De vernieuwde Mercedes EQS heeft een meer traditionele look gekregen.
De Mercedes EQS is gevoelsmatig nog heel nieuw, maar toch werd dit model alweer drie jaar geleden onthuld. In de wereld van elektrische auto’s gaan de ontwikkelingen razendsnel, dus Mercedes vindt het daarom tijd voor een uitgebreide update.
Voordat we het gaan hebben over de technische upgrades, eerst even het uiterlijk van de vernieuwde Mercedes EQS. De Duitsers hebben de EQS iets meer een klassieke look gegeven. De ‘grille’ is nog steeds dicht, maar ziet er nu wel uit als een traditionele grille, met horizontale spijlen. Bovendien is het logo uit de grille verdwenen. In plaats daarvan heeft de EQS weer de welbekende ster op de neus.
Met een range van 731 km liep de EQS zeker niet achter, maar Mercedes heeft hun elektrische vlaggenschip nóg meer range gegeven. De EQS 450 heeft nu 799 km range en de EQS 450+ zelfs 822 km. De enige auto die de EQS nog voor zich moet dulden is de Lucid Air Dream Edition, met een actieradius 883 km. De extra actieradius is te danken aan het feit dat de accucapaciteit is vergroot van 108,4 kWh naar 118 kWh.
De Mercedes EQS is vanaf heden ook geschikt voor aannemers, want je kunt er nu een aanhanger tot 1.700 kg mee trekken. Daarvoor moet je wel een uitvoering met 4Matic kiezen. Voorheen mocht de EQS maar 750 kg trekken, dus dit is een flinke upgrade.
Mercedes heeft verder de standaarduitrusting aangepast. De EQS heeft nu standaard het Hyperscreen, waar er eerst ook een versie met een iPad á la de nieuwe S-klasse was. Tevens behoort een warmtepomp nu tot de standaarduitrusting. Niet standaard maar wel nieuw is Automatic Lance Changing, waarbij de auto zelfstandig kan inhalen op de snelweg.
De vernieuwde Mercedes EQS staat op dit moment nog niet in de Nederlandse configurator, maar we kunnen toch al iets zeggen over de prijzen. Mercedes vermeldt namelijk dat de vanafprijzen hetzelfde blijven. De extra standaarduitrusting krijg je dus gewoon cadeau. Is dat even aardig van Mercedes.
christian85 zegt
Cadeau? Gewoon eerst teveel betaald. Ik vind het opzich geen hele erge lelijkerd echter mis ik wel de uitstraling van een slagschip ondanks dat het geen kleintje is.
utregcity zegt
Dan geef je ruim een ton uit voor een ster op den neus, zit je wel tegen gefrommelde kopkussentjes aan te kijken. 😳
mashell zegt
Als je tegen dat kussentje zit aan te kijken dan zit je verkleed om…
Bij leer geldt het dat plooien meer luxe zijn dan strak.
RutgerK zegt
Hrt is op dit moment de vraag of iedere vergroting van de accucapaciteit ook een verhoging van het gewicht is. De capaciteit is minder dan 10% omhoog gegaan. Ten opzichte van een paar jaar geleden wordt er nu misschien wel gebruik genaakt van andere accucellen met een hogere energiedichtheid.
pomoek zegt
Nog steeds niet moeders mooiste maar die range is wel indrukwekkend. Als ze nou ook wat energie hadden gestoken in het verbeteren van de aandrijving dan was misschien 1000km wel gehaald…
RuVi zegt
Dan hadden ze maar 11.8 kWh op 100 km mogen verbruiken. Dat is echt onmogelijk
Otua zegt
2024, zelfs een grote speler als Mercedes doet niet eens meer de moeite om echte foto’s te maken.
machielvdd zegt
Dit zijn gewoon echte foto’s hoor, alleen gemaakt in een studio
Trojan zegt
Nog steeds een vormeloze blob met kermisinterieur. In dat segment werd het voor mij een BMW i7. Ook geen schoonheid maar wel duidelijker een luxe auto met dito interieur.
