Scheelt je toch het vliegtuig pakken. Deze Mercedes eSprinter legt een flinke afstand af zonder bij te laden.
Het gaat er niet om wat je rijdt, maar hoe je rijdt. Was getekend, Jeremy Clarkson die vervolgens op wetenschappelijke wijze aantoonde dat een BMW M3 (E90) zuiniger is dan een Toyota Prius. Met elektrische bedrijfswagens is het van groot belang, want je wil natuurlijk kunnen werken met zo’n auto. Of het nu voor koeriersdiensten, aannemers of andere ondernemers is: zo’n elektrische bedrijfswagen is handig zolang ‘ie het doet.
Gelukkig komt er binnenkort een nieuwe elektrische variant van de Mercedes-Benz Sprinter, de ‘eSprinter’. Afgelopen maand heeft Mercedes deze auto uitvoerig getest op lange afstanden en op 19 oktober hebben ze een bijzondere mijlpaal behaald. Men reed met de bestelauto van het Mercedes-Benz museum in Stuttgart naar het vliegveld in München én weer terug.
Stroomverbruik
Het gemiddeld stroomverbruik bedroeg 21,9 kWh per 100 km. Dat klinkt als een heel erg hoog verbruik, er zijn immers zat auto’s die onder de 20 kWh per 100 km duiken. Vergeet echter niet dat dit de grootste bestelbus is van Mercedes, er zijn immers nog een kleinere Vito en Citan.
De route was een leuke. Van het Mercedes-Benz museum (aanradertje) in Stuttgart over de B10 richting Göppingen en door naar Ulm. Vandaar ging de chauffeur de Autobahn op. Niet om 200 km/u halen, maar waarschijnlijk om een lekker gemiddelde te halen (achter een vrachtwagen wellicht?). Via de A8 naar de A99 ging de route naar vliegveld in München. Vandaar uit ging de route richting Stuttgart om via de B313 en B10 bij het museum uit te komen.
eSprinter legt flinke afstand af (en heuvels!)
Naast 475 km afstand heeft de eSprinter ook behoorlijk wat heuvels beklommen. het hoogste punt was 785 meter boven zeeniveau, het laagste punt 210 meter boven zeeniveau.
De enige relevante vraag die bij jullie naar boven komt is natuurlijk: hoeveel kilometer range zat er nog in? Nou, daar waren wij ook benieuwd naar en potjandrie, we hebben het antwoord voor je: 20 km stond er nog op de boordcomputer.
De nieuwe Mercedes eSprinter komt volgend jaar op de markt. De introductie staat gepland voor februari 2023. Uiteraard zullen wij @michel die kant op sturen om een uitgebreide rijtest te ondergaan met die auto! We weten nu ein elk geval dat je met zo’n eSprinter een flinke afstand kan afleggen.
Meer lezen? Dit is er te kiezen qua elektrische bedrijfswagens!
Peerke zegt
Geweldig, is die afstand met een lege bus gehaald? Wat blijft er over met belading erin en een kar erachter van 2,5/3 ton?
Die range zal voor aannemers, montagebedrijven, etc. van belang zijn.
anthwan zegt
En bij een temperatuur van -5 dus de kachel lekker aan.
fanboy zegt
@anthwan; Als het een afgesloten cabine is met tussenschot, dan valt dat reuze mee. Vriend van me heeft de EQV met tussenschot, en verwarmen of koelen kost bijna geen extra rijbereik.
Otua zegt
Als er zulke details worden weggelaten, net zoals de gereden snelheid. Of, om het aluminium folie hoedje op te zetten, er wellicht een Actros voor reed die “toevallig” exact dezelfde route aflegde, dan is dit meer gebakken lucht dan een mijlpaal.
wimof zegt
De helft, net zoals bij de Ford Transit en de VW Bulli.
herve11f zegt
Misschien zat ie vol met batterijen?
panam1 zegt
En volgens mij gebruiken veel koeriers bedrijven deze ook, dus zijn ze ook 200x gestopt – motor aan en uit gezet en weer verder gereden? Zo nutteloos dit soort testen…..
audirs3 zegt
Wat maakt motor aan en uit zetten nou uit met een EV? Stadsverkeer is juist ideaal.
fanboy zegt
@panam1: Haha, daar is de elektrische versie natuurlijk zwaar in het voordeel. Daar gaat een elektrische versie alleen maar veel beter en goedkoper presteren. En kan waarschijnlijk al met de huidige kleine accu af.
panam1 zegt
Optrekken na stoppen 200x …..zeiksnor
cheatah zegt
Volgens mij snap jij niet hoe elektrische auto’s werken. Optrekken en remmen bij een diesel is super onzuinig, maar een elektrische auto is hierbij veel efficiënter door het terugwinnen van energie, geen opstarten van de motor en veel betere effectiviteit van de motor. Dus juist voor die use case is elektrisch veel beter
AudiRS zegt
Hoe groot is dan het accupakket? Met zo’n range in een bus…?
fanboy zegt
22kWh per 100km staat er, dus 220Wh per kilometer maal 475km, eigenlijk maal 500km want er zat nog wat in.
Dan kom je dus op 110kWh uit, met waarschijnlijk een gewicht van rond de 500kg, misschien 600. Als ze het slim hebben opgezet is de laad capaciteit niet teveel lager.
Robert zegt
Grote bus = groot vloeroppervlak, dus ze zullen er aardig wat meer accucapaciteit in/onder kwijt kunnen.
Habanero zegt
Gelukkig hebben die steeds grotere accu-pakketten geen enkele invloed op ecologie en emissies. We zijn helemaal klaar voor de grote stap voorwaarts, nu er ook nog nieuwe kerncentrales gebouwd gaan worden?
mashell zegt
Er is toch ook een vliegveld bij Stuttgart?
cloverleaf zegt
475km in een baksteen is gewoon netjes. Laat het met een beladen bus met heel veel stopjes 325km zijn dat is meer dan genoeg voor de gemiddelde bezorger / aannemer.
Dutchdriftking zegt
Nette score. Wat is overigens de reden van de lelijke Amerikaanse koplampen in deze Europese bus?
schreute01 zegt
Gelukkig heeft ie niet alleen de heuvels beklommen maar ook weer afgedaald.
wimof zegt
Nog een klein detail, welke loodgieter, koerier kan hem nog betalen?