Mercedes biedt vroege vogels die geïnteresseerd zijn in de EQS de kans om alvast een kleine aanbetaling te doen.
Het elektrische vlaggenschip van Mercedes, de EQS, moet nog onthuld worden. Toch kunnen we ons al een aardig beeld vormen, dankzij de Vision EQS, prototypes en de info die Mercedes heeft prijsgegeven. Er zullen dus ongetwijfeld al klanten zijn die denken: ik moet er een hebben.
Voor de klanten die net vooruitstrevend zijn als de EQS (in de woorden van Mercedes) heeft het merk alvast de reserveringen geopend voor de topklasse EV. Tegen een bedrag van €1.500 kun je een van de eerste exemplaren van de Mercedes EQS reserveren. Die eerste exemplaren kunnen we in de tweede helft van het jaar verwachten.
De informatie die we al hebben over de EQS klinkt veelbelovend. De actieradius zal bijvoorbeeld uitkomen op 700 km. Dat is flink meer dan de EQC, die het moet doen met een actieradius van 411. Uiteraard praten we dan ook over een andere prijsklasse. Mercedes geeft daarnaast al een indicatie van de laadsnelheid: je zou er in 15 minuten 250 kilometer actieradius bij moeten hebben.
Terwijl de S-klasse nog vrij conservatief ontworpen is, mochten de ontwerpers bij de EQS wat meer los gaan. De elektrische sedan krijgt daarom een coupé-achtige vorm met een korte neus. De EQE zal een vergelijkbare vorm krijgen. Als je dus denkt dat een EQS net iets te duur wordt kun je daar nog op wachten.
Ook in het interieur gaat Mercedes het anders aanpakken. De EQS krijgt een zogenaamd ‘Hyperscreen’. Dit houdt in dat het complete dashboard optisch één groot scherm is. In werkelijkheid zijn het drie schermen – een instrumentarium, een centraal scherm en een scherm voor de passagiers – die naadloos in elkaar overvloeien.
Degenen die nu al overtuigd zijn van de kwaliteiten van de Mercedes EQS kunnen alvast reserveren, via de website van Mercedes.
mashell zegt
Ahh, ik zie dat u al €1500 heeft betaalt bij het reserveren dan staat er nog €135000 open. Wilt u dat pinnen, met creditcard of contant betalen?
Dat reserveren met aanbetaling van een auto die je nog niet hebt kunnen proefrijden is eigenlijk een heel raar concept, het past bij een armlastige fabrikant zoals Tesla ooit was maar niet bij Mercedes (en ook niet meer bij Tesla) en daar moeten we nu echt eens vanaf.
faalhaas zegt
@mashell: Druk maar op de leaseprijs doei.
Paul58 zegt
@mashell: waarom willen we hier vanaf ik snap het nadeel niet echt? Je hoeft toch geen reservering te maken? Voor degene die dat wel willen prima. Ik weet niet hoe Mercedes het doet maar Tesla is daar juist onderscheidend in. Zo kun je bijvoorbeeld een auto na 7 dagen rijden terugbrengen voor een full refund en kan je zo’n ‘reservering’ altijd annuleren en krijg je de aanbetaling terug. Ik zie het probleem niet zo.
audirs3 zegt
@mashell: polaroid
guy zegt
Done. Vorige week reeds trouwens (via dealer)
Breinstein zegt
Gaat ongetwijfeld de beste in z’n klasse worden. Het is dat ik hem niet kan betalen, anders zou ik die 1500 euro lachend achterlaten bij de dealer.
ktm690sm zegt
@breinstein: knap dat je in de toekomst kan kijken 🤪
Breinstein zegt
@ktm690sm: is niet zo moeilijk te voorspellen hoor. Als eerste deelt hij genen met de S Klasse, wat de beste auto ter wereld is (niet mijn woorden). Daarnaast, waarmee gaat deze auto concurreren? Zowel een Taycan als een model S zijn compleet andere auto’s
SimonMc zegt
Dat is hetzelfde als zeggen dat Peugeots de beste auto’s zijn, omdat ze de beste pepermolens hebben. Wat heeft een S-klasse in vredesnaam te maken met een elektrische auto die vanaf 0 moet ontwikkeld worden?
Ik geloof er wel degelijk in dat Mercedes zeer capabele auto’s kan maken, en zelfs elektrische, maar toch niet op niveau Tesla. Maar het is maar wat je belangrijk vindt. Interieurkwaliteit en carrosserienaden zullen vast wel op niveau zijn, maar Tesla’s superchargernetwerk, softwareupdates, autopilot, aandrijflijn,… zijn toch serieuze troeven.
mashell zegt
Ik dank dat deze zeer direct met de Model S gaat concurreren. Vergelijkbare specs, vergelijkbaar formaat en ik denk dat de Mercedes niet eens zo heel veel duurder is. Zo’n Plaid kost immers ook al zo’n 120 of140 duizend euro.
nissanfairladyz zegt
Bla bla bla… ik doe vermogens elektronica en werk ook regelmstig met lithium batterij systemen voor verschillende type voortuigen.
