De volledig elektrische Mercedes EQV heeft een prijs gekregen. Wat moet je lappen voor het vervoersmiddel?
Eindelijk weten we wat de prijs van de in 2019 gepresenteerde Mercedes EQV gaat zijn. De elektrische MPV komt dit najaar op de markt. De kans is groot dat je deze nog het vaakst gaat tegenkomen bij hotels of autoverhuurbedrijven. Zeker bedrijven die op een zo groen mogelijke manier shuttle vervoer willen aanbieden doen met zo’n EQV een prima aankoop.
Maar dan moet er wel eerst afgerekend worden. De prijs van de Mercedes EQV bedraagt 59.990 euro. Dat is exclusief BTW en eventuele subsidies. Het busje heeft een 100 kWh accupakket (90 kWh is bruikbaar) en brengt je 356 kilometer ver. De voorwielaangedreven EQV heeft CCS als laadstandaard en het duurt 45 minuten om de accu met DC-snelladen van 10 naar 80 procent te brengen. De topsnelheid bedraagt 140 km/u. Optioneel kan dat naar 160 km/u verhoogd worden. Het piekvermogen ligt op 204 pk met een maximum van 362 Nm koppel.
Heb je nu geen personen mee, dan kun je de EQV ook nog gebruiken als elektrische verhuisauto. Je kunt hem als normaal model of als Avantgarde bestellen Laatstgenoemde is de versie met een lange wielbasis. De gewone Mercedes EQV heeft 1.030 liter bagageruimte. De verlengde versie 1.410 liter.
De elektrische bedrijfswagen rolt in Vitoria, Spanje van de band. Ook de V-klasse, Vito en de eVito worden hier geproduceerd.
ty5500 zegt
Kan je geen stickerpakket met “100% electric” bestellen voor 1000 euro?
dalmore zegt
@ty5500: ja dat moet als het elektrisch is. En vooral veel plaatjes van plantjes en bomen
mrcabdrivert zegt
Niet bruikbaar voor mij, mocht ik er al ooit zoveel geld voor willen betalen. Een ritje Eindhoven – Schiphol word al een lastig verhaal met die range. Zeker met slechter weer of meer mensen/bagage aan boord.
retetikker zegt
“Dan ga je onderweg toch even lekker je benen strekken?”
Berend zegt
@mrcabdrivert: Ga je toch vanaf Eindhoven Airport.
mrcabdrivert zegt
@Berend: helaas bepaal ik niet vanaf welk vliegveld mijn klanten vliegen.
tvr1974 zegt
@mrcabdrivert: Eindhoven -> Schiphol is 125km. Dat ding heeft een range van 375.. ik zou ff terug gaan naar school om te leren rekenen als ik jou was.
mrcabdrivert zegt
gelukkig ben jij mij niet ;). Op en neer is het minimaal 250 kilometer zonder omwegen, wegafsluitingen of extra ophaaladressen. Doe ik deze rit met een volle bus op een koude dag dan zal het krap worden, aangezien die range natuurlijk nooit gehaald gaat worden. Realistisch gezien zou ik dus tijdens elke 200+ kilometer rit 1 keer moeten laden, dan hebben we het nog niet over de serieuze ritten (Luxemburg, diep in België of Duitsland gehad. En ja, die rij ik normaal gezien bijna dagelijks. Dat schiet voor mij dus (nog) niet op. Is geen kwestie van (bijdehand) rekenen op school maar meer van logisch nadenken.
unknown32 zegt
@mrcabdrivert: Voor personenvervoer is dit inderdaad compleet nutteloos… Misschien als eigen shuttle voor een hotel, restaurant,… Wat rij je nu? Wij rijden V250 lange versie. Super tevreden over qua betrouwbaarheid, wel hard afgeveerd helaas. Ik ben wel benieuwd hoe deze rijdt en wat de range volgeladen is, op een koude regenachtige dag.
mrcabdrivert zegt
@unknown32: hey, een modeljaar 2020 Ford Tourneo Custom, 180pk automaat. Lange versie, conference seating achterin, full options. Tot nu toe zeer betrouwbaar maar redelijk hard geveerd. Eerlijk is eerlijk, waarschijnlijk rij ik liever in een V250 maar toen ik de prijzen vergeleek was de keuze ‘ineens toch’ snel gemaakt.
unknown32 zegt
Mijn cliënteel verwacht premium, dus daar kan ik niet onderuit; helaas want mijn prijzen zijn niet echt premium (te laag eigenlijk, maar niet de moment om te verhogen):P Dus ik moet eigenlijk wel bij Mercedes blijven. Uit nieuwsgierigheid: wat verbruik je? Ik zit gemiddeld op 8L/100km, veel autostrade kilometers uiteraard. 5 stoelen achterin + tafel. Een concullega is overgestapt van V-klasse naar Ford, hij vind die comfortabeler blijkbaar.
mrcabdrivert zegt
@unknown32: het verbruik is hetzelfde, 6 losse stoelen achterin, tegenover elkaar maar geen tafel. De middelste stoelen zijn dubbel te vouwen waardoor aan beide kanten een tafeltje met bekerhouders tussen de stoelen zit. In Nederland kostte mijn bus eind 2019 letterlijk de helft van een vergelijkbare V250. Mensen die premium ‘verwachten’ die rij ik eerlijk gezegd liever niet. Mijn klanten verwachten een jonge, comfortabele en schone auto + persoonlijke, punctuele service. De tarieven die wij rekenen zijn zeer netjes, concurrerend maar ook goed voor onszelf.
fanboy zegt
@mrcabdrivert: dat zijn wel lange ritten natuurlijk. Maar voor de gemiddelde taxi chauffeur is het prima. Er zijn ook al taxi chauffeurs met van die Nissan busjes, die komen veel minder ver. In en rond de stad werkt het prima.
Dizono zegt
En opeens weet je waar de naam Vito vandaan komt. #mindblown