Robert zegt
Nu ja, smaken verschillen dus, want ik vind het helemaal niet zo lelijk als zo velen beweren. Die i7 daarentegen…
Trojan zegt
Ik vind de EQS niet zozeer lelijk, ik vind vooral dat ie alle uitstraling mist die je in dat segment van een luxeauto verwacht (en wat de S-klasse juist wel in overvloed heeft). Maar smaken verschillen gelukkig idd.
JanJansen zegt
Een Mercedes is tegenwoordig mooier dan een BMW, niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen.
Loek zegt
Niet heel lang geleden kwam ik een Mercedes EQS tegen en buiten dat ik hem erg lelijk vind -dat is een mening- is het grootste probleem niet eens dat. Aangezien Mercedes deze auto positioneert als een S-Klasse, moet ‘ie de natuurlijke statige uitstraling van een S-Klasse hebben en dat heeft ‘ie simpelweg niet. De enige reden dat mensen twee keer kijken is omdat ze even zeker wilden weten dat ze echt niet zojuist een Apple Magic Mouse op wielen hebben gezien.
Ik vind de 223 ook niet de mooiste S ooit gemaakt. Maar Mercedes heeft met dat model wel weer iets met ongelofelijk veel presence neergezet. En dat heeft de EQS gewoon niet, ook niet met een klassieke ster voorop.
Ook al is ‘ie recent een beetje te ‘extreem’ geworden imo, zelfs een Model S is nog een mooier, statiger model dan een EQS.
mattr zegt
Hij is juist wat goedkoper dan een S om geen directe concurrent te zijn.
mashell zegt
Grappig. Juist door de afwijkende vorm vind ik de EQS een stuk moderner en meer vlaggenschip uitstralen pdan de S-klasse, die is vooral ouderwets.
William zegt
De SUV versie zal dus ook die grotere accu krijgen? (En wellicht de EQE modellen ook een forsere accu)
tjorque zegt
Nu nog even deze feeslift ook naar de EQE brengen…
Want toen ik die een tijdje geleden in m’n achteruitkijkspiegel zag had ik bijna ruitenwissers nodig aan de binnenzijde.
Djeezes wat een lelijke blob is dat in vooraanzicht.
AudiRS zegt
Lelijk. Uit proportie. Dit is een sedan met hatchback kont. Lijkt daarnaast teveel op de andere regendruppels van Mercedes.
Willy500E zegt
De EQS is geen S. Verder ga ik ervan uit dat ze bij deze update ook de kwaliteit verbeterd hebben.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een spookhuis. Doe mij maar een E estate diesel hybride. 300de geloof ik?
jippie zegt
Vals spelen! Stoer vertellen dat de range is verhoogd terwijl dat simpelweg bereikt is door de accu te vergroten. Dat is niet de manier. Het wordt tijd dat fabrikanten ook serieus gaan kijken hoe ze de motoren efficiënter kunnen maken. Dat verschilt nogal per fabrikant. Tesla slaagt daar in de regel veel beter in dan andere merken.
mattr zegt
De accu is efficiënter, niet zwaarder. Foutje van de schrijver van dit artikel.
herve11f zegt
Na 3 jaar al zo een grote facelift doorvoeren is dodelijk voor je clientele. Verkoop je oud model maar nu…
Dit is gewoon geld vernietigen.
a_buis zegt
De S klant die nieuw koopt doet dat ook na 3 jaar dus wat dat betreft no prob. Alleen de afschrijving is mogelijk beetje pijnlijk want wie koopt de ouwe?
audirs3 zegt
Mijn ervaring is dat je eigenlijk maar de helft van je accu capaciteit gebruikt op lange ritten in de winter (1/3e minder range, en snelladen van 10% tot 80%). Dat betekent dat je met 2 korte laadstopjes makkelijk van Amsterdam naar Tirol kan rijden. Er is dan nauwelijks nog een reden om voor de benzine S klasse te kiezen.