Cijfers waarvan alleen een Panda Elletra uit 1990 jaloers wordt. Wat is de reden?
Tussen een aankondiging en de daadwerkelijke introductie kan nog weleens een flinke tijd zitten. Denk aan de Tesla Cybertruck, de Tesla Semi of de Tesla Roadster. Overigens doet Tesla dit niet als enige, ook Porsche kan er wat van. Zo was de 911 Speedster aanvankelijk eerst een ‘concept’. Eh, maar natuurlijk.
Een andere auto die al was aangekondigd, maar nog niet in productie, was de Mercedes-Benz eSprinter. De Sprinter is de grootste bedrijfswagen van Mercedes en werd op 6 februari 2018 onthuld. Tijdens de onthulling van de nieuwe Sprinter werd de eSprinter ook aangekondigd. Nu, een jaar en tien maanden verder, wordt de eSprinter daadwerkelijk in productie genomen.
Mocht je twijfelen tussen een elektrische Sprinter of eentje met dieselmotor: de specificaties maken meteen duidelijk waar de eSprinter voor bedoeld is: stedelijk gebieden. De elektromotoren zijn niet bijster sterk en de actieradius is ook niet ‘je van het’. De elektromotor levert 85 kW, zo’n 115 pk en het koppel bedraagt 295 Nm, waarden waar een eenvoudige turbodiesel 20 jaar geleden zijn hand niet voor om hoefde te draaien.
De topsnelheid is zo hoog de eigenaar het zelf wil. Er is keuze uit 80, 100 of 120 km/u. Dit zie je wel vaker bij bedrijfswagens die in een enorme vloot worden aangeschaft waarbij er veel verschillende coureurs, eh, chauffeurs gebruik maken van de auto.
Dan het minder goede nieuws. De accupakketten zijn oo niet denderend, zo lijkt het. Er is keuze uit twee verschillende batterijen. Eentje van 41 kWh og eentje van 55 kWh. Er zit overigens een reden achter. Ten eerste het gebruik: deze auto is bedoeld voor dichtbevolkte gebieden waar de snelheden laag liggen en waar je geen directe uitstoot wenst.
Een andere reden is het gewicht. Natuurlijk kan Mercedes er wel grotere accupakketten in leggen, maar dat gaat ten koste van het laadgewicht. De eSprinter met de 41 kWh batterij mag namelijk zwaarder beladen worden dan de eSprinter met de 55 kWh uur batterij. Wanneer de eSprinter bij de dealers staat en wat ‘ie precies kost, is vooralsnog niet bekend.
rfocus zegt
Wij hebben aan de zaak alleen maar Mercedes sprinter bestelauto’s met opbouw. Nu twee nieuwe en ons valt op dat ze meer verbruiken dan de vorige generatie. Dus deze electra versie is niet voor ons besteed. Maar vraag mij af of hij evt ook leverbaar wordt met opbouw. Want dan wordt de capaciteit nog veel minder volgens mij.
fanboy zegt
@rfocus: Een elektrische versie zou juist dat verbruikprobleem toch oplossen?
Wellicht dat hij verder niet geschikt is qua rijbereik of laadgewicht.
rfocus zegt
@fanboy: klopt onze chauffeur s rijden gemiddeld 500 km per dag met veel gewicht in de bak. Dus rijbereik en laadvermogen is zeker voor ons on toe reikend maar wij overwegen wel om diverse electrische vito’s in gebruik te nemen als over breng auto voor overledenen. Dit zijn vaak korte afstanden dus dan het een goed te doen.
gerwin420 zegt
@rfocus: hoger verbruik heeft volgens mij te maken met de uitstootregelgeving. Zuiniger rijden zorgt voor meer uitstoot van bepaalde ongewenste deeltjes. Weet dat het gek klinkt, en weet niet meer precies hoe het zit. Kan iemand dit bevestigen?
enjoypunani zegt
@gerwin420: alle deeltjes zijn ongewenst, das wat ik er van weet.
sprankel zegt
@gerwin420:
Dat slaagt enkel op de klassieke katalysator waarvoor de motor continu tussen te rijk en te arm gaat. De reden hiervoor is dat de kat koolstof (CO) en zuurstof (O2) nodig heeft om zijn werk te kunnen doen, het alterneren van de brandstof zorgt hiervoor maar dat wil zeggen dat je niet op meest efficiënt brandstof/zuurstof regeling zit. Bij volgas ga je zien dat hij een te rijk mengsel neemt en dit aanhoud, dit is omdat de brandstof als koelmiddel gebruikt word om de temperatuur van de cilinderwanden acceptabel te houden. (minder brandstof inspuiten gaat je meer vermogen opleveren maar hoger risico dat de boel stuk loopt) Het toevoegen van inert gas (vaak door middel van de uitlaatgassen terug in te spuiten door middel van een EGR) word gedaan om de kat zijn temperatuur onder controle te houden maar bij diesels word het ook gedaan word om brandstofresten verder te verbranden.
