Je moet diep in de buidel tasten om de Mercedes EQS te kunnen rijden, want de prijzen zijn nu bekendgemaakt.
Wie had verwacht een Mercedes EQS te kunnen rijden voor een ton moet toch iets langer doorsparen. De technisch geavanceerde Benz begint bij 118.891 euro. Dat is de instapper, de variant met vierwielaandrijving is nog een klap duurder.
Voor die 118.891 euro krijg je een EQS 450+. Dit is een achterwiel aangedreven instapper met 333 pk en 568 Nm koppel. De elektrische auto accelereert in 6,2 seconden naar de honderd en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Met zijn 107,8 kWh grote accu. De gecommuniceerde actieradius is maximaal 770 kilometer. Er is echter niet bekendgemaakt wat de verschillen qua actieradius zijn tussen de twee modellen.
Mercedes EQS prijzen
Over dat tweede model gesproken. Dat is de EQS 580 4MATIC. Met een prijskaartje van € 154.949,- een stuk forser. Daar staat wel vierwielaandrijving en 762 pk tegenover. Het koppel is met 855 Nm koppel ook niet kinderachtig. Zowel dit topmodel als de instapper kunnen 200kW snelladen. De 580 4MATIC snelt in 4,3 seconden naar 100 km/u. Ook hier bedraagt de topsnelheid 210 km/u.
Mercedes zou Mercedes niet zijn als ze niet met een Edition 1 zouden komen. Voor de EQS 450+ ligt de meerprijs op 7.320 euro. In het geval van de EQS 580 4MATIC moet je 5.324 euro bijlappen. Beide uitvoeringen zijn dan wel lekker volgehangen met opties. Denk aan een AMG Line exterieur, panoramaschuifdak, 21 inch velgen, viervoudig verstelbare stoelen en nog wat randzaken.
De nieuwe Mercedes EQS is vanaf oktober leverbaar.
jaspermann zegt
Viervoudig verstelbare stoelen? Mijn oude corsa B heeft al zesvoudige verstelbare stoelen.
PunicaOase zegt
@jaspermann: hahahah volgens mij heeft zelfs een Aygo dat al..
tinnemans zegt
@jaspermann; Ik -denk- dat het 24 voudig moet zijn, dat is redelijk standaard bij de grote Mercedessen als ik het goed heb.
faalhaas zegt
@jaspermann: Dan zet je die toch in je Benz
PunicaOase zegt
Off topic: ben ik de enige die bij elke blog die ik open het scherm voor een filmpje zie van 0:00, oftewel niks? Gebruik de app op een iPhone..
silverscope zegt
@punicaoase: klopt. Heb ik ook last van
pyrat zegt
@punicaoase: inderdaad sinds gisteren, zeer irritant
pcooperworks zegt
@punicaoase: inderdaad, helaas de zoveelste ergernis. hoop van harte dat ze alles nu eens goed fixen.
flatsix010 zegt
@pcooperworks: Autoblog is bij uitstek te meest verouderde app die ik regelmatig gebruik. Ze kunnen beter bij 0 beginnen.
harleytijn zegt
@punicaoase: nee je bent niet de enige. Same here! Heel irritant..
rotjeknor66 zegt
@punicaoase: ja heb ik ook last van, heb ook een iphone
Svenska II zegt
@punicaoase: klopt ja. Helaas staat de app blijkbaar laag op het prioriteiten lijstje van AB. Antwoord is steevast ‘je moet op de site kijken, die werkt wel goed’…
rollingstoned zegt
@punicaoase: hier hetzelfde sinds gisteren :/
V300amg zegt
@punicaoase: Samsung kopuhhh!! Nergens geen last van en anders via de website 😉😜
ometom zegt
@punicaoase: Jep ook last van. De Autoblog-app is wel op meer vlakken dramatisch slecht.
SpeedGeek zegt
Toch jammer dat de komst van EV’s hand in hand gaat met het streven om een zo laag mogelijke Cw waarde te behalen. Doordat fabrikanten zo extreem focussen op die Cw waarde worden alle auto’s een soort eenheidsworst. En dat vind ik jammer.
Een EV zal voor mij pas interessant worden wanneer er gewoon eens een touring/estate of sedan wordt aangeboden.
