensie is nu op zoek naar een oplossing om deze periode te overbruggen. Misschien dat ze bij Brabus of Lorinser de huidige vloot een beetje kunnen opleuken.
Niet alleen Mercedes faalt
Het gaat niet al te best met het bestellen van voertuigen van Defensie de laatste tijd. Het ging van de zomer al flink mis met de vrachtwagens. De Scania Gryphus-trucks waren namelijk 2 centimeter te hoog (4,02 meter) waardoor ze de openbare weg niet op mogen. Scania is aan het zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Tip, bedrijven als Eibach, KW en H&R kunnen handig zijn.
Via: NOS.
Hubert zegt
Gewoon de voertuigen bestellen bij Defenture en DAF.
Dan heeft de Nederlandse industrie er ook nog voordeel bij.
mashell zegt
Dat klinkt logisch maar is het verstandig? Zoiets is al snel illegaal binnen EU aanbestedingsregel en willen we niet gewoon de beste producten in plaats van een matig product waar onderop staat “made in Holland”.
ghini zegt
@mashell: zijn die Defenture bakken matig? Serieuze vraag, ik heb geen idee..
berlinetta zegt
Dat mag dus niet zomaar. Defensie is in dit geval aan de wet gebonden en die bepaalt dat ze in dit geval een aanbestedingsprocedure moeten uitschrijven. Zomaar een fabrikant uitkiezen is dus niet toegestaan.
MrHyde zegt
@berlinetta, boze tongen beweren eerder het omgekeerde. Zo zou de Scania op off-road kwaliteiten dezelfde score hebben gekregen als de Tatra/DAF, terwijl iedereen weet dat een Tatra off-road chassis de bom is, en een off-road Scania wel prima op de bouwplaats, maar de echte rimboe het niet gaat halen. En laat dat vergelijkbare kritiek zijn geweest als de Amaroks hadden die de aanbesteding hebben gewonnen met matige off-road kwaliteiten, en welke door hetzelfde Duitse bedrijf (VAG) gemaakt worden…..
Die Tatra/DAFs zijn het overigens wel geworden bij de zuiderburen.
Stijnson zegt
@MrHyde: NL defensie rijdt overigens ook met Tatra’s. https://tatra.nl/2021/05/28/zesmaal-tatra-voor-defensie-en-koninklijke-marechaussee/#:~:text=Gepubliceerd door TATRA Nederland op,voor het Ministerie van Defensie .
Crosscabouter zegt
Ik heb begrepen dat er al een defenture samengesteld is samen met de commando’s en ook al had gereden in Mali (no inside information, dus ik kan het verkeerd begrepen hebben).
Maar als dat waar is, dan zit er werkelijk een steekje los in Den Haag. Dan hadden ze dus de aanbesteding nu gewoon kunnen winnen van MB….
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
@Hubert: en waren kwamen die Scania’s vandaan? Zwolle toch? Misschien is het merk niet Nederlandsch, maar de werkgelegenheid wel. En DAF is toch USA?
silenro zegt
@p308sw7p: klopt allebei!
vingers zegt
Dan zit er toch structureel ergens wat mis als dit soort aankopen net voor de levering of zelfs na de levering niet voldoen aan de gestelde eisen? Beloven fabriekanten teveel of faalt defensie?
ghini zegt
@vingers: gezien de recente historie zou ik mijn geld zetten op fouten bij defensie zelf. Wat er wel en niet kan was bij Mercedes natuurlijk al lang bekend.
Robert zegt
@ghini: dan had Mercedes dat tijdens de aanbestedingsprocedure al moeten melden.
In mijn werk vaak genoeg meegemaakt dat een bouwbestek op hoofdlijnen wordt ingediend bij de (beoogde) onderaannemers, zodat zij elk met hun specialisme er een plasje over konden doen. Als er zaken (te) gedetailleerd waren omschreven en je miste de eventuele knelpunten, dan had je als uitvoerder echt een probleem.
mpgc zegt
@ghini: in dit geval heeft Mercedes zich toch echt verslikt. bij de Gryphus trucks ligt dat anders
571 pk zegt
Op een reguliere G-Klasse is de levertijd inmiddels opgelopen tot 2 jaar….zeer succesvol.
galgootje zegt
Ginaf had dat hoogteprobleem eenvoudig op kunnen lossen. Prachtige Nederlandse techniek uit Veenendaal. Overigens bijzonder dat de overheid zelfs bij niet projecten die niet ICT gerelateerd zijn ook minimaal 2 cm grote fouten maakt. Onvoorstelbaar.
berlinetta zegt
Maar wie zegt dat dit een fout van de overheid is? Kan toch net zo goed Mercedes zijn die hier fouten heeft gemaakt. En van wat ik heb begrepen uit andere media, is dat de overheid de overeenkomst met Mercedes heeft ontbonden. Dat kan alleen als sprake is van een tekortkoming aan de zijde van Mercedes.
ukbob zegt
Jammer, maar wel een goed moment om eens na te denken of we die dingen ook wel écht willen hebben.
Denk eens: wanneer was de laatste keer dat je dacht; hadden we nu maar een jeep die we aan een Heli konden meenemen.
Hop. Weer heel wat euro’s bespaard!
ghini zegt
Wat gebruiken andere landen? Zijn onze eisen zo raar of anders dan andere landen? Waarom is er bij onze defensie altijd gedoe rondom dit soort projecten?
faalhaas zegt
Misschien de aanbesteding met PON doen, die hebben er ervaring mee om alle vakjes op groen te krijgen.
Dutchdriftking zegt
Het blijft kansloos. Had gewoon voor Ginaf trucks gegaan en geen Defenders of G-klasses maar lekker een uitloopserie Amaroks besteld…
berlinetta zegt
Zie mijn opmerking hierboven. Zomaar een product of een fabrikant uitzoeken, is niet toegestaan. Er moet een aanbestedingsprocedure gevolgd worden.
KiraLight zegt
Vind dat ze na de beloftes in Glasgow EV defensievoertuigen moeten aanschaffen.
Dat ze praktisch onbruikbaar blijken te zijn, zien we dan wel weer…
keeshoek zegt
Wordt tijd dat ze gewoon red bulls bestellen ipv. die maffe sterren bakken;-)
550maranello zegt
Goeie foto;-)