In vergelijking met een gewone Sprinter is de Mercedes eSprinter prijs even slikken.
Twee keer een conventionele Mercedes Sprinter of eenmaal de elektrische eSprinter? Want het prijsverschil is dermate groot dat je twee diesel sprinters kunt kopen voor één elektrische variant.
De gewone Mercedes Sprinter begint bij 21.845 euro, uiteraard exclusief BTW en BPM. Dan heb je een 211 CDI met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Mercedes eSprinter prijs begint bij 53.990 euro. Een fors verschil.
Het is niet zo dat de eSprinter standaard volgehangen is met luxe. Je moet het alsnog hebben van de optiepakketjes om de elektrische bedrijfswagen verder aan te kleden. Onder andere Digitale radio en lendensteun voor de bestuurdersstoel is onderdeel van het startpakket, wat 495 euro bovenop de prijs doet. Het duurste pakket is het startpakket in combinatie met een achteruitrijcamera. De meerprijs bedraagt 995 euro.
Mercedes kondigde de komst van eSprinter eind vorig jaar aan. De elektromotor aan boord is goed voor 115 pk en 295 Nm koppel. Met een nettocapaciteit van 35 kWh heb je een actieradius van 120 kilometer. Met de optionele hoogvoltbatterij (47 kWh) heb je een actieradius van 168 kilometer. De meerprijs van die batterij bedraagt echter 7.373 euro. En dan ligt de Mercedes eSprinter prijs alweer boven dan 60.000 euro. Kortom: een leuke eerste poging van Mercedes, maar voor de kleinere ondernemer een peperdure investering.
m-v-a zegt
Oke en kan zo’n ding ook een aanhanger trekken ?
Vraag me af wat de actieradius is met een aanhanger van 2000 kg er achter.
Ik zou zeggen: terug naar de tekentafel.
tortuga zegt
@m-v-a: is een paketjes mobiel. Als je daar gewicht aan hangt dan is de actie radius net achter de hoek
gregorius zegt
Ze hebben er 1 voor wie echt graag wil. Mooi voor wat marketing doeleinden.
En ze zullen korting geven aan een aantal ondernemingen waarbij ze dan flink wat info van kunnen krijgen.
koeberg zegt
Een Sprinter is een bedrijfsauto, dus de afweging is simpelweg een financiële:
– Zitten jouw klanten (of leveranciers) in een gebied waar je met een diesel-bestelwagen niet kunt komen (milieuzone), dan heb je geen keuze. (of je moet nee verkopen)
– Heb je als bedrijf een ‘groen’ imago en levert dat imago je meer op dan dat die eSprinter extra kost, dan is het een goede investering.
Zo niet dan ben je waarschijnlijk beter uit met de goedkopere.
mikje90 zegt
De E-Vito heeft een actieradius van ongeveer 400km, en deze kan je vast wel in LWB uitvoering krijgen en er is ook een verhoogd dak voor te krijgen. Deze sprinter is een verspilling van grondstoffen en energie.
hiostu zegt
Wat een onzin prijs. Een electromotor en een 35kWh
accupakket met omvormer vormen nooit een dergelijke kostenpost. Voor 36000 euro heb je een Nissan leaf met 40kWh en 150pk motor. En daar zit dan nog een hele auto omheen.
Dan mag Mercedes eens uitleggen waar het prijsverschil voor deze sprinter vandaan kom, het scheelt 32000 euro.
remco zegt
@hiostu: de Master Z.E kost bij Renault Trucks ook €63.500 dus het lijkt redelijk marktconform voor deze bedrijfswagens.
Dizono zegt
Standaard 35 kWh accu en 20 kW ‘snelladen’. Denkt Mercedes-Benz dat het nog 2011 is?
degrotemuis zegt
@dizono Echt maar 20 kW snelladen? Idioot zeg! Kleine accu is op zich prima, de meeste van deze dingen worden toch niet ingezet voor hele lange afstands ritten. Dus laadvermogen ten koste van accu is te verdedigen. Maar dan wel met bijvoorbeeld 100 kW snelladen, zodat de auto in ieder geval ook zo weer vol is. Nu is ie niet eens echt geschikt voor pakket bezorgers.
karhengst zegt
Typisch Mercedes, digitale radio is vanaf Oktober wettelijk verplicht, maar nu nog net even doen alsof ze jou een mooie aanbieding maken. En een lendesteun zou eigenlijk ook standaard moeten zijn in iedere auto die beroepsmatig wordt ingezet.
Leuke poging, maar met die range vraag ik me wel af wat de doelgroep is. Bezorgers die niet buiten de stad komen?
flutterby zegt
@karhengst: in plaats van een verplichte digitale radio had ik liever verplicht een achteruitrijcamera gezien. Dat kost tientjes en snap niet dat het op commerciële voertuigen nog een optie is. Comfort voor de bestuurder en kostenbesparing voor de wagenparkbeheerder.
Jochen zegt
Ideale kar voor het eigen wagenpark van DHL of PostNL of iets dergelijks voor pakketbezorging in stedelijk gebied.
nautique206 zegt
@jochen: ideaal, kunnen ze volgas door de straat zonder dat je ze aan hoort komen..altijd leuk met spelende kinderen
kennone zegt
Gewoon voor een 319CDI gaan. Die V6 loopt zo mooi en rustig in de Sprinter. En met een krachtkuurtje is hij nog snel ook!
laptom zegt
@kennone: Is toch niet meer te verkrijgen?
lohran zegt
@kennone: Precies! Dat is zo een heerlijke bedrijfswagen, vooral met automaat. Heb er 2 gehad van de zaak. Eerst een handbak die weg ging met 400.000km en daarna een L4 met 7G automaat die weg ging met 600.000km. Heel Europa mee door getuft met die wagens, heerlijk.
rikus zegt
Voor dat geld neem ik wel een dikke Ram pick-up. Gewoon, omdat ze totaal niet vergelijkbaar zijn met elkaar.
flutterby zegt
Belangrijkste na range lijkt mij wat er overblijft aan laadvermogen…
fanboy zegt
Wat een onzinnige prijs. Voor dat geld kun je een diesel versie kopen, blok eruit, en betere aandrijflijn erin met meer accu dan de duurste versie.
ktm690sm zegt
De Mercedes sprinterbussen van DHL kosten rond ook 75K op kentekencheck..
lohran zegt
@ktm690sm: Dat is incl. BTW en BPM.