Hoe dan ook, goed dat Mercedes het aanbod in EV’s uitbreidt met deze EQS.
mashell zegt
Eenheidsworst waren de Mercedes toch al een tijdje. Daar werd S/M/L grap al vaak en terecht gemaakt. Wat je ziet is dus niet nieuw maar gewoon een voortzetting van een al ingezette trend.
karhengst zegt
Technisch volstrekt verklaarbaar, maar enige uitspattingen anders dan nieuwe of oude “designelementen” op de standaard EV vorm plakken komt men niet nee.
Bij de normale S-klasse is er echter ook altijd maar 1 vorm beschikbaar. Gelukkig maar, want een eventuele tweede vorm zou ongetwijfeld een X7 concurrent moeten worden…
smex zegt
Ik blijf dit toch een heel lelijk design vinden. Ik snap dat het de aërodynamica ten goede komt. Maar het oog wil ook wat toch?
Kvgorp zegt
En de vraag is? Wat kost het hyperscreen? Wat die krijg je er vast niet standaard op.
Edge zegt
De Nederlandse configurator staat nog niet online, maar in Duitsland betaal je op de EQS 450+ € 8568,- voor het MBUX Hyperscreen, op de EQS 580 4MATIC wordt ‘ie standaard geleverd.
BeQuietAndDrive zegt
Het hyperscreen is standaard op de 580, maar daaronder niet. Overigens vind ik het dashboard wat je anders krijgt, ook zeker niet lelijk. Maar je wilt het wel hebben natuurlijk, dat hyperscreen.
Die prijzen, tja. Gewoon op S-klasse niveau, en dat was wel te verwachten. Je koopt een (kleinere) Taycan voor 87 geloof ik (de goedkoopste Porsche momenteel?). Maar er is een Turbo S voor 189K. En Model S plaid 130K, geloof ik. Dus in die markt zit het.
Dit alles gezegd hebbende, zeggen deze getallen helemaal niets. Dit wordt 100% geleased, dus uiteindelijk telt dat tarief ;)
ttr6 zegt
maar die prijzen zijn dus (bijna?) excl BPM. ooit moet de overheid weer BPM gaan heffen, dus gaan die prijzen (fors) omhoog van dit soort luxe karren. Ben benieuwd wat dan de BPM formule wordt: KWH heffing of zoiets.
993carrera4s zegt
@ttr6: Ja en ooit gaat er ook weer wegenbelasting geheven worden, op 2300kg… Oeps
rrfm zegt
Als ik me niet vergis mocht bpm niet volgens de eu en heeft Nederland er een milieuheffing van gemaakt waardoor de eu het niet durfde tegenbte spreken.
Nu met de evs zou het dus eigenlijk onmogelijk moeten zijn om weer bpm te heffen, maar ze zullen vast wel weer iets bedenken.
flatsixx zegt
760pk en van 0-100 in 4.3 tellen valt wat tegen.
tinnemans zegt
@flatsixx; Het is slechter dan wat je nu hebt en/of realistisch gezien ooit zult krijgen?
Mijn auto is flink langzamer met 6.8 over 0-100 en er zijn maar bar weinig situaties waarbij ik het gevoel heb dat ik daarmee tekort kom. Sneller is natuurlijk leuker, maar realistisch gezien is voor zo’n landjacht als dit 4.3 echt prima.
Eigenlijk kwam ik 3 weken geleden voor het eerst echt oempf tekort, maar dat was op een bergpas van bijna 2km hoogte en bergop inhalen met minder atmosferische pk’s dan normaal is dan allemaal wat lastiger.
flatsixx zegt
@tinnemans: slechter… zit nu in principe op het zelfde (4.1) maar meer gezien het aantal PK’s. Het verschil is niet merkbaar lijkt mij!
autogeak zegt
“De gecommuniceerde actieradius is maximaal 770 kilometer.”
