Mercedes heeft uitgepakt met de EQS en in deze rijtest bewijst het merk dat ze niet stil hebben gezeten.
Das beste oder nichts, aldus de bekende uitspraak van de Duitse autofabrikant. Dat ging niet helemaal op voor de eerste elektrische auto. De Mercedes EQC. Het laden ging vrij langzaam en bovendien was het een vrij dure auto. Concurrenten Audi en Jaguar deden het qua verkoopaantallen veel beter met de e-tron en de I-PACE.
Inmiddels zijn er wel meerdere elektrische auto’s van Mercedes op de markt gekomen. De EQA bijvoorbeeld, maar ook het slagschip genaamd EQS. En met deze EV doen de Duitsers alles goed wat ze goed kunnen doen. Luxe, actieradius, snelladen. Het is allemaal dik in orde, ontdekten we met de Mercedes EQS voor deze rijtest.
Goedkoop is het niet. Er staat een stevig prijskaartje tegenover al die technologie. Prijzen voor de EQS beginnen bij € 118.891 voor de EQS 450+ Luxury Line. Wij reden met de EQS 580 4MATIC AMG Line, vanafprijs € 157.369. Met 523 pk wel de lekkerste natuurlijk.
Mercedes EQ heeft een gigantische 107,8 kWh batterij gepropt in deze auto. Dat zorgt ook voor een gigantische actieradius. Voor elektrische auto begrippen dan hè. De actieradius bedraagt maximaal 721 kilometer WLTP. Natuurlijk ligt dat in de echte wereld anders. Maar meer dan 500 kilometer rijden moet altijd wel lukken.
Of het ook een beetje prettig stuurt, zo’n kolos als de Mercedes EQS, zie je in de rijtest video!
etiennep zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Thomas9891 zegt
Volgens mij had Mercedes daarvoor al een volledig elektrische B-klasse
EM zegt
Met dat merk zou ik niet geassocieerd willen worden.
karhengst zegt
Goed punt, sterk beargumenteerd ook.
Bastiaan Williams zegt
Nee inderdaad het zou zo’n mooi merk wel erg naar beneden halen als het met u geassocieerd zou worden.
“Waarschijnlijk een gefrustreerde Audi rijder.”
soundgarden zegt
@Bastiaan Williams: nee hij heeft ook F1 gekeken dit weekend…
brammetjedeb zegt
@Bastiaan Williams: of een Verstappen fan…🤪
ty5500 zegt
Echt wel een fijne auto lijkt me. De auto ziet er wel minder imposant uit als een S klasse maar het zal bij de meeste auto’s wennen worden dat de verhoudingen veranderen voor een efficiëntere EV.
fanboy zegt
Ja ja, hier is is hij dan, 10 jaar later, de Tesla killer. Het is al zovaak inhoudsloos gezegd, maar het lukte ze steeds niet.
Nu begint het ergens op te lijken. Het kost echter nog steeds een fortuin, en het is in een marktsegment waar we het niet van moeten hebben. Leuk marktsegment om innovatie te doen, maar inmiddels hebben we toch in een lager segment bereikbaardere auto’s nodig. Gelukkig zijn ze daar steeds meer mee bezig.
kniesoor zegt
I.t.t. Tesla had (en heeft) MB een uitstekend werkend verdienmodel met voornamelijk ICE-aangedreven otomobielen. Dus was de urgentie om EVs te ontwikkelen bij hen een stuk minder groot dan bij de Tesla’s van deze wereld, die dat verdienmodel niet hebben. Nu wet- en regelgeving steeds verder richting EVs opschuift, doet MB dat ook.
fanboy zegt
@amghans: Ja precies, innovaties in de aandrijflijn techniek stellen Duitse merken graag uit tot het laatste moment, tot ze niet anders kunnen.
Er is geen overtuiging om dit te doen, de markt drukt ze die kant op. Dan loop je dus meestal ook niet voorop.
Tesla heeft hier bijvoorbeeld nog steeds niks van te leren als het aan komt op motoren en accu’s.
