Apart en opvallend.
Met de Mercedes EQS trekt het Duitse automerk de aandacht op de IAA. De auto symboliseert wat we mogen gaan verwachten van een volledig elektrische S-klasse die er in de toekomst gaat komen.
De elektrische auto levert 476 pk en is goed voor 760 Nm koppel. Met deze waarden doet de EQS 0-100 km/u in minder dan 4,5 tellen. Een exacte topsnelheid heeft Benz niet bekendgemaakt. Mercedes omschrijft het als meer dan 200 km/u. Dit laatste is ook niet zo heel belangrijk. De batterij gaat immers in rap tempo leeg wanneer er gestampt wordt.
Over de batterij gesproken. Dat is een 100 kWh batterij. Zoals het bij een S-klasse zou passen kun je met deze accu lange afstanden rijden. Volgens Mercedes moet je er 700 kilometer ver mee kunnen komen. Kenmerken van dit concept zijn de Mercedes-logo’s verwerkt in de grille en in de achterlichten. Andere zaken die opvallen is hoe vloeiend de koets is getekend van de auto. Het doet denken aan een volgende generatie S-klasse coupé zoals we de auto nu kennen.
8cylinder zegt
Wat zullen de huidige designers bij Mercedes blij zijn dat hun voorgangers ooit eens voor die ster gekozen hebben, hoe anders moet je dit in godsnaam op een Mercedes laten lijken.
karhengst zegt
@8cylinder: Geen verduisterde ramen aanbieden zodat de grijze haren direct opvallen? Taxibord op het dak? Pluk-ze stickers op de zijkant?
Mogelijkheden genoeg.
monaco zegt
@8cylinder: Dat noem je vooruitgang vriend, de eerste Mercedessen lijken toch behalve de ster toch ook niet meer op de huidige generatie?
8cylinder zegt
@monaco: Dat is juist mijn punt, ze moeten er aan de ene kant modern uitzien maar aan de andere kant direct herkenbaar zijn als Mercedes ivm branding, marketing yadda yadda yadda. Geen eenvoudige opgave, dus dan is het wel handig als je zo’n herkenbaar logo voorop kunt plakken.
lithiumion zegt
@8cylinder: Eigenlijk ‘moeten’ ze dat helemaal niet. Ze hoeven niet te laten zien wat hun ‘heritage’ is, om succesvol te zijn. De ‘geniaal met de geodriehoek’ Mercedes 190, uit de jaren ’80, heeft qua vormgeving van het koetswerk niks van doen met de mercedes van 50 jaar daarvoor. Sterker, er is geen enkel autofabrikant, die dat wel heeft. De japanners, hebben dat al in extremere mate bewezen; geen enkel huidig model van nu, is terug te relateren, naar pak ‘m beet 3 generaties modellen terug. En nog steeds verkopen ze als een tierelier. Er is ook een koopgroep, die het wel prettig vind en minder heeft met duidelijke veranderingen, die worden meer bedient door de zogenaamde ‘premium-merken’. Daar is een evolutie in design-taal en bijna nooit een revolutie(uitzonderingen daar gelaten). Mercedes is bijvoorbeeld een merk dat doet aan ‘evolutie’ en heeft nog een heleboel design-elementen, die al decennia lang, consequent worden toegepast. Je moet ze weten te vinden, dat dan wel…
Alfa Romeo(Italiaanse premium ;-)), kan dan vwb het koetswerk, net als BMW, heel ‘revolutionair’ bezig zijn, zolang de basis van de iconische gril maar gehandhaafd blijft.
flutterby zegt
700 km op 100 kWh, nou dat wil ik heel graag geloven maar tenzij ze een mini kernreactor erin hebben verstopt gaat dat nooit lukken.
wildbeest zegt
@flutterby: caravan met accupakket
fanboy zegt
@flutterby: Achter een vrachtwagen lukt dat wel.
flutterby zegt
@fanboy: met een kabel er tussen wel, ja..
SimonMc zegt
@flutterby: En waarom niet dan?
flutterby zegt
@SimonMc: omdat het 15% efficiënter is dan een Tesla Model S (Raven update). Als ze die techniek hebben, waarom stoppen ze die dan niet in de EQC? Waarschijnlijk omdat kernenergie niet is toegestaan in de privaatsector.
martijn_vangammeren zegt
@flutterby: Omdat de EQC een SUV is. Die zijn sowieso niet efficient in luchtstroom. Met een flink tank benzine maakt dat inderdaad minder uit al zul je daar ook behoorlijk wat bij het aangegeven gebruik moeten optellen.
Een sedan/station model kunnen ze meer efficient maken in lijnen zodat ze effectief meer kunnen rijden. Als ze het gehele pakket van de EQC in een sedan zouden plaatsen zou die ook al een stuk verder komen dan de EQC wat ook zeker geen slecht auto is. Goedkoper dan de E-tron, I-Pace en Model X. Maar best efficient in rijden en kwa snelladen goed genoeg om zelfs op lange stukken een e-tron voor te blijven ondanks dat die een hogere lading kan pakken van 150kWh zakt die relatief snel in en de EQC blijft langer gaan voordat hij trottelt.
flutterby zegt
@martijn_vangammeren: als je 150 kWh in een E-tron laad dan smelt die zeker.
Verder is de Model X wél een SUV met een WLTP van 505 tov 417 van de EQC. Dus als het daar niet gelijk is zal een sedan van Mercedes niet opeens 15% efficiënter zijn dan een vergelijkbare sedan.
rrfm zegt
@flutterby: heb je mis.
De eqc is efficiënter volgens de wltp dan de model x 100d long range.
De eqc zou 417km moeten doen en de model x 505km.
Maar de eqc heeft maar een accupakket van 80kwh terwijl de model x 95kwh heeft.
De eqc zou theoretisch op een 95kwh accupakket 495km doen wat zou uitkomen op minder dan 2% minder efficiënt.
Dan komt erbij kijken dat een eqc niet oorspronkelijk gebouwd is als een ev. (basis glc)
Denk dat mercedes dat wel goed kan maken met een auto die gebouwd zal worden als een ev.
rrfm zegt
@flutterby: de eqc is niet oorspronkelijk een ev.
Ook word een auto niet direct gemaakt. De eqc zal vast wel een aantal jaar in de maak zijn voordat deze uitkwam.
De techniek van deze concept eqs zal waarschijnlijk ook niet eerder dan eind volgend jaar te koop zijn.
str8six zegt
Het zou me niets verbazen als Mercedes binnenkort het logo veranderd naar de ster zonder cirkel. Dat lijkt toch wel een terugkerend design dingetje te zijn/worden bij ze.