Een ander punt is natuurlijk dat hoe meer je in de uitlaat steekt hoe hoger de weerstand van de uitlaat, die weerstand zorgt ervoor dat de motor zijn uitlaatgassen moet duwen door de uitlaat en dus vraag je arbeid, hoe meer weerstand, hoe meer arbeid, hoe meer verbruik. Als je dan nog een 2de verbrandingskamer begint met adblue en dan nog een roetfilter, dan loopt die weerstand alleen maar op. Bij actieve roetfilters word er in de filter brandstof ingespoten, daar verbruikt je motor niet meer van maar je brandstof vliegt erdoor natuurlijk.
De vooruitgang op vlak van zuinigere motoren, die is verwaarloosbaar. De grootste reden dat nieuwere auto’s minder verbruiken is omdat ze gewicht besparen of ze cijfers voorleggen die langs geen kanten kloppen.
lecomte zegt
De grootste bedrijfswagen van Mercedes? Misschien heb ik mijn bril niet op, die heb ik ook niet maar vind Mercedes vrachtwagens toch wel wat groter.
willeme zegt
@lecomte: Mercedes vrachtwagens zijn groter dan Mercedes bedrijfswagens. Waarheid als een koe ;)
skid zegt
@lecomte: Akkoord. Vrachtwagens en bestelwagens zijn allen bedrijfswagens. Alle naslagwerken zijn er duidelijk in en het erover eens, vrachtwagens zijn ook bedrijfswagens.
generaalalfa zegt
@skid:
Laat ze het in Den Haag maar niet horen. Straks mogen die zwoegers ook nog bijtelling betalen wanneer ze met de bedrijfsauto naar huis rijden.
turbotoll zegt
Kortom: het ding is gewoon ruk.
Veel plezier als het weer een keer echt winter wordt en je de hele dag moet in- en uitstappen terwijl de kachel de hele dag moet blazen.
lekbak zegt
@turbotoll: dan wat? Met 40kwh kan je zelfs elk huis wel 8 uur warm houden. De verwarming is echt het probleem niet. Al helemaal niet omdat je gewoon dikke kleren aan hebt als je constant buiten de wagen bent.
Actieradius heeft meer te lijden van de verminderde capaciteit van de accu’s in de kou.
nissanfairladyz zegt
@lekbak: Muha. Mijn ervaring is wel wanneer je de kachel aanzet het verbruik aanzienlijk omhoog gaat. Normaal is het verbruik dan 16 tot 19kw bij 100km/u en dan wanneer je de kachel aan zet gaat daar 4kw bij bovenop. Wat er dus wordt aanbevolen is de stoelverwarming. Die verbruikt minder. En dan jasje aanhouden. Dan is het wel prima te doen. Maar je cabine op 20 graden houden in de winter is bij een EV gewoon lastig.
Verwarmen is voor mij persoonlijk de grootste minpunt van een EV. Weet alleen niet precies op lange termijn hoe dit met de Tesla zit. Misschien kan iemand daar wat over zeggen met een Tesla.
Voordeel is weer, s’ochtends kan je je auto gewoon ijsvrij hebben via de lader en als je aankomt is het wel gewoon op temperatuur.
donotfeed zegt
Dat is inderdaad een kleine actieradius
bigblock zegt
@donotfeed: jup
ruben_vandenberg zegt
Ik vind de nieuwe kwalitieit ook veel slechter aanvoelen qua interieurmaterialen en degelijkheid…het stuurt wel degelijker fijner..meer als een personenauto.
healey zegt
115 pk en bijna 300 Nm is niet bepaald slap. Zeker niet bij snelheden to 60 km/h. Weinig busjes die je bijhouden. Zeker een 20 jaar oude diesel niet.
willeme zegt
@healey: Er zal ongetwijfeld een situatie zijn waarin het voldoende is. Zoals in de tekst vermeld staat: stedelijke omgevingen. Maat 115 pk en 290 Nm is niet echt héél erg veel. Sterker nog, het is behoorlijk minimaal.
Jochempie zegt
Ik vind het wel een slim ding. Hoe lager je gemiddelde snelheid per dag, hoe lager de afstand die je kan afleggen. Dus in stedelijke gebieden zie ik dit wel zitten. Bovendien komt het verbruik van een elektrische auto pas in de stad echt tot zijn recht.
nikk zegt
Prima en ook zeer welkom in stedelijke gebieden. Voor velen is deze versie ( ivm range ) duidelijk niet relevant maar voor vele anderen weer wel. Er is aardige een markt voor.
Dutchcarwizard zegt
Dan maar niks…
boomhauwer zegt
Ik ben wel benieuwd naar de reikwijdte van de sprinter. Die van de eVito is al om te huilen met 150km in ideale omstandigheden, laat staat hoe deze is voor de veel grotere sprinter..
kennone zegt
Ben blij dat ik af en toe nog met de 319 naar Zwitserland kan knallen. Topsnelheid begrensd op 172??