Redrum zegt
Tesla Killer. Zulke uitspraak doet altijd uitschijnen dat Tesla stilstaat. MB heeft uiteindelijk een knappe EV en zeer dure EV uitgebracht die eindelijk meekan en waarop je weinig kan zeggen. Of Tesla hier nu iets van kan leren betwijfel ik ten zeerste. Maar goed dat zijn discussies zonder einde ;)
saxoke zegt
@Redrum: om te beginnen kan Tesla hier heel veel van leren. Vooral van hetgene waar je tegen aan kijkt. Alles in een MB is zoveel meer hoogwaardig dan in eender welke Tesla, het rijden zal ongetwijfeld ook veel beter zijn (de EQS heb ik zelf nooit gereden). De model S heb ik enkele jaren geleden een middagje gereden. Toen ik na m’n proefrit terug in m’n eigen citroen C5 stapte vond ik die vanbinnen opeens prachtig afgewerkt, en qua rijden (op de prestaties na) nog niet eens zoveel slechter. Die Tesla was wel, vergeleken met t bedrag waarvoor ik toen die 5jr oude c5 kocht) 10x duurder. Die Tesla was echt een fijne auto, maar zijn geld niet waard. Dat is iets dat je bij Mercedes in de S-klasse reeks nooit zal meemaken. Die auto’s zijn elke euro waard.
Redrum zegt
Ja, kom op een C5 …dan is een eerlijke discussie natuurlijk niet mogelijk. Dat was dan ook natuurlijk de laatste versie en niet de classic waar jij mee gereden hebt. (En zelfs dan nog)
En neen, een S zal nooit hetzelfde publiek als een EQS aanspreken of even luxueus zijn want daar gaat het nu juist over….niet hetzelfde segment, publiek en visie.
Hebben we dan vroeger elke andere ICE vergeleken met een S-klasse? Neen dus. Is de S-klasse een betere auto dan een 911, een M5 een Maybach, een Rolls?
Dat je je laat charmeren door het leer, geluidsdemping en andere zaken, begrijp ik, en terecht maar hoe zich dat dan vertaald in overtreffen in efficiency en innovation….vreemd…maar goed het is waarschijnlijk ook een leeftijdsdingetje….ik laat je binnen 35 jaar weten hoe ie rijdt 😅
Bastiaan Williams zegt
Mercedes Benz praat toch niet over Telsa Killer, althans dat heb ik nergens gelezen, volgens mij maakt u en de media dat ervan. De EQS is de Telsa wat mij betreft op bijna alle fronten voorbij behalve infrastructuur.
Ga er eens mee proef rijden en laat eens weten wat je ervan denkt..
mashell zegt
Aangezien Tesla op de Model 3 kurk drijft zie ik de Ioniq5 en EV6 veel meer als Tesla killer dan deze EQS. Dit is gewoon een showcase van Mercedes, dit is wat ze kunnen maken en een serieus alternatief voor een S-klasse met verbrandingsmotor.
grandmasterb zegt
Bij mercedes zijn ze het designgevoel helemaal kwijt, het lijkt wel een lelijke Opel en daar dan minstens 120 mille voor betalen?
De “oude” Tesla S ziet er veel beter uit.
Bastiaan Williams zegt
Ja, als je valt op Golfjes met valse wimpers is het lastig functioneel design te herkennen.
Er zit geen Aldi of Halfords verlichting op. Blijf maar lekker in je kleine wereldje rondrijden.
“Kijk eens he. Super gafe spioler van 2 meter en BBS velgen..woohhoh”
Maar goed smaken verschillen natuurlijk.
screamer zegt
Smaken verschillen natuurlijk, maar de EQS is zo mogelijk _nog_ lelijker dan de Model X en Y
:r
Bastiaan Williams zegt
Mooie auto. Prima presentator.
IK vind hem supergaaf al moest ik wel wat wennen aan het uiterlijk maar
daar ben ik nu wel overheen. Daarnaast komt het ten goede aan de actieradius.
“Das beste oder nichts!”
scott zegt
En wat vind je van de auto?
wza1979 zegt
Wel fijn dat ze de focus gelegd hebben op comfort. En niet mee zijn gegaan op de zgn sportieve toer.
