Ook bij bestelwagens is elektrisch het nieuwe diesel
Wat we een aantal jaar geleden voor het eerste signaleerden bij zakelijke leaseauto’s, zien we nu ook bij bestelwagens. Bij vervanging van je huidige ‘werkpaard’ heb je nu een serieus alternatief in de vorm van volledig elektrische bedrijfswagens. Maar is dat ook echt een goed werkbaar alternatief?
Ook als het op bestelwagens aankomt zijn er duidelijke voorkeuren bij berijders en wagenparkbeheerders. De Duitse merken staan hier vaak bovenaan het verlanglijstje. Van de merken op het lijstje heeft Mercedes bedrijfswagens dus nu op papier een sterk aanbod!
Vandaag gaan we op stap met de Mercedes eVito. Het antwoord dat Mercedes voor je klaar heeft wanneer je een elektrische bestelwagen wilt of moet rijden.
Want naast de onmiskenbare milieuvoordelen van elektrische aandrijving wordt het van veel ondernemers ook verlangd dat zij en de mensen die namens hen voor komen rijden, dit elektrisch doen.
Daarom laten we in deze video ook een ondernemer aan het woord die daadwerkelijk de keuze heeft gemaakt voor een elektrisch bestelwagenpark. Hoe bevalt het en is bijvoorbeeld de actieradius voldoende om dagelijks zonder lange laadstops de werkzaamheden te verrichten? Hoe spannend is het om de overstap te maken, deze vragen passeren allemaal de revue!
De Mercedes eVito in dagelijks gebruik
Natuurlijk is de eVito voor de meeste gebruikers vooral een noodzakelijk stuk gereedschap. De primaire functie is dat je er dan ook goed je werk mee kunt doen. De eVito mag je dus gewoon afrekenen op zaken als laadcapaciteit (volume dus) en de prestaties van de motor en de accu’s. Om met dat laatste te beginnen. De 66 kWh accu geeft een gecombineerde WLTP range van 286 km. De WLTP range in de stad is zelfs (ruim) 330 km. Daar kun je dus wel enkele steden mee aandoen op een werkdag.
Mocht (snel)laden nodig zijn dan kan dit gewoon binnen 35 minuten van 10 tot 80%, dit door het maximale laadvermogen. Bij een openbare AC laadpaal op straat of thuis laadt de eVito met maximaal 11 kW.
Hoe zit het dan met het laadvermogen als je de schuifdeur of de achterklep opent? Dat ligt eraan welke versie je kiest, want de eVito is leverbaar in 2 lengtes, maar in de grootste versie kan je rekenen op 6,6 m3. Op de vloer betekent dit dat je 2 europallets ook met gemak kwijt kunt in de elektrische Vito, net als bij zijn ‘diesel-broer’.
De Mercedes eVito heeft een vanafprijs van € 48.855 exclusief BTW/BPM
Volledige range eVans bij Mercedes
De eVito is niet de enige elektrische bestelwagen in het Mercedes Bedrijfswagen gamma. Naast de eSprinter is binnenkort ook de eCitan in de showroom te vinden. Daarmee completeert Mercedes Vans voorlopig zijn elektrische lineup.
Overigens is er natuurlijk ook een personenwagenuitvoering van de eVito en dat is de EQV.
Meer weten over het aanbod van Mercedes Vans, dan kijk je bij het Mercedes-Benz Bedrijfswagen modeloverzicht
dvaerden zegt
Het laadvermogen in m³ lijkt mij minder relevant daar dat niet erg veel zal afwijken tussen een elektrisch of een diesel exemplaar. Het laadvermogen in kg zou wel eens een stuk belangrijker kunnen zijn vermits elektromotor(en) + accupakket wel eens een stuk zwaarder kunnen uitvallen dan een verbrandingsmotor.
Al lijken in praktijk/het verkeer weinig bestuurders zich veel van maximum laadgewicht aan te trekken.
Dutchdriftking zegt
Inderdaad zal je rap boven de 3.500kg komen… Maar voor de gemiddelde monteur kan deze bus natuurlijk dikke prima. Alleen zal het uurtarief er op aangepast moeten worden….
Flutterbear zegt
Zit nog best wat subsidie op en als je thuis kan laden ben je waarschijnlijk flink goedkoper uit dan op brandstof. Ideaal voor de fietsenmaker aan huis, loodgieter of andere “aan huis” ondernemers.
arta zegt
Qua range nog steeds geen topper. Het zou mooi zijn als ze deze met het EQE/EQS batterijpakket uit zouden rusten.
De Stellantis bussen komen zo’n 40 km verder volgens de folder en de e-transit van Ford nog weer 50km verder dan dat.
Ik denk dat als bedrijfswagen het extra belangrijk is om die extra range te hebben.
fanboy zegt
@arta: vriend van me heeft gewoon de personenvervoer besteld met 100kWh en de achterbank afbesteld.
Hij is heel tevreden, want het rijbereik is heel constant op 400km! Dus ook een klus ver weg in het land boeit helemaal niks.
arta zegt
Ja; de accu van de EQV is veel groter. Daarom zou het mooi zijn als die accu ook in de bestelbus komt.
fanboy zegt
@arta: Zo gebruikt hij hem dus ook. Beetje mooie afwerking voor een bestelbus maar verder gewoon leeg achterin.
rutgerg zegt
Maar zo’n eqv is een stuk duurder dan een evito denk ik?
fanboy zegt
@rutgerg: Ja maar ook wel luxer in de cabine.
Weet niet precies wat het verschil is.
Maar met 100kWh en snelladen en een constante range van 400km is hij erg bruikbaar voor hem. En kunnen ze er ook mee op vakantie.
Ze hebben ook een e-C4, prima ding, maar ze zijn blijer met de EQV qua betrouwbare range.
Flutterbear zegt
Ik denk dat als je het van die extra 40-50 km moet hebben je echt kritisch moet kijken of elektrisch wel voldoet..
boomhauwer zegt
40/50 km is een aanzienlijk deel van de range als je kijkt naar deze Duracell bestelbusjes..
steephh zegt
Leuke video! Interviews met gebruikers en hun ervaringen in de praktijk zijn bij dit soort vernieuwingen extra waardevol!
flik2punt0 zegt
Zolang die geen trekgewicht heeft geen optie helaas. Echt een gemiste kans van mercedes
evert zegt
Je zal in de winter een 180 km kunnen rijden schat ik.
Dus een klus 200 km van huis wordt een lange dag en duur. 2 personen, 3x snel laden want in 2 x red je het niet met 80%. Heb je net pech dat er een paar voor je staan bij de snellader.
Ik heb privé een elektrische auto. Maar daar rij ik niet zo veel mee. Rijd wel prima maar een bus zie ik nog niet zitten.
maotje zegt
Je moet je ook afvragen hoeveel ondernemers een klus aannemen op 200 km afstand.
mashell zegt
Perfect om dure voedselpakketen in stedelijke gebieden mee te bezorgen…