Praktisch alle autos uit Duitsland zijn een gigantische teleurstelling qua aandrijving. De ID3 is nog redelijk, maar is totaal niet efficient op hogere snelheden ten opzichte van de aandrijflijn van Tesla.
Wat ik merk in Duitsland dat ze extreem conservatief zijn met de aandrijflijn en niet de nieuwste technieken toepassen zoals Tesla. Ook doet Tesla daar nog een schepje bovenop door systemen te combineren en daaruit extra efficientie te creeeren.
Er is tot nu toe nog niks wat dichtbij Tesla komt qua aandrijflijn…..
Eerst zien, dan geloven.
Charles Taycan 4S zegt
Idd heel apart om al een aanbetaling te doen voor een auto die je nog niet eens goed kunt zien. Daarnaast, nooit een auto uit de eerste serie kopen, eerst een jaartje wachten, laat ze de kinderziektes er eerst maar uit kristaliseren.👌
tourbillion zegt
@Charles Taycan 4S: dat deed Porsche ook bij de Taycan, was in Nederland 5k.
Charles Taycan 4S zegt
@tourbillion, aha, ik woon in FR.😉🍷 Ik zou m toch eerst willen zien!😉
tourbillion zegt
@Charles Taycan 4S: bij mijn reservering was nog niks bekend over de prijs en uitvoeringen. De reservering was dan ook vrijblijvend ik kon altijd annuleren. Je hoefde niet meteen te bestellen maar er werd al wel een productie plaats gereserveerd en je kon wachten tot je een test rit had gemaakt mocht je dat willen.
Charles Taycan 4S zegt
En heb je m besteld?😉
tourbillion zegt
@Charles Taycan 4S: Nee, niet omdat het geen goede auto is maar omdat dat het my daily driver zou zijn en ik meer ruimte nodig heb. Ben voor een Panamera Sport Turismo gegaan.
Charles Taycan 4S zegt
@tourbillion, aha! Dat is ook mooi, zeker geen straf! Geniet ervan!👍
rulefollower zegt
Friesland?
Franeker?
FR, help me een beetje.
Charles Taycan 4S zegt
Frankrijk😜🍷
ghost zegt
@rulefollower: Frankrijk ?
rulefollower zegt
Dat is toch “F”?
mp014 zegt
@Charles Taycan 4S: de hoeveelste serie Taycan heb jij gekocht dan?
Charles Taycan 4S zegt
1-2021, Modeljaar 2021 dus👌
pindakoning zegt
Ik word hier wel erg nieuwsgierig naar. Ook welke ik na een paar jaar (als ze wat gerijpt zijn) gaver vind: de huidige S-klasse of deze EQS. Wanneer de nieuwigheid eraf is zou ik denken toch nog de conventionele S-klasse
tjorque zegt
HET IS GEEN SUV!!!1!
Er is nog hoop :)
Robert zegt
@tjorque: mee eens! Nu nog de EQE in zowel sedan- als stationwagon vorm dan ben ik definitief om.
tjorque zegt
Idem hier. Een dikke station aub.
Allez ja, als ik ooit een inkomen heb dat de aankoop een Mercedes kan behappen natuurlijk :)
DeWitteCondor zegt
@tjorque: oh dat zou geweldig zijn. Een stationwagen (wel beetje ruim graag, niet zo’n lifestyle geval) met deze range en laadtijd en ik ben van de partij (na een jaar of 5-6 afschrijving door de 1e eigenaar). Fantastisch.
rubend zegt
@tjorque: een 190 kombi zal wel lukken toch?
tjorque zegt
@rubend oldtimers zijn zo mijn ding niet, ik ben nogal nieuwerwets 🤣
MarcoM zegt
Ik moet het nog zien of de range wel gehad wordt. WLTP is leuk, maar bij de meeste EV’s moet je wel een heel zuinig voetje hebben om aan de beloofde afstand te komen, of het bij Benz gaat lukken, ik ben benieuwd.
DeWitteCondor zegt
@marcomanta: klopt maar volgens mij verschillen EVs niet van ICE’s wat dat betreft. Daar haal ik de fabrieksopgave ook nooit
kareljansen zegt
@marcomanta: uiteraard niet, maar als hier nu 550km effectief overblijft is dat nog steeds erg interessant.
tvr1974 zegt
@kareljansen: 550 in NL ja. In Duitsland waar je net wat harder rijd dan 100 en langere afstanden vermoed ik dat de range 400-450 zal worden als je 130-140 rijdt wat veel Duitsers doen als ze bijv Hamburg-Berlijn of München-Frankfurt rijden.. als je nog harder wil reken op 300-350 range. Ga maar is met een Tesla rijden in Duitsland. Doe het regelmatig en range halveert als je 140-150 rijdt in no-time. Verwacht hier t zelfde