Allemaal wel leuk en aardig om het maximale te noemen maar dan kan je net zo goed 1000 kilometer zeggen. Het interessante is juist de minimale actieradius.
brammetjedeb zegt
@autogeak: ja, of met welke snelheid je 700 kilometer haalt. Rijd je snelweg naar zuid Duitsland, moet je dan bijladen? Ze geven bij fossiele brandstof motoren een stadsverkeer, buitenweg en snelweg (klopt dat?) op, waarom bij electriekers niet?
tinnemans zegt
@brammetjedeb; Op ev-database.nl kun je dat soort getallen wel vinden. De 450km die daar staat zou je -gemiddeld- in de winter wel moeten kunnen halen, dus worst case zal tegen de 400km zijn.
padoempats zegt
@autogeak: minimaal 1!
mashell zegt
Nee, dat is de range onder dezelfde omstandigheden als van alle andere auto’s de range bepaald wordt. Daarmee zijn de wagens onderling vergelijkbaar. Dat jij die 700km nooit zult halen als je naar Zuid Duitsland “blaast” is een heel ander verhaal.
Paul58 zegt
Prestaties zijn wel erg netjes hoor, prijs zoals verwacht, redelijk hoog. Qua looks slaat deze MB wel de plank mistvind ik persoonlijk. Er zijn weinig mooie gestroomlijnde EV’s, enkel een Taycan of Model S vanaf 2015 vind ik geslaagd qua design.
raoufff zegt
Mij te duur, doe maar een Dyson.
superfunky zegt
En wederom rijst de vraag: waarom? Waarom zou je dit willen rijden? 0,0 reden voor, dus laat maar staan en neem een standaars of hybride S.
mashell zegt
Juist wel. Niks rijdt zo lekker stil, soepel en comfortabel als een elektrische wagen. Je moet je serieus afvragen waarom je jezelf de imperfecties van een verbrandingsmotor nog aan wilt doen als je in dit segment shopt, hier ben je immers uit op maximum comfort. Hybride is al helemaal een belachelijk compromis waar je alleen maar ontevreden van wordt.
tinnemans zegt
@mashell; Ik denk niet dat een ‘gewone’ S klasse veel minder stil, soepel of comfortabel zal zijn. Mijn 15 jaar oude E65 begint pas luidruchtig te worden boven de 170km/u, en dat is dan windgeruis. Ik verwacht dat een moderne S dat vele malen beter doet.
En bij die 170 heb ik, en dat zal bij de S zeker ook niet slechter zijn, een actieradius van tegen de 600km. Een EV is dan duidelijk minder comfortabel.
flyerbunch zegt
Denk dat de AMG versie iets spannender zal worden..
321lambo zegt
Op de belgische site kan je hem configureren. Daar hebben ze ook direct het rijbereik bijgezet
450+ Luxury line, 118K vanaf prijs, 721km
450+ AMG line, 121K vanaf prijs, 731km
450+ Launch edition, 126K vanaf prijs, 720km
580 Luxury line , 156k vanaf prijs, 617km
580 AMG line, 158k vanaf prijs, 652km
SINT zegt
-edit: volgende keer graag Caps Lock uitzetten voor je een (onderbouwde) reactie typt s.v.p.-
993carrera4s zegt
Vind’m wel geslaagd. Prijzen zoals verwacht S klasse niveau. Ben benieuwd naar het maatje kleiner, de EQE, en hopelijk ook als estate of shooting brake.
RiKe zegt
Een overpriced EV waar maar zeer weinig mensen gebruik van kunnen maken, wie had dat gedacht?
mark383 zegt
Ziet er uit als een Model S, alleen dan 10 jaar te laat?
kroon zegt
Tot nu toe zijn alle EQ modellen van Mercedes lelijk. Maak eens het concept zoals je eerst voorstelt ipv slappe aftreksels die er niet eens op lijken Mercedes.
rrfm zegt
Vind de prijs juist meevallen.
Heb het even geconfigureerd en kom uit op 140k zonder de hyperscreen(stond niet op de optie lijst)
Maar als ik een reactie van hierboven maar geloven dan zou het ongeveer 146k zijn.
De laatste waren 160k met opties.(350d)
Denk dat veel collega’s hier ook blij mee zullen zijn.
De 459+ is meer dan zat maar las ook ergens dat er een 350 zou komen.
Als die nog meer range heeft en krachtig genoeg zou zijn dan wordt het nog goedkoper.
guy zegt
Besteld! Levering reeds eind oktober/begin november (in België)