Misschien wordt zelfs Wouter nog een keer rustig in zo’n EQS, hij heeft tenminste niet de banden opgegumd.
lekkerdwars zegt
Lucid Air kwam toch echt als de betere EV uit deze vergelijkende test:
https://www.motortrend.com/reviews/2022-lucid-air-vs-mercedes-benz-eqs-electric-luxury-car-comparison-test-review/
Redrum zegt
Dat is dan ook de echte concurrent van de EQS …..new auto versus old auto! Prachtig ding die air. Ik hoop dat we hem snel gaan zien!
marcomanta zegt
Doe mij maar 2 x Hyundai Ionic5 voor dat geld. Die ster doet mij niets in deze. Of als het een Benz moet zijn, een benzine variant met 8 cilinders, dan heb ik nog een beetje gevoel.
ty5500 zegt
Ik denk dat werkelijk geen enkele potentiele S klasse rijder zich afvraagt hoeveel Hyundai’s hij had kunnen kopen voor dat geld.
marcomanta zegt
@ty5500: haha, ongetwijfeld, die *eilen op de ster.
mashell zegt
De vorm is even wennen maar zo in de video eigenlijk niet eens lelijk.
moveyourmind zegt
Wel een mooie wagen, zeker in bovenstaande uitvoering, maar de EQS heeft één grote tekortkoming. En dat is dat er ook een S-Klasse is waarbij hij niet eens in de schaduw kan staan.
AudiRS zegt
Lelijk ding. Net een S klasse met een aandoening. Ook BMW is helemaal de weg kwijt met hun idiote EV modellen. Gelukkig doet Audi dat iets beter maar ook zij moeten niet te gek doen.
Bastiaan Williams zegt
Ja daarom verkopen ze ook zo goed ten opzichte van BMW en Mercedes :)
AudiRS zegt
@Bastiaan Williams: En welke Mercedes of BMW EV modellen verkopen de laatste jaren bij elkaar opgeteld beter dan de E-tron modellen van audi? Hmm ja. Zoveel modellen zijn er niet he? BMW loopt qua EV achter en als de IX straks van de band rolt lijkt het al een schade-auto. Zonde want ze kunnen veel beter.
arnie zegt
Wouter heeft met zorg zijn kledingmerk gekozen voor deze test😂
pindakoning zegt
Wat had het toch fantastisch geweest als deze techniek in een nieuwe s-klasse zat
Bastiaan zegt
Hoeveel kg mag hij trekken?
probono zegt
@Bastiaan: wie dat wil weten is behoort vast niet tot de doelgroep….
vaakbenjetebang zegt
Hoe geslaagd de auto overkomt hangt heel erg af van de kleur en ook de wielen. De eerste die ik ‘in the metal’ zag was koelkastenwit met zwarte accenten/lijsten, en stond op heel lelijke aerodynamische wielen. Dat ding had wel echt een heel hoog ‘Free Willy’ gehalte, er stond nog net geen ploeg van Pieterburen gereed om hem terug de zee in te slepen. Daarna zag ik er een in het blauw metallic van de headerfoto en op andere wielen en daar knapte het ding toch echt een heel stuk van op. Nog steeds geen klassieke schoonheid, maar er stond wèl wat.
stekkerkoning zegt
“Voor elektrische auto begrippen dan hè.” Komaan zeg, een opgegeven rijbereik van 721 kilometer is onder geen enkel beding weinig. Zeker omdat werkelijk iedere eerste eigenaar zal beschikken over een eigen laadpunt en dus alle dagen kan vertrekken met een rijbereik van ongeveer 600 kilometer op het display. Dat sommige auto’s waar diesel ingaat een kilometer of duizend doen op een tankje lijkt me amper een vergelijk.
clubbtraxx zegt
Gezien de grootte van het accupakket is het rijbereik dan weer niet zo heel bijzonder.
Het is natuurlijk goed, maar dat komt voornamelijk van die enorme lel accu, niet omdat Merc nou zo efficient is.
guy zegt
Het straffe van het verhaal is: je denkt iets ongelooflijks gekocht te hebben, en toch verbaast die auto je nog elke dag. Bijvoorbeeld: je bent na een lange rit bijna op je bestemming, dan vraagt de auto: moet ik het activatieprogramma starten? Dan begint dus je stoel te bewegen onder kleine hoeken (ook ‘schuin’ trouwens) om zo de bloedsomloop te verbeteren. Gewoon fantastisch.
ty5500 zegt
En wat precies probeert hij dan te ‘activeren’ door de bloedsomloop te stimuleren? Nee, zonder dollen, denk wel dat het een fijne auto is.
mwti zegt
Ik heb er ook mee gereden. De voorruit staat vrij vlak en de cockpit is te hoog. Het dak is laag. Daardoor beperkt zicht. Daarna een Taycan gereden. Zoveel beter.
Camickaeze zegt
Een elektrische auto testen met een Diesel-shirt